Test: Škoda Yeti Greenline – nežerie, ale potrebuje otáčky

15.01.2011 09:59
Škoda Yeti 1.6 TDI Greenline
Škoda Yeti 1.6 TDI Greenline Autor:

Prvá Fabia Greenline bola ako zlý sen, najúspornejší Yeti je však podstatne použiteľnejšie auto. Hanbu mu nerobí ani nový motor 1.6 TDI CR.

Škodu Yeti som skúšal už niekoľkokrát, dokonca aj vo verzii 4×2 so základným benzínovým motorom 1.2 TSI. Tentoraz som si prevzal kľúče od horúcej novinky – Škody Yeti Greenline 1.6 TDI CR 4×2. Musím priznať, že som bol na Yeti Greenline veľmi zvedavý. Ešte teraz mám v pamäti skúsenosti s prvou Fabiou Greenline, ktorá nebola ničím iným, ako spackaným cvičením automobilky na tému úsporného auta pre široké masy. Dalo sa s ňou jazdiť, ale za cenu obrovských kompromisov podtrhnutých vysokou cenou. Bola to však skúsenosť a verzie Greenline medzičasom postúpili o krok vpred. Dnes sú na trhu ich druhé generácie s lepším naladením a novými motormi so vstrekovaním common-rail. Fabia má naďalej trojvalec( 1.2 TDI CR), Yeti si naopak vyslúžil štvorvalec 1.6 TDI CR vyladený na výkon 77 kW (105 k).

Yeti Greenline dostal štvorvalec 1.6 TDI CR.
Yeti Greenline dostal štvorvalec 1.6 TDI CR. Autor: Patrik Tančenko

Poctivé auto

Detailne sa rozpisovať o Škode Yeti už nebudem, spomeniem len niektoré postrehy, ktoré som si znova uvedomil pri teste tejto verzie. Silnou stránkou Škody Yeti je pevná karoséria. Nepoznám presné hodnoty jej torznej tuhosti, no aj bez toho, aby som vedel konkrétne čísla, je mi jasné, že máme dočinenie s mimoriadne pevným autom. Jeho karoséria sa vôbec nekrúti, dvere pôsobia bezpečne masívnym dojmom a zo všetkého, čoho sa dotknete, vyžaruje solídnosť. Je to jav, s ktorým sa u konkurencie často nestretávam a aj keď má Yeti mnoho odporcov, pevný skelet mu nikto vyčítať nemôže. O solídnosti konštrukcie svedčí aj maximálne povolené zaťaženie strechy 100 kg (Octavia má 75 kg).

Pevná karoséria zlepšuje jazdné vlastnosti.
Pevná karoséria zlepšuje jazdné vlastnosti. Autor: PATA, hotcars.sk

Pomaly si zvykám aj na jeho menší kufor. Problém je v tom, že Yeti každý porovnáva s Octaviou Scout. Jej dlhý zadný previs ukrýva obrovský priestor na batožinu, no zároveň obmedzuje manévrovateľnosť, nájazdové uhly a so zaťažením výraznejšie mení jazdné vlastnosti. Poriadne zabrať jej dáva aj ťažký príves. Za krátky zadný previs Škody Yeti môžete zavesiť vyššiu hmotnosť (hmotnosť na ťažnej guli neodľahčuje predné kolesá až tak, ako pri Octavii), bez toho, aby sa predné kolesá museli báť o trakciu. Ak by dizajnéri navrhli dlhší zadný previs s objemnejším kufrom, kompaktné proporcie auta by tým pravdepodobne utrpeli.

Zadný nárazník oživuje imitácia hliníkového...
Zadný nárazník oživuje imitácia hliníkového ochranného plechu. Autor: PATA, hotcars.sk

Nedá mi znova nepochváliť ergonómiu rozmiestnenia ovládacích prvkov. Všetko je to samozrejme otázka zvyku, ale na stredovej konzole Yetiho sú všetky ovládače po ruke a ich ovládanie počas jazdy neodpútava pozornosť. Teplotu vzduchu (manuálna klimatizácia) aj rozvod vnútornej cirkulácie nastavujete veľkými otočnými ovládačmi, rýchlosť ventilátora regulujete ďalším otočným ovládačom medzi nimi. Žiadne neprehľadné tlačidlá + a -, ktoré niektorá konkurencia s obľubou dodnes používa.

Ovládače sú veľké, jednoduché a dobre sa s nimi...
Ovládače sú veľké, jednoduché a dobre sa s nimi manipuluje. Autor: Patrik Tančenko

V noci je všetko dôležité osvetlené a keď máte so sebou mobilný telefón, alebo peňaženku, je tu na ne dosť odkladacích priestorov. Škoda, že k autorádiu SWING boli zapojené len predné štyri reproduktory. Myslím, že samotné rádio nie je zlé, ale zvuk lacných reproduktorov bol pre mňa sklamaním.

Konzervatívnemu interiéru nemáte čo vytknúť.
Konzervatívnemu interiéru nemáte čo vytknúť. Autor: Patrik Tančenko

Počas upršanej noci mi vadil slabý účinok diaľkových halogénových svetlometov. Často jazdím na autách s xenónovými svetlometmi, takže moje nároky sú, priznávam, možno trochu skreslené, no ani po týždni jazdenia som názor na účinok halogénových svetiel nezmenil. Tým istým trpeli aj prvé Fabie, o veľa lepšie na tom neboli ani Fabie druhej generácie s projektorovými halogénovými svetlometmi. Pri kúpe modelu Yeti by som preto vážne uvažoval nad bi-xenónovými svetlometmi (aj keď za „tučný“ príplatok 842 €). Naopak, veľmi účinné je prisvetľovanie do zákrut prednými hmlovými svetlometmi.

Dojem z autorádia kazili lacnejšie reproduktory.
Dojem z autorádia kazili lacnejšie reproduktory. Autor: Patrik Tančenko

Čo sa týka priestorových pomerov, sú dobré, aj keď vzadu to určite nie je pre troch dospelých ľudí. Zadné prostredné sedadlo je užšie, ale dá sa vyberať a pri cestovaní vo štvorici dovoľuje pekne sa pohrať s variabilitou a usporiadaním zadných sedadiel.

Batožinový priestor má veľmi praktický tvar.
Batožinový priestor má veľmi praktický tvar. Autor: Patrik Tančenko

Na ceste s istotou

Stále častejšie počúvam kritiku na tvrdé odpruženie Yetiho. Mne sa verzia Greenline nijak prehnane tvrdá nezdala. Na rozbitej ceste sa do riadenia síce prenášajú malé rázy od kolies, ale ani keď na vonkajšom oblúku zákruty trafíte zaťaženým predným kolesom veľkú dieru, nepocítite nepatričný úder do volantu. Je cítiť, že ramená Yetiho držia v pevných silentblokoch, ktoré sa ani pri max. prepružení nedeformujú. Niektorí konkurenti ponúkajú mäkšie pruženie, ale zároveň aj mäkké silentbloky, ktoré pod tlakom v zákrute povoľujú a nedržia geometriu nápravy. Typickým prejavom mäkkých silentblokov je nervozita auta pri prejazde cez vyjazdené koľaje, alebo situácia, keď jednou stranou trafíte dieru a zadok auta náhle vybočí strany. Vtedy sa nakrátko zmení geometria nápravy a vy to jednoducho cítite. Yeti sa ničím takým neprejavuje, daňou za to však môže byť spomínaný pocit tvrdého pruženia. Pomerne ostré riadenie (2,8 otáčky medzi krajnými polohami) navyše pomáha rýchlym prejazdom serpentínami, v ktorých sa vyššia karoséria veľmi nenakláňa.

S jazdnými vlastnosťami budú zákazníci...
S jazdnými vlastnosťami budú zákazníci spokojní. Autor: PATA, hotcars.sk

Naftový motor 1.6 TDI CR by mal byť teoreticky o pár kilogramov ľahší ako 2.0 TDI CR. Stále je však liatinový, takže ten rozdiel nebude nijak dramatický a pravdupovediac, počas jazdy som si to ani nevšimol. Menej hmotnosti nad zadnou nápravou (chýba pohon zadnej nápravy) sa prejaví len pri prázdnom aute na veľkých dierach, kedy je naozaj o niečo neposednejšie. S verziou Greenline však nikto preteky jazdiť nebude a aj keď dostane chuť na dynamickejšiu jazdu, Yeti ho svojou stabilitou, priľnavosťou a neutrálnym charakterom uspokojí.

Tvrdšie pruženie prináša istotu na ceste.
Tvrdšie pruženie prináša istotu na ceste. Autor: Patrik Tančenko

Dobrý motor, ktorý potrebuje otáčky

Nový štvorvalec 1.6 TDI CR (teda jeho najvýkonnejšia verzia) vystriedal v koncernových autách starý osvedčený motor 1.9 TDI PD a po dlhých rokoch rachotania tak prináša aj do naftových škodoviek vytúžené ticho a kultivovanosť. Hlučnosť motora je naozaj nižšia (platí to pre Octaviu II, Yeti motor 1.9 TDI PD nikdy nemal), stále si však zachováva liatinovú konštrukciu (CGI liatina). Dostal 16-ventilový rozvod, vstrekovanie common-rail (Continental) s pracovným tlakom 1700 barov (170 Mpa), piezoelektrické vstrekovače a takmer štvorcovú charakteristiku s vŕtaním a zdvihom 79,5 × 80,5 mm (1.9 TDI PD má 79,5 × 95,5 mm). Dlhozdvihový charakter, vyššia kompresia a priame vstrekovanie čerpadlo-dýza boli hlavnými dôvodmi, prečo staré motory 1.9 TDI PD ťahali úplne odspodu a pohotovo reagovali na každý pohyb plynového pedálu.

Motor sa zdá byť v poriadku, uvidíme, aká bude...
Motor sa zdá byť v poriadku, uvidíme, aká bude jeho životnosť. Autor: Patrik Tančenko

Motor 1.6 TDI CR má jazdný prejav iný a každá akcelerácia ťažkého auta si žiada vyššie otáčky. Časy, keď sa motory 1.9 TDI PD dokázali rozbiehať na voľnobeh sú dávno preč, moderná tisícšesťstovka stráca výhodu väčšieho objemu a vyššej kompresie a na rozhýbanie objemného Yetiho potrebuje aspoň aký taký tlak od turbodúchadla. Na oplátku ponúka širší rozsah použiteľných otáčok a ochotu ťahať aj tesne pred červeným pásmom otáčkomera. Počítajte však s tým, že pocitovo sa vám bude zdať motor 1.6 TDI CR o niečo menej ochotný, ako starší 1.9 TDI PD.

Za hranicu 4500 otáčok už nemá cenu motor...
Za hranicu 4500 otáčok už nemá cenu motor vytáčať. Autor: Patrik Tančenko

Filter pevných častíc je umiestnený prakticky hneď za turbodúchadlom, čo znamená, že výfukové plyny cestou k filtru nechladnú a zlepšujú jeho účinnosť. Piezoelektrické vstrekovače a common-rail dokážu lepšie prispôsobiť vstrekovacie dávky a ich načasovanie potrebám regenerácie filtra pevných častíc, takže si dovolím povedať, že v Yeti Greenline s ním nebudú problémy. Prvé časticové filtre s motormi 2.0 TDI PD boli hotovou pohromou, svojho času museli túto kombináciu úplne stiahnuť z trhu.

Päť stupňov je málo

Osobne sa nad honbou za neustálym zvyšovaním počtu prevodových stupňov vždy tak trochu usmievam. Často je to totiž skôr výmysel marketingu, ako skutočná potreba zákazníkov. Pružnému motoru stačí aj päť stupňov, Yeti Greenline by si však naozaj zaslúžil o jeden stupeň naviac. Šešť stupňov by tak mohlo byť poskladaných bližšie k sebe a zmenšili by sa odskoky medzi jednotlivými rýchlosťami. Už to síce nie je taká tragédia, ako pri prvej Fabii Greenline 1.4 TDI PD, ale najmä pri pomalšej jazde som občas laboroval, ktorý stupeň by bol lepší. Pri 50 km/h na trojku motor točí 1750 otáčok a indikátor radenia sa ide zblázniť, aby ste zaradili vyšší stupeň. Presunutie páky do štvorky však zhodí otáčky o 500 nižšie a interiér Yetiho zaplaví dunenie podtočeného motora neochotného pri 1250 ot./min. zrýchľovať. Pri 90 km/h je už situácia lepšia a pri zaradenej päťke sa motor roztočí na 1700 otáčok. V nich je pomerne tichý, nevibruje a dá sa prehovoriť aj na plynulú a ráznu akceleráciu.

Chcelo by to šestku, teraz sú rýchlosti ďaleko...
Chcelo by to šestku, teraz sú rýchlosti ďaleko od seba. Autor: Patrik Tančenko

Príjemne ma prekvapila pružnosť Yetiho Greenline pri zrýchľovaní zo 110 na 130 km/h. Motor pritom so zaradenou päťkou skočil z 2050 na 2400 otáčok s takou chuťou, že sa človeku ani nechcelo veriť, že má pod kapotou ojem len 1,6 litra. Motor sa otáčok nebojí a stredné pásmo otáčkomera mu vyhovuje lepšie, ako trápenie v nízkych otáčkach (na ktoré vás neustále prehovára indikátor radenia).

Spotreba poteší

Vyššia stavba karosérie, veľká svetlá výška, mohutné pneumatiky a množstvo pevnostných výstuh v pevnej karosérii neveštia z hľadiska spotreby nič dobré. V porovnaní s rovnako motorizovanou Octaviou má Yeti približne o 60 kg vyššiu hmotnosť. Faktom ostáva aj to, že moderné naftové motory sa v mene tichého chodu, spotreby a emisií musia zriecť časti svojej účinnosti (jej zníženie je dané aj nízkou kompresiou 16,5:1 a snahou o čo najčistejšie výfukové plyny).

Čistota emisií komplikuje motoru život.
Čistota emisií komplikuje motoru život. Autor: Patrik Tančenko

Odhliadnuc od všetkých tých marketingových fráz o úžasnej spotrebe a nízkych emisiách však musím skonštatovať, že tento Yeti je v rámci svojich možností naozaj úsporným autom. Dostal som auto s ešte nezabehnutým motorom (najazdených len 1100 km) a obutými zimnými pneumatikami (Matador Nordica 205/55 R 16), napriek tomu som na ceste z Bratislavy do Revúcej (cca 300 km, pri obsadení tromi dospelými osobami) pri dodržiavaní povolených rýchlostných limitov dosiahol priemernú spotrebu 5,3 l/100 km. Keď som šiel na druhý deň späť a prestalo pršať, spotreba klesla na rovných 5 litrov.

Spotrebe vraj prospieva aj absencia rezervy,...
Spotrebe vraj prospieva aj absencia rezervy, tvrdí Škoda. Autor: Patrik Tančenko

V Bratislave si na trase dlhej 25 km (naprieč mestom počas rannej dopravnej špičky) pri vonkajšej teplote – 6 °C Greenline vypýtal len 5,9 l/100 km. Pri ranných mrazivých jazdách sa navyše v dobrom svetle ukázalo prídavné elektrické vyhrievanie. Už po dvoch minútach jazdy začal z výduchov do kabíny fúkať prvý letný vzduch. Ručička teplomera chladiacej kvapaliny sa ani nestihla odlepiť od začiatku stupnice a kabína auta už bola príjemne vykúrená.

Pravdepodobne kvôli zábehu motora a mrazivému počasiu sa štart/stop systém aktivoval len zriedkakedy. Väčšinu času som o ňom vôbec nevedel a keď z času na čas motor na križovatke náhle zhasol, až ma to vyplašilo. Jeho opätovné naštartovanie však bolo rýchle. Všimol som si ešte jeden detail. Pri studených štartoch sa motor nedá naštartovať skôr, než sa skončí žhavenie. Ak aj kľúčom zapaľovania otočíte do štartovacej polohy, elektronika zapne štartér až keď žeraviace sviečky dokončia svoju prácu. Nie je to objav storočia, ale viem, že kedysi naftové motory takto chránené neboli.

Je úsporný Yeti drahý?

S postupujúcou kvalitou škodoviek sa stáva otázka ceny pre túto mladoboleslavskú automobilku stále nepríjemnejšou. Škoda už dávno nepatrí na cenové dno, navyše si úspešne osvojila sebavedomú cenovú politiku Volkswagenu, ktorý je povestný svojou lakomosťou. Na druhej strane je testovaný Yeti Greenline jedným z najkvalitnejšie postavených áut na trhu. A kvalitou tentoraz myslím konštrukciu auta, pevnosť skeletu a riešenie detailov, na ktoré ostatné automobilky z cenových dôvodov kašlú. Pre mňa osobne je jedným z ukazovateľov prístupu k detailom rukoväť nad dverami vodiča (stropné držadlo). Všimnite si, že len málo automobiliek tento detail pri vodičovej hlave ponúka. Možno malichernosť, ale mne sa páči.

Greenline už nie je o veľkých kompromisoch, dá...
Greenline už nie je o veľkých kompromisoch, dá sa s ním jazdiť. Autor: Patrik Tančenko

Za Yeti Greenline v základnej výbave zaplatíte 17 060 €, čo vzhľadom na fakt, že v cene nemáte autotrádio ani zadné reproduktory, nevyznieva najlepšie. Len pre zaujímavosť, za rovnako motorizovanú základnú Octaviu Greenline zaplatíte ešte o 479 € viac (ale v cene dostanete aj autorádio BLUES). Keď do toho budete rýpať ešte viac, zistíte, že za Yeti 2.0 TDI CR (81 kW/110 k) 4×2 v totožnej základnej výbave zaplatíte len 16 060 €, teda o celú tisícku menej. Nedostanete síce pneumatiky s nízkym valivým odporom, ani štart/stop systém, ale keď sa zmierite s o 0,8 l/100 km vyššou kombinovanou spotrebou, môžete pekne ušetriť.

Greenline je zaujímavou alternatívou, ale nie...
Greenline je zaujímavou alternatívou, ale nie pre každého. Autor: Patrik Tančenko

Opäť som v listovaní cenníka narazil na niektoré, pre mňa nepochopiteľné absurdity. Tak napríklad k základnej výbave si nemôžete (ani keby ste chceli) priplatiť za prachový a peľový filter, zatiaľ čo k vyšším výbavám ho za doplatok 5 € dostanete. To isté platí napríklad aj o dvojitej slnečnej clone za doplatok 28 €. O nemožnosti doplatiť si za parkovacie senzory alebo zadné reproduktory ani nehovoriac. Skrátka šikovný ťah, ako ľudí nenápadne donútiť siahnuť po drahšej výbave, ktorá mnohé prvky síce stále neobsahuje, ale radi vám ich za doplatok vo fabrike domontujú.

Keď však začnete porovnávať s vyššie výbavové verzie s podobne vybavenou konkurenciou, zistíte, že Škoda na tom nie je tak zle, ako často počúvam. Ja osobne cenu áut v kontexte s bohatosťou výbavy veľmi nehodnotím. Vždy je to totiž otázkou priorít a čím viac automobilka pridáva na výbave, tým viac uberá na konštrukcii, alebo na veciach, ktoré na prvý pohľad nevidíte (servis, časová náročnosť jednotlivých servisných úkonov, výdrž kľúčových komponentov, ich opraviteľnosť, rozoberateľnosť a ceny). Skrátka je toho veľa, mne sa však Yeti Greenline ako predražené auto nejaví. Povedal by som to asi tak, že sa svoje peniaze dostanete adekvátnu protihodnotu, to je myslím ešte výstižnejšie.

Greenline si za nízku spotrebu nechá zaplatiť.
Greenline si za nízku spotrebu nechá zaplatiť. Autor: Patrik Tančenko

O pár rokov sa na auto aj tak budeme pozerať inak, nikoho nebude zaujímať výbava, ale trvanlivosť, odolnosť a zostatková hodnota auta pri ďalšom predaji. A v týchto oblastiach bude mať Yeti pred konkurenciou pravdepodobne navrch. Rovnako otázna zatiaľ zostáva aj výdrž motora 1.6 TDI CR. Vzhľadom na použitie osvedčených technológií a prezieravé vyhýbanie sa neovereným konštrukciám však nie je dôvod, aby motor po rokoch nefungoval. Stačiť by mu mal poctivý servis, kvalitná nafta a pravidelne menený olej.

Výhody Nevýhody
 reálna spotreba  len 5-stupňová prevodovka
 pevná karoséria  mensí kufor
 svetlá výška  účinok diaľkových svetiel
Technické údaje
Model: Škoda Yeti Greenline
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 77/4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500–2500
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4223/1793/1691
Rázvor náprav (mm): 2578
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 405–1760/55
Maximálna rýchlosť (km/h): 176
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,1
Komb. spotreba (l/100 km): 4,6
Cena: 17 060 €
Sériové vybavenie Greenline (vybrané prvky):
ESP, ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, oceľové disky s pneumatikami 215/60 R 16, manuálna klimatizácia, elektrické ovládanie predných okien a vonkajších spätných zrkadiel, centrálne zamykanie, imobilizér, palubný počítač, príprava na autorádio (anténa + 4 reproduktory), 4 airbagy, predné halogénové svetlomety, prídavné elektrické kúrenie pre naftové motory, strešný nosič, štart/stop systém, systém rekuperácie brzdnej energie, sada na opravu pneumatík.

Škoda Yeti: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom...
Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk. Autor: PATA, hotcars.sk
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
11. 9. 2017zdraženie1.119 €zdraženie1.310 €
4. 9. 2017zdraženie1.088 €zdraženie1.285 €
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk