Test: Renault Thalia 1.5 dCi Privilege

Nie je to tak dávno, čo Thalia prvej generácie lámala predajné rekordy. Vyzerala prinajmenšom čudne, no za minimum peňazí ponúkala obrovský batožinový priestor, ktorý všetko ospravedlňoval. Dnes je tu jej druhá generácia, ktorá ponúka to isté, no zabalené v podstatne krajšom kabáte.

28.04.2009 10:25
Renault Thalia Foto:
Predná maska vzdialene pripomína Daciu Logan.
debata

Renault investoval do dizajnu novej Thalie nemálo energie. Konečne to nie je len Clio s násilne nalepeným nevzhľadným kufrom, ale samostatný model, ktorý sa od svojej prvej generácie dištancuje všade, kde to len ide.

Thalia bola predstavená na autosalóne v Moskve, čo rozhodne nie je náhoda. Tento malý sedan je prioritne určený pre rozvíjajúce sa trhy s menšou kúpnou silou, kde dokáže zaujať predovšetkým pomerom ceny úžitkovej hodnoty. A ako sme však už naznačili, ani jej dizajn už nehrá druhé husle. Nová Thalia tak má šancu zaujať aj vo vyspelejšej časti Európy.

Zadná časť druhej generácie je podstatne... Foto: Václav Lipavský
Renault Thalia Zadná časť druhej generácie je podstatne elegantnejšia.

Interiér

Renault zapracoval na pozícii za volantom, ktorá je opäť o niečo málo lepšia ako v Cliu druhej generácie. Napriek tomu budete stále bojovať s pocitom, že sedíte príliš vysoko. Sedadlo vodiča je aj v najnižšej polohe predsa len vyššie ako v konkurenčných modeloch. Kladom je lepší výhľad do všetkých strán, záporom stále neprirodzene veľký sklon volantu (pripomínajúci úžitkové autá) a vyslovene nešportový posed za ním. Vyznávačom defenzívnej jazdy to však určite prekážať nebude.

Kvalita spracovania interiéru je opäť lepšia. Foto: Václav Lipavský
Renault Thalia Kvalita spracovania interiéru je opäť lepšia.

Sedadlá testovanej verzie mali veľmi príjemné čierne velúrové poťahy, ktoré sú najmä v zime omnoho príjemnejšie ako studené kožené čalúnenie prestížnych limuzín. Vzadu je miesta tak akurát, vyšší cestujúci (nad 180 cm) si občas môžu sťažovať na menej miesta na kolená. Na hlavu a chodidlá je tu však miesta dostatok.

Krátke sedáky ostali, materiály sa sú však... Foto: Václav Lipavský
Renault Thalia Krátke sedáky ostali, materiály sa sú však kvalitnejšie.

Batožinový priestor je úžasne veľký a prakticky tvarovaný. Nakladacia hrana je príjemne nízko a v rámci možností trojpriestorového sedanu je nakladací otvor dostatočne veľký. Thalia vám ponúka aj sklápateľné nedelené operadlo zadného sedadla, za ktorým je otvor na prestrčenie dlhých predmetov. Otvor je však pomerne malý, pretože priečka oddeľujúca batožinový priestor je súčasťou pevnostnej štruktúry karosérie a jej oslabenie by pravdepodobne spôsobilo výrazné torzné krútenie karosérie.

Motor

Starý známy osemventilový (OHC) turbodiesel 1.5 dCi bol v testovanej Thalii vyladený na veľmi solídny výkon 63 kW (86 k), pričom jeho maximálny krútiaci moment 200 Nm je k dispozícii už pri 1750 otáčkach. Agregát je vybavený priamym vstrekovaním common-rail druhej generácie so vstrekovacím čerpadlom Delphi, ktoré dokáže vyvinúť maximálny vstrekovací tlak 1600 barov. Kompresný pomer 17,9:1 motoru zabezpečuje veľmi tichý a jemný chod, ktorý pri absencii väčšieho množstva odhlučňovacích materiálov (z dôvodu zníženia ceny) príde naozaj vhod. Pri normálnych rýchlostiach vás tak Thalia nebude obťažovať neprimeranou hlučnosťou. Problémom je len dunenie pri nízkych otáčkach, ktoré sa ešte vystupňuje na voľnobeh.

Výkon 63 kW robí z ľahkej Thalie prekvapivo... Foto: Václav Lipavský
Renault Thalia Výkon 63 kW robí z ľahkej Thalie prekvapivo rýchly sedan.

Vstrekovanie Delphi je známe svojou citlivosťou na kvalitnú naftu, takže sa vyvarujte tankovaniu nekvalitného paliva s nízkou mazivosťou. Najnovšia verzia tohto motora použitá v Lagune (81 kW/100 k, kompresný pomer znížený dokonca na 15,4:1) je už vybavená vstrekovaním Siemens, ktoré nekvalitnej nafte odoláva o niečo lepšie. Zaujímavosťou je aj skutočnosť, že rovnako odolné čerpadlo Siemens dostali aj Thalie určené pre Rusko a Severnú Afriku (z dôvodu úbohej kvality miestnej nafty).

Plynulý nábeh krútiaceho momentu a jeho dostupnosť už pri 1750 otáčkach robí jazdu veľmi plynulou a uvoľnenou. Turboefekt je tu vďaka malým zotrvačným silám a malému zotrvačníku takmer neznámym pojmom. Pokiaľ nebudete ručičku otáčkomera často vyháňať k číslici 4, agregát vám príde tichý a veľmi ochotný. S rastúcimi otáčkami jeho ochota síce klesá, no rozhodne s ním Thalia nie je brzdou ani v ľavom pruhu diaľnice. Škoda len prílišného šetrenia na prístrojovom paneli, kde je použitý otáčkomer s benzínovej verzie ociachovaný až do 7000 otáčok.

Päťstupňová manuálna prevodovka nepatrí k najpresnejším, ale na jej mierne gumové dorazy a dlhšie dráhy prevodovej páky si zvyknete prekvapivo rýchlo. Pri rýchlej jazde občas nezaradíte rýchlosť na prvýkrát, ale vďaka príjemne dlhým prevodom jej to na diaľnici odpustíte. Len v meste budete občas bojovať s podtočeným duniacim motorom.

Jazdné vlastnosti

V zákrutách sa Thalia nakloní na predné vonkajšie koleso viac ako je dobrým zvykom, kým však neodplepíte zadné vnútorné koleso od cesty, nič dramatické sa nedeje. Možno si hovoríte, že takto nejazdíte, no stačí prvý panický vyhýbací manéver a zrazu ste uprostred situácie, v ktorej by ste najradšej neboli. Ani v týchto prípadoch nie je nestabilita zadnej časti alarmujúca, vyvarujte sa len prudkého brzdenia, inak sa stanete priamym aktérom divadla zvaného pretáčavý šmyk. Jednoduchá konštrukcia prednej nápravy odhaľuje svoje slabiny na výjazdoch zo zákrut v podobe slabšej trakcie vnútorného predného kolesa. Táto slabina vám však v kombinácii s menej výkonnými motormi Thalie nepríde nijak zásadná. Keď to zhrnieme, jazdné vlastnosti Thalie druhej generácie rozhodne nemajú tak výraznú príchuť nechceného dobrodružstva ako to bolo v prípade jej prvej generácie.

Pruženie je naladené komfortne, počítajte s... Foto: Václav Lipavský
Renault Thalia Pruženie je naladené komfortne, počítajte s bočnými náklonmi.

Riadenie stále dostatočne nekomunikuje, čo pri malom lacnom sedane nie je nijak prekvapujúce zistenie. Okolo stredovej polohy je riadenie mŕtve, ale pri defenzívnej jazde dokážete Thaliu včas nasmerovať tam, kde presne potrebujete. Pokiaľ nezačnete násilne hľadať jej limity, riadenie vám bude vyhovovať. Pripravte sa len na nižší účinok elektrohydrau­lického posilňovača.

Devízou Thalie je jej schopnosť pohltiť akékoľvek nerovnosti na ceste. Odolný podvozok s veľkými zdvihmi kolies dokáže prepružiť aj na skokoch, kde ostatné sedany nadskočia ako koza, pričom si na rozbitej ceste auto udržuje prekvapivú stabilitu. Zadok sa na nerovnej ceste bude neustále vlniť a vaše ruky na volante neprestajne korigovať smer auta, no so zrýchľujúcim sa tempom Renault dokonca získa na istote a jazda bude stabilnejšia.

Thalia je postavená na horšie cesty. Foto: Václav Lipavský
Renault Thalia Thalia je postavená na horšie cesty.

Príjemnou stránkou jazdy s Tahliou je jej nízka spotreba. Tá sa počas testu ustálila na hodnote 4,9 l/100 km. Malý motor nie je príliš „hladný“ ani v prípade, že ho naháňate v oblastiach blízkych jeho maximálnym schopnostiam. Ani pri vyslovene dynamickej jazde sa nedostanete cez 6 l/100 km.

Thalia druhej generácie si zachovala robustnosť a odolnosť predchodcu, no pridala podstatne elegantnejšiu karosériu. Stále nie je dokonalá, no to od nej nikto nemôže očakávať. Schopnosti predošlej generácie posunula o kus ďalej, no zároveň nestratila nič zo svojej pracovitosti. Stále je to nenáročné auto, ktoré sa nesnaží preniknúť niekam, kde nepatrí. A to je dobre. Za prijateľnú cenu dostanete bezpečný, úsporný a dobre vyzerajúci sedan, ktorý má oprávnené ambície konečne zaujať aj niečím iným ako len podliezavou cenou a obrovským batožinovým priestorom.

Základná cena modelu Renault Thalia 1.5 dCi Privilege: 11 590 € (349 160 Sk)

Sériové vybavenie verzie Privilege (vybrané prvky):
ABS + EBV, nárazníky vo farbe karosérie, predná a zadná chrómovaná lišta, airbag vodiča, airbag spolujazdca, vonkajšie spätné zrkadlá vo farbe karosérie, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľný volant, úchyty Isofix na zadných sedadlách, manuálna klimatizácia, elektricky ovládané predné okná, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, rádio s prehrávačom CD a MP3.

Technické údaje
Motor: radový štvorvalcový turbodúchadlom prepĺňaný naftový motor, vodou chladený, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1461 cm3, maximálny výkon 63 kW (86 k) pri 3750 ot./min., maximálny krútiaci moment 200 Nm pri 1750 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 4,3 l/100 km
Prevodovka: päťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednolamelová spojka s prítlačnou pružinou a hydraulickým ovládaním

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie na spodných priečnych ramenách a vzperách McPherson, vzadu vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou
Brzdy: Vpredu kotúčové brzdy s vnútorných chladením, vzadu bubnové brzdy, protiblokovací systém ABS s EBV, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: štvordverový päťmiestny sedan, DxŠxV: 4261×1645×1439 mm, rázvor osí kolies 2473 mm, pohotovostná hmotnosť 980 kg, objem batožinového priestoru 506 l

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 12,3 s
Maximálna rýchlosť: 177 km/h

debata chyba
Články podľa značiek