Test: Opel Zafira 1,7 CDTI

Nášmu redakčnému testu sme tentokrát podrobili mierne omladenú verziu známeho sedemmiestneho rodinného vanu Oplel Zafira. Pod jeho kapotou pracoval nový prepĺňaný naftový motor s objemom 1,7 litra, ktorý bol v našom prípade vyladený na maximálny výkon 92 kW (125 koní).

13.10.2008 14:58
Opel Zafira Foto:
Druhá generácia modelu Zafira ja na trhu už od roku 2005.
debata

Druhá generácia modelu Zafira ja na trhu už od roku 2005. Zatiaľ čo prvá generácia bola jedným z prvých predstaviteľov kategórie MPV, tá druhá sa stala dva roky po sebe najpredávanejším kompaktným MPV v Európe. Keďže má Zafira za sebou tri veľmi úspešné roky, prečo by mal Opel meniť niečo, čo je dobré. V Rüsselsheime sa preto rozhodli, že Zafire po troch rokoch predaja stačia iba drobné kozmetické retuše. Nové sú teda iba nárazníky a pozmenená je grafika svetlometov. V interiéri pribudli nové vzory čalúnenia.

Zázrak s názvom Flex7

Tak ako sa na správne MPV patrí, interiér Zafiry doslova prekypuje priestorom a variabilitou. Cestujúci na zadných sedadlách sa teda vôbec nemusia obávať o dostatok priestoru. Na zadné sedadlá Zafiry sa dokonca pohodlne zmestí aj vyše dvojmetrový „dlháň“, čo máme aj prakticky vyskúšané. V oblasti variability má však Zafira oproti ostatným konkurentom ešte jedno eso v rukáve. Tým je systém s označením Flex7. Vďaka nemu sa dá v priebehu niekoľkých minút veľmi ľahko premeniť päťmiestna Zafira na sedemmiestnu. Zadné dve sedadlá sú totiž štandardne zložené v podlahe batožinového priestoru. Odtiaľ sa dajú vybrať jediným ťahom. Predtým je však potrebné odstrániť roletku nad batožinovým priestorom a posunúť prostredný rad sedadiel.
 
Na dvojicu posledných zadných sedadiel sa nastupuje odklopením operadiel prostredného radu sedadiel. Ten je tiež posuvný. Funguje to podobne ako v prípade trojdverových áut pri nastupovaní dozadu. Zafira má však o pár dverí a sedadiel viac. Výhodou tohto systému je to, že vďaka posúvaniu prostredného radu sedadiel sa môžu pasažieri z posledných dvoch sedadiel dohodnúť s tými v prostrednom rade na množstve priestoru na nohy. Ideálna je „zlatá stredná cesta“ pretože v krajných polohách bude zákonite niekto z nich obmedzovaný. V prípade kompromisu je ale Zafira plnohodnotným sedemmiestnym vozidlom. Na posledných dvoch sedadlách sa totiž pohodlne odvezú dospelé osoby priemerného vzrastu.
 
Tento systém má ešte jednu výhodu. Konštruktéri využili nutnosť odklápania operadiel stredného radu sedadiel a doplnili ju o nastavenie ich sklonu. Operadlá teda nemajú iba dve polohy, ale je ich možné nastavovať podobne ako predné sedadlá. Bohužiaľ, isté výhody so sebou väčšinou prinášajú aj určité nevýhody. V sedemmiestnej konfigurácii má batožinový priestor Zafiry veľkosť iba 140 litrov (z pôvodných 645) a nastupovanie na posledné dve sedadlá si vyžaduje určité akrobatické nadanie.

Recaro

Okrajovo sme už spomenuli aj predné sedadlá. V nami testovanom aute sú totiž kapitola sama o sebe. Neboli to hocijaké obyčajné sedadlá, ale značkové športové sedadlá Recaro. Vyzerali síce ohromujúco, no nie až tak, ako ich cena v cenníku príplatkovej výbavy. Áno, ich bočné vedenie a držanie tela bolo takmer ukážkové (zdali sa nám trochu úzke v oblasti stehien), ale ich použitie v rodinnom vane s priemerne výkonným vznetovým motorom pod kapotou sa nám zdalo dosť nemiestne. Pri výbere príplatkovej výbavy si teda dajte pozor, aby ste omylom nezaškrtli aj políčko s týmito športovými sedadlami. Táto chyba by vás totiž stála neuveriteľných 78.000 Sk.

Svojská ergonómia

V oblasti ergonómie kráča Opel tak trochu vlastnou cestou. Počnúc originálnym ovládaním smeroviek a zvláštnou ručnou brzdou končiac. Veľmi zvláštne je tiež riešené ovládanie palubného počítača. Najprv sme sa chystali tieto veci kritizovať, ale po týždni strávenom so Zafirou sme si na ne zvykli a dokonca sa nám zapáčili. Konkrétne máme na mysli ovládanie stieračov a smeroviek, no a potom čo sme našli ovládanie palubného počítača na volante, tak aj to. Chýbal nám však ukazovateľ teploty motora. Rozhodne nám ale nechýbalo upozorňovanie na nezapnuté bezpečnostné pásy, ktoré Zafira ako jedno z mála nových áut nepochopiteľne ne­má.

Nový motor 1,7 CDTI

V skutočnosti to úplne nový motor nie je. Ide o starý známy agregát, ale v jeho najnovšom prevedení. Do Zafiry si našiel cestu pri príležitosti faceliftu a k dispozícii je v dvoch výkonových verziách. My sme testovali tú silnejšiu s výkonom 92 kW (125 k). Tento agregát je dostatočne silný na to, aby dokázal celkom slušne rozhýbať auto veľkosti Zafiry. Pod hranicou 2000 ot./min., kedy sa ešte turbo nestihne poriadne „nadýchnuť“, od neho ale zázraky nečakajte.

Rovnako uspokojivo je na tom Zafira aj so spotrebou. My sme jazdili výlučne po diaľnici a v meste. Naša priemerná spotreba pritom len o niečo presahoval hranicu šiestich litrov nafty na sto kilometrov. Nemalú zásluhu má na tom aj vhodne odstupňovaná manuálna šesťstupňová prevodovka.
 
Resumé

V prospech Zafiry jednoznačne hovoria predajné úspechy. Najpredávanejším kompaktným MPV sa dvakrát po sebe nestala určite iba náhodu. Z jej priestranného a variabilného interiéru je navyše cítiť nemeckú kvalitu, rovnako ako aj pri jazde. V kombinácii s inovovaným motorom 1,7 CDTI, by tak mohla byť ideálny adeptom na nového člena vašej početnej rodiny.

Cena základného modelu: Opel Zafira 1,7 CDTI (92 kW) Cosmo: 832.900 Sk

Sériové vybavenie verzie Cosmo: (vybrané prvky)
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, protiblokovací systém ABS, predné hmlové svetlomety, rádio s CD prehrávačom, 6 reproduktormi a ovládaním na volante, trojramenný kožený volant, palubný počítač, automatická klimatizácia, 16-palcové disky z ľahkých zliatin, ozdobné kryty dverných prahov.
 
Technické údaje:
Radový štvorvalcový turbodúchadlom preplňovaný vznetový motor, vodou chladený, ventilový rozvod OHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1686 cm3, maximálny výkon 92 kW (125 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 280 Nm pri 2300 ot/min.
Kombinovaná spotreba: 5,7 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies typu McPherson, vzadu vlečné ramená spojené torznou tyčou
Brzdy:  vpredu aj vzadu kotúčové brzdy, protiblokovací systém ABS, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.

Karoséria:
5– dverový van, DxŠxV 4467×1801×1625 mm, rázvor osí kolies 2703 mm, prevádzková hmotnosť 1503–1769 kg, objem batožinového priestoru 140/645/1820 litrov.
 
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 12,3 s
Maximálna rýchlosť: 189 km/h

debata chyba
Články podľa značiek