Test: Renault Kangoo Express Maxi – lekcia šetrenia

Renault Kangoo vždy vyzeral ako výhodný obchod. Zmenilo sa na tom niečo po príchode jeho najnovšej predĺženej verzie?

01.02.2011 11:06
Renault Kangoo Express Maxi Foto:
Renault Kangoo Express Maxi
debata

Na úžitkové Renaulty som z väčšiny médií čítal samé chvály. Pravdu povediac, nemám veľa dôvodov, prečo im neveriť. Autá pre živnostníkov a špedičné firmy vyrába Renault už nejaký ten rok a za ten čas sa predsa len čo to naučil. Ako som však počas testu zistil, okrem toho dobrého v Renaulte zistili aj to, kde všade sa dá na úžitkovom aute ešte ušetriť. Ale pekne poporiadku.

Predĺžená verzia odvezie až 800 kg nákladu. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Predĺžená verzia odvezie až 800 kg nákladu.

Väčšina vodičov týchto áut má tu smolu, že nemajú pri výbere auta žiadne slovo. Ľudia zodpovední za ich nákup sa v nich väčšinou nevozia, ich úlohou je pre firmu čo najlacnejšie nakúpiť a vozidlo s úsmevom odovzdať do rúk zamestnanca. Často sa v našich končinách preto stáva, že hoci sa výrobca v propagačných materiáloch rád chváli všemožnou príplatkovou výbavou, v skutočnosti sa do firiem nakupujú základné verzie s minimálnou výbavou. Ani takéto auto však nemusí byť na zahodenie.

Aj s dlhým rázvorom má dobrú manévrovateľnosť. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Aj s dlhým rázvorom má dobrú manévrovateľnosť.

Druhý domov

Šoféri z povolania mi iste dajú za pravdu, že aj tak malý prepravník, akým je Kangoo Express Maxi, sa pre nich počas pracovného týždňa stáva druhým domovom. S tovarom za chrbtom vyrážajú už skoro ráno a celý deň nerobia nič iné, len to, že neustále zastavujú, vykladajú, hľadajú firmy, v ktorých musia zasa naložiť a neskoro poobede sa opäť vracajú do domovských základní, kde opäť nakladajú tovar na nasledujúci deň. Poznám to z osobnej skúsenosti, preto som sa na test tohto auta celkom tešil a dokázal som sa vcelku vierohodne vžiť do kože jeho vodiča.

Vybrať si správnu verziu modelu Kangoo Express Maxi nie je nijak zložité. V cenníku slovenského importéra som našiel jedinú verziu s výbavou Confort, testované auto však malo inú (o niečo chudobnejšiu) konfiguráciu. Počas testovacieho týždňa som sa tak napríklad musel naučil žiť s manuálne ovládanými oknami aj zrkadlami (hoci verzia Confort ich podľa slovenského cenníka má v štandardnej výbave).

Palubná doska pôsobí veľmi moderne. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Palubná doska pôsobí veľmi moderne.

Palubnú dosku z tvrdých plastov nikto riešiť nebude. Je jednoducho tvrdá a hotovo, koho by to v tomto aute rozčuľovalo? Renault však na jej vrchnú časť použil zaujímavú povrchovú štruktúru, ktorá robí plast vizuálne hodnotnejším. Poloha za volantom je príjemná, úzke A-stĺpiky nezabraňujú vo výhľade a v spätných zrkadlách vidíte presne to, čo potrebujete. Testované Kangoo malo dokonca príplatkové zadné presklené dvere s vyhrievaním a stieračom (+ 250 €), takže v kabíne som našiel aj užitočné vnútorné spätné zrkadlo.

Plast palubnej dosky má zaujímavú štruktúru. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Plast palubnej dosky má zaujímavú štruktúru.

Pochváliť musím široké plastové čalúnenie dverí, na ktoré si môže vodič počas dlhej jazdy pokojne vyložiť ruku a použiť ho ako akúsi lakťovú opierku. V tomto prípade to nie je frajerina, ale príjemný relax.

O širokú výplň dverí sa dá počas jazdy pohodlne... Foto: PATA, hotcarsk.sk
Renault Kangoo Express Maxi O širokú výplň dverí sa dá počas jazdy pohodlne oprieť ruka. 

Vo dverách sú odkladacie priestory na veľkú fľašu, pred nimi je ďalšia hlboká priehradka, ktorej využitie však výrazne obmedzuje páka manuálneho sťahovania okien. Vo verziách s elektrickým ovládaním okien bude priestor vo dverách viac využiteľný. Problém môžete mať s odložením pohára s nápojom. Na stredovom tuneli je síce naznačený odkladací priestor, ale je tak plytký, že pôsobí skôr ako paródia. Pri prvom prudšom zabrzdení z neho pohár bez zaváhania vypadol.

Nad odkladacím priestorom zavadzia kľučka... Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Nad odkladacím priestorom zavadzia kľučka šťahovania okna.

Ešte sa zastavím pri manuálnom ovládaní okien. To, že si musí vodič ručne sťahovať okno na svojej strane nepovažujem za žiadny nedostatok, nikto predsa nie je tak lenivý, aby si okno nestiahol sám (aj keď páka je umiestnená dosť vpredu a sťahovanie si vyžaduje značný predklon). Z praxe však viem, že každé takéto auto by malo mať elektrické ovládanie okna aspoň na spolujazdcovej strane. Určite by to cenu auta výrazne nenavýšilo a pre vodiča bezradne blúdiaceho po meste a hľadajúceho cieľovú adresu je to na nezaplatenie. Ak totiž zastavíte pri krajnici, aby ste sa niekoho opýtali na cestu, musíte sa odpútať z bezpečnostného pásu, natiahnuť cez celú kabínu a točiť kľukou na dverách tak rýchlo, aby vám chodec medzitým niekde neušiel. Možno sa nad tým smejete, ale keby ste to zažívali denne, smiech by vás prešiel. To isté platí aj o ručnom nastavovaní vonkajších spätných zrkadiel. Laik si myslí, že sa aj tak nastavujú len raz za čas, tak na čo? Keď vodič dodávky cúva do stiesnených priestorov (alebo na rampu), je dobré ak si pravé spätné zrkadlo skloní tak, aby videl, kde presne má zadné koleso. Znova by pomohol trik s elektricky ovládaným pravým spätným zrkadlom. Ak ste to vy, kto vo firme rozhodujete o konfigurácii auta, požadujte elektrické ovládanie okien aj zrkadiel. Vodiči to pri každodennom používaní určite ocenia.

Manuálne ovládané zrkadlá občas komplikujú život. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Manuálne ovládané zrkadlá občas komplikujú život.

Na vrchu palubnej dosky je vo veľkom výklenku displej autorádia. Je tak dobre chránený pred lúčmi ostrého slnka a zároveň je pred ním dostatočné miesto na ukladanie faktúr. Tie tam navyše celkom slušne držia, takže sa vám v najbližšej zákrute nerozletia po kabíne.

Na prístrojovom paneli chýbal otáčkomer. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Na prístrojovom paneli chýbal otáčkomer.

Škoda, že na prístrojovej doske chýbal otáčkomer aj teplomer chladiacej kvapaliny. Radiť sa síce dá aj podľa sluchu, ale v roku 2011 mi to príde ako nepatričné šetrenie. Autorádio malo výborný príjem, ale mizerný zvuk. Vzhľadom na akustické podmienky kabíny, plastové výplne dverí a lacné reproduktory to však nie je žiadne prekvapenie. Na počúvanie dopravného servisu to koniec koncov stačí.

Autorádio plní účel, ale nič viac od neho... Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Autorádio plní účel, ale nič viac od neho nečakajte.

Počas zimných sychravých jázd som si všimol jeden detail. Výduchy na čelné okno sú sústredené skôr do stredu palubnej dosky, takže ak začnete ofukovať predné sklo, rozmrazí sa vám stredný pás okna a počas prvých pár kilometrov jazdy vám ostane na každej strane okna zarosený pás široký približne 20 – 30 cm. Časom síce pomaly mizne, ale z dôvodu lepšieho rozhľadu vás to v zime aj tak donúti utrieť si okno nejakou handrou. Výrazne tomu nepomôže ani pustenie ventilátora naplno (čo je inak v mrazivom počasí pri nezohriatom motore mimoriadne nepríjemné).

Veľký priestor pre náklad

Verzia Maxi znamená predĺženie karosérie takmer o 40 cm a zväčšenie prepravného priestoru o 1,1 m3, čo rozhodne nie je málo. S tým zároveň stúpne užitočná hmotnosť na 800 kg. Neviem si síce predstaviť dynamiku takto zaťaženého auta a najmä jeho životnosť pri častom využívaní plnej záťaže, ale pocit, že si za chrbát môžete legálne naložiť až 800 kg, je príjemný. Renault pritom garantuje, že pri plnom zaťažení klesne svetlá výška auta v zadnej časti len o 41 mm.

Do auta bez problémov naložíte aj europaletu. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Do auta bez problémov naložíte aj europaletu.

Medzi zadné podbehy bez problémov naložíte aj europaletu, čo urýchľuje nakladanie a zvyšuje efektivitu prepravy (skrátením času nakládky a vykládky). V úrovni podlahy je nákladový priestor dlhý až 2115 mm, v tomto prípade sa však nedajte pomýliť šikovným marketingovým trikom. Kovová medzistena sa smerom hore zvažuje do vnútorného priestoru, takže napríklad dve štandardné postele síce naložíte, ale dvere za nimi už nezavriete. Vypuklá medzistena zníži vnútornú dĺžku priestoru na 1862 mm. Stále je to však na tento segment veľmi slušná hodnota.

Aretácia dverí sa dá odistiť. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Aretácia dverí sa dá odistiť.

Podlaha nákladového priestoru je potiahnutá tvrdým profilovaným plastom, ktorý veľmi dobre odoláva mechanickému poškodeniu. Ani po rokoch tvrdej služby tak nemusí byť podlaha tohto Renaultu na odpis. Pozor len na to, že sa šmýka. Ak ju niekto označí za protišmykovú, pokojne ho pošlite do auta v pracovných topánkach nakladať ťažkú skriňu. Kolega sa pri nakladaní nepríjemne pošmykol, na čom som sa neuveriteľne bavil až do chvíle, kým sa to isté nestalo aj mne.

Podlaha je odolná, ale šmýka sa na nej. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Podlaha je odolná, ale šmýka sa na nej.

Pochváliť však musím osvetlenie celého priestoru. V noci je nadštandardne osvetlený jedným veľkým svetlom pri zadnom ľavom stĺpiku.

Pružný motor

Silnou stránkou tohto auta je osvedčený naftový štvorvalec 1.5 dCi (K9K). Používa osemventilovú techniku a rozvody poháňané tichým remeňom. Remeň je vcelku odolný, v minulosti sa skôr stávalo, že povolil spoj medzi rozvodovým ozubeným kolesom a vačkovým hriadeľom, následkom čoho sa rozvody okamžite „rozhodili“ a rozbehnuté piesty si to namierili rovno oproti ventilom. Výrobca tvrdí, že vstrekovanie Delphi (s elektromag­netickými vstrekovačmi) je už odolnejšie, než v minulosti a zvláda aj dlhodobú prevádzku s naftou slovenskej kvalitatívnej úrovne. Výkonnejšie verzie tohto motora dostali ešte odolnejšie vstrekovanie Continental, jeho opravy sú však podľa odborníkov drahšie. Každopádne rokmi overený agregát má všetky predpoklady, aby pri dodržiavaní všetkých servisných pravidiel spoľahlivo slúžil dlhé roky. Pri ťažkej prevádzke je dobré skrátiť servisný interval výmeny oleja z výrobcom udávaných 20 000 km na rozumnejších 15 000 km. Každodenná prax s týmito motormi to potvrdila.

Motor je úsporný a pri dobrej údržbe aj... Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Motor je úsporný a pri dobrej údržbe aj spoľahlivý.

V dobrom svetle sa ukázala aj jeho spotreba. Pri rozumnej jazde mi po dotankovaní nádrže vyšla hodnota 5,5 l/100 km (auto nemalo palubný počítač). Musím však priznať, že po meste najazdilo auto minimum kilometrov. Vaäčšinu času strávilo na cestách I. a II. triedy pri dodržiavaní povolených rýchlostných limitov. K dobrej spotrebe (okrem výbornej pružnosti motora) zároveň prispelo aj dobré odstupňovanie mechanickej päťstupňovej prevodovky s relatívne nepresným radením.

Prevodovka má veľmi dobré odstupňovanie. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Prevodovka má veľmi dobré odstupňovanie.

Schopnosti na ceste

Dlhý rázvor vytvára veľký moment stáčania auta okolo zvislej osi, takže sa dlhé Kangoo v zákrutách síce nakláňa, ale sa aj veľmi odhodlane drží cesty a do nedotáčavého šmyku prechádza veľmi plynulo. Ani prázdne auto si na vás nikdy neprichystá žiadnu pascu a zadok tohto Renaultu ostáva za každých okolností pokojnejší, ako v prípade jeho kratšej verzie. Riadenie je nepresné (3,1 otáčky medzi krajnými polohami), ale na potreby úžitkového auta stačí. Aspoň bude menej provokovať k rýchlej a riskantnej jazde. Priľnavosť sériových pneumatík (Kleber Krissalp HP2 s rozmermi 195/65 R 15) nie je síce ukážková, ale na suchých povrchoch zvládli prekvapujúco dynamickú jazdu.

Dá sa s ním aj ponáhľať. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Dá sa s ním aj ponáhľať.

Pochváliť musím tuhosť karosérie. Testované auto malo najazdených necelých 14 000 km, ale ani na rozbitej ceste jeho karoséria nevŕzgala. Nepríjemné zvuky nevydávala dokonca ani plechová medzistena oddeľujúca kabínu od nákladového priestoru. To sa často nevidí.

Aj napriek náklonom auto drží ako pribité. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Aj napriek náklonom auto drží ako pribité.

Doplaťte si za výbavu

Za veľmi užitočný tempomat vás Renault núti priplatiť si až 250 €, čo väčšinu šporovlivých šéfov firiem pravdepodobne odradí a zamestnancom neostane nič iné, ako dlhé hodiny trápiť svoju pravú nohu udržiavaním konštantnej polohy plynového pedálu. K tempomatu si totiž musíte automaticky priobjednať aj autorádio s CD a MP3 a palubný počítač. Ak však chcete len palubný počítač, ten vám za 50 € radi namontujú aj samostatne (v skutočnosti do auta domontujú len páčku na jeho ovládanie, funkciami palubného počítača disponuje elektronika auta štandardne). Ďalšou celkom užitočnou príplatkovou položkou (najmä v lete) je manuálna klimatizácia za 1000 €. Aj o nej si však myslím, že ju pre svojich zamestnancov väčšina firiem nekúpi.

Občas sa do výbavy oplatí investovať. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi Občas sa do výbavy oplatí investovať.

Na druhej strane musím uznať, že chudobná základná výbava robí auto dostupnejším pre širšie vrstvy. Pre nové Kangoo sa tak nakoniec rozhodnú aj mnohí drobní podnikatelia, ktorí by za normálnych okolností o novom aute možno ani neuvažovali.

Šetrenie na programe dňa

Už dlhšie si všímam, že niekto v Renaulte má mimoriadne nadanie doviesť šetrenie do absolútnej krajnosti. A segment úžitkových áut je na to ako stvorený. Keď sa totiž sústredíte, objavíte niekoľko celkom zaujímavých detailov. Pri pozornejšom pohľade na zadné združené svetlá, zistíte, že pod ich spoločným krytom sú síce na obidvoch stranách cúvacie svetlomety, ale žiarovka je len v pravom z nich. Nerozumiem prečo. Chápem, že aj taká drobnosť niečo stojí a pravdepodobne ani kabeláž k ľavému zadnému svetlu nemôže dať automobilka zákazníkovi zadarmo, ale pri úžitkovom aute sú cúvacie svetlá dosť dôležité.

V ľavom cúvacom svetle chýbala žiarovka. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Kangoo Express Maxi V ľavom cúvacom svetle chýbala žiarovka.

To isté platí o hmlových svetlometoch v zadnom nárazníku. Zrkadlové plochy aj červený plastový kryt sú na obidvoch stranách nárazníka, ale žiarovka je opäť len v ľavom svetle. Niektoré veci dodnes jednoducho nechápem.

Konkurencia nespí

Už letmý pohľad na ponuku konkurencie odhalí, že trh s ľahkými úžitkovými vozidlami je pestrejší, než si mnohí pripúšťajú. Aby tak automobilka upútala, mala by ponúknuť niečo, čo inde zákazník nezoženie. Alebo zaujať nižšou cenou, predajcovia v tomto segmente totiž radi operujú so zľavami. Pri nákupe takéhoto auta sa tak objavuje mnoho príležitostí, kde môžete naplno prejaviť svojho obchodného ducha.

Ceny však nie sú všetko. Rozumný zákazník pri výbere zohľadňuje aj veľkosť servisných nákladov, výdrž najnamáhanejších komponentov, alebo si všíma, čo všetko si na aute dokážete vymeniť svojpomocne. Tieto detaily sú mnohokrát dôležitejšie, ako samotná nadobúdacia cena auta. Jednoduchá a robustná technika tohto Renaultu je však dobrým predpokladom dobrej odolnosti a výdrže. Aký je model Kangoo Express Maxi vo všetkých spomínaných kritériách, si nedovolím hodnotiť, vzhľadom na celkom slušné počty úžitkových Renaultov na našich cestách však na tom asi predsa len nebude najhoršie.

Výhody Nevýhody
 úsporný motor  výbava
 prepravná kapacita  nepresné radenie
 jednoduchá technika  nepresné riadenie
Technické údaje
Model: Renault Kangoo Maxi Confort
Počet valcov/ventilov: 4/8 OHC
Objem motora (cm3): 1461
Výkon (kW/ot.): 63/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/1900
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4597/1829/1810
Rázvor náprav (mm): 3081
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 4200/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 158
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 16,0
Komb. spotreba (l/100 km): 5,3
Cena: 15 090 €
Sériové vybavenie Confort (vybrané prvky):
ABS, EBV, airbag vodiča, 4 kotúčové brzdy, oceľové 15-palcové disky kolies s pneumatikami 195/65 R 15, spätné zrkadlá a nárazníky v sivej farbe, gumová podlaha v priestore vodiča a spolujazdca, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, plechová deliaca priehradka s oknom, bočné posuvné dvere vzadu vpravo, zadné asymetrické krídlové dvere, odkladací priestor nad hlavou vodiča a spolujazdca, zásuvka na 12 V v stredovej konzole, 6 upevňovacích ôk v podlahe, osvetlenie nákladového priestoru.

//Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom... Foto: PATA, hotcars.sk
Logo Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.

//

Renault Kangoo: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk

debata chyba
Články podľa značiek