Test: Peugeot 308 1.6e

Na prvý pohľad nemajú modely 307 a 308 od seba až tak ďaleko. Lenže týždeň s novu generáciou odhalil, že Peugeot zďaleka nepostavil "iba" 307-ku s veľkou tlamou. I keď technicky zaznamenala jej nástupkyňa iba mierny pokrok, pocity vás budú presviedčať o tom, že to bol skok.

29.04.2008 10:20
Peugeot 308 1.6e Foto:
Známe tvary skrývajú neobvykle tichý interiér.
debata

Tvarová uniformita

Súčasná flotila francúzskej značky je typická svojím do veľkej miery jednotným dizajnom. Šelma v logu sa neprehliadnuteľným spôsobom prevtelila do prednej časti auta a súčasné modely na seba prevzali spoločné črty: mohutný nasávací otvor, veľké svetlomety a výrazný predný previs.

Peugeot 308 si týmito prísadami okorenil základné stavebné prvky, ktoré zdedil po 307-čke. Profil karosérie zostal takmer bez zmeny. Malý uhol sklonu čelného skla sa premietol  do jeho neskromných rozmerov.

To, že nová generácia hatchbacku na seba prevezme známu dizajnérsku interpretáciu, bolo automobilovému svetu jasné ešte pred jej príchodom. Lenže interiér je tajomnejšia kapitola. O ňom nezískate z fotografií presnú predstavu. Ten si vyžaduje dotyky a fyzickú prítomnosť. Svoju tvár nám ukrýval až do okamihu nasadnutia.

Vnútorný pokrok

V kabíne diktuje tempo estetická vyváženosť, ktorá sa stará ruka v ruke s kvalitou o hodnotný dojem. Príjemné plasty pekne lícujú a vytvárajú dobre vyzerajúci celok. Úroveň vizuálneho stvárnenia palubovky zvyšujú lesklé kovové lemy výduchov ventilácie a budíkov. Striebristé prstence sa dostali dokonca aj na ovládače klimatizácie.

Francúzi si dali na podobe interiéru 308-ky záležať a nič nenechali na náhodu. Napriek tomu sa im nepodarilo ideálne zladiť polohu ručnej brzdy s lakťovou opierkou. Tá je totiž posuvná a v krajnej polohe sa bije o miesto so zatiahnutou pákou ručnej brzdy.

Potešujúcim detailom je klesajúci sklon odkladacej poličky na stredovej konzole, vďaka čomu vám odtiaľ uložené veci počas jazdy nevyletujú.

Priestorovou ponukou Peugeot zaujme predovšetkým cestujúcich vzadu. Vpredu je to štandard, ale zadný rad skutočne prekvapí. A to miestom v oblasti hlavy i v okolí kolien. Dve 185 centimetrové postavy si za seba sadnú bez akéhokoľvek šomrania toho vzadu.

Peugeot pritvrdil

Podvozok radu 308 je bez okázalých zmien prevzatý od jeho predchodkyne. Lenže výrazne stuhol a stopy sa drží oduševnenejšie. Nerovnosti v zákrute odhalia jednoduchšiu konštrukciu zadnej nápravy, ktorú členitý asfalt dokáže potrápiť. Napriek tuhšiemu naladeniu podvozku si model zachoval tvár komfortného rodinného hatchbacku a pridáva k tomu pôsobivo odhlučnený interiér.

Radenie prevodových stupňov je disciplína, ku ktorej sa Peugeot 308 stavia dosť flegmaticky. Dlhé a trochu nejasné dráhy sú stavané na uvoľnené radenie. Situácie, pri ktorých potrebujete, aby vám to tam rýchlo padlo, si nebudete veľmi vychutnávať.

Benzínová „jedna-šestka“ z nás robila za volantom 308-čky priemerných jazdcov na trati. Motor lineárne naberal na sile, do otáčok sa nehrnul, skôr poctivo stúpal. Variabilné časovanie ventilov sa postaralo o priaznivý priebeh krútiaceho momentu. Na margo spotreby musíme spomenúť, že údaje výrobcu boli v porovnaní s údajmi palubného počítača pesimistické. Drvivú väčšinu kilometrov sme strávili v meste, čo elektronika vyhodnotila na 8,4 l na 100 km.

Záver

I keď by to možno Francúzi počuli neradi, v pozitívnom zmysle slova sa zástupca „céčkového“ segmentu ponemčil. 308 dostala tvrdší podvozok, kvalitne spracovaný a dobre odhlučnený interiér. Zároveň však zostala sama sebou a pozornosť priťahuje pohodlím, štedro dimenzovanými sedadlami a vnútorným priestorom.

Základná cena Peugeot 308 1.6e VTi Executive: 612 000 Sk
Cena testovaného vozidla: 659 000 Sk

Sériové vybavenie:
čelný airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy, ABS, el. ovládanie predných a zadných okien, el. nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, centrálne uzamykanie s diaľ. ovládaním, palubný počítač, výškovo i osovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlá vpredu, 3× úchyty Isofix, hmlové svetlá, manuálna klimatizácia, predný nárazník „Sport“, 16“ hliníkové disky, kožený volant a hlavica radiacej páky, rádio s CD/MP3, lakťová opierka vpredu

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
alarm + superuzamykanie (12 000 Sk), automatická dvojzónová klimatizácia (13 000 Sk), Pack Confort – bedrové nastavenie sedadla vodiča a spolujazdca, zadná opierka
s odkladacím priestorom a otvorom na lyže, kryt batožiny s odkladacím priestorom (7 000 Sk), metalický lak (15 000 Sk)

Technické údaje

Motor: radový zážihový štvorvalec, variabilné časovanie a zdvih ventilov, zdvihový objem 1598 cm3, maximálny výkon 88 kW (120 k) pri 6000 ot./min, najvyšší krútiaci moment 160 Nm pri 4250 ot./min

Spotreba (mesto/mimo/kom­bi): 9,3/5,2/6,7 l na 100 km

Prevodovka: päťstupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies

Podvozok: vpredu vzpery typu McPherson, vlečená zadná náprava

Brzdy: vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu kotúčové brzdy, ABS

Karoséria: päťdverový hatchback, DxŠxV 4276×1815×1498 mm, rázvor osí kolies 2608 mm, pohotovostná hmotnosť 1287 kg, celková hmotnosť 1815 kg, objem batožinového priestoru 348/1201 litrov, objem palivovej nádrže 60 l

Zrýchlenie  0 – 100 km/h: 10,8 s

Maximálna rýchlosť: 195 km/h

debata chyba
Články podľa značiek