Test: Ford Fiesta 1.25 Trend 5d

V súťaži Car of the Year 2009 mala podobnú smolu ako vlani Mazda2. Od víťazstva ju navyše delil len jediný bod. Tieto dve autá však majú spoločného oveľa viac ako druhú priečku v prestížnej novinárskej ankete. Spája ich jednotná platforma. Tým sa nová Fiesta zásadne odlišuje nielen od svojej predchodkyne, ale aj od svojich európskych konkurentov.

22.01.2009 11:44
Ford Fiesta Foto:
Ford Fiesta
debata

Kým Fiat Grande Punto, Opel Corsa či Seat Ibiza sa pýšia pokorením štvormetrovej hranice, nová Fiesta zapadá so svojimi 3950 milimetrami skôr medzi ázijských rivalov. Je to výhoda či hendikep? Zisťovali sme v teste päťdverovej verzie 1.25i Trend.

Exteriér

Už letmý pohľad hovorí jasnou rečou. Fiesta sa zmenila od základu. Len ťažko by ste bez modrého oválu na prednej kapote tipovali, že je nástupcom konzervatívne ladeného modelu spred siedmich rokov. Fiesta sa priučila čo to od svojich starších  súrodencov (Kuga či Mondeo) a požičala si od nich veľmi dynamický štylistický jazyk, ktorému vo Forde hovoria Kinetic design.

Nová Fiesta je aj z japonského cesta Foto: Ford
Ford Fiesta Nová Fiesta je aj z japonského cesta

Päťuholníková predná maska, výrazný klinový profil, sériový zadný spojler, spätné zrkadlá na nožičkách a efektný tvar predných i zadných vysoko umiestnených svetiel, jej naozaj svedčia. Taký odvážny prístup sme v tejto triede už dávno nevideli. V porovnaní so sesterskou Mazdou2 pôsobí nielen športovejšie, ale aj o čosi dospelejšie. Nielen z dôvodu tých šiestich dĺžkových centimetrov navyše, ale najmä vďaka pretiahnutej siluete kabíny a optickému efektu tretieho bočného okna.

Interiér

Pri návrhu interiéru boli dizajnéri ešte odvážnejší. Tu môže Fiesta súťažiť azda len s futuristickým Civicom. Či sa vám „uletené“ tvary farebnej palubnej dosky či prístrojového panelu v štýle „Star Trek“ budú páčiť, je na vás, no rozhodne rýchlo zistíte, že táto revolúcia má aj svoje chybičky krásy. Tak napríklad tvar ovládacích prvkov audiosústavy a základného menu, evokujúci klávesnicu mobilných telefónov, je čistým ergonomickým nezmyslom korunovaným akýmsi „joestickom“, ktorý sa priam bráni vašim prstom. Za katastrofu možno označiť aj tri kruhové ovládače manuálnej klimatizácie. Dizajnom  pripomínajú kuchynské spotrebiče zo sedemdesiatych rokov, chýba im jasné označenie polohy a nevedno, prečo sa s nimi aj ťažko manipuluje. Dámska manikúra bude mať čo robiť.

Za volantom sa budete cítiť naozaj veľmi dobre. Foto: Ford
Ford Fiesta Za volantom sa budete cítiť naozaj veľmi dobre.

Je to škoda, pretože Fiesta vás inak privíta vynikajúcimi sedadlami, skvelým, priam športovým posedom a solídnymi materiálmi. Výškovo nastaviteľné je nielen sedadlo, ale aj volant s dvojosovou reguláciou a obzvlášť dobre tvarovaným vencom. Ľahko si tu nájdete optimálnu polohu. Široký predný stĺpik a klesajúci profil strechy však mierne sťažujú výhľad do strán a za vozidlo.

Výbava a variabilita

Menšie proporcie v porovnaní s európskymi velikánmi cítiť hádam len na zadných sedadlách, kde je ponuka priestoru predsa len mierne obmedzená. Najmä na výšku. V šírke je Fiesta naopak veľmi štedrá. Batožinový priestor s objemom 281 litrov, má len o 19 litrov menej ako Škoda Fabia, čo je celkom dobrým výsledkom, najmä ak máte stále k dispozícii rezervné koleso. Sklopením delených zadných operadiel sa však vo Fieste, bohužiaľ, nedá vytvoriť vodorovná ložná plocha a aj poloha nakladacej hrany je pomerne vysoká. Odkladacích priestorov je však vo Fieste dosť.

Vo dverách sú použiteľné odkladacie priestory. Foto: Ford
Ford Fiesta Vo dverách sú použiteľné odkladacie priestory.

Vybavením ide Fiesta mierne nad štandard. Už druhá najnižšia úroveň Trend totiž obsahuje aj také komfortné prvky ako elektricky ovládané predné okná a vyhrievané spätné zrkadlá, audiosústavu s CD a štyrmi reproduktormi či dokonca manuálnu klimatizáciu. To vás už nenúti investovať oveľa viac. Škoda len, že Fiesta v sérii neponúka štyri airbagy. Tie sú spolu s kolenným airbagom len na zozname príplatkového vybavenia. Doplatiť si môžete po prvý raz aj tempomat či xenónové svetlá.

Motor a prevodovka

Šestnásťventilový 4-valec atypického objemu 1,25 litra z dielne Fordu je síce základnou pohonnou jednotkou Fiesty, no výkonom 60 kW ide v podstate nad štandard. Dokonca má o päť kilowattov viac ako základný motor Mazdy2. Je ukážkovo tichý, primerane pružný a rád sa vytáča do otáčok. Takže 13,3 sekundy, ktoré potrebuje Fiesta k akcelerácii na stovku, sa zdajú subjektívne kratšie.

V porovnaní s konkurenciou v tejto triede je... Foto: Ford
Ford Fiesta V porovnaní s konkurenciou v tejto triede je Fiesta o málo kratšia.

Prekvapí vás však pomerne vysokou spotrebou. Aspoň podľa palubného počítača, kde len ťažko uvidíte údaj začínajúci sa číslicou nižšou ako 7, čo je podstatne viac, ako udáva výrobca (5,7). Môže to byť dané aj kratšie odstupňovanou prevodovkou, ktorej by istotne pristal šiesty prevodový stupeň. K jej ovládaniu však výhrady mať nebudete, aj keď s presnosťou Volkswagenu súťažiť asi nemôže.

Jazdné vlastnosti

Aj novou Fiestou potvrdzuje Ford povesť výrobcu áut s nadpriemernými jazdnými vlastnosťami. Suverénnym chovaním na ceste patrí vo svojej triede určite na špicu. V zákrutách sa správa dlho neutrálne až v skutočne extrémnom prípade sa prejavuje jej nedotáčavosť. Priame riadenie (len 2,5 otáčok volantu) zvyšuje rýchlosť reakcií a Fieste prepožičiava priam športový esprit.

Efektnému vzhľadu pomáhajú aerodynamické doplnky. Foto: Ford
Ford Fiesta Efektnému vzhľadu pomáhajú aerodynamické doplnky.

Pritom nejde o ústupok v komforte. Ťažko nájdete iné auto nižšej triedy s takým bravúrnym „požieraním“ nerovností. Jednotku s hviezdičkou si zaslúžia aj brzdy s pohotovým a citlivým nástupom.  

Výhody:

efektný dizajn
dobrá ergonómia
akustický komfort
vynikajúce jazdné vlastnosti

Nevýhody:

nepraktické ovládače ventilácie a audiosústavy
menej miesta vzadu
vyššia spotreba
výhľad dozadu
vyššia nakladacia hrana kufra

Technické údaje:

Model: Ford Fiesta 1,25 Trend 5d
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC  
Výkon (kW/ot.): 60/5800  
Krútiaci moment (Nm/ot.): 114/4200   
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3950/1722/1481 
Rázvor náprav (mm): 2489  
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 291/45
Maximálna rýchlosť (km/h): 168   
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 13,3    
Priemerná spotreba na 100 km (l) 5,7 5,4 6,2  
Cena: 11 920 € (359 100 Sk) 

Sériové vybavenie verzie Trend (vybrané prvky):

ABS, 2× airbag, el. posilňovač riadenia, diaľkové centrál. uzamykanie, el. ovládané predné okná a vyhrievané spätné zrkadlá, výšková regulácia sedadla vodiča, výšková a hĺbková regulácia volantu, palubný počítač, manuálna klimatizácia, audio s CD + 4× reproduktory, delené sklopné zadné operadlo.

debata chyba
Články podľa značiek