Peugeot RCZ nie je len nejaký derivát sériového hatchbacku s veľkolepým prívlastkom RS či GT. Toto je skutočné kupé, ktoré dokáže potešiť emócie športovo založeného vodiča – dizajnom aj emóciami. Presvedčili sme sa o tom počas testu najvýkonnejšej benzínovej verzie 1.6 THP.
Je to krásny kus auta. V porovnaní so strohým nemeckým náprotivkom prekypuje priam barokovými krivkami. Nie je to však rozhodne gýč. Široký postoj na 18-palcových diskoch, nízka „bublinová“ kabína odľahčená hliníkovými oblúkmi a skutočne sexi pozadie s výsuvným spojlerom posúvajú RCZ medzi najkrajšie športiaky súčasnosti. Paradox, je že tento rýdzo športový model Peugeotu prišiel v čase, keď francúzsky výrobca mení svoju dizajnovú líniu. RCZ je teda zlatým klincom čias, keď Peugeotom vládli obrovské levie tlamy a oči šeliem.
Aj v interiéri je to jasné kupé. To zistíte hneď po tom, čo si potrápite chrbticu pri nastupovaní. Sedíte doslova na podlahe a v perfektne tvarovaných kožených sedadlách. V zákrutách držia, no zároveň neotravujú. Volant je priamo oproti vám, no jeho priemer pripomína časy bez posilňovačov. Našťastie za príplatok je v ponuke aj menší.
V ergonómii vás nemá čo prekvapiť. Krásnu palubnú dosku zdedil RCZ totiž z Peugeotu 308. Tentoraz však vyšperkovanú koženým čalúnením a neprehliadnuteľnými centrálnymi analógovými hodinami. Celé to vyzerá priam fantasticky, ale prekvapuje, prečo tu nenájdeme napríklad aj ukazovateľ teploty oleja alebo tlaku turba. To sa predsa v kupé patrí.
O zadných sedadlách radšej nehovorme, sú len do počtu. To však nemožno športovému kupé s označením 2+2 vyčítať, tak ako ani horší výhľad dozadu či do strán. Skôr prekvapí, že posádke umožňuje vziať so sebou až 384 litrov batožín a so sklopenými sedadlami až 760. To je pre dvoch azda dosť aj na dovolenku.
V zákrutách sa RCZ správa veľmi sebaisto, až tak, že neveríte jeho technickým koreňom spoločným s Peugeotom 308. Nižšie ťažisko, väčší rozchod, tvrdšie odpruženie, široký profil pneumatík jednoducho priniesli svoje ovocie. Aj priamejšie a tuhšie riadenie a na Peugeot neuveriteľne presné radenie rýchlostí odlišuje tento solitér od ostatnej konfekcie s levom v znaku. Ale sú tu aj chybičky krásy. Prednému náhonu by napríklad svedčal samosvorný diferenciál. Nie vždy si vie totiž v ostrých zákrutách poradiť s prenosom krútiaceho momentu. V niečom je tak RCZ predsa len „civil“. Má to však aj svoje prednosti. Napriek športovej charizme z vás nikdy nevytrasie dušu a výbavou vás dokáže tiež poriadne rozmaznať. Zvlášť vynikajúcim zvukom audiosústavy JBL.
Pohľadom Václava Lipavského
Pedále, volant aj radiaca páka – to všetko kladie pri RCZ veľmi solídny mechanický odpor, s ktorým sa u ostatných modelov tohto výrobcu nestretnete. Podobný pocit prepojenia s autom vám dnes neponúkne ani Peugeot 508 GT. Je to zvláštne, ale v porovnaní s čímkoľvek, čo v poslednom období opustilo brány Peugeotu, pôsobí RCZ ako zjavenie.
A nie je to len pocitom z mechanickej prepojenosti jeho ovládacích prvkov. Uznanie si zaslúži aj jeho benzínový priamovstrekový štvorvalec 1.6 THP. Pozrite, je veľmi jednoduché nechať sa uniesť jeho výkonom, no plynulosť, s akou ho dávkuje, je zarážajúca. Vďaka dvojkomorovému turbodúchadlu nemá problém potiahnuť už od 1200–1300 otáčok, pričom má na svoj objem neuveriteľne široké spektrum sily.
Ak si však budete chcieť užiť výkon 200 k do poslednej kvapky, odhalíte jeho ospalé reakcie na pokyny plynového pedálu. Nie je to priepasť, akú predvádzali staršie prepĺňané motory, ale presné dávkovanie medziplynov či jemné udržiavanie auta v stope plynovým pedálom to komplikuje. Ani to však nemení nič na fakte, že máme tú česť s jedným z najlepších motorov tejto objemovej kategórie. Vznikol v spolupráci s BMW, no Francúzi sa nechávajú radi počuť, že testovaná silnejšia verzia (147 kW/200 k) je produktom ich vlastného vývoja. Kde je pravda, netuším.
Nemôžem sa však zbaviť dojmu, že v mnohých RCZ nebude mať dlhú výdrž. V aute ako je toto bude musieť znášať každodenné týranie a obávam sa, že bujará mládež sa s častejšími výmenami extrémne namáhaného oleja obťažovať nebude. A ako ukazujú prvé skúsenosti s podobne exponovanými motormi (napr. 1.4 TSI – 132 kW/180 k), časté výmeny a dopĺňanie oleja sú pre nich dôležitejšie, než čokoľvek iné.
Trochu ma zarazilo, s akou razanciou zasahuje jeho obmedzovač (pri 6700 ot./min.). Stále viac výrobcov dnes podobnú situáciu rieši postupným úbytkom výkonu dávajúcim vodičovi jasný signál. To Peugeot sa s tým nemazná. Ešte okolo hranice 6100 otáčok (začiatok červeného poľa otáčkomeru) preletí ručička s takou razanciou, akoby tam žiadne červené pole vôbec nebolo. Následne majú veci veľmi rýchly spád, nestihnete ani mrknúť a do obmedzovača narazíte s takou intenzitou, že vám volant takmer vyrazí zuby. Rozvodom to asi neprospieva.
V otázke jazdných vlastností už bolo na adresu RCZ napísanej chvály dosť. Musím sa pridať k väčšine, francúzski konštruktéri sa s podvozkom modelu 308 skutočne vyhrali a dostali z neho maximum. Nemalou mierou k tomu síce prispeli širšie rozchody a nižšie ťažisko auta, ale aj tak je obdivuhodné, s akou naliehavosťou dokáže RCZ na hladkých povrchoch meniť smer. Dobrou správou je, že napriek tvrdšej charakteristike konštruktéri zachovali solídne dráhy prepruženia, ktoré dávajú zaveseniu priestor na poddajnosť na rozbitých povrchoch. Vďaka tomu má predná náprava dosť priľnavosti na väčšine slovenských ciest. Pozor si treba dávať len na odskoky zadnej, takmer nezaťaženej nápravy. Pri skutočne dynamickej jazde po rozbitých cestách cítiť, že jej chýba priľnavosť. Na hladkých povrchoch je však úroveň mechanickej priľnavosti auta až neuveriteľná aj keď ostáva otázkou, do akej miery je to zásluhou širokých pneumatík a akým podielom sa na tom podieľajú schopnosti samotného zavesenia. Ak v nájazde do zákruty prudko uberiete plyn, RCZ predvedie svoje rebelské sklony k pretáčavosti.
Pri výjazdoch zo zákruty s plynom na podlahe som si všimol zaujímavý jav. Ak sa naučíte dávkovať plyn s miernym predstihom a obchádzať tak spomínané oneskorenie nástupu turbodúchadla, občas sa stane, že predné pneumatiky stratia trakciu a musí zasiahnuť protipreklzový systém, Jeho zásahy sú však pomerne hrubé a neustálym obmedzovaní ťahu vyvádza RCZ z rovnováhy. Akoby sa v tej chvíli rozhodovalo, či chce byť nedotáčavé alebo presunie časť hmotnosti dopredu a zadkom mierne utiahne stopu. Nie je to nič zásadné, no kazí to dojem z dynamickej vyváženosti auta pri ostrej jazde. Volant občas ťahá za ruky, pri agresívnom naladení geometrie prednej nápravy a pneumatikách širokých 235 mm je to však normálne.
Brzdy mali výborný účinok a hrubé zaobchádzanie dokázali znášať prekvapujúco dlho. Páčilo sa mi aj citlivé nastavenie protiblokovacieho systému schopného efektívne spomaľovať aj na rozbitých povrchoch.
Šesťstupňová prevodovka prináša pre Peugeot nové štandardy. Je nečakane presná, kladie správny odpor a aj pri vyslovene rýchlom radení nerobí problémy. Pri podraďovaní jej pomáha vyrovnávanie otáčok na vstupe a výstupe pomocou plynu (pred pustením spojkového pedálu do záberu). Pri rýchlosti 90 km/h a zaradenej šestke motor točí 2400 otáčok, ak potrebujete zrýchliť, toleruje aj podradenie do trojky (čo motor vytočí na 4400 otáčok). Na diaľnici (130 km/h) sa motor odvaľuje v stále príjemných 3400 otáčkach.
Motor 1.6 THP sa už v iných modeloch Peugeotu prezentoval ako úsporná jednotka a tu to nie je inak. Ak sa budete vyhýbať upchatému mestu, nie je problémom jazdiť za sedem litrov. Pri vyslovene úspornej jazde sa mi na úseku 300 km podarilo dosiahnuť priemer 6,1 l/100 km, na diaľnici však musíte odolať pokušeniu prekračovať max. povolenú rýchlosť. Ak mu stúpite na krk, pozriete sa vysoko nad osemlitrovú hranicu, s tým výkonom to však nie je žiadny hriech.
Peugeot RCZ je skutočne dobré auto. Je schopné na väčšine povrchov, nevyzerá ako karikatúra a jeho interiér dáva zabudnúť, že sa veziete v aute mainstreamovej značky. Trochu problematická sa mi javí len jeho cena. Nechápte ma zle, nechcem Peugeotu krivdiť, ale prémiový tovar si žiada zodpovedajúcu techniku. A platforma rodinnej tristoosmičky ňou určite nie je. A nech sú jej schopnosti na kľukatých cestách akokoľvek dobré, ani v kombinácii so skutočne exotickým vzhľadom vysokú cenu auta ospravedlniť nedokážu. Aspoň nie v mojich očiach.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
obratnosť | využiteľnosť zadných sedadiel |
spotreba | absencia teplomera oleja |
prevodovka | cena |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Peugeot RCZ 1.6 THP |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 |
Objem motora (cm3): | 1598 |
Výkon (kW/ot.): | 147/5800 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 255/1700 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4287/1845/1359 |
Rázvor náprav (mm): | 2596 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 384–760/55 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 235 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 7,5 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 6,9 |
Cena: | 29 350 € |
Sériové vybavenie (vybrané prvky): | |
ESP, 4× airbag, hill-holder, predné hmlové svetlá, dvojosovo nastaviteľný volant, športové, výškovo nastaviteľné sedadlá, kožený volant a radiaca páka, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, dvojzónová klimatizácia, tempomat, centrálne odomykanie, el. ovládané okná a vyhrievané spätné zrkadlá, audios CD+ 6 repro, hliníkové pedále, karbónové obklady, hliníkové oblúky kabíny, výsuvný spojler. | |
Autozor: Peugeot RCZ – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi |