Test: Subaru Forester 2.0 D XS

Subaru Forester sa konečne môže tešiť na krajšie zajtrajšky aj v Európe. Pod jeho kapotu sa totiž nasťahoval naftový motor, ktorý mu zabezpečil patričnú dynamiku aj pri nízkych otáčkach a spotrebu na úrovni najúspornejšej konkurencie. Kto doteraz Subaru prehliadal, má najlepšiu príležitosť svoju chybu napraviť.

27.01.2009 18:14
Subaru Forester Foto:
Pohon všetkých kolies funguje aj bez mechanických uzávierok výborne.
debata

Forester bol odjakživa individualista. Karoséria jeho prvej generácie pripomínala skôr veľké kombi ako dôstojné SUV, no v teréne zadupal väčšinu konkurencie do blata. Rozhodne to však nebol žiadny fešák a tak sa zákazníci zhýčkaní estetickými tvarmi jeho rivalov pri konečnom rozhodovaní príliš často prikláňali ku konkurencii. Subaru však boj o kreditné karty zákazníkov nevzdalo a vyrukovalo s druhou generáciou, ktorá vyrástla, zmohutnela a svojim vzhľadom dala jasne najavo, že s ňou Európa musí konečne počítať.

Na snehu je Forester vo svojom živle. Foto: Václav Lipavský
Subaru Forester Na snehu je Forester vo svojom živle.

Úlohu zvýšiť európske predaje zobrala automobilka tak vážne, že k novému autu pridali aj naftový motor. Prepĺňaný turbodiesel s protiľahlými valcami (boxer) pochádza z vlastnej kuchyne a aby toho nebolo málo, hneď na štarte svojej kariéry patrí k tomu najlepšiemu na trhu.

Motor

V tomto prípade začíname test od toho najlepšieho, čo nový Forester ponúka. Je to práve revolučný naftový motor, ktorý ho robí tak výnimočným a užívateľsky príjemným. Hoci sa to nemusí na prvý pohľad zdať, vývoj naftového motora typu boxer bol pre technikov Subaru obrovskou výzvou. Nikto doteraz nepoužil v sériovom aute takéto usporiadanie. Príčinou je mnoho technických problémov s tým spojených. Agregát používa priame vstrekovanie common-rail, no palivové vysokotlakové vedenie musí byť v tomto type motora nesmierne dlhé, aby viedlo k protiľahlým hlavám valcov. Toto vedenie je namáhané tlakovými rázmi pri zatváraní a otváraní vstrekovačov, čo spôsobuje nielen ich veľké namáhanie a vibrácie, ale aj hluk. V Subaru to vyriešili ich špeciálnym tvarovaním a použitím tlmiacich spôn. Denso muselo navyše pre tento motor vyvinúť špeciálne krátke vstrekovače, ktoré samozrejme pri predpokladanom menšom objeme výroby nestoja najmenej. Ležatý motor sa len tak tak vojde medzi nosníky karosérie, preto museli konštruktéri bojovať doslova o každý milimeter. Boxer je navyše už z princípu náchylný k veľkým torzným kmitom a vysoký kompresný pomer naftového motora tento problém ešte znásobuje. Preto konštruktéri použili zosilnený dvojhmotový zotrvačník.

Naftový boxer patrí medzi to najlepšie na trhu. Foto: Václav Lipavský
Subaru Forester Naftový boxer patrí medzi to najlepšie na trhu.

Výsledkom ich tvrdej práce je veľmi tichý celohliníkový motor (s oceľovými vložkami) s minimálnymi vibráciami a solídnymi výkonovými parametrami. Maximálny výkon 108 kW (147 k) na papieri oslnivo nepôsobí, no vďaka dobrému priebehu krútiaceho momentu sa motor počas jazdy zdá subjektívne výkonnejší. Silnou stránkou agregátu je okrem tichého chodu aj jeho ochota potiahnuť aj pri nízkych otáčkach. Stačí ich udržiavať pri hodnote 1500 a vždy máte pod pravou nohou dostatok sily. V kopcoch a pri zaťažení však motor musíte podržať o niečo vyššie. Vyššia hmotnosť a pohon všetkých kolies sa predsa len starajú o väčšie pasívne odpory. V ľahšom aute musí tento motor doslova ožiť. V prípade náhlej chuti na dynamickejšiu jazdu sa nechá turbodiesel prekvapivo rád vytočiť k červenému poľu otáčkomera, kde získa pre tento druh motora netypický športový zvuk. Nad 4000 ot./min však už počítajte s pomalým poklesom ťahu.

Úlohou naftového Forestera je zvýšiť európske... Foto: Václav Lipavský
Subaru Forester Úlohou naftového Forestera je zvýšiť európske predaje.

Šesťstupňová prevodovka má dobré odstupňovanie a k jej chodu nemáme väčšie výhrady. Dráhy prevodovej páky sú síce dlhšie, no rýchlostné stupne zapadajú do svojich polôh dobre. Automobilka tvrdí, že vďaka veľkému krútiacemu momentu naftový Forester nepotrebuje redukčnú prevodovku. V ťažkom teréne a pri ťahaní veľkých prívesov by si však s redukciou podľa nášho názoru spojka viac oddýchla. Nehovoriac o životnosti dvojhmotového zotrvačníka, ktorému necitlivé rozbiehanie a preraďovanie rýchlo skracuje život.

Výborne sa motor prezentoval v oblasti spotreby. Výrobcom udávaný priemer 6,4 l/100 km je v bežnej premávke reálne dosiahnuteľný. A ani sa pritom nemusíte výrazne snažiť. Nám sa pri ustálenej rýchlosti 110 km/h na úseku približne 200 km podarilo dosiahnuť spotrebu len 5,1 l/100 km. Nikto takto v bežnej premávke samozrejme jazdiť nebude, no na dokreslenie situácie to stačí. Pri dynamickej jazde sa spotreba dostane k hranici 9 l/100 km, to však už musíte Forester príliš naháňať, čo jeho povahe veľmi nesedí.

Jazdné vlastnosti

Naftový Forester je predovšetkým komfortné auto. Pruženie s dlhým zdvihom sa spolu s pneumatikami s rozmermi 225/65 R17 starajú o plavnú jazdu aj na rozbitých cestách. Diery dokáže pruženie ľahko vyžehliť, pričom sa pri prejazde nerovností v kabíne od náprav neozývajú žiadne nepatričné zvuky. Druhou stranou mince sú značné bočné náklony v zákrutách a citlivosť na bočný vietor, ktoré Foresteru berú chuť na športovanie. Keď sa už veľké Subaru v zákrute nakloní, drží stopu veľmi dobre. Vzhľadom na hmotnosť auta sú jeho reakcie na pokyny volantu dobré, riadenie však neposkytuje spätnú väzbu, na ktorú sú športovo založení priaznivci značky zvyknutí. Na druhej strane v tejto verzii to nikomu prekážať nebude. Premyslený pohon všetkých kolies zabezpečuje za každých okolností príkladnú trakciu.

Dlhý predný previs ukrýva nový turbodiesel. Foto: Václav Lipavský
Subaru Forester Dlhý predný previs ukrýva nový turbodiesel.

Interiér

Interiér je najslabším článkom celého auta. Neznamená to však, že je vyslovene zlý. Stvárnenie palubnej dosky pripomína menšiu Imprezu, takže čakajte pomerne premyslenú ergonómiu a príjemné tvary. V dobrom dosahu je umiestnené najmä rádio s CD meničom na 6 diskov, ktoré poskytuje naozaj kvalitný zvuk (sériová súčasť vyššej úrovne výbavy XS). V tomto segmente si však Subaru dovolilo použiť príliš veľa tvrdých plastov, niektoré detaily preto pôsobia nepatrične lacným dojmom. Platí to aj o prístrojoch, ich čitateľnosť je však cez deň aj v noci dobrá.

V interiéri kazia dojem tvrdé plasty palubnej... Foto: Václav Lipavský
Subaru Forester V interiéri kazia dojem tvrdé plasty palubnej dosky.

S priestorom budú spokojní všetci členovia posádky. Sedadlá majú slabšie bočné vedenie, no aj po dlhej ceste sme z auta nevystupovali unavení.

Batožinový priestor má vyššiu podlahu, pod ktorou nájdete plnohodnotnú rezervu. Po sklopení zadného operadla sa vytvorí rovná podlaha, takže preprava veľkých predmetov nerobí novému Foresteru problém.

Batožinový priestor má základný objem 450 litrov. Foto: Václav Lipavský
Subaru Forester Batožinový priestor má základný objem 450 litrov.

Subaru Forester dostal s naftovým motorom presne to, čo potreboval. Svojim vzhľadom stále nevyčnieva z davu, no nový turbodiesel mu vlial do žíl energiu, ktorú v Európe nevyhnutne potreboval. Práve táto verzia má totiž šancu dokázať, že Subaru nie je len rozzúrená Impreza STi, ale aj praktický a s naftovým motorom aj úsporný Forester.

Základná cena modelu: Subaru Forester 2.0 D XS: 34 820 eur (1 049 000) Sk

Sériové vybavenie verzie XS (vybrané prvky):
ABS + EBD, elektronický stabilizačný systém VDC, elektronická trakčná kontrola TCS, 6 x airbag, elektrický posilňovač riadenia, asistent rozbiehania do kopca, aktívne opierky hláv vpredu, xenónové predné svetlomety a ostrekovačmi, hmlové svetlomety, 17-palcové disky kolies, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievané predné sedadlá, automatická klimatizácia, tempomat.

Technické údaje
štvorvalcový turbodúchadlom prepĺňaný naftový motor s protiľahlými valcami (boxer), vodou chladený, uložený vpredu pozdĺžne, zdvihový objem valcov 1998 cm3, maximálny výkon 108 kW (147 k) pri 3600 ot./min., maximálny krútiaci moment 350 Nm pri 1800 – 2400 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 6,4 l/100 km, emisie CO2 – 170 g/km
Prevodovka: šesťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednolamelová spojka s prítlačnou pružinou a hydraulickým ovládaním

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie na spodných priečnych ramenách a vzperách McPherson, vzadu nezávislé viacprvkové zavesenie s dvojitými priečnymi ramenami, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu
Brzdy: Vpredu kotúčové brzdy s vnútorných chladením, vzadu kotúčové brzdy, protiblokovací systém ABS s EBD, hydraulický brzdový asistent, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: päťdverové päťmiestne SUV, DxŠxV: 4560×1780×1700 mm, rázvor osí kolies 2615 mm, pohotovostná hmotnosť 1570 kg, objem batožinového priestoru 450/1610 l

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,4 s
Maximálna rýchlosť: 186 km/h

debata chyba
Články podľa značiek