Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi - má na najlepších

Kórejský Hyundai práve uvádza na trh tretiu generáciu svojho stredne veľkého SUV Santa Fe. Napokon, bolo načase. Veď tá predošlá má za sebou už takmer sedem rokov kariéry.

20.12.2012 18:46
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Foto:
Nové Santa Fe má výšku karosérie zredukovanú až o jedenásť centimetrov.
debata (12)

Za ten čas urobil Hyundai obrovský skok vpred, a tak neprekvapí, že aj v prípade nového Santa Fe ide o naozaj radikálny pokrok. V dizajne, technike aj kvalite. My sme si Santa Fe vyskúšali v najdrahšej verzii 2.2 CRDi Premium.

Hoci si nová generácia ponechala pôvodný rázvor náprav 2700 mm a takmer rovnakú dĺžku či šírku, ide o úplne nové auto. Vidno to nielen na výške zredukovanej o 115 mm, čo dáva Santa Fe podstatne športovejšie proporcie, ale aj novom dizajne Storm Edge. Dizajnéri teda opustili tak trochu gýčové rozvlnené línie štýlu Fluidic Sculpture súčasných modelov a nahradili ich čitateľnejším, ostrejším a oveľa európskejším strihom. To zaručí Santa Fe bezpochyby väčšiu odolnosť proti starnutiu ako napríklad jeho menšiemu súrodencovi ix35, ale aj silný argument proti japonskej a európskej konkurencii.

Tvary Hyundai Santa Fe prezrádzajú, že tento... Foto: Václav Lipavský
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Tvary Hyundai Santa Fe prezrádzajú, že tento model bol navrhovaný s dôrazom na americký trh.

Toto auto vyzerá naozaj dobre. Len ťažko by ste mu hádali kórejský pôvod. Svalnatejší a agresívnejší vzhľad dopĺňa nielen expresívna predná maska, ale po prvý raz aj disky kolies s rozmerom až 19 palcov. Mimochodom v matnom vyhotovení. O off-roadovú DNA sa starajú hliníkové chrániče podvozku a čierne vyhotovenie bočných prahov. Daňou za efektný dizajn je len horší výhľad dozadu. Profil zadných okien sa totiž dvíha príliš skoro, čo zmenšuje ich plochu.Za zmienku stojí, že karoséria je nielen tuhšia a ľahšia, ale aj aerodynamickejšia. Koeficient odporu vzduchu Cx klesol na priaznivejšiu hodnotu 0,34.

Pneumatiky Hankook Ventus Prime 2 s rozmermi... Foto: Václav Lipavský
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Pneumatiky Hankook Ventus Prime 2 s rozmermi 235/55 R 19 ostávali aj na hrubšom asfalte alebo betónovej ceste príjemne tiché.

Koniec barokovým krivkám

V interiéri sa Santa Fe zmenilo na nepoznanie. Stúpla kvalita materiálov aj dizajnu. V porovnaní s japonskou konkurenciou sa nemá naozaj za čo hanbiť. Práve naopak. V porovnaní s Hondou CR-V či Toyotou RAV4 pôsobí interiér hodnotnejšie a invenčnejšie. Perfektná je ergonómia aj spracovanie. Modernú atmosféru umocňuje nielen futuristické stvárnenie palubnej dosky, ale aj typicky modré podsvietenie perfektne čitateľného prístrojového panelu či tlačidiel. Dotykový displej multimediálneho rozhrania na stredovej konzole dopĺňa TFT-displej prístrojového panelu. Všetko je rozmiestnené prehľadne a v ľahkom dosahu.

Klasické kožené čalúnenie máte v cene, ak si... Foto: Václav Lipavský
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Klasické kožené čalúnenie máte v cene, ak si však priplatíte 1000 eur, Hyundai vám sedadlá potiahne prémiovou hnedou kožou. Skrátka, kto vymýšľa, nech si priplatí.

Výčitku si zaslúži len ovládač palubného počítača na spodnom ramene volantu. Hľadanie sa nezaobíde bez odpútania pozornosti. Našťastie, používať ho netreba často, keďže displej zobrazuje súčasne dojazd, okamžitú aj priemernú spotrebu, čo naozaj nebýva zvykom. Nenašlo sa na ňom však miesto pre údaj o nastavenej rýchlosti tempomatu. Ďalšia kritika smeruje už len k zle vyriešeným stredovým prieduchom ventilácie. Ich zložitý tvar umožňuje iba malú smerovú reguláciu prúdenia vzduchu.

Palubný počítač ovládate týmto tlačidlom. Foto: Václav Lipavský
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Palubný počítač ovládate týmto tlačidlom.

Interiér ponúka nielen pohodlný prístup, ale aj veľa miesta. Sťažovať sa nebudú prední ani zadní cestujúci. Sedadlá sú veľkoryso dimenzované a okrem pohodlia mäkšieho čalúnenia dokážu dokonca podržať v zákrutách. Rozsah ich nastavenia aj nastavenia volantu vyhovie prakticky komukoľvek. Výhodou je aj úzka stredová konzola, ktorá nijakým spôsobom neobmedzuje koleno vodiča. Lakťovú opierku tvorí síce len kryt odkladacieho boxu, bez akejkoľvek možnosti nastavenia, ale je v optimálnej polohe. Zadné sedadlá sú opäť plnohodnotné. Nešetrilo sa na dĺžke sedáku ani výške operadla. Cestujúci majú navyše k dispozícii širokú stredovú opierku a nastaviteľný sklon delených operadiel. Široká stavba karosérie zvládne aj tretieho cestujúceho bez veľkých ústupkov komforte.

Výstup palubného počítača sa zobrazuje na... Foto: Václav Lipavský
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Výstup palubného počítača sa zobrazuje na displeji uprostred prístrojového panelu.

Päť miest a veľký kufor

Hyundai ponúka aj 7-miestnu verziu s tretím radom sedadiel, náš model ňou však vybavený nebol. O to viac priestoru sme našli v kufri. Pod podlahou totiž skrýva až dve schránky, ktoré by inak zabrali sklopené sedadlá. V tomto vyhotovení je tak k dispozícii obrovský batožinový priestor so základným objemom 585 litrov. Zväčšiť ho môžete jednoduchým sklopením delených zadných operadiel tiahlami priamo po stranách kufra. A keďže spolu s operadlami idú k „zemi“ aj sedáky, Santa Fe vytvorí takmer vodorovnú úložnú plochu s celkovým objemom až 1570 litrov. K tomu musíme pripočítať možnosť prepravy dlhých predmetov, pretože zadné operadlá majú sklopnú stredovú časť. Variabiltou na tom teda nie je Santa Fe vôbec zle. Jediným hendikepom je vysoko umiestnená nakladacia hrana, čo je však pre SUV typické. K dokonalosti už teda chýba len elektricky ovládané veko, ktoré nenájdete ani v príplatkoch.

Základný objem kufra je 585 l. Foto: Václav Lipavský
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Základný objem kufra je 585 l.
Po sklopení deleného operadla vznikne skoro... Foto: Václav Lipavský
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Po sklopení deleného operadla vznikne skoro rovná podlaha.

Nešetrilo sa ani na odkladacích priestoroch. Nájdete ich v stredovom boxe, v spodnej časti stredovej konzoly, ale aj vo dverách, kde bez problémov umiestnite aj litrovú fľašu. Zadní cestujúci nájdu držiaky na nápoje vo výklopnej opierke.

A ešte jedno veľké plus. V Santa Fe máte plnohodnotné rezervné koleso! To je v časoch lepiacich súprav u konkurencie výhoda na nezaplatenie. Keďže však Santa Fe počíta s tretím radom sedadiel, dostanete sa k nemu len z exteriéru, čo nie je práve „najčistejšie riešenie“.

Plnohodnotnú rezervu nájdete dole pod autom. Foto: Václav Lipavský
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Plnohodnotnú rezervu nájdete dole pod autom.

Luxus aj bez príplatkov

Pri výbere úrovne vybavenia si nemusíte príliš lámať hlavu. V ponuke sú len dve – Elegance a Premium. A jedna vybavená lepšie ako druhá. V bezpečnosti sú si rovné. Obe disponujú siedmimi airbagmi, stabilizačným systémom ESC, ale aj monitorovaním tlaku v pneumatikách. Vyššia úroveň Premium pridáva fantastické bi-xenónové natáčacie svetlá či denné LED-svetlá. Nešetrilo sa ani na komforte. V sérii je kožené čalúnenie, dvojzónová klimatizácia, tempomat, automatická prevodovka, bezkľúčový prístup a štartovanie, cúvacia kamera, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel či dokonca navigácia. Teda to, čo býva bežne za mastný príplatok. Neprekvapí, že na zozname nadštandardného vybavenia nájdete už len zopár položiek.

Doplatiť sa dá za tretí rad sedadiel, samočinný parkovací asistent, či dokonca systém upozornenia na nedobrovoľné vybočenie z jazdného pruhu. Ide však len o jednoduchšiu verziu so zvukovou a grafickou výstrahou. Ak zatúžite po ešte väčšom luxuse, k dispozícii je špeciálne kožené čalúnenie, prípadne panoramatická strecha. A tá stojí naozaj za to. Dvojdielne okno pokrýva prevažnú časť plochy strechy a pritom sa jeho väčšia časť dá otvárať. Pritom strecha neobmedzuje priestor nad hlavami cestujúcich.

Pri takom modernom aute nám však chýbala ponuka radarového tempomatu či monitorovanie slepého uhla v zrkadlách. Pre Santa Fe nie sú tieto systémy k dispozícii.

Silná nafta pod kapotou

Ani technikou Santa Fe nijako nezaostáva. Naopak, jeho 2,2-litrový diesel CRDi VGT, kombinovaný výlučne so automatickou prevodovkou, dosahuje medzi motormi svojej triedy a jediným turbodúchadlom vyslovene nadštandardný výkon 145 kW a krútiaci moment až 436 Nm. Variabilné turbo pritom zaručuje rýchly ohlas na plyn, čo býva zvyčajne u „nadupaných“ naftových motorov problém. Je tiež ukážkovo tichý a posádku obťažuje vibráciami jedine na voľnobehu. S jeho kultivovaným charakterom skvele ladí pohotový a priam zamatovo radiaci 6-stupňový automat. V takejto zostave ponúka Santa Fe nielen komfortnú, ale aj dynamickú jazdu. Na stovku akceleruje za 10,1 sekundy. S prenosom výkonu na asfalt nemá pritom najmenšie problémy. O trakciu sa totiž stará moderná "štvorkolka“, reagujúca na preklz v predstihu. Zapájanie zadných kolies tak prebieha takmer nebadane.

V prvom rade komfort

Obrovský pokrok si všimnete aj v správaní na asfalte. Hyundaiu sa podarilo vytvoriť skvelý kompromis medzi solídnym komfortom pruženia a stabilitou. V zákrutách si pri ostrom zaobchádzaní síce jeho „plávajúci“ zadok vyžaduje mierne korekcie. A ak to aj preženiete, o nápravu sa postará stabilizácia. Podstatné je, že posádka si môže na rozdiel od mnohých konkurentov dopriať skutočne pohodovú jazdu. Dokonca aj na 19-palcových diskoch vie odfiltrovať väčšinu nerovností a odolávať nástrahám nekvalitných ciest. Nemusíte sa báť obrubníkov ani ľahkého terénu. V tom mu pomáha vyšší profil plášťov, režim Lock rozdeľujúci hnaciu silu medzi nápravy v pomere 50:50, ale aj hill-holder či asistent klesania. Riadenie si pritom nevyžaduje žiadnu extra námahu. Elektrický posilňovač má síce trochu umelú väzbu, ale z hľadiska komfortu neznesie výhrady. Veď nastaviť si môžete až tri úrovne účinku – Sport, Normal a Comfort. Po viacerých experimentoch sa však vrátite do módu Normal, ktorý je pre jazdu naozaj optimálny.

Svetlá výška Santa Fe je 185 mm. Foto: Václav Lipavský
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Svetlá výška Santa Fe je 185 mm.

Santa Fe je jednoducho ďalšou vážnou výstrahou pre tých, ktorí si myslia, že žiť sa dá do nekonečna z tradície. Je to veľmi vyvážený produkt, navyše s bohatou výbavou a mimoriadne príťažlivým dizajnom. So starým Santa Fe ho radšej ani neporovnávajte. Pokrok je taký veľký, že by si azda zaslúžil nové označenie ix45. Jeho kvality sa však premietli aj do cenníka. Na staré dobré časy, keď kórejská produkcia magnetizovala zákazníkov nízkou cenou, zabudnite. Naša verzia 2.2 CRDi Premium štartuje totiž bez príplatkov od 39 900 eur.

Pohľadom Václava Lipavského
S automatom a motorom 2.2 CRDi pod kapotou má Santa Fe minimálnu prevádzkovú hmotnosť 1840 kg. Tam to však ani zďaleka nekončí, ak si totiž do auta naobjednávate všetku dostupnú výbavu, bude ťažšie o ďalších 161 kg a to už nie je málo. Vysoká hmotnosť kombinovaná s automatickou prevodovkou zároveň znamená, že v oblasti spotreby je Santa Fe citlivé na jazdný štýl. Každému, kto na plynový pedál dupe ako slon, bude Hyundai žrať ako prevalený. Pri neustálych zmenách tempa sa totiž kopec energie stratí v útrobách hydrodynamického meniča a to, čo ním prelezie až ku kolesám, sa bude trápiť s uvedením dvojtonovej masy ocele do pohybu. Po meste tak môžete jazdiť so spotrebou vysoko nad desaťlitrovou hranicou. Alebo do celého procesu zapojíte trochu predvídavosti a aj medzi križovatkami sa bez väčších problémov udržíte niekde okolo 8 l/100 km. Dôležité je využívať kinetickú energiu auta, ktorá je v tomto prípade naozaj veľká. Jednoducho včas pustiť plyn a k najbližšiemu semaforu doplachtiť. Prevodovka Santa Fe je nastavená tak, aby vás pritom veľmi nebrzdila.
Zotrvačnosť ťažkého auta dokážete využiť aj za mestom, rozbehnite ho na 90 km/h a rýchlo zistíte, že na udržiavanie dosiahnutej rýchlosti vám stačí necelých šesť litrov. Úsek dlhý 85 km som týmto tempom zvládol za 5,8 l/100 km. Hyundai však ostal skromný aj na diaľnici. Z Trnavy do Banskej Bystrice (max. 130 km/h) si vypýtal veľmi slušných 7,7 l/100 km. Je však pravdou, že v aute sme sedeli len dvaja a klimatizácia ostávala vypnutá. Cestou späť som zvolil trochu dynamickejší jazdný štýl, no ani tak sa spotreba nedostala cez 8,0 l/100 km. Keď to celé zhrniem, pri normálnom jazdení som za celý týždeň dosiahol priemernú spotrebu 7,5 l/100 km. Automobilkou udávaných 6,8 l/100 km je nezmysel.
K dobrej spotrebe prispela aj šesťstupňová automatická prevodovka, ktorá si takmer vôbec nepomáha preklzom meniča a aj pri pružných zrýchleniach naplno využíva silu veľkého štvorvalca. Dobrým príkladom je jazda v meste. Pri rýchlosti 50 km/h a zaradenej štvorke točí motor len 1500 otáčok, ak však pridáte, namiesto podradenia sa štvorvalec poriadne nadýchne a cez uzamknutý menič začne zrýchľovať. A ide mu to celkom slušne. Ak naozaj treba, prevodovka podradí, no v 90 % prípadoch to nakoniec nie je potrebné. Pri rýchlosti 90 km/h má už zaradený najvyšší prevodový stupeň a ručičku otáčkomeru na 1600 ot./min. Diaľničná rýchlosť 130 km/h otáčky vyženie na hranicu 2250. Ak sa rozhodnete pre manuálne radenie, dokážete aj na diaľnici podradiť do päťky, čím motor poskočí na rovných 3000 otáčok. Túto možnosť však využijete maximálne pri ťahaní ťažkého prívesu do dlhého stúpania. Ak však plánujete ťahať príves, je dobré vedieť, že slabšia verzia s motorom 2.0 CRDi (110 kW/150 k) a manuálnou prevodovkou utiahne brzdený príves ťažký až 2500 kg, zatiaľ čo testovaná dvadvojka s automatom zvládne len 2000 kg.
Pri max. akcelerácii s plynom na podlahe dostanete motor na 4100 otáčok, potom automat radí vyššie, v manuálnom režime sa vyšplháte niekde k 4400 otáčkam, potom si to prevodovka vezme pod svoj dohľad a na vyšší stupeň preradí sama. Pri normálnej jazde sa však málokedy dostanete cez hranicu dvoch tisíc otáčok. Pri dynamickejšej jazde automat trochu počká, no približne pri 2600–2700 otáčkach mu aj tak povolia nervy a okamžite radí vyššie.
Pomerne vysoká hmotnosť auta sa prejavuje aj pri jeho váhavej akcelerácii. Ak chcete vyštartovať z vedľajšej cesty na hlavnú, musíte si to dobre prepočítať. Zarazíte plyn až na podlahu, sekundu sa nič nedeje a potom sa motor pomaly a s rozvahou pustí do práce. Žiadne tornádo to však nie je. Prevodovka pustí motor do plného záberu už v nízkych otáčkach, čo síce zlepšuje celkovú efektivitu pohonu, no neumožní motoru poriadny nádych (turbodúchadlo Garrett/Honeywell sa jednoducho potrebuje poriadne roztočiť). Skutočný kopanec do chrbta tak nasleduje až po pár sekundách niekde okolo hranice 2000 otáčok.
Pochváliť musím veľmi dobré odhlučnenie podvozku a celej kabíny. Auto je aj na horších povrchoch príjemne tiché. Dostala ma aj jeho obratnosť, predné kolesá majú v predných podbehoch toľko miesta, že sa so Santa Fe otočíte aj tam, kde autá s rovnako veľkým rázvorom obyčajne nemajú šancu.
Výhody Nevýhody
priestranná kabína ovládanie palub. počítača
veľký kufor výhľad vzad
výbava vyššia cena
Technické údaje
Model: Santa Fe 2.2 CRDi AT Premium
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 2199
Výkon (kW/ot.): 145/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 436/1800
Prevodovka: 6-automat (4×4)
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4690/1880/1675
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 585–1570/64
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,1
Komb. spotreba (l/100 km): 6,8
Cena: 39 900 €
Sériové vybavenie Premium (vybrané prvky):
7× airbag, stabilizačný systém ESC, aktívna predná kapota, monitorovanie tlaku v pneumatikách, hill-holder HAC, kontrola klesania DBC, el. parkovacia brzda, pohon 4WD, automatická prevodovka, bi-xenónové natáčacie reflektory, denné LED svetlá, predné hmlové svetlá, zadné LED svetlá, dažďový a svetelný senzor, parkovacie senzory, cúvacia kamera, elektrochromatické spätné zrkadlá, , kožené čalúnenie, el. ovládané predné sedadlá, dvojosová regulácia volantu, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, tempomat, 2-zónová klimatizácia, palubný počítač s TFT displejom, centrálny dotykový multifunkčný displej, roletky na zadných oknách, zásuvka 220 V, audio s CD + 10 repro., USB-port, zadný spojler, dve koncovky výfuku, 19-palcové disky kolies.
Autozor: Hyundai Santa Fe – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
+26Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
12 debata chyba
Články podľa značiek