Test: Renault Mégane Coupé GT 2.0 TCe

Renault postavil ďalšie dobré auto. Jeho Coupé GT má výkon, dravý vzhľad a schopnosti, ktoré zodpovedajú nápisu Renault Sport na zadných dverách. A ani si zaň Francúzi veľa nepýtajú.

17.02.2011 10:14
Renault Mégane Coupé GT Foto:
Renault Mégane Coupé GT
debata

Renault Mégane Coupé GT je autom tak trochu v ústraní. Je dosť výstredný na to, aby sa oň zaujímali zákazníci vyhľadávajúci bežné trojdverové hatchbacky a zároveň nie tak ultimatívny, aby naň zaostrili tí, ktorí majú v hľadáčiku Mégane R.S.. Zároveň je to však veľmi atraktívne kupé (výraz trojdverový hatchback by som v tomto prípade snáď ani nepoužíval), ktoré v sebe ukrýva obrovský potenciál zábavy a každodennej použiteľnosti.

Verzia GT je silným autom na každý deň. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Verzia GT je silným autom na každý deň.

Má nádherný modrý lak s názvom Malte, sadu dobre padnúcich spojlerov a obrovské 18-palcové disky JETOW, vďaka ktorým si ho s ničím nepomýlite. Renault totiž ponúka aj tzv. pack GT-Line, ktorý si môžete objednať k bežným Méganom Coupé. A hoci sa potom tvária ako verzie GT, nikdy k nim nedostanete spomínané 18-palcové disky JETOW.

Veľké disky ho bezpečne identifikujú. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Veľké disky ho bezpečne identifikujú.

Príjemné miesto na život

Renault stavia v poslednej dobe naozaj pekné interiéry. Dôkazom je aj testované Coupé, ktorého palubná doska má nápadité tvary, je z veľmi dobrých materiálov a ako sa zdá, je aj celkom slušne zmontovaná. Skúšané auto malo v čase testu najazdených 14 950 km (určite sa s ním dovtedy nejazdilo v rukavičkách) a napriek tomu nikde nevŕzgalo. Dokonca aj zadné delené operadlo (sklopné) bolo v zákrutách ticho, čo svedčí o dobrej torznej tuhosti karosérie. Samozrejme, nedokážem odhadnúť, do akej miery sa karoséria časom unaví, no vyzerá to tak, že aspoň za nova jej potrebná pevnosť nechýba.

Vo vnútri je Mégane pekný a kvalitný. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Vo vnútri je Mégane pekný a kvalitný.

Na športovo orientované auto je tu dosť odkladacích priestorov. Aj keď dva držiaky na fľaše (0,5 l) na stredovom tuneli sú použiteľné skôr pri stojacom aute a nie počas jazdy. Ten za radiacou pákou je plytký a fľaša v ňom vám bude pri radení prevodových stupňov zavadzať, zatiaľ čo ten medzi pákou a stredovou konzolou je síce hlbší, ale fľaša je v ňom našikmo a zavadzia pri obsluhe autorádia. To sa však dá celkom pohodlne ovládať aj združeným ovládačom pod volantom. Ešte k jeho zvuku – bol len priemerný. Dôvodom bolo pravdepodobne opäť klasické šetrenie a inštalácia čo najlacnejších reproduktorov. Nastavenie zvuku (výšky, basy, stredy…) dostalo samostatné tlačidlo, takže si zvuk nemusíte nastavovať cez menu, ako to mávali Renaulty kedysi. Satisfakciou za plytké držiaky na fľaše je hlboká odkladacia schránka v stredovej lakťovej opierke a pomerne veľké kapsy v predných dverách.

Zvuk autorádia bol len priemerný. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Zvuk autorádia bol len priemerný.

Pre všetky trojdverové autá nižšej strednej triedy sú charakteristické dlhé bočné dvere, Mégane má však vnútorné kľučky veľmi vpredu (pri pántoch), takže pri zatváraní sa musíte do madla poriadne oprieť. Problematické je aj vystupovanie v úzkych priestoroch. Pri otváraní dverí nemáte z vnútornej strany dvere poriadne za čo chytiť, takže to často končí úderom vašich dverí do vedľajšieho auta. Ak ich chytíte za madlo, nemáte šancu rozbehnuté dvere zabrzdiť. Pomohla by nejaká kľučka ďalej od pántov dverí.

Pochváliť musím výborné športové sedadlá. Ak máte veľký zadok, alebo chrbát široký ako rytierske brnenie, pravdepodobne vás budú neustále tlačiť do lopatiek a do stehien, ale práve preto sa pri rýchlej jazde v zákrutách dokážete nohami aj lopatkami v sedadle pevne zaaretovať a nemusíte s odstredivými silami bojovať zúfalým pridržiavaním sa volantu. Nie je totiž nič horšie, ako keď kľučkujete medzi serpentínami, s vytreštenými očami lietate z jednej strany sedadla na druhú a zúfalo sa pritom držíte pevného volantu. V Renaulte sa môžete aj pri extrémne rýchlych prejazdoch sústrediť na jemné korekcie riadenia a polohu tela korigujete len napínaním svalov na stehnách a lopatkách. Taká malá, ale účinná posilňovňa.

Športové sedadlá budete potrebovať. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Športové sedadlá budete potrebovať.

Keď už spomínam riadenie (2,8 otáčky medzi krajnými polohami), musím upozorniť, že je dosť „živé“ aj v tesnom okolí stredovej polohy. V praxi to znamená, že aj jemné otočenie volantom sa okamžite pretaví do malej zmeny smeru. Kým som si na to zvykol, na diaľnici som mal problém udržiavať priamy smer bez neustálych korekcií riadenia. Problém sa ešte prehĺbi pri silnom bočnom vetre. Renault akoby vás neustále držal v strehu. Ku charakteristike kupé to však akosi pasuje.

Prekvapujúco štedrá je aj ponuka miesta na zadných sedadlách. Ja (182 cm) som sa tam posadil bez toho, aby som sa pri normálnom sedení hlavou opieral o strechu. Až keď som sa oprel o pierku hlavy a chcel si akože zdriemnuť, cítil som, že sa zároveň opieram aj o mäkko čalúnenú strechu. Poteší aj veľa miesta pod sedákmi predných sedadiel, kde pohodlne zastrčíte aj nohy v mohutných zimných topánkach. Na kolená je to pochopiteľne horšie, ale núdzovo sa tu dá cestovať bez najmenších problémov.

Vzadu je miesta pomerne dosť. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Vzadu je miesta pomerne dosť.

Naozaj zlý je výhľad z auta šikmo dozadu. Pri cúvaní z parkoviska nevidíte absolútne nič. Podľa spätných zrkadiel to nejde a keď chcete vidieť, či z boku neprichádza nejaké auto, vždy musíte tak trochu riskovať a vystrčiť zadok auta do cesty až kým cez malé bočné okno medzi B a C-stĺpikom neuvidíte, či sa na vás z boku niečo nevalí. Za celý týždeň som si na to nevedel zvyknúť aj keď je pravdou, že som sa ani raz nedostal do kolíznej situácie.

Bez zadných cúvacích senzorov by to nešlo. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Bez zadných cúvacích senzorov by to nešlo.

To, čím si vás Coupé od Renaultu získa, je jeho veľký batožinový priestor. Z von to tak vôbec nevyzerá, ale pod efektne tvarovanými tretími dverami ukrýva 344 l priestoru. Je hlboký a dokonca sa dá zväčšiť sklopením zadného deleného sedadla (na 991 l). Vysokú nakladaciu hranu považujte len za malú daň, ktorú radi obetujete pevnosti karosérie. Pri rodinnej Alfe 159 vysoká hrana kufra trochu prekáža, ale pri kupé to nepovažujem za vážny problém.

Coupé je prekvapujúco praktickým autom. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Coupé je prekvapujúco praktickým autom.

Silný motor, ktorý potrebuje cit

Motor má excelentný záťah, ale nástup jeho sily nie je rovnomerný. Už dávno som nesedel v aute, ktoré by prítomnosť turbodúchadla pod kapotou pripomínalo tak výrazne. Odozva motora skrátka nekopíruje pohyby vašej pravej nohy na plynovom pedáli. Renault však problém s ťahom v nízkych otáčkach nemá. Kým sa turbodúchadlo neoprie do práce naplno, agregát má príjemne lineárnu charakteristiku a dá sa s ním jazdiť aj pri 1300–1500 otáčkach. Asistent radenia síce pod hranicou 1400 otáčok okamžite vyzýva k podradeniu, no motor nevibruje, je tichý a pri miernom zošliapnutí plynového pedálu okamžite ožíva. Je však dôležité vedieť pracovať s plynom a poznať hranicu, kedy sa začína turbodúchadlo nadychovať. Ak mu totiž dáte prudším stlačením plynu jasný povel k práci, nezostáva vám veľa času a na predné kolesá pošle explozívny príval sily. Ak na to nie ste zvyknutý, budete často zrýchľovať rýchlejšie, než ste mali pôvodne v úmysle. Vzápätí plyn rýchlo povolíte, mohutný záťah ustane a jazda je opäť pokojná. Chce to skrátka zvyk, inak bude zvyšku posádky z neustáleho náhleho zrýchľovania zle.

Motor má silu, ale aj oneskorené reakcie na... Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Motor má silu, ale aj oneskorené reakcie na plynový pedál.

Vo vyšších rýchlostiach a pri ostrejšej jazde si pomalšiu odozvu na plyn už toľko uvedomovať nebudete. Počas testovacieho týždňa som sa však napriek tomu niekoľkokrát dostal do situácie, kedy si rýchla jazda vyžadovala náhle zmeny tempa a presné dávkovanie akcelerácie. Vtedy som už musel predvídať viac, ako by bolo príjemné. Nemôžem si pomôcť, ale absencia lineárneho nárastu výkonu a oneskorené reakcie na plynový pedál (najmä pri nižších otáčkach) mi pri dynamickej jazde vadili.

Až po červené pole sa vytáča s veľkou chuťou. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Až po červené pole sa vytáča s veľkou chuťou.

Excelentný podvozok

Aby ste kolísanie ťahu neregistrovali, musíte ísť na hrane. Rovno však poviem, že ani ja som možnosti tohto auta nedokázal využiť naplno. Na normálnych cestách a v bežnej premávke je to prakticky nemožné. Na okruhu by to bolo jednoduchšie, ale povedzme si rovno, kto si Mégane Coupé GT kúpi na okruh? Na to tu máme Mégane R.S., verzia GT musí svoj talent predvádzať v bežnej premávke, na preplnených diaľniciach a na úsekoch ciest s rozbitým a nerovným povrchom. A tu naozaj exceluje.

V rozumných rukách je Mégane GT neuveriteľne... Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT V rozumných rukách je Mégane GT neuveriteľne rýchly.

Široké pneumatiky (Fulda Kristall Rotego 225/40 R 18) prepožičiavajú Méganu toľko priľnavosti, koľko len budete potrebovať. Môžete uprostred zákruty prudko pribrzdiť a zadok sa len zavlní. Zadné kolesá povolia, auto utiahne stopu a vzápätí zasa poslušne zasadne do stopy, ktorou ukážkovo opustí zákrutu. Skôr povolia nervy vám, ako autu a to k adrenalínovému zážitku úplne stačí. Ak niekto tvrdí, že verzia GT je „slabá káva“, jej skutočné schopnosti nikdy nevyužil. Ľudia si totiž často svoje vodičské umenie zamieňajú so schopnosťou rýchlo akcelerovať a brzdiť, niekedy dokonca v úplne nevhodných momentoch. A to všetko len na rovine, v zákrute sa ich hrdinstvo vytratí, alebo zmení na pokrčené plechy. Toto auto nepredvádza úžasnú dynamiku len na rovinkách, vyhovujú mu aj zmeny smeru, medzi zákrutami dokáže baviť celú posádku a na výjazdoch predvádza akceleráciu, z ktorej sa vám zatočí hlava.

Jeho podvozok je výborný. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Jeho podvozok je výborný.

Veľmi dobre sa dá dávkovať aj brzdný účinok. Brzdy verzie GT síce nedosahujú rozmery ako na Mégane R.S. (GT má priemer kotúčov 296/260 mm, R.S. 340/290 mm), ale počas testu sa mi nestalo, aby ich účinok klesol. Povahe verzie Coupé GT vyhovujú.

Pri brzdení sa takmer vôbec nepredkláňa. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Pri brzdení sa takmer vôbec nepredkláňa.

Dobre je nastavený aj protipreklzový systém, respektíve jeho zásahy pri prudkej akcelerácii. Pri športovom kupé veľmi dôležitý detail. Pridajte, prudko pustite spojku a riadiaca jednotka sa mama rozhodne, do akých otáčok motor pustí. Nikdy pritom však nemáte pocit, že motor lapá po dychu a je škrtený. Naopak, prítomnosť elektronických zásahov si ani nevšimnete. Vypnite protipreklzový systém a zistíte, koľko práce za vás elektronika robí. Pomáha jej pritom aj dobre nastavená geometria prednej nápravy, ktorá si zachováva slušnú trakciu aj pri vytočených kolesách.

Elektronika zasahuje veľmi citlivo. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Elektronika zasahuje veľmi citlivo.

Výborne je naladené aj pruženie a tlmenie. Mégane povrch cesty kopíruje a aj keď v ňom lietate hore-dole ako handra, vždy cítite, že podvozok s cestou nebojuje ale spolupracuje. Dokonca ani v zákrute pokrytej dierami nepovolí a v rámci možností (zadná jednoduchá náprava s vlečenými ramenami a torznou priečkou) auto drží v pôvodnom smere. Tu je vidieť, že sa s naladením podvozku hrali ľudia, ktorí tomu rozumejú.

Pozor si musíte dávať len na nízky profil pneumatík. Stačí hlbšia diera s ostrou hranou a je po disku aj pneumatike. Disky sú zároveň bočnicou pneumatiky málo kryté a ak niekomu chýba odhad, ľahko ich poškriabe o najbližší obrubník. Svedčia o tom aj nepekne poškrabané disky testovaného auta.

Tieto škrabance sú veľmi drahé. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Tieto škrabance sú veľmi drahé.

Prevodovka s výhradami

Odstupňovanie šesťstupňovej prevodovky je výborné a dovoľuje využiť celý potenciál motora. Pomerne presný je aj chod krátkej prevodovej páky, ale každý rýchlostný stupeň si vyžaduje docvaknutie páky do svojej koncovej polohy, čo prácu s prevodovou pákou pri rýchlej jazde spomaľuje. Takto radia všetky Renaulty a hoci by som to nenazval nepresnou prevodovkou, ku hladkosti chodu niektorej nemeckej konkurencie jej niečo predsa len chýba.

Odstupňovanie je dobré. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Odstupňovanie je dobré.

V meste (pri rýchlosti 50 km/h) sa dá jazdiť zo zaradenou štvorkou, kedy motor točí 1900 otáčok, ak však chcete len udržiavať rýchlosť, pokojne môžete zaradiť ešte o stupeň vyššie, čím otáčky klesnú na 1300 a motor ostane príjemne tichý a bez vibrácií. Pri zrýchlení na 70 km/h sa na piaty prevodový stupeň motor roztočí na 1900 ot./min, ak podradíte do štvorky, otáčky stúpnu na 2400 a asistent radenia vás okamžite vyzve, aby ste opäť preradili do päťky (pri ustálenej jazde).

Kožené detaily sú príjemné na pohľad aj dotyk. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Kožené detaily sú príjemné na pohľad aj dotyk.

Medzi mestami (90 km/h) sa dá jazdiť aj so zaradeným šiestym prevodovým stupňom (2000 ot./min.), pre dynamickejšiu jazdu potom stačí podradiť do päťky a otáčky stúpnu na 2500. Na diaľnici točí motor pri rýchlosti 130 km/h a zaradenej šestke rovných 3000 otáčok.

Vyššia spotreba

Auto poháňal prepĺňaný benzínový dvojliter, čo znamená, že výrobcom udávaná spotreba je pri využívaní jeho potenciálu naozaj len teoretická. Ja som pri bežných presunoch mestom jazdil za 8,2 až 9,8 l/100 km (podľa toho, ako veľmi sa človek ponáhľa). Ak však dokážete udržať svoj temperament na uzde, nie je dôvod, aby ste sa nezmestili medzi 8 a 9 l/100 km.

O nič menej však nečakajte ani na diaľnici, tam sa spotreba pohybuje skôr v rozsahu 9–10 l/100 km (tu veľmi záleží na stave asfaltu a poveternostných podmienkach), úspornejšiu jazdu si preto vychutnáte len mimo mesta a diaľnice. Aj tu to však bude približne 7–8 l/100 km.

Počas týždenného testu dosiahol výslednú priemernú spotrebu 8,5 l/100 km (snažil som sa jazdiť plynulo a podľa možností úsporne).

Voľba emócií aj rozumu

Nájsť konkurenta Méganu GT nie je jednoduché. Navyše, ten, kto pokukuje po tomto aute, určite nebude loviť v ponukách Volva C30 alebo Kie proceed. Možno nesmelo nazrie do cenníkov VW, ale aj za najlacnejší VW Scirocco s motorom 1.4 TSI (90 kW/122 k) dáte stále viac ako 22 000 €, takže voľba podstatne silnejšieho a veľmi dobre vybaveného kupé od Renaultu za necelých 20 000 € (v akcii) vyzerá ako rozumný obchod.

Renault Sport to s autami vie. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Renault Sport to s autami vie.

Kto sa rozhodne pre Mégane Coupé GT, dostane silné a veľmi talentované auto, ktoré vie byť navyše celkom praktické a použiteľné pri každodennej prevádzke. Má svoje muchy, ale dá sa na ne zvyknúť a časom si ich vôbec nebudete uvedomovať. Dať 19 980 € za 180 koní a podvozok, ktorý si s nimi poradí, naozaj nie je zlá voľba.

Stále je to Mégane, takže nie je drahý. Foto: PATA, hotcars.sk
Renault Mégane Coupé GT Stále je to Mégane, takže nie je drahý.
Výhody Nevýhody
výkon  výhľad dozadu
 jazdné vlastnosti nelineárny záťah
 veľkosť kufra  spotreba
Technické údaje
Model: Renault Mégane GT 2.0 TCe
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1998
Výkon (kW/ot.): 132/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/2250
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4299/1804/1423
Rázvor náprav (mm): 2640
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 344–991/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 7,8
Komb. spotreba (l/100 km): 7,6
Cena: 19 980 € (akciová cena)
Sériové vybavenie GT (vybrané prvky):
ABS, ESP, 6 airbagov, 18-palcové zliatinové disky kolies JETOW, volant a hlavica radiacej páky potiahnuté kožou, ISOFIX na krajných zadných sedadlách, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, karta Renault „Keyless Drive“, palubný počítač, rezervné koleso, dvojzónová automatická klimatizácia, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, elektrické ovládanie vonkajších spätných zrkadiel, predných a zadných okien, zadné parkovacie senzory, pack GT Line (športový podvozok, difúzor, sedadlá typu RS, hliníkové pedále, kľučky dverí a kryty vonkajších spätných zrkadiel v oceľovošedej farbe, zatmavené predné svetlomety), výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča aj spolujazdca, predná lakťová opierka, RadioSat Classic CD MP3 4×15 W s ovládaním pod volantom.

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom... Foto: PATA, hotcars.sk
Logo Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.

Renault Mégane: Podrobné údaje, aktuálne ceny a porovnanie s inými autami na Autozor.sk

debata chyba
Články podľa značiek