Test: Škoda Yeti 1.2 TSI – koniec vtipov o malých motoroch

Motor s objemom 1,2 litra pôsobí v Škode Yeti ako vtip. Ale len do chvíle, kým sa s ním zveziete.

20.07.2010 08:56
Škoda Yeti 1.2 TSI Foto:
Škoda Yeti 1.2 TSI
debata

Keď Škoda vyrukovala so základnou verziou Škody Yeti 1.2 TSI, zdvihla vlnu podozrenia, že nepoučiteľná automobilka začína opäť šetriť tam, kde by nemala. Trojvalce 1.2 HTP urobili koncernu „medvediu“ službu, no magické písmenká TSI dávajú tušiť, že nás čaká zmena.

Pohon prednej nápravy v mnohých situáciách... Foto: Václav Lipavský
Škoda Yeti 1.2 TSI Pohon prednej nápravy v mnohých situáciách postačuje.

Nová koncepcia so štyrmi valcami a pokrokové technológie prezrádzajú, že koncern má tentoraz vyššie ciele. Preto bol pre mňa najzaujímavejším na testovanom aute práve jeho motor 1.2 TSI. Musím prezradiť, že som sa naň tešil, najmä potom, čo ma niektorí kolegovia zasypali sťažnosťami na lenivosť a neochotu takto motorizovaného Yetiho. Po nedávnej osobnej skúsenosti s Octaviou 1.2 TSI som totiž neveril, že to bude také zlé.

Trvalá hodnota

Konzervatívny dizajn Škody nenadchne, no jeho trvalá hodnota nemá v dnešnom svete konkurenciu. V automobilke tomu hovoria aj nadčasová elegancia, alebo striedma sviežosť, nech to už však nazvete akokoľvek, elegantné a mierne výstredné proporcie Škody Yeti tak skoro nezostarnú. Na to dám krk.

Nadčasový dizajn sa tak skoro neopozerá. Foto: Václav Lipavský
Škoda Yeti 1.2 TSI Nadčasový dizajn sa tak skoro neopozerá.

Krátke previsy, veľké kolesá a masívne výkroje v blatníkoch dávajú terénne ambície Škody Yeti na známosť celému okoliu. Nie je to off-road, no s pohonom všetkých kolies je jeho trakcia absolútne dostačujúca na akomkoľvek povrchu. Ak sa však rozhodnete pre základný motor, dobrovoľne sa zriekate pohonu zadných kolies. Myslíte, že je to na škodu? Kto by mohol potrebovať takto motorizované Yeti s pohonom len jednej nápravy? Úprimne, po týždni strávenom za jeho volantom myslím, že uspokojí väčšinu zákazníkov. Stačí sa len zviesť.

Miesto a variabilita

Rovnako triezvo ako k exteriéru, pristupovali návrhári aj k interiéru. A možno ešte triezvejšie. Tvary, materiály, prístroje, prepínače – to všetko bude doterajším majiteľom škodoviek dobre známe. Nechýba tu prvotriedna kvalita, ideálne rozmiestnenie ovládacích prvkov ani priestor.

Pohľad známy všetkým majiteľom súčasných... Foto: Václav Lipavský
Škoda Yeti 1.2 TSI Pohľad známy všetkým majiteľom súčasných škodoviek.

Veľkým plusom je variabilita troch samostatných zadných sedadiel. Skromnejšia šírka stredného z nich síce dokonale uspokojí len dieťa, ale pri obsadení dvomi zadnými pasažiermi sa nemáte čoho obávať. Inteligentne rozvrhnutý batožinový priestor robí auto využiteľným aj na dlhších dovolenkových cestách.

Stredné zadné sedadlo je pomerne úzke.Výhodou... Foto: Václav Lipavský
Škoda Yeti 1.2 TSI Stredné zadné sedadlo je pomerne úzke.Výhodou batožinového priestoru je jeho praktický tvar.

Moderný motor

Je neuveriteľné koľko ľudí dokáže ešte dnes zatracovať motor len kvôli jeho objemu. „Jednadvojka? To si snáď robia srandu?“, často počúvam na adresu Škody. Každý prvotne vníma len objem, výkon a krútiaci moment často ostávajú v ústraní.

Výborný motor si poradí aj so Škodou Yeti. Foto: Václav Lipavský
Škoda Yeti 1.2 TSI Výborný motor si poradí aj so Škodou Yeti.

Prioritou pri konštrukcii agregátu 1.2 TSI bolo postaviť jednoduchý, spoľahlivý a ľahký motor. Ventilový rozvod OHC s jedným vačkovým hriadeľom a dvomi ventilmi v každom valci je preto logickým krokom. Čím menej pohyblivých súčiastok, tým menej trenia, tepla a opotrebovania. Čerpacie straty dané menším prierezom dvoch ventilov vyriešilo prepĺňanie. Pri pohone rozvodov konštruktéri siahli po doživotnej ozubenej rozvodovej reťazi, ktorá je odolnejšia a tichšia ako klasická článková.

Technickou zaujímavosťou je použitie vodného medzichladiča stláčaného vzduchu a vodou chladeného turbodúchadla regulovaného elektricky ovládaným obtokovým ventilom (motor 1.8 TSI je regulovaný obtokovým ventilom s podtlakovým ovládaním). Nechýba priame vstrekovanie benzínu a vodný chladič motorového oleja. Pre úplnosť dodávam, že celohliníkový motor má suché oceľové vložky. Skrátka, agregát 1.2 TSI využíva všetko, čo je v koncerne momentálne k dispozícii. Žiadne náznaky šetrenia, alebo využívania starších, ešte nezaplatených technológií.

Exceluje v nižších otáčkach

Krútiaci moment 175 Nm dostupný už pri 1500 otáčkach napovedá, že motor odvádza najviac práce tesne nad voľnobehom, teda v pásme, ktoré pri jazdách v meste používate najčastejšie. Malé turbodúchadlo s minimálnou zotrvačnosťou zaberá takmer okamžite, motor preto reaguje na pokyny plynového pedála s okamžitou účinnosťou a jeho pohotový prejav pripomína, ako ďaleko v posledných rokoch vývoj prepĺňania pokročil. Vo vyšších otáčkach sa však začína malé turbodúchadlo nebezpečne roztáčať, do služby preto nastúpi obtokový ventil, čím účinok stále viac regulovaného turba začína pozvoľna klesať. Štvorvalec 1.2 TSI sa preto najlepšie cíti v spodnom pásme otáčkomera a nemá cenu ho zakaždým hnať do maximálnych otáčok. Vtedy sa jeho uvoľnený prejav sa zmení na surový zvuk a namiesto ďalšieho záťahu sa dočkáte nepríjemne stúpajúcej spotreby. Tento jav je vo vysokom Yeti ešte znásobený vyššou hmotnosťou auta, aerodynamickým odporom a relatívne veľkými odpormi širokých kolies. Konštruktérom tlieskam, že obetovali trochu záťahu vo vyšších otáčkach a sústredili sa na výborné reakcie motora kúsok nad voľnobehom.

Jeho teritóriom je najmä mesto. Foto: Václav Lipavský
Škoda Yeti 1.2 TSI Jeho teritóriom je najmä mesto.

Silnejšia motorizácia 1.8 TSI v spojení s pohonom 4×4 pri nesprávnom rozbiehaní občas trápi slabšiu spojku, ktorá si neporadí s výbornou trakciou na jednej strane a príliš silným motorom na strane druhej. Pre testovanej „prednokolke“ vám smrad od spojky za žiadnych okolností nehrozí. Ak aj pridáte viac ako je zdravé, mierny preklz hnaných kolies spojkovému obloženiu uľaví.

Diaľnice mu „nerežú“

Zo samotnej charakteristiky naladenia motora je jasné, že diaľnice nebudú pre Yeti 1.2 TSI ideálnym prostredím. Netýka sa to však jeho prejavu pri ustálenej rýchlosti. Motor sa pri zaradenej šestke odvaľuje v príjemne nízkych otáčkach (pri 130 km/h približne 3000 min-1) a odhlučnenie podvozku a všetkých ruchov okolo je tak excelentné, že vyššia základná cena auta začína dávať zmysel. Každé predbiehanie si však musíte dobre naplánovať. Výkon 77 kW (105 k) nie je žiadnym luxusom a tak sa môže stať, že malé výkonové rezervy vyčerpáte skôr, než sa stihnete opäť zaradiť do svojho pruhu. Skrátka, fyzika má svoje zákonitosti a vytočený štvorvalec prepĺňaný naplno roztočeným turbodúchadlom s doširoka otvoreným obtokovým ventilom ich nedokáže prekonať.

Zadná viacprvková náprava výborne drží stopu. Foto: Václav Lipavský
Škoda Yeti 1.2 TSI Zadná viacprvková náprava výborne drží stopu.

Základná Škoda Yeti sa najlepšie cíti v meste. Tu si ani nevšimnete absenciu zadného pohonu a rýchle reakcie jej motora dávajú okamžite zabudnúť na skromný výkon. Omnoho dôležitejších je jeho 175 Nm dostupných v širokom pásme 1500 až 3500 otáčok.

Našľapuje zľahka

Nespornou výhodou Yeti 1.2 TSI 4×2 je pohotovostná hmotnosť na úrovni 1265 kg. Prispieva k nej úžasne ľahký motor (90 kg) spolu s absenciou zadného diferenciálu, medzinápravovej spojky Haldex a hnacích hriadeľov. Výkonnejšie Yeti 1.8 TSI 4×4 je preto o celých 165 kg ťažšie. A pri jazde je to poznať.

Nízka hmotnosť sa prejaví najmä v zákrutách.  Foto: Václav Lipavský
Škoda Yeti 1.2 TSI Nízka hmotnosť sa prejaví najmä v zákrutách. 

Neprítomnosť pohonu zadnej nápravy mierne zmenilo rozloženie hmotnosti. Nad prednú nápravu sa presunulo viac záťaže, čo ovplyvnilo správanie zadných kolies na nerovnej ceste. Ak je auto prázdne, jeho zadok nerovnosti skôr kopíruje, akoby ich žehlil a aj keď sa jazda nedá označiť uskákanou, plavnosť „štvorkolky“ na nerovnostiach nedosiahne.

Chýbajúci pohon 4x4 ušetril dôležitú hmotnosť. Foto: Václav Lipavský
Škoda Yeti 1.2 TSI Chýbajúci pohon 4x4 ušetril dôležitú hmotnosť.

Podvozok Yetiho si vie výborne poradiť s bočnými náklonmi. Auto sa nakláňa menej, ako čakáte. Kultivovanosť si zachováva aj pri ostrejších prejazdoch serpentínami, pričom ho nerozhádžu ani náhle presuny hmotnosti z jednej strany na druhú. Pomerne nízka hmotnosť a malé previsy účinne zvyšujú jeho obratnosť, no v hraničných situáciách je nedotáčavejší a je s ním menej zábavy ako s verziami 4×4 (je to dané sústredením hmotnosti viac vpredu).

Pokojný ostáva aj na dierach v ceste. Tu sa najlepšie prejaví výborne odhlučnený podvozok s minimálnym prenosom rázov do volantu. Odizolovanie podvozku s veľkými 17-palcovými kolesami si naozaj zaslúži uznanie.

Ani veľké 17-palcové disky nespôsobujú v kabíne... Foto: Václav Lipavský
Škoda Yeti 1.2 TSI Ani veľké 17-palcové disky nespôsobujú v kabíne hluk. 

Ako jazdíte, takú spotrebu dosiahnete

Spotreba malých prepĺňaných motorov je ďalšou neustále diskutovanou témou. Mladá Boleslav udáva testovanej verzii kombinovanú spotrebu 6,4 l/100 km. Mne sa ju podarilo preliezť len o tri deci, po vyjazdení celej nádrže palubný počítač indikoval 6,7 l/100 km. Jazdil som však plynulo a motor zbytočne nevytáčal. Bez toho, aby som bol brzdou v premávke som aj v meste dokázal spotrebu udržať na hranici 8 l/100 km, naopak za mestom apetít zľahka bežiaceho motora znova klesal k šesťlitrovej hranici.

Aj motor 1.2 TSI dostal dvojitú koncovku výfuku.  Foto: Václav Lipavský
Škoda Yeti 1.2 TSI Aj motor 1.2 TSI dostal dvojitú koncovku výfuku. 

Ak však z času na čas auto poriadne naložíte a vydáte sa na rodinnú dovolenku, motor si so zvýšenou záťažou poradí len za cenu vyššej spotreby. Keď som sa „odtrhol z reťaze“, nebol problém jazdiť za 10 litrov. O tom však prepĺňané motory sú. Splnia vám mnoho želaní, ale nikdy nie zadarmo.

Nie je pre každého

Škoda Yeti 1.2 TSI 4×2 je bezpochyby výborným autom. Uspokojí dynamikou, na väčšine povrchov dostatočnou trakciou a pri rozumnom zaobchádzaní s plynom aj veľmi prijateľnou spotrebou. A utiahne nebrzdený príves s hmotnosťou až 1200 kg.

Verzia 1.2 TSI utiahne 1200 kg príves (1.8 TSI... Foto: Václav Lipavský
Škoda Yeti 1.2 TSI Verzia 1.2 TSI utiahne 1200 kg príves (1.8 TSI až 1800 kg).

Rovnako však nie je automatickou voľbou pre všetkých. Pohon 4×4 k nej nedostanete, pri vyšších rýchlostiach náhle stráca dych a ak si nedáte pozor, jej malý motor pravdepodobne nezvládne dlhodobé hrubé zaobchádzanie. Do mesta je však ľahučký základný motor tým najlepším, čo môžete mať. Pri preplietaní sa ulicami vám pohon zadnej nápravy chýbať nebude a vyššia pozícia sedenia tiež nie je na zahodenie.

Za panoramatickú posuvnú strechu si priplatíte... Foto: Václav Lipavský
Škoda Yeti 1.2 TSI Za panoramatickú posuvnú strechu si priplatíte 1110 €.

Pozor len na príplatkové prvky. Štedrosť automobilky je prakticky neobmedzená, takže keď si nedáte pozor, cena základného modelu Yeti 1.2 TSI môže, rovnako ako v prípade testovaného exemplára, bez problémov poskočiť zo základných 18 600 € na viac ako 22 000 €. A to už má napriek vyčerpávajúcemu rozsahu príplatkovej výbavy k férovej ponuke ďaleko.

Výhody Nevýhody
 tichý motor  spotreba pri rýchlej jazde
 nízka hmotnosť  stredné zadné sedadlo
 obratnosť  cena s príplatkami
Technické údaje
Model: Škoda Yeti 1.2 TSI 4×2 Advantage
Počet valcov/ventilov: 4/8 DOHC
Objem motora (cm3): 1197
Výkon (kW/ot.): 77/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 175/1500–3500
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4223/1793/1691
Rázvor náprav (mm): 2578
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 405–1760/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,8
Priemerná spotreba (l/100 km): 6,4
Cena: 18 600 €
Sériové vybavenie Advantage (vybrané prvky):
ESP, 5× airbag, predné hmlové svetlá s odbočovacou funkciou, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosové nastavenie volantu, tempomat, palubný počítač, parkovacie zadné senzory, VarioFlex, elektrický balík na okná a zrkadlá, automatická klimatizácia, audio s CD + 4× repro, schránka pod spolujazdcom, jumbo-box, sieťky v kufri.

Škoda Yeti: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk

debata chyba
Články podľa značiek