Test: Lexus IS 220d

Má namierené proti BMW 3, Mercedes-Benz C mu už dávno leží v žalúdku a s Audi A4 sa nehodlá zahadzovať. Lexus IS má po modernizácii viac sebavedomia, než kedykoľvek predtým. Bude to však stačiť? Vyskúšali sme naftovú verziu IS 220d.

15.06.2009 15:31
Lexus IS 220d Foto:
Lexus IS 220d
debata

Lexus musí mať slabosť pre prácu s detailmi. Nedávne zmeny na najmenšom modeli IS sú totiž tak nenápadné, že bez ich naštudovania nemáte šancu niečo postrehnúť. Nový tvar nasávacieho otvoru v prednom nárazníku, rovnako ako pozmenenú masku chladiča totiž ľahko prehliadnete. Podobne je to aj so zadnými združenými svetlami s novou grafikou cúvacích svetiel v podobe štylizovaného L.

Zadné svetlá majú novú grafiku. Foto: Václav Lipavský
Lexus IS 220d Zadné svetlá majú novú grafiku.

Základnú siluetu trojpriestorového sedanu a mimoriadne dynamický nadčasový dizajn si však Japonci našťastie nedovolili zmeniť. Pre úplnosť dodáme, že veľké vonkajšie spätné zrkadlá sú najnovšie vybavené integrovanými smerovkami.

Silueta klasického sedanu je na cestách stále... Foto: Václav Lipavský
Lexus IS 220d Silueta klasického sedanu je na cestách stále zriedkavejšia.

Interiér

Použitými materiálmi interiér okamžite prezradí prémiový charakter auta. Kvalitné plasty sú kombinované s matnou hliníkovou dekoráciou a dobre ladia s jemným koženým čalúnením sedadiel. Kvalitu cítite aj z vône kabíny a všetkých ovládačov, s ktorými prídete do styku.

Materiály aj spracovanie sú na špičkovej úrovni. Foto: Václav Lipavský
Lexus IS 220d Materiály aj spracovanie sú na špičkovej úrovni.

Nebol by to však Lexus, aby neprepchal stredovú konzolu tlačidlami od vrchu po spodok. Jej estetické stvárnenie nie je zlé, ale počítajte s tým, že získanie základných návykov intuitívneho ovládania všetkých dostupných funkcií vám zaberie nejaký ten týždeň a ani potom to stále nebude ono.

Každopádne z pozície za volantom si ťažkú hlavu robiť nemusíte, je takmer ideálna. Sedíte príjemne nízko, zo sedadla nevypadnete v prvej rýchlejšej zákrute a ani po dlhej ceste nebudete potrebovať opateru chiropraktika.

Vnútorné podbehy zužujú využiteľný priestor. Foto: Václav Lipavský
Lexus IS 220d Vnútorné podbehy zužujú využiteľný priestor.

Vzadu je to už horšie. Súčasné prémiové sedany strednej triedy sa skrátka na taxíky nehrajú a okrem núdzového použitia na kratšie vzdialenosti sú ich pekné, väčšinou kožou čalúnené zadné sedadlá dobré akurát na odkladanie tašiek s nákupmi.

S týmto autom by ste sa ako taxikár neuživili. Foto: Václav Lipavský
Lexus IS 220d S týmto autom by ste sa ako taxikár neuživili.

Motor a prevodovka

Za prednou nápravou Lexusu IS 220d je ukrytý celohliníkový naftový štvorvalec s objemom 2,2 litra známy z Toyoty Avensis. Šestnásťventilový agregát je vybavený sofistikovaným emisným systémom D-CAT, priamym vstrekovaním common-rail s piezoelektrickými vstrekovačmi a čerpadlom, ktoré vyvinie maximálny pracovný tlak 1800 barov. Všetko od spoločnosti Denso. Už kompresný pomer 15,8:1 napovedá, že motor bude tichý a skutočnosť tento fakt len potvrdzuje. Veľmi slušné sú aj papierové hodnoty výkonu 130 kW (177 k) a maximálneho krútiaceho momentu 400 Nm.

Motor je odhlučnený výborne. Foto: Václav Lipavský
Lexus IS 220d Motor je odhlučnený výborne.

V reálnej prevádzke si však budete musieť zvyknúť na tak trochu svojrázny prejav tohto motora. Podobne ako Avensis, aj IS 220d dokáže jazdiť veľkými rýchlosťami s neuveriteľnou ľahkosťou a v kopcoch skoro nikdy nestráca dych, no akcelerácie mu nevoňajú. Motor pôsobí lenivejším dojmom, než v skutočnosti je. V Lexuse je tento fakt ešte znásobený použitím pomerne ťažkého stáleho prevodu.

Pôžitok z jazdy nám kazilo dunenie motora v nízkych otáčkach. Stačilo, aby otáčky podliezli pod hranicu 2000 a interiér sa zmenil na jeden veľký basový reproduktor. Zaujímavé pritom je, že agregát sa v nízkych otáčkach vyslovene netrápil a po jemnom zatlačení plynového pedálu auto začalo bez odvrávania plynulo zrýchľovať. Necítili sme ani žiadne vibrácie, dunenia v nízkych otáčkach nás však zbavilo až podradenie na nižší prevodový stupeň. Ani vtedy sa však dynamika motora nezmenila na vyslovene výbušnú.

Najlepšie sa Lexus cítil na diaľnici. Stačilo prekročiť hranicu 2000 otáčok a kabínu ovládlo ticho. Výborne odhlučnené podbehy efektívne potlačili hluk širokých pneumatík, aerodynamický šum sa od veľkých spätných zrkadiel ozýval len minimálne a motor pracujúci v optimálnych otáčkach konečne nedunel.

Motor so systémom D-CAT je v mene ekológie vybavený piatym vstrekovačom na začiatku výfukového potrubia, ktorý do plynov prúdiacich ku katalyzátorom nenápadne vstrekuje palivo pri regenerácii filtra pevných častíc a pri potrebe zníženia emisií oxidov dusíka. Pri zmiešanom cykle a častom využívaní auta na krátke trasy sa tak neúmerne zvyšuje spotreba nafty a dovtedy úsporný Lexus začne „žrať“ takmer ako benzínová verzia.

Výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu 6,9 l/100 km sme dokázali dosiahnuť len pri ustálenej jazde rýchlosťou približne 110 km/h. Stačilo sa však menej sústrediť a disharmonická práca s plynovým pedálom sa okamžite prejavila zvyšovaním spotreby. V kombinovanom cykle sme dosiahli 7,8 l/100 km, čo vôbec nie je zlá hodnota, pri dynamickejšej jazde však nie je problém dosiahnuť priemer blížiaci sa 10 l/100 km. Pre systém D-CAT sú skrátka emisie dôležitejšie ako spotreba.

Lexus opäť raz laboroval s nastavení stáleho prevodu. Tentoraz zvolil hodnotu 1:2,94 (základná verzia so 16-palcovými kolesami disponuje stále pôvodným ťažkým stálym prevodom 1:2,47). Ľahší prevod uľahčuje rozbiehanie a zlepšuje dynamiku, dlhá „šestka“ zase na diaľnici príjemne znižuje otáčky. Pri rýchlosti 130 km/h preto motor točí len 2200 ot./min.

Prevodovka je pri zmene stupňov hlučná. Foto: Václav Lipavský
Lexus IS 220d Prevodovka je pri zmene stupňov hlučná.

Osobitnou kategóriou je šesťstupňová manuálna prevodovka. Prevodová páka sa v kulise pohybuje s priemernou presnosťou, ľahko si na to však zvyknete a naučíte sa s tým žiť. Čo je však horšie, je hlučnosť prevodovky. Rázy od kardanového hriadeľa a hluk synchronizačných krúžkov vás nútia radiť veľmi opatrne. Keď sa k tomu pridá prenos rázov a vibrácií do samotnej páky, výsledkom je rozpačitý dojem.

Jazdné vlastnosti

Presné a ľahké riadenie robí jazdu zákrutami uvoľnenou a veľmi príjemnou. Predné kolesá viete nasmerovať presne tam, kde chcete, čo vám dodá potrebné sebavedomie a pocit kontroly nad autom. Napriek tomu vo vás Lexus nevyvolá túžbu po športovej jazde. Na to má jeho volant veľký priemer, riadenie nešportovo ľahký prevod a ťažký predok pár kilogramov navyše (napriek celohliníkovému motoru posunutému až za prednú nápravu). Využívajte jeho schopnosti na 80 % a budete spokojný.

Široký rozchod zabezpečuje sebavedomý postoj a... Foto: Václav Lipavský
Lexus IS 220d Široký rozchod zabezpečuje sebavedomý postoj a stabilitu.

Uspokojivý je aj komfort pruženia na našich rozbitých cestách. Nečakajte plavné žehlenie nerovností v štýle francúzskych áut, ale na bežných dierach sa podvozok nenechá vyviesť z miery. A hoci by nízkoprofilové pneumatiky a tvrdé nastavenie pruženia mohli hovoriť niečo iné, v skutočnosti Lexus predvádza na akomkoľvek povrchu pevný postoj. Vyslovene nervózny začne byť až na veľkých za sebou idúcich nerovnostiach, kedy začnú kolesá strácať kontakt s cestou a zaneprázdnené prenosom veľkého krútiaceho momentu boj s priľnavosťou vzdajú. Fyzika sa oklamať nedá, skúste pri každom výjazde zo zákruty zatlačiť plynový pedál do podlahy a na prístrojovej doske bude blikať kontrolka stabilizačného systému ako o život.

Stabilizačný systém nedáva priestor zábave. Foto: Václav Lipavský
Lexus IS 220d Stabilizačný systém nedáva priestor zábave.

Lexus IS 220d je veľmi schopný prémiový sedan. Má štýl, dokáže vás rozmaznávať luxusnou výbavou, jeho audio patrí medzi najlepšie na trhu a jeho tvary pôsobia aj po rokoch sviežo. Na druhej strane si musíme priznať, že jeho dynamické schopnosti za najlepšími v triede zaostávajú. Motor je silný, ale podávanie výkonu nepôsobí tak priamočiaro a lineárne, ako by ste si predstavovali. Svoj prístup k práci musí zmeniť aj manuálna prevodovka, inak sa medzi najlepšie manuálne skrine v segmente prémiových sedanov nedostane. Ako alternatíva k zabehnutým nemeckým značkám je však Lexus dobrou voľbou. Bojuje výbornou výbavou, podareným dizajnom a špičkovými technológiami. A čo je v tejto triede azda najdôležitejšie, nechýba mu imidž.

Lexus si neustále zlepšuje imidž. Foto: Václav Lipavský
Lexus IS 220d Lexus si neustále zlepšuje imidž.

Základná cena modelu Lexus IS 220d: 29 500 eur (888 717 Sk)

Sériové vybavenie (vybrané prvky):
ABS, TRC (protipreklzový systém), VSC (stabilizačný systém), BA (brzdový asistent), VDIM (integrované riadenie dynamiky vozidla), airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy hlavové airbagy, kolenné airbagy vodiča aj spolujazdca, palubný počítač, imobilizér, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, kožené čalúnenie sedadiel, elektricky ovládané predné a zadné okná, predné svetlomety do hmly, tónované sklá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca, 17-palcové zliatinové disky kolies, pneumatiky 225/45 R17 vpredu a 245/45 R17 vzadu (súčasť príplatkového balíka Luxury).

Technické údaje:
Motor: radový štvorvalcový naftový prepĺňaný motor, vodou chladený, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 2231 cm3, maximálny výkon 130 kW (177 k) pri 3600 ot./min., maximálny krútiaci moment 400 Nm pri 2000–2600 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 6,9 l/100 km
Prevodovka: šesťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednolamelová spojka s prítlačnou pružinou a hydraulickým ovládaním

Podvozok: vpredu lichobežníkové zavesenie, vzadu nezávislé zavesenie s dvojitými priečnymi ramenami, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu
Brzdy: Vpredu aj vzadu kotúčové chladené, protiblokovací systém ABS s rozdeľovačom brzdnej sily, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: štvordverový sedan, DxŠxV: 4585×1800×1440 mm, rázvor osí kolies 2730 mm, pohotovostná hmotnosť 1580 kg, objem batožinového priestoru 398 l

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,9 s
Maximálna rýchlosť: 220 km/h

debata chyba
Články podľa značiek