Nedávny facelift modelu 308 CC je pre slovenské zastúpenie Peugeotu dobrým dôvodom, aby sa vynovený kabriolet opäť ukázal medzi novinármi. Tentoraz to však u importéra zobrali pekne od podlahy a na testy neponúkajú nič skromnejšie ako vrcholnú verziu s najvýkonnejším motorom. Mal som tak celý týždeň na zisťovanie, ako v praxi funguje kombinácia otvorenej karosérie, športového podvozku a motora s výkonom 200 k.
Koža a teplo na krku
Posed za volantom je rovnaký ako v hatchbacku, rozdiel je len v A-stĺpikoch, ktoré sa tiahnu až na nad hlavy predných pasažierov (pri dvojdielnych strechách to inak ani nejde). Trochu to komplikuje vystupovanie, ale časom sa s tým naučíte žiť. Dôležité je, že horná hrana rámu čelného skla je obložená mäkkým gumovým tesnením, o ktoré si nerozbijete hlavu.
V prípade tohto auta stojí za pozornosť skôr miesto na zadných sedadlách. Nie je to tu až taká tragédia, ako sa o kabrioletoch s pevnou skladacou strechou hovorí. Aj s mojou výškou 182 cm som sa tu nejako naskladal, hoci je pravda, že na skokoch som hlavou narážal do zadného okna, kolenami tlačil do predného operadla a príliš vzpriamený posed ma na trase dlhej 50 km nakoniec unavil viac, než som čakal. Na kratšiu cestu sa však zadné sedadlá Peugeotu 308 CC použiť dajú.
Kožou čalúnený interiér slušne odoláva nepriazni počasia, dobre sa čistí a ľahšie suší, keď v lete do auta nedajbože naprší, tým však podľa mňa jeho výhody končia. Kožené sedadlá sa na slnku nepríjemne rozpália, zatiaľ čo v zime premrznú a ich sériovo dodávanému vyhrievaniu chvíľu trvá, než hrubú a odolnú kožu prehreje.
Keďže som auto testoval na konci novembra, mal som dobrú príležitosť preveriť ho v úlohe celoročného partnera do nepohody. V chladných dňoch určite oceníte fúkanie teplého vzduchu na krk (nielen pri stiahnutej streche). Je to výborný vynález, teplota vzduchu vyfukovaného z výduchov pod opierkami hlavy je totiž nezávislá od aktuálnej teploty motora, čo znamená, že príjemné teplo na krku cítite prakticky okamžite. Škoda, že rovnakú vecičku si nemôžu vychutnať aj cestujúci na zadných sedadlách.
So zloženou strechou jazdite opatrne
V dobrom svetle sa predviedol aj športový podvozok testovanej verzie. Uznanie mu patrí predovšetkým za schopnosť tlmičov zvládať jazdu na nízkoprofilových pneumatikách s rozmermi 225/40 R 18. Nazvať ho komfortným by bolo trochu silným tvrdením, ale vzhľadom na rozmer pneumatík a jeho športové zameranie ponúka viac komfortu ako som čakal.
Peugeot 308 CC však nie je nijak malým ani ľahkým autom, čo v ostrých zákrutách samozrejme cítite. Vďaka dobrému podvozku a solídnej priľnavosti prednej nápravy je obratný, ale pri jazde na hrane si neustále uvedomujete, že za sebou ťaháte dlhý zadok. Prirovnal by som to k jazde s plným kufrom. V dlhých tiahlych oblúkoch odstredivé sily vytláčajú zadnú nápravu nenápadne zo stopy a aj keď viete, že elektronika je v strehu, v niektorých situáciách to pôsobí znepokojujúco.
Treba si tiež uvedomiť, že so strechou v kufri sa výrazne zmení jeho jazdný prejav. Nejde len o stratu tuhosti karosérie, zložením strechy presuniete časť hmotnosti nad zadnú nápravu, ktorá tak najmä na sérii za sebou nasledujúcich nerovností bojuje s väčšími zotrvačnými silami.
Na druhej strane sa bavíme o kabriolete určenom na uvoľnenú jazdu a relax. Ak nebudete príliš „tlačiť na pílu“, ani si možno neuvedomíte, že sa karoséria bez strechy krúti. Spoznáte to podľa vŕzgajúcich plastov a vibrovania rámu čelného okna. Pre kabriolety sú však tieto prejavy normálne.
Zadok zaťažený strechou má však aj jedno významné pozitívum. V dôsledku ťažšieho zadného previsu náprava lepšie filtruje krátke priečne nerovnosti a na priečnych prahoch v obytných zónach nenadskakuje tak ako hatchback 308 GTi.
Výborný motor
Testovanú verziu poháňal najvýkonnejší benzínový agregát v ponuke, teda prepĺňaný štvorvalec 1.6 THP vyladený na 147 kW/200 k. Je to ten istý motor, aký nájdete vo verzii 308 GTi, či najvýkonnejšom Peugeote RCZ. Pre kabriolet sa môže zdať jeho 200 k zbytočným mrhaním, ale prečo nie. Koniec koncov 308 CC nie je s prevádzkovou hmotnosťou 1655 kg žiadne pierko a každý kilowatt príde vhod.
Mne osobne pri motore 1.6 THP trochu chýba vrchol, oblasť otáčok, v ktorých vás roztočený agregát vystrelí ku hviezdam. Pri 4500 otáčkach síce niečo naznačí, ale potom znova pokračuje v neprerušovanom lineárnom záťahu až po červené pole otáčkomera. Prepĺňaná jednašestka má tak kontinuálny ťah, až je nudná. V praktickom živote je to však vítaná vlastnosť a chápem, že tak to má z hľadiska spotreby, emisií a použiteľnosti motora byť. K jeho dynamike nemám žiadne pripomienky, takto motorizovaný kabriolet v podstate žiadna situácia na ceste nezaskočí.
Už pri teste Peugeotu RCZ s rovnakým motorom som spomínal jeho zlozvyk vyletieť prudko k maximálnym otáčkam a naraziť na obmedzovač tak, že vám to skoro zlomí krk. Zaraďte neutrál, dupnite na plyn a ani vtedy agregátu nič nezabráni v tom, aby kľuku neroztočil až do červených otáčok. Väčšina motorov vás dnes na neutrál z bezpečnostných dôvodov nepustí vyššie ako na 4000 – 4500 otáčok. Peugeot si s tým hlavu neláme.
Pre prevodovku platí to isté, čo som napísal v teste Peugeotu RCZ. V 308 CC má zhodné odstupňovanie, rovnako presný chod páky a aj tu sa jej odstupňovanie staralo o príjemne nízku spotrebu. Tentoraz som sa s autom nevybral na žiadnu dlhšiu cestu a väčšinu najazdených km som absolvoval v meste. Pri normálnej, uvoľnenej jazde a žiadnom náhlení som jazdil priemerne za 7,4 l/100 km. S nižšou spotrebou veľmi nepočítajte, každý rozjazd pomerne ťažkého auta si predsa len žiada nejaký ten benzín. Nie nadarmo mu samotná automobilka v meste udáva spotrebu 9,3 l/100 km. Dosť kilometrov som navyše absolvoval po mestskom obchvate, ktorý apetít auta príjemne znižuje. Ak som sa zaplietol do samotného centra, spotreba okamžite skočila niekde medzi 8 – 9 litrov. Ako je navyše známe, prepĺňaný benzínový motor nepozná svoje hranice a keď mu naložíte, s úsmevom si vypýta 12–13 l/100 km. Aby som to zhrnul, jeho spotreby sa nebojte. Je to moderný agregát, ktorý používa všetky dostupné triky, aby žral čo najmenej. Jeho konečná spotreba tak v prevažnej miere záleží len na vás.
Zložitá strecha nevŕzga
Príjemne ma prekvapil mechanizmus skladacej strechy, ktorý ani na rozbitej panelovej ceste nevŕzgal. Síce v ňom na veľkých dierach občas niečo prasklo, ale v porovnaní s Renaultom Mégane CC na mňa testovaný Peugeot pôsobil akýmsi pevnejším a konzistentnejším dojmom.
Tiež sa mi páčila práca protipreklzového systému pri prudkej akcelerácii. Pritlačil som plynový pedál k podlahe, pustil spojku a elektronika zasiahla len tak, aby otáčky motora nespadli pod dva a pol tisícovú hranicu. Pri prepĺňanom agregáte je to dôležité, pretože sa tak príliš nespomalí jeho roztočené turbodúchadlo a motor nestratí schopnosť ťahu v momente, kedy to najviac potrebujete.
Časy, keď ma ohúrilo každé auto s výkonným motorom sú dávno preč, ani najvýkonnejší agregát v ponuke preto nebol zárukou, že z tohto kabrioletu padnem na zadok. Auto tohto druhu si predsa užijete aj pri pomalej jazde. A predsa ma kombinácia dvestokoňového motora s otvorenou karosériou dostala. Nebolo to však dynamikou auta, ale jeho schopnosťou pôsobiť prirodzene. Akoby mal 200 k odjakživa a nebol len umelo vytvorenou najvyššou verziou pre rozmary vyvolených. Podvozok je dostatočne komfortný, auto má vždy pod kontrolou a prepĺňaný motor je rovnako úchvatný pri nízkych aj vysokých otáčkach. Celý jeho potenciál využijete málokedy, ale pocit, že máte v zálohe vždy dostatok výkonu, je neuveriteľne príjemný. Otázkou len ostáva, koľko zákazníkov bude za túto podmanivú kombináciu ochotných zaplatiť.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
motor | výhľad dozadu |
spotreba | kufor pri zloženej streche |
podvozok | zmena jazdných vlastností po zložení strechy |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 |
Objem motora (cm3): | 1598 |
Výkon (kW/ot.): | 147/5800 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 275/1700 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4440/2039/1427 |
Rázvor náprav (mm): | 2608 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 226–403/60 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 237 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 8,3 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 7,0 |
Cena: | 33 440 € |
Autozor: Peugeot 308 CC – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi |