Test: Renault Laguna 2,0 dCi

Čo je krásne a moderné, nemusí byť ešte spoľahlivé. Renault by o tom v súvislosti s Lagunou vedel veľa rozprávať. Niet divu, že tretia generácia sedanu a kombi strednej triedy stavia skôr na evolúcii ako technologických "vychytávkach". Dá sa však za takýchto okolností veriť Renaultu, ktorý si trúfa dobyť s Lagunou v Európe jednu z troch najvyšších priečok v triede? Presnejšie povedané, stačí to na Mondeo či Passat?

08.04.2008 08:45
Renault Laguna 2,0 dCi Dynamique Foto:
Dizajn automobilu je kontroverzný, istú nadčasovosť mu však uprieť nemožno.
debata

Na prvý pohľad je to opäť Laguna. Ťažko by ste jej niečo vyčítali. Má elegantné, a pritom veľmi moderné línie. Žiadne štylistické pomôcky, žiaden gýč … Je to model pre estétov, ktorí majú istotu, že aj o päť či šesť rokov budú stále majiteľmi  pekného auta. Na druhej strane tu nenájdete nič extra novátorské. Hádam okrem vysoko situovaných zadných združených svetiel, lemujúcich odtokovú hranu zadného výklopného veka. Čo je však podstatnejšie, do dĺžky pribudlo desať a do šírky štyri centimetre, a to aj pri zachovaní pôvodného rázvoru. Celkovou dĺžkou 4 695 mm však Laguna sále nedosahuje na ikony Passat a Mondeo.

Interiér

To by nemusel byť problém, s priestorom sa dá vždy čarovať, no interiér Laguny nie je v niektorých parametroch práve štedrý. Vysoko situované predné sedadlá neponúkajú extra veľkú rezervu nad hlavou. Platí to aj pre cestujúcich vzadu. V tomto prípade však musíme k mínusom pripočítať aj extrémne málo miesta na chodidlá. Tie sa jednoducho nezmestia pod predné sedadlá, ktoré sú zväčša v najnižšej možnej polohe. Tu to Renaultu naozaj ušlo, na rozdiel od veľkorysých parametrov v šírke pliec, či od dostatočného priestoru na kolená.

Vybavenie

V sedadle vodiča je to celkom iné. Teda ak nemáte práve 190 cm. Sedadlá sú mimoriadne komfortné a vaše oči rozmaznáva jeden z najkrajších dizajnov, s akým sa dnes môžete stretnúť. Zvlnená palubná doska a vysoký stredový tunel pôsobia v kombinácii so špičkovými materiálmi naozaj veľmi hodnotne. Laguna by sa nemusela hanbiť ani v konkurencii podstatne drahších prémiových modelov. Prístrojový panel s dvojicou analógových ukazovateľov využíva pôsobivý font stupníc a rovnako moderný displej. 

Ergonómia je príkladná, azda s výnimkou absolútne neštandardného umiestnenia tlačidla tempomatu na stredovej konzole. Volant možno nastavovať vo dvoch osiach a radiaca páka prevodovky vám hneď padne do ruky. Treba zvlášť vyzdvihnúť prehľadné ovládanie klimatizácie odčlenené od statných prvkov v centrálnej časti palubnej dosky. Chýba však dostatok odkladacích priestorov.

Vybavenie

Vybavením Laguna kopíruje pôvodný bezpečnostný a technologický imidž. Opäť tu nájdete šesť airbagov, upozorňovače nezapnutých pásov na všetkých piatich sedadlách či  štartovanie tlačidlom. Nová elektronická karta nahrádzajúca klasický kľúč je však v časoch miniatúrnych iPodov a MP3 prehrávačov nevkusne veľká a nepraktická. Dokonca väčšia ako tá v predošlej generácii! Inteligentné riešenia dopĺňajú sériové svetelné a dažďové senzory, ako aj pre Renault tradičné hrdlo nádrže bez veka. Verzia Dynamique má navyše natáčacie bi-xenónové reflektory, 17-palcové disky kolies či polokožené čalúnenie.

Motor a prevodovka

To, čo vás po stlačení tlačidla ŠTART privíta, je v prvom rade ticho. Dvojlitrové dCi s novým uložením má mimoriadne kultivovaný chod, a to v celom rozsahu otáčok. Tých  110 kW si však vypýtalo svoju daň. Ako väčšina turbodieselov, ktoré idú po efektných papierových hodnotách, trpí aj výkonnejší diesel v Lagune extrémne malým záťahom v nízkych otáčkach. Nechcite sa nevhodným preradením ekonomicky sprevodovanej prevodovky dostať kdesi do spektra 1 800 otáčok za minútu. Kým sa turbo spamätá, môžete kdesi na križovatke prežiť pár krušných chvíľ. Pedál na podlahe nie je v tomto prípade zárukou akcelerácie.

Inak však nový agregát dopraje Lagune slušnú dynamiku. Na stovku to zvládne pod desať sekúnd. Napokon Laguna patrí k najľahším. Pritom nemusí priemerná spotreba prekročiť sedem litrov nafty, no a na diaľnici to môže byť so zaradenou šestkou aj menej ako šesť.

Jazdné vlastnosti

Od inovovaného podvozku starej Laguny nemožno očakávať sebavedomie Mondea či Passatu. Nehľadajte tu priečne lichobežníkové ramená ani viacprvkovú zadnú nápravu. Napriek tomu máte za volantom Laguny dobrý pocit. Podstatne tuhšie odpruženie predných vzpier McPherson a zadnej vlečnej nápravy, ako aj citeľne tuhšia karoséria priniesli Lagune solídnu stabilitu, i keď športový sedan to nikdy nebude.

Laguna však nedokáže spracúvať nerovnosti s takou ľahkosťou ako jej nemeckí rivali. Komfort je teda len priemerný. Sčasti je tento hendikep kompenzovaný solídnym odhlučnením náprav, no aj tak prospejú lagune pneumatiky s vyšším profilom ako efektné „sedemnástky“. Zato priamejšie riadenie, presné radenie prevodov aj účinok bŕzd vás určite uspokoja.

Vybavenie: Dynamique
6× Airbag, ESP, bi-xenónové natáčacie svetlá, predné hmlové svetlá, automat. klimatizácia, dažďové a svetelné senzory, 4× el. ovládané okná, el. ovládané spätné zrkadlá, kožený volant, audio s CD a ovládaním na stĺpiku riadenia, palubný počítač, polokožené čalúnenie, 17-palcové disky kolies…

Výhody
+ nadčasový dizajn
+ dizajn interiéru
+ akustický komfort
+ úsporný motor
+ bezpečnosť
+ cena

Nevýhody
- málo miesta na chodidlá vzadu
- malá pružnosť pri nízkych otáčkach 
- priemerný podvozok
- menší kufor

debata chyba
Články podľa značiek