Test: Škoda Yeti 1.2 TSI 4x2

Najočakávanejšia boleslavská novinka Škoda Yeti dorazila na náš trh. Ako prvá sa nám dostala do rúk základná verzia 1.2 TSI s predným náhonom.

03.01.2010 10:11
Škoda Yeti Foto:
Škoda Yeti
debata

Verzia 4×2 možno nie je to pravé orechové, veď na najmenšie SUV koncernu Volkswagen si brúsia zúbky najmä vyznávači štvorkoliek, no aj najslabšie Yeti dostatočne odhaľuje modernosť a kvality nového škodováckeho prírastku. Zdedilo totiž platformu z Octavie, takže porovnávať ho s Kiou Soul alebo Suzuki SX4 nemá príliš zmysel. Jediným priamym súperom Yeti sa tak stáva Nissan Quashqai. Tomu však zodpovedá aj vyššia cena, ktorá sa môže stať kameňom úrazu.

Aj s predným náhonom sa tvári ako štvorkolka. Foto: Škoda Auto
Škoda Yeti Aj s predným náhonom sa tvári ako štvorkolka.

Exteriér

V porovnaní s najbližším koncernovým súrodencom Volksvagenom Tiguan je Škoda Yeti o dvadsať centimetrov kratšia. Prekážať si teda určite nebudú. Hoci v porovnaní s konceptom z roku 2005 sériové Yeti poriadne zmohutnelo, zachovalo si hravosť, ktorá mu dáva nezameniteľný charakter. Jednoduchý tvar horizontálne členenej karosérie s vysokým pontónom a plochou strechou oživujú originálne predné reflektory a výrazný lakovaný B-stĺpik. Svoju ambíciu zísť z asfaltu do terénu deklaruje vysoko vykrojený blatníkmi, vyššou svetlou výškou a minimálnymi prevismi karosérie.

Nadčasový dizajn tak skoro nezostarne. Foto: Škoda Auto
Škoda Yeti Nadčasový dizajn tak skoro nezostarne.

Interiér

Prístup do interiéru zabezpečujú dostatočne široké dvere. Vysoko situovaná strecha a vyššia poloha sedadiel robia z nastupovania úplnú hračku. Priestoru je tu na rozdávanie. Postarali sa o to aj ploché boky karosérie. Vo výške lakťov má interiér šírku až 1446 mm a výška nad sedadlami je od 1034 do 1027 mm, čo sú naozaj výborné hodnoty. Len široká stredová konzola sa opäť nekamaráti s pravým kolenom vodiča.

Interiér je zariadený na úrovni strednej triedy. Foto: Škoda Auto
Škoda Yeti Interiér je zariadený na úrovni strednej triedy.

Interiéru síce chýba hravosť zjavná z jeho vonkajších tvarov, no o to viac vás prekvapí solídnym spracovaním. Tu necháva Yeti za sebou všetkých potenciálnych konkurentov. Kvalita materiálov a dizajn sú minimálne na úrovni Octavie. Napokon nájdete tu množstvo známych prvkov od volantu, chrómových kľučiek dverí až po panely klimatizácie či audiosústavy s dotykovým monitorom. Ergonómia je perfektná, ale na to sme v koncerne VW už zvyknutí. Yeti zabezpečuje vďaka vyššej polohe sedadiel dobrý výhľad na všetky strany, takže sa po čase zmierite aj s relatívne malými spätnými zrkadlami, respektíve ich tvarom, ktorý ich ukracuje o časť plochy.

Variabilita

Predné sedadlá si zaslúžia jednotku s hviezdičkou. Spolu s volantom majú dostatočný rozsah nastavenia, takže nájsť si ideálnu polohu nie je problém. Tie zadné zaplatili svoju daň za mimoriadnu variabilitu. Kratšie sedacie časti im však rýchlo odpustíte, ak zistíte, čo všetko systém VarioFlex prevzatý z Romsteru dokáže.

Škoda Yeti Foto: Škoda Auto
Škoda Yeti Škoda Yeti
VarioFlex dovoľuje vytvoriť rôzne konfigurácie... Foto: Škoda Auto
Škoda Yeti VarioFlex dovoľuje vytvoriť rôzne konfigurácie sedadiel.

Tri samostatné sedadlá možno sklápať, nastavovať sklon ich operadla alebo ich demontovať. Krajné sa dajú posúvať a pri demontovanom úzkom strednom sedadle dokonca priblížiť v priečnom smere o 80 mm. To hovorí veľa aj o úžitkových parametroch.

Škoda Yeti Foto: Škoda Auto
Škoda Yeti Škoda Yeti
Na prepravu batožiny máte až 1760 litrov miesta. Foto: Škoda Auto
Škoda Yeti Na prepravu batožiny máte až 1760 litrov miesta.

Kolmé a široké zadné veko maximalizuje kufor Škody Yeti od 405 do 1760 litrov. Pritom je k dispozícii množstvo praktických prvkov od upevňovacích háčikov, sieťok až po odkladacie priestory v interiéri, ktoré sú pre Škodu typické. Ak však máte v kufri rezervu, musíte sa vzdať dvojitej podlahy. Dostatok odkladacích miest nájdete aj v interiéri. Do predných dverí umiestnite napríklad litrovú PET fľašu, čo naozaj nebýva zvykom. Úžitkové vlastnosti teda model Yeti stavajú vysoko do popredia a robia z neho univerzálne rodinné vozidlo.

Vybavenie

Aj vybavením sa Yeti hlási k štandardom strednej triedy. Okrem základnej verzie Active má v sérii napríklad päť airbagov, automatickú klimatizáciu, palubný počítač či stabilizačný systém ESP. Naša verzia Advantage mala aj tempomat či zadné parkovacie senzory. No a na zozname príplatkového vybavenia nájdete také exkluzívne prvky ako samoparkovací asistent, natáčacie bi-xenónové svetlá, navigačný systém Columbus či panoramatickú strechu. Na príplatky si však dávajte pozor. Cena sa môže radikálne zvýšiť. V našom prípade to bolo vyše 22 000 eur – a to sme na palube stále nemali prevodovku DSG, navigačný systém, vyhrievané sedadlá, zadné páry reproduktorov ani vstupy AUX či USB. Na auto s výkonom 77 kW, predným náhonom a rozmermi blízkymi Golfu to nie je práve lákavá ponuka.

Motor a prevodovka

Základ ponuky motorov tvorí novučičký preplňovaný agregát 1.2 TSI (77 kW). Jeho malý zdvihový objem a klasická 8-ventilová technika nebudia práve veľký rešpekt, ale nedajte sa oklamať. Je to moderný motor, ktorý nemá nič spoločné s trojvalcami HTP.

So štvorvalcovou konštrukciou, priamym vstrekovaním paliva a turbodúchadlom spoľahlivo predstihuje starú 16-ventilovú jednašestku. Motor je veľmi tichý až do 4500 otáčok za minútu a na voľnobehu ho takmer vôbec nepočuť. Vibrácie a turbodiera sú preň úplnou neznámou. Vďaka krútiacemu momentu 175 Nm, a to už od 1500 otáčok, sa javí oveľa výkonnejší, ako v skutočnosti je. Sily sa mu končia až pri vyšších rýchlostiach na diaľniciach. Malá výkonová rezerva určite neumožňuje ani extra sebavedomé predbiehanie. Napokon, je to základ. Ale vydarený.

Mierne sklamaní budete zo spotreby. Motor je totiž veľmi citlivý na spôsob jazdy. Nie náhodou máte na prístrojovom paneli asistent správneho radenia. Tak či tak považujeme výrobcom udávanú priemernú spotrebu 6,6 litra za nereálnu. Dosiahli sme ju len pri veľmi ekonomickej jazde bez zapnutej klimatizácie mimo mesta. V meste si Yeti pýta aj viac ako osem litrov a na krátkych vzdialenostiach zo studeným motorom aj o liter a pol viac. Priemer sa nám tak ustálil pri 7,8 litra. To aj napriek ľahkej nohe na plyne a vynikajúco sprevodovanej 6-stupňovej prevodovke, ktorá drží otáčky na minime, takmer v štýle motorov TDI.

Jazdné vlastnosti

Už po prvých kilometroch zistíte, že Yeti je naozaj situované kdesi v strednej triede a že porovnávanie s Roomsterom odvodeným od novej Fabie jednoducho nemá zmysel. Krátke previsy, kolesá situované v rohoch karosérie, zadná viacprvková náprava s rozchodom širším o 30 mm v porovnaní s novou Octaviou či silnejšie stabilizátory dokážu účinne potláčať vrodenú nedotáčavosť a náklony karosérie, ak si to šiniete po kľukatých cestičkách. Väčšie prepruženie a vynikajúca izolácia prinášajú pritom komfort, na aký sme v Škode zatiaľ neboli zvyknutí.

Mimo asfalt príde vhod väčšia svetlá výška. Foto: Škoda Auto
Škoda Yeti Mimo asfalt príde vhod väčšia svetlá výška.

Zvlášť evidentné je to v teréne. Nekvalitné cesty, kamienky, štrk, to všetko pohlcuje podvozok Yeti bez náznakov utrpenia. S predným náhonom však nečakajte v teréne žiadne zázraky. Táto prednokolka ťaží výlučne z väčšej svetlej výšky, ktorú oceníte aj na nekvalitných mestských komunikáciách. Riadenie je príjemne tuhé, no pri parkovaní nevyžaduje žiadnu námahu. Aj na brzdách cítiť, že sú stavané na oveľa väčší výkon.

Yeti vás jednoducho prekvapí. Jeho hravý dizajn skrýva veľmi modernú a solídnu techniku. Pri posudzovaní ceny preto nesmiete vychádzať z Fabie či Roomsteru. No aj tak vyznieva cenová pozícia Škody Yeti dosť sebavedome. Zvlášť pri verziách s predným náhonom. Za to, čo zaplatíte, si totiž môžete dopriať napríklad nový VW Golf, o kvalitách ktorého sa polemiky nevedú.

Výhody Nevýhody
 ergonómia  cena
 motor 1.2 TSI  spotreba pri rýchlej jazde
variabilita  krátke sedáky vzadu
Technické údaje
Model: Škoda Yeti 1.2 TSI 4×2 Advantage
Počet valcov/ventilov: 4/8 OHC
Objem motora (cm3): 1197
Výkon (kW/ot.): 77/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 175/1500
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4223/1793/1691
Rázvor náprav (mm): 2578
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 405–1760/55
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,8
Priemerná spotreba (l/100 km): 6,6
Cena: 18 600 €
Sériové vybavenie Advantage (vybrané prvky):
ESP, 5× airbag, predné hmlové svetlá s odbočovacou funkciou, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosové nastavenie volantu, tempomat, palubný počítač, parkovacie zadné senzory, VarioFlex, elektrický balík na okná a zrkadlá, automatická klimatizácia, audio s CD + 4× repro, schránka pod spolujazdcom, jumbo-box, sieťky v kufri.
debata chyba
Články podľa značiek