Test: Kia Carens 2,0 CRDi VGT EX

Aj keď je Kia Carens na trhu už dlhší čas, do rúk sa nám dostala až teraz. Toto kórejské MPV sme si vyskúšali ako štandardnú päťmiestnu verziu s luxusnejšou výbavou EX a so silnejším turbodieselom pod kapotou kombinovaným so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

06.11.2008 00:35 , aktualizované: 05:50
Kia Carens Foto:
Kia Carens v európskom štýle.
debata

Pomaly ale isto sa kompletná modelová ponuka tejto kórejskej automobilky stáva „európskej­šou“. Inak tomu nie je ani v prípade rodinne založeného MPV s tradičným názvom Carens. Zatiaľ čo jeho predchodca svojim netypickým dizajnom zrejme európskych zákazníkov veľmi neoslovil, nový Carens vyzerá pre Európana oveľa sympatickejšie.

Klame telom

Nová Kia Carens so svojimi črtami karosérie typickými pre súčasnú produkciu značky Kia dokonale klame telom. Na fotkách totiž vôbec nevyzerá taká veľká, aká v skutočnosti je. Na základe fotiek by ste si možno mysleli, že je to nejaký prerastený hatchback, ale Carens je plnohodnotné MPV.
Veľkosť karosérie si najviac uvedomíte vo vnútri. Na zadných sedadlách je toľko miesta, že by sme ho smelo mohli porovnávať s luxusnými automobilmi. Operadlá aj zadných sedadiel sú plynulo sklopné, teda ich sklápací mechanizmus sa dá použiť aj ako nastavovanie sklonu operadiel, podobne ako na predných sedadlách. Keď si k tomu pripočítate zakončenie stredového tunela výduchmi klimatizácie, odkladacím priestorom a držiakmi na poháre, cestujúcim na zadných sedadlách už naozaj nemôže nič chýbať.

Kórejský interiér

Rovnako ako exteriér, aj interiér zapadne svojim dizajnom medzi európske modely. Bohužiaľ, kvalitou je ešte o malý krôčik pozadu. Áno, interiér vyzerá veľmi dobre, no iba na prvý pohľad. Ako náhle ho však začnete lepšie skúmať dotykom, odhalíte skryté nedostatky v použitých materiáloch. Aj keď použité plasty vyzerajú miestami dobre, sú tvrdé. Nepríjemne tvrdá je tiež lakťová opierka, ktorá bola potiahnutá akože kožou. Podobne pravá koža bola použitá tiež na volante, ktorý by si zaslúžil aspoň ovládanie rádia.
Ako sme už spomenuli vyššie, interiér je maximálne priestranný. Veľký je aj batožinový priestor, ktorého roletku ale kórejskí inžinieri veľmi nedomysleli. Jej „jadro“ nie je umiestnené hneď za operadlami zadných sedadiel, ale niekde nad stredom batožinového priestoru a navyše dosť nízko. Plató zakrývajúce batožinový priestor sa teda vysúva veľmi efektne na obe strany, ale manuálne. Ukrajuje však dosť veľkú časť potenciálne využiteľného priestoru. Celú situáciu zachraňuje obrovský priestor získaný odstránením roletky a ešte väčší priestor sklopením zadných sedadiel. Kufor má navyše na svojom dne množstvo menších odkladacích priestorov.

Jazda

Pod kapotou nami testovaného modelu pracoval turbodieselový dvojliter s variabilnou geometriou lopatiek turbodúchadla, štyrmi ventilmi na valec a priamym vysokotlakovým vstrekovaním paliva common-rail. Treba povedať, že motor mal celkom slušný záťah. To, že pracuje, nám však aj dával patrične vedieť. Na odhlučnení interiéru by sa teda ešte zišlo poriadne zapracovať. Inak ale k motoru nemáme žiadne výhrady. V kombinácii s výborne odstupňovanou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou dodával autu veľmi dobrú dynamiku. Pri 130 km/h na šiestom prevodovom stupni točil motor iba 2500 ot./min. a keďže tu vrcholí aj jeho krútiaci moment, nemal žiadny problém ďalej zrýchľovať. Navyše ani spotreba paliva nebola nijako závratne vysoká. V podstate sme sa držali okolo hodnôt udávaných výrobcom. My sme zajazdili za 7,4/5,7 (mesto/mimo), proti výrobcom udávaných 7,8/5,2 litra nafty na 100 kilometrov.

Resumé

Kia Carens nás nie len že ohúrila svojim nadpriemerným vnútorným priestorom, ale prekvapila nás aj v zákrutách. Naschvál sme ju pokúšali a čakali kedy sa dostavia očakávané problémy spojené s väčšími náklonmi vyššej karosérie. Nedostavili sa. Nakoniec ani tie bočné náklony neboli až také extrémne, ako sme čakali. Ak teda hľadáte priestranné rodinné MPV za rozumnú cenu, ktoré by malo mať dobrý motor a podržať by vás malo aj v zákrutách, Kia Carens by mohla byť vašou správnou voľbou.

Cena základného modelu: Kia Carens 2,0 CRDi VGT 16v EX : 662 700 Sk

Sériové vybavenie verzie EX: (vybrané prvky):
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné a hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS+EBD+ESP, chrómované vonkajšie kľučky dverí a ozdobné lišty, predné hmlové svetlomety, rádio s CD a mp3 prehrávačom, 6 reproduktormi a USB vstupom, palubný počítač, automatická klimatizácia, 16-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, aktívne opierky hlavy predných sedadiel, metalický dekor stredovej konzoly, úložné schránky pod podlahou batožinového priestoru

Technické údaje
Motor: Radový štvorvalcový turbodúchadlom preplňovaný vznetový motor, vodou chladený, ventilový rozvod SOHC – 16 ventilov, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1991 cm3, maximálny výkon 103 kW (140 k) pri 4000 ot./min, maximálny krútiaci moment 305 Nm od 1800 do 2500 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 6,1 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies typu McPherson s vinutými pružinami, plynovými tlmičmi a skrutným stabilizátorom, vzadu nezávislé viacprvkové zavesenie kolies s vinutými pružinami, plynovými tlmičmi a skrutným stabilizátorom
Brzdy:  vpredu aj vzadu kotúčové brzdy, vpredu ventilované, protiblokovací systém ABS+EBD+ESP, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria:
5– dverový van, DxŠxV 4545×1820×1720 mm, rázvor osí kolies 2700 mm, prevádzková hmotnosť 1631–1741 kg, objem batožinového priestoru 430/2106 litrov

Zrýchlenie z 0 – 100 km/h : 11 s
Maximálna rýchlosť: 187 km/h

debata chyba
Články podľa značiek