Test: Hyundai ix55 Premium

Milovníci off-roadovej klasiky asi ešte smútia za skvelým Terracanom s rámovým podvozkom a redukčnou prevodovkou, no nič sa nedá robiť. Časy sa menia a kórejská automobilka prehodila výhybku. Jeho miesto prepustila luxusnému 7-miestnemu SUV so samonosnou karosériou a názvom ix55.

10.03.2009 13:33
Hyundai ix55 Foto:
Hyundai ix55
debata

Ak vám model ix55 náhodou niečo pripomína, nie je to náhoda. Nový kórejský Lexus má totiž korene v severoamerickom modeli Veracruz. Ten si pôvodne nerobil nádeje na európsku kariéru, no príchod moderného dieselového 6-valca 3.0 CRDi mu dal šancu. Dnes si tak môže merať sily s velikánmi typu BMW X5, Mercedesom ML, Audi Q7 či Volvom XC90. Pochopiteľne, za oveľa menej peňazí.

Exteriér

Ašpirácia vyhovieť americkým požiadavkám mu priniesla veľkorysé rozmery. Na dĺžku má 4840 mm, čo je o desať centimetrov viac, ako má napríklad Lexus RX, či o štyri centimetre viac v porovnaní s Volvom XC90. Doťahuje sa dokonca na velikána AudiQ7, no toho zas poráža šírkou. Aj dizajnom má bližšie americkému ako k európskemu štýlu, no nie natoľko, aby odrádzal klientelu na starom kontinente. Možno by si však zaslúžil viac štylistických nápadov a viac charizmy. Zvlášť úzky pochrómovaný lem prednej masky sa v časoch mohutných čelných „identifikátorov“ v triede SUV dnes už nenosí. Zato zadné svetlá, vytvorené zo 102 svetelných led-diód, priam omračujú modernosťou.

Nové veľké SUV netají dizajnom svoj americký... Foto: Hyundai
Hyundai ix55 Nové veľké SUV netají dizajnom svoj americký pôvod.

Do auta sa dobre nastupuje. Dvere sú široké a pomôcť si môžete veľkým podbehovým prahom. Jeho šírka vás však paradoxne obmedzuje pri vystupovaní. Ak je vonku mokro, tak si oň znečistíte nohavice.

Interiér a variabilita

Veľké rozmery sľubujú dostatok miesta. A je to tak. V prvom aj druhom rade je priestoru na rozdávanie. Nielen na nohy. Rezerva vo výške pliec aj nad hlavou je ukážková. Široké, mäkko čalúnené sedadlá podčiarkujú luxusný charakter. Tie v druhom rade sú dokonca posúvateľné a majú polohovateľné operadlá. Škoda len, že vo verzii N1 prišlo ix55 o tretí rad sedadiel, a teda aj o jednu z kľúčových výhod, prepravu siedmich pasažierov. Navyše nedokáže nešikovnou prestavbou naplno využiť ani potenciálny priestor v podlahe kufra, kde sa bežne nachádza dvojica sklopných zadných sedadiel. Tak či tak máte k dispozícii vynikajúcich 600 litrov úžitkového objemu a k tomu ešte schránku pod podlahou, ktorá je však veľmi zle prístupná. Zato do kufra sa dostanete bez ťažkostí. Výklopné veko je ovládané diaľkovo a otvára a zatvára sa pomocou servomotora.

V interiéri nehľadajte žiadne multimediálne... Foto: Hyundai
Hyundai ix55 V interiéri nehľadajte žiadne multimediálne rozhranie.

Pri pohľade na palubnú dosku sa neubránite dojmu, že sa dizajnéri inšpirovali súčasným štýlom Toyoty. Najmä stredová konzola s výraznými vertikálnymi dekoračnými prvkami vyvoláva asociácie s Lexusm RX či novým Land Cruiserom V8. Dokonca sa im ix55 vyrovná aj čo sa týka veľmi slušnej kvality materiálov. Aby sa však páni od Toyoty neurazili, čosi tu predsa len nesedí. Kórejskej novinke chýba poriadny centrálny multifunkčný displej s navigáciou a všetko, čo k tomu patrí. Rozmiestnenie prvkov audiosústavy a ventilácie je síce dizajnérsky atraktívne, no v podstate klasické. Žiadne multimediálne rozhranie tu nečakajte. Falošnou modernosťou to na vás ix55 hrá aj tyrkysovým podsvietením konzervatívne riešeného prístrojového panelu. Jediným skutočne aktuálnym prvkom medzi vami a autom je systém bezkľúčového odomykania a štartovania. Elektronický kľúč vám stačí mať vo vrecku.

Aj na druhom rade sedadiel je miesta na... Foto: Hyundai
Hyundai ix55 Aj na druhom rade sedadiel je miesta na rozdávanie.

Vybavenie je v najvyššom stupni naozaj slušné. Všetko je v sérii. Od kožených elektricky ovládaných pamäťových sedadiel, elektricky ovládaného volantu, osvetlených nápisov ix55 v prahoch až po automatickú prevodovku a klimatizáciu s individuálnou reguláciou pre zadných pasažierov. Prekvapuje však chýbajúci navigačný systém, parkovacie senzory vpredu a parkovacia kamera. Tiež si nedoobjednáte ventilované sedadlá, aktívny tempomat alebo kvalitnejšiu audiosústavu. Vrcholový systém Infinity má síce osem reproduktorov, CD-menič aj USB vstup, no hrá len priemerne na to, že prichádza z amerického trhu, kde si na zvuk naozaj potrpia.

Sedemmiestna verzia poskytuje aj v treťom rade... Foto: Hyundai
Hyundai ix55 Sedemmiestna verzia poskytuje aj v treťom rade slušné miesto. 

Motor a prevodovka

Tu by sa mohli od Hyundaiu mnohí učiť. Už štvorvalcovými dieselmi 1.6 CRDi a 2.0 CRDi Kórejčania ukázali, že to vedia vo veľkom štýle. Nový vidlicový 6-valec 3.0 CRDi to len potvrdzuje. Výkonom 240 koní (176 kW) sa motor Hyundaiu postavil nad väčšinu európskej konkurencie s výnimkou biturba od BMW. Agregát je fantasticky odhlučnený a vyvážený tak, že necítiť prakticky žiadne vibrácie. Škoda, že mu nedokáže s rovnakou suverenitou sekundovať automatická prevodovka. Tá má síce chvályhodných šesť prevodových stupňov, no pri radení jej chýba pohotovosť na akú sú zvyknutí zákazníci Audi či BMW. Lenže iX55 nie je športiak, takže je to len teoretická výčitka.

Rozmermi ix55 prerastá väčšinu európskej... Foto: Hyundai
Hyundai ix55 Rozmermi ix55 prerastá väčšinu európskej konkurencie.

Veď šprint na stovku za 10,4 sekundy je viac ako akceptovateľný. Oceníte aj malý apetít tohto motora. Viac ako 2,1 tony vážiaci kolos dokáže jazdiť v zmiešanej premávke so spotrebou pod desať litrov nafty a mimo mesta vám nemusí ubudnúť z nádrže viac ako osem. Osemdesiatlitrová nádrž teda znamená skutočne slušný dojazd.

Jazdné vlastnosti

Z auta je dobrý výhľad všetkými smermi, o čo sa stará nielen vyššia poloha sedadiel, ale aj veľké spätné zrkadlá. S akceleráciou nemá ix55 problémy. Jednoduchý, ale účinný systém 4WD, ktorý zapája zadný náhon okamžite po preklze predných kolies, pracuje pohotovo. Do rýchlosti 40 km/h je k dispozícii aj režim Lock, ktorý sa pri prekročení tohto limitu vypne, no po spomalení znova samočinne aktivuje. To dáva ix55 spolu s väčšou svetlou výškou výhodu v ľahšom teréne. No aj na ceste vás celkom prekvapí.  Počas jazdy vás rozmaznáva americkým akustickým komfortom a veľmi slušnou odolnosťou proti náklonom či nedotáčavosti.

Model ix55 bol koncipovaný ako auto na voľný čas. Foto: Hyundai
Hyundai ix55 Model ix55 bol koncipovaný ako auto na voľný čas.

Jazdná stabilita ho však stále plavnosť pruženia, typickú pre väčšinu SUV. Tvrdosťou vás teda trochu zaskočí. Je to škoda, keďže inak je podvozok vynikajúco izolovaný. Nepočuť pneumatiky ani vodu odstrekujúcu od kolies. Navyše sa dobre ovláda. Za zmienku stojí priemer otáčania iba 11,2 metra.

Výhody:

bohaté vybavenie
výkonný a kultivovaný motor
hospodárnosť
variabilita (možnosť 7 miest)
stabilita v zákrutách
cena

Nevýhody:

chýba navigácia
chýbajú predné par. senzory
nevýrazný dizajn
tvrdšie odpruženie

Technické údaje:

Model: Hyundai ix55 Premium (7 miest)
Počet valcov/ventilov: V6/24 2×DOHC
Objem motora (cm3): 2959
Výkon (kW/ot.): 176/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 451/1750
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4840/1972/1795
Rázvor náprav (mm): 2805 
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 598/78 
Maximálna rýchlosť (km/h): 200   
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,4
Priemerná spotreba na 100 km/l: 9,4 
Cena: od 36 490 € (1 099 294 Sk)

Sériové Vybavenie verzie Premium (vybrané prvky):

ESP, 6× airbag, xenónové svetlá, monitorovanie tlaku v pneumatikách, aktívne opierky hlavy, predné hmlové svetlá, kožené čalúnenie, el. nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, el. nastaviteľný volant, el. ovládané okná, spätné zrkadlá, el. ovládané veko batožin. priestoru, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, tempomat, zadné park. senzory, dažďový senzor, audio Infinity + CD menič + 8 reproduktorov + USB port, chrómové prahy.

debata chyba
Články podľa značiek