Test: Peugeot 308 GTi – marketingový hazard

Peugeot 308 GTi je rýchly, má výborný motor a slušný podvozok. Chýba mu však imidž rebelanta, bez ktorého v tejto spoločnosti neprerazí.

05.01.2012 08:16
Peugeot 308 GTi Foto:
Nebyť tmavších diskov, verziu GTi ani nespoznáte.
debata (9)

GTi – magická trojica písmen, ktorá je v prípade Peugeotu asi naveky spojená s legendárnymi modelmi 205/309 GTi. Na ich úspechu sa najnovšie pokúša priživiť aj hatchback 308 GTi.

Najnovšie GTi od Peugeotu je charakteristické... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi Najnovšie GTi od Peugeotu je charakteristické svojou nenápadnosťou v rámci modelového radu 308.

Pravdupovediac, najostrejšia tristoosmička vôbec nevyzerá na to, že chce potrápiť niekoho zo svorky ostrých hatchbackov. Nenájdete na nej žiadne originálne nárazníky, prahy alebo výrazné spojlery. Vzadu dokonca chýba akékoľvek označenie, okrem číslic 308 a horizontálnej chrómovanej lišty opticky rozdeľujúcej zadné dvere tu totiž nič iné neuvidíte. Niečo naznačia nenápadné nápisy GTi na predných dverách a dvojitá koncovka výfuku, ale to je asi tak všetko.

Potenciál motora prezrádza dvojitá koncovka... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi Potenciál motora prezrádza dvojitá koncovka výfuku.

Kritizuj len to, čo sám aj kúpiš

Čím dlhšie s autami robím, tým viac rozumiem snahe automobiliek ponúkať verzie ako je táto – nenápadný a výkonný kompakt použiteľný na každodenné jazdy za povinnosťami aj zábavou. Postaviť nekompromisný špeciál v štýle niekdajšej famóznej verzie 306 Rallye by pravdepodobne nebol problém, otázkou však ostáva, koľko ľudí by si takto ultimatívnu tristoosmičku nakoniec aj kúpilo.

308 GTi je autom na každý deň. Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi 308 GTi je autom na každý deň.

Chápem, že pre niektorých fanúšikov je súčasná interpretácia 308 GTi len slabým odvarom toho, čo si pod skratkou GTi predstavujú, na druhej strane musí auto uspokojiť čoraz protichodnejšie nároky klientov, ktorí sa dnes ani pri športových verziách nechcú vzdať klimatizácie, vyhrievaných sedadiel alebo takej nezmyselnosti, akou je sklenená panoramatická strecha (GTi ju má sériovo).

Dnešné športové autá majú neuveriteľnú výbavu. Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi Dnešné športové autá majú neuveriteľnú výbavu.

Za volantom s rozvahou

Stretol som sa s názormi, že podvozok Peugeotu 308 GTi za veľa nestojí. Vraj je zbytočne tvrdý, uskákaný a zadná jednoduchá náprava v zákrute nič nepodrží. Úprimne, nemyslím si to. Len kvôli torznej priečke vzadu by som 308 ešte nezatracoval, skôr by som dal po prstoch človeku, ktorý rozhodol o použití ťažkých 18-palcových kolies. Chápem, že vzhľad dnes predáva viac ako technika, ale v niektorých prípadoch to zachádza zbytočne ďaleko. Konštruktéri tak museli bojovať s ladením podvozku obvešaného ťažkými kolesami s rozmermi 225/40 R 18.

Väčšie kolesá by naň už nevošli. Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi Väčšie kolesá by naň už nevošli.

Veľké kolesá si svoju daň vyberajú na sérii za sebou nasledujúcich nerovností. Ak trafíte dieru, pruženie a tlmiče si s ňou ako tak poradia, dokonca pri tom zavesenie ani nenarobí veľa hluku. Ak je však nerovností viac, sériové tlmiče stratia nad ťažkými kolesami kontrolu a Peugeot rozbitým úsekom doslova preskáče. Aký to má vplyv na držanie stopy ani nemusím opisovať. Škoda.

Ani interiér sa od bežných verzií tristoosmičky... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi Ani interiér sa od bežných verzií tristoosmičky veľmi nelíši.
Sedadlá majú výraznejšie profilovanie, skôr ako... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi Sedadlá majú výraznejšie profilovanie, skôr ako do zákrut sa však viac hodia na dlhé cestovanie.

Vzhľadom na profil pneumatík je schopnosť zavesenia pohlcovať nerovnosti slušná. Týka sa to najmä prednej nápravy. Zhodou okolností momentálne jazdím na naftovom Peugeote 308 2.0 HDi obutom do rovnakých pneumatík (dokonca s rovnakým bielym lakom, takže by ste ho od verzie GTi ani nerozoznali), no jeho predná náprava zaťažená približne o 50 kg ťažším agregátom už tak poddajná ako v GTi nie je.

Napriek zníženému podvozku (o 10 mm) dokáže byť... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi Napriek zníženému podvozku (o 10 mm) dokáže byť relatívne komfortný.

Príjemné je, že napriek tomu sa 308 GTi v zákrutách príliš nenakláňa, na dierach však občas hodí zadkom a v zákrute nie je tak vyvážený ako 308 CC. Vďaka krátkemu zadnému previsu presúva viac zodpovednosti na prednú nápravu, ktorej momentálna priľnavosť v podstate diktuje tempo jazdy. Jej dobrá trakcia vytiahne neposlušný zadok z akejkoľvek šlamastiky.

Poviem to asi tak, ak už raz nad zadkom stratíte kontrolu, radšej by ste sedeli v 308 GTi ako 308 CC. Keď 308 CC za rýchlym horizontom dosadne na zadné tlmiče, jeho predné kolesá sa na chvíľku nadľahčia viac, ako v GTi. To sa však už bavíme o tempe, pri ktorom sa Peugeot prestáva cítiť vo svojej koži. Ak mu stojíte príliš na krku, ukáže vám svoju odvrátenú tvár. Odhalíte jeho mäkký podvozok, neisté vedenie stopy a ťažko definovateľnú ťažkopádnosť podporenú ospalými reakciami na pokyny plynového pedálu.

Výkonný a nenápadný

Štvorvalec 1.6 THP má v GTi výkon 147 kW/200 k, ešte viac ho však charakterizuje krútiaci moment 275 Nm dostupný pri 1700 otáčkach. Po prvom naštartovaní som na chvíľu zapochyboval, či je montáž tak kultivovaného agregátu do športového hatchbacku dobrý nápad. Chýba mu aspoň náznak hrubosti, ktorý by k drzému kompaktu pasoval o čosi viac. Pri jazde samotnej sa však pochybnosti rýchlo rozplynuli.

Na voľnobeh ho ani nepočujete. Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi Na voľnobeh ho ani nepočujete.

Jeho výkony prichádzajú nenúteným spôsobom a odozva plynu sa s rastúcimi otáčkami zlepšuje. Vo svete jeho jedinečných výkonov zrazu vyzerajú všetky atmosférické motory zastaralo, pravdou však ostáva, že pri využívaní max. potenciálu nedokáže dosť účinne maskovať charakter prepĺňaného motora. S vytočeným atmosférickým motorom totiž dokážete pomocou plynu meniť vyváženie medzi prednou a zadnou nápravou podstatne jemnejšie.

Nadšenie nestráca ani tesne pred červeným poľom... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi Nadšenie nestráca ani tesne pred červeným poľom otáčkomeru.

Keď nad tým tak rozmýšľam, pre auto ako je toto sa motor 1.6 THP hodí výborne. Je tichý, krásne pružný a ak sa nebudete ponáhľať, dokážete s ním pohodlne jazdiť za sedem litrov. Umožní vám užívať si jeho pružnosť bez toho, aby ste mali pocit, že žmýkate vlastnú peňaženku. Ak sa trochu posnažíte, na jednu nádrž zvládnete aj 800 km.

Šesťstupňová prevodovka má rovnaké... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi Šesťstupňová prevodovka má rovnaké odstupňovanie ako v modeloch RCZ a 308 CC s rovnakým motorom.

Výkonný rodinný kompakt

Testovaný Peugeot považujte skôr za výkonný rodinný kompakt ako hatchback, ktorým by ste mali v serpentínach naháňať Golf GTI alebo Mégane R.S. Pri každodennom používaní je takmer fenomenálnym autom, jeho šoférovanie vás neunaví, dokáže pobaviť a ak nemáte náladu, neobťažuje natriasaním ani vysokou spotrebou.

GTi považujte skôr za označenie najvyššej výbavy. Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi GTi považujte skôr za označenie najvyššej výbavy.

Keby ho v Peugeote nenazvali GTi, pravdepodobne by som bol z auta nadšenejší. Za magickou trojicou písmen som čakal trochu tvrdší prístup a menej ústupkov pri jazde na hrane. Škoda, že Peugeot takto hazarduje, písmenká GTi by si mal nechať na vzácnejšie príležitosti.

Praktickým detailom je plnohodnotná rezerva na... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi Praktickým detailom je plnohodnotná rezerva na zliatinovom disku.

Výkon 200 k robí z GTi reálne rýchle auto, neponúka však úroveň ovládateľnosti, ktorá by nadšeným vodičom priniesla skutočné uspokojenie.

Realita slovenských ciest

Po veľmi dlhom čase sa mi počas testu podarilo trafiť dieru na ceste a hneď pritom aj zničiť pravú prednú pneumatiku. Čo vám poviem, situácia na zaplakanie. Najmä, keď si uvedomíte, koľko taká pneumatika stojí. Nešiel som rýchlo, no sérii troch za sebou nasledujúcich dier uprostred zákruty som sa už vyhnúť nestihol. Výsledok vidíte na priloženej fotografii.

Stačí takáto diera... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi Stačí takáto diera...
...a môže to skončiť aj takto. Foto: Václav Lipavský
Peugeot 308 GTi ...a môže to skončiť aj takto.

A prečo to vlastne spomínam? Z hľadiska stability, priľnavosti a estetiky je obutie s rozmermi 225/40 R 18 prínosom, ale na naše cesty nepatrí. O zimnom období to platí dvojnásobne.

Len pre zaujímavosť, vrcholná verzia Peugeotu 306 S16 si kedysi vystačila s pneumatikami 195/55 R 15. A veru mohla si to dovoliť, v porovnaní so súčasným GTi totiž bola o viac ako 300 kg ľahšia.

Výhody Nevýhody
pružnosť obyčajný vzhľad
spotreba schopnosti na rozbitej ceste
trakcia chýba mu viac nadšenia
Technické údaje
Model: Peugeot 308 GTi
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 147/5800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 275/1700
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4276/1815/1498
Rázvor náprav (mm): 2608
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 348–1201/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 237
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 7,7
Komb. spotreba (l/100 km): 6,9
Cena: 21 950 € (akciová cena)
Sériové vybavenie GTi (vybrané prvky):
ABS, ESP, 6 airbagov, tempomat, denné LED svetlomety, palubný počítač, automatická dvojzónová klimatizácia, , polokožený poťah sedadiel, kožený volant Sport GTi, hliníkové pedále, prahy dverí a hlavica radiacej páky, siví zliatinové disky Lincancabur s pneumatikami 225/40 R 18, dvojitá koncovka výfuku.
Autozor: Peugeot 308 – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi
9 debata chyba
Články podľa značiek