Test: Volvo XC60 T6 Summum

Volvo vypustilo do sveta kompaktných SUV novú bezpečnostnú zbraň, crossover XC60. Má byť najmodernejším, najbezpečnejším a technologicky najvyspelejším Volvom všetkých čias. Verzia T6 má navyše ponúknuť zdrvujúcu dynamiku a vliať vám do krvného obehu litre adrenalínu. Preverili sme ho v redakčnom teste.

17.10.2008 13:28
Volvo XC60 Foto:
Sebavedomý postoj najvýkonnejšej verzie T6 je oprávnený.
debata

Inovatívny dizajn modelu XC60 je dôkazom, že aj pod tlakom zachovania tradičných hodnôt automobilky Volvo je tu stále priestor na nové nápady a tvary. XC60 tak rozhodne nie je len zmenšeninou zavalitejšieho XC90. Aj keď zabudneme na menšie rozmery novinky, kompaktný crossover pôsobí výrazne atletickejším dojmom. Jeho proporcie navodzujú pocit ľahkosti a rýchlosti, čo je v tomto segmente veľmi vítaným a zriedkavým javom. Novým prvkom sú denné diódové svetlomety na vonkajšej strane masky chladiča, pomocou ktorých ambiciózne Volvo bezpečne spoznáte aj v noci. Spolu s dynamicky stvárneným predným nárazníkom, mohutnými bokmi karosérie, motorovou kapotou s výraznými prelismi a „hadími“ zadnými svetlami získal nový crossover neuveriteľnú dávku toľko potrebného sebavedomia.

Volvo XC60

Interiér je stelesnením dokonalosti, aspoň to nám tvrdí Volvo. Nie je však ďaleko od pravdy. Drahé obkladové plasty, tá najjemnejšia koža a ušľachtilé kovy žijú na palube Volva v neuveriteľnej symbióze. Z palubnej dosky doslova sála kvalita. Všetky ovládacie prvky kladú správny odpor, sú na miestach kde by ste ich hľadali aj v tme a keď náhodou niečo nevidíte, netrvá dlho, kým to nájdete. Svetlé čalúnenie sa postaralo o vzdušný pocit v kabíne. Keď do XC60 nastúpia štyria basketbalisti, odhalia slabšie stránky v podobe menšieho miesta na kolená vzadu. Pre ich obrovské chodidlá je však miesta vpredu aj vzadu dosť. To isté platí aj o priestore pre hlavy. Sedadlá sú určite dielom chiropraktikov, ktorých automobilka zamestnáva už niekoľko rokov. Ich tvar je výborný a ani po dlhej ceste z auta nevystúpite s ubolenou chrbticou.

Palubná doska je kvalitná a má výbornú ergonómiu. Foto: Václav Lipavský
Volvo XC60 palubovka Palubná doska je kvalitná a má výbornú ergonómiu.

Batožinový priestor by sa mohol zdať plytký a jeho nakladacia hrana vysoká, keď si však uvedomíte, že pod podlahou je miesto na dojazdovú rezervu, kompletné náradie usporiadané ako na operačnom stole a mohutný zadný diferenciál, prídete na to, že konštruktéri pracovali s miestom naozaj starostlivo. Dvere batožinového priestoru ovládajú elektromotory, takže sa pri každom otváraní a zatváraní pripravte na nechcené divadelné predstavenie a nepríčetné pohľady okoloidúcich. Najmä pri zatváraní je elektrický „bzukot“ systému výrazný.

Batožinový priestor má praktický tvar bez... Foto: Václav Lipavský
Volvo XC60 kufor Batožinový priestor má praktický tvar bez výstupkov.

Verzia T6 je najsilnejšou v ponuke. Jej kolesá roztáča turbodúchadlom dopovaný benzínový šesťvalec s objemom 3 litre a výkonom 210 kW (286 k), ktorý svoju silu prenáša cez šesťstupňový automat Geartronic. Už tieto základné charakteristiky napovedajú, že T6 budú ekológovia nenávidieť, skúste ich však previezť a možno stratia reč.

Benzínový motor je veľmi silný, ale za svoje... Foto: Václav Lipavský
Volvo XC60 motor Benzínový motor je veľmi silný, ale za svoje služby pýta priveľa.

Za volantom sa cítite ako v bežnom sedane. Ani posed nie je nijako vysoký, napriek tomu sa straty nadhľadu spoza volantu XC60 obávať nemusíte. Zložité zavesenie kolies prináša ovocie  v podobe komfortnej jazdy a výborných jazdných vlastností. S rozbitými slovenskými cestami si XC60 poradí veľmi dobre a na výmoľoch okrem tupých vzdialených zvukov kdesi od náprav nepocítite nič. Žiadne rany do riadenia nečakajte. Silnou stránkou tohto auta je práve plavná a uvoľnená jazda krajinou. Šesťvalec pod kapotou však vyzýva stúpiť mu na krk a odhaliť správanie Volva na hrane. Dobrou správou je, že výkon nemusíte z motora dolovať. Dokážete byť rýchly bez toho, aby ste sa o to museli výrazne snažiť. Jednoducho pridáte plyn, Geartronic si podradí a auto vystrelí. Pri extrémnej jazde však odhalíte, že prevodovku dokážete svojimi rýchlymi pokynmi zaskočiť. Kým si uvedomí, čo chcete, môže byť neskoro. V športovom režime však drží otáčky pekne vysoko a správa sa omnoho predvídavejšie. Presné riadenie vám umožní auto navádzať tam, kam presne potrebujete, no volant s vami komunikovať nebude. Absenciu spätnej väzby však dokážete čiastočne eliminovať používaním zdravého rozumu. Dve tony rozbehnutej ocele majú svoju kinetickú energiu a ani pneumatiky s rozmermi 235/60 R18 nedokážu zázraky. Absencia bočných náklonov a prebytok priľnavosti vás môžu zvádzať na nebezpečnú hru, našťastie všetky vaše emocionálne rozhodnutia včas zbrzdí stabilizačný systém. Vo verzii T6 je v neustálej permanencii. Vypnite ho a zistíte, že ani pohon všetkých kolies pomocou 4. generácie medzinápravovej spojky Hladex nie je všemožný. Pri extrémnych výkonoch auto stráca obratnosť a jeho uvoľnený prístup k práci postupne prejde do nervozity, ktorú vám dá patrične najavo. Pri normálnej jazde je však až nečakane agilné.

Tienistou stránkou výborného agregátu je spotreba. Je vysoká, pri rýchlej jazde dokonca šialená. Jazdite s Volvom ako s maľovaným sklom a pod 11 l/100 km sa nedostanete. Pritlačte ho k stene a behom chvíľky ste ďaleko za údajom 25 l/100 km. Razom zistíte, že vyjazdiť obrovskú nádrž nie je problém. Pri normalnom jazdení v meste aj mimo neho počítajte so spotrebou približne 16 l/100 km.

Volvo XC60 T6 je rýchle a pohodlné auto s neuveriteľnou schopnosťou hltať kilometre. Nie je športové, je mimoriadne výkonné a zároveň komfortné. XC60 zachováva DNA značky správnym spôsobom, pričom napriek novým prístupom neporušuje pravidlá. Do segmentu kompaktných SUV prináša potrebnú dávku originality a nových schopností. Nebyť jeho prílišného apetítu, môže sa smelo postaviť do čela segmentu.

CITY SAFETY

Bezpečnosť berú vo Volve naozaj vážne. XC60 je štandardne vybavené súborom bezpečnostných prvkov pod názvom City Safety, ktorý je zameraný na ochranu pred dopravnými nehodami pri rýchlostiach do 30 km/h. Laserový snímač umiestnený na čelnom skle neustále monitoruje auto pred vami, pričom udržuje v pohotovosti brzdovú sústavu auta. Pri nebezpečnom priblížení k autu vpredu sa na čelnom skle pred vami rozsvieti varovné červené svetlo. Ak nereagujete, auto začne samo núdzovo brzdiť. Pri rozdiele vzájomných rýchlostí menšom ako 15 km/h dokáže systém City Safety zabrániť kolízii. Pri vyšších rýchlostiach aspoň zmierni následky kolízie.

Cena základného modelu: Volvo XC60 T6 Kinetic: 1 340 000 Sk

Sériové vybavenie verzie Summum: (vybrané prvky)
ABS+EBD, DSTC (stabilizačný systém), EBA (elektronický brzdový asistent), RSC (stabilizačný systém proti prevráteniu vozidla), HDC (kontrola zjazdu z kopca,  elektronická ručná brzda, IDIS (informačný systém vodiča), SIPS (ochrana proti bočnému nárazu), hlavový airbag, WHIPS (ochrana proti nárazu zozadu), integrovaná detská sedačka, hliníkový obklad interiéru, automatická dvojzónová klimatizácia, prístroje v dizajne chronometra, kožené čalúnenie, zadný parkovací asistent, strešné lišty, lesklé dekoratívne lišty exteriéru, vyhrievané sedadlá, natáčacie bi-xenónové svetlomety.

Technické údaje:
radový šesťvalcový prepĺňaný benzínový motor, vodou chladený, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 2953 cm3, maximálny výkon 210 kW (286 k) pri 5600 ot/min, maximálny krútiaci moment 400 Nm pri 1500–4800 ot/min. 
Kombinovaná spotreba: 11,9 l/100 km, emisie CO2: 284 g/km.
Prevodovka: šesťstupňová  automatická prevodovka, hydrodynamický menič krútiaceho momentu s premostením, pohon všetkých kolies pomocou medzinápravovej spojky Haldex.
Podvozok: vpredu vzpery McPherson a spodné priečne ramená, vzadu viacprvkové zavesenie, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.
Brzdy:  vpredu aj vzadu kotúčové brzdy, ABS, DSTC, elektronická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.

Karoséria:
5 – dverové kompaktné SUV, DxŠxV 4628×1891×1713 mm, rázvor osí kolies 2774 mm, pohotovostná hmotnosť 1890 kg, objem batožinového priestoru 495 litrov.

Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 7,5 s
Maximálna rýchlosť: 225 km/h

debata chyba
Články podľa značiek