Test: Renault Trafic 2.0 dCi Black Edition – prekvapenie v čiernom

Individualita je dnes najvzácnejšou komoditou na automobilovom trhu. A Renault to dobre vie, postavil preto temnú verziu Trafic 115 Black Edition.

Renault Trafic Black Edition 115
Renault Trafic Black Edition 115
Autor:

Neúnavné marketingové oddelenie Renaultu prenieslo svoje aktivity zo segmentu osobných áut aj medzi dodávky a podniklo kroky, aby Renaulty zaujali aj v tichých vodách úžitkovejšie zameraných vozidiel. Jedným z výsledkov nedávnych aktivít je aj testovaný exemplár - Renault Trafic 115 Black Edition. Za jeho tajomným označením hľadajte osemmiestny van s veľmi komfortnou výbavou a naftovým štvorvalcom 2.0 dCi.

Pripomína pohrebné auto, ale odvezie až osem
pasažierov.
Pripomína pohrebné auto, ale odvezie až osem pasažierov.
Autor: Patrik Tančenko

Hoci vás jeho kubistické tvary nenútia primárne rozmýšľať nad dizajnom, detaily a hlboké čierne lakovanie zvyšujú jeho vizuálnu príťažlivosť skôr, než vôbec otvoríte dvere komfortného interiéru.

Svoju výnimočnosť prezrádza nápisom na
karosérii.
Svoju výnimočnosť prezrádza nápisom na karosérii.
Autor: Patrik Tančenko

Ide sa na rodinný výlet

Pozícia za volantom je iná ako v bežnom osobnom aute, to sa však od auta s pôvodným úžitkovým zameraním akosi očakáva. Okrem vyššieho posedu to znamená viac sklonený volant a nahýnanie sa k niektorým vzdialenejším ovládacím prvkom na stredovej konzole. Palubná doska má však veľmi nápadité tvary a hoci je postavená z tvrdých plastov, ich farby a povrchová štruktúra nedávajú dôvody k negatívnym poznámkam. Príslušnosť k úžitkovým autám prezrádza dostatok veľkých odkladacích miest a viac než štedrá ponuka vnútorného priestoru.

Palubná doska má veľmi nápadité tvary.
Palubná doska má veľmi nápadité tvary.
Autor: Patrik Tančenko

Testovaný Trafic mal konfiguráciu sedadiel 2+3+3, čo znamená, že sa v ňom pohodlne odvezie 8 cestujúcich. Príjemne tvarované velúrové sedadlá majú každé vlastnú lakťovú opierku, pričom sedadlá vpredu sú vybavené aj výškovým nastavovaním. Náj­denie čo najoptimálnejšej pozície za volantom je preto otázkou krátkeho času.

Sedadlá majú príjemný velúrový poťah.
Sedadlá majú príjemný velúrový poťah.
Autor: Patrik Tančenko

Vo výbave auta nechýbajú prvky typické skôr pre segmenty osobných vozidiel. Pasažierom edície Black Edition tak budú okrem iného robiť spoločnosť dvojzónová automatická klimatizácia (s dostatočným výkonom pre veľký interiér tohto auta), elektrické ovládanie predných okien a vonkajších spätných zrkadiel, palubný počítač alebo typicky francúzske príjemné velúrové čalúnenie celého interiéru. Zvedavým pohľadom a prehrievaniu kabíny celkom slušne zabraňujú tmavé bočné a zadné okná.

V sériovej výbave nechýba ani automatická
klimatizácia.
V sériovej výbave nechýba ani automatická klimatizácia.
Autor: Patrik Tančenko

V cene dostávate aj obrovský batožinový priestor predelený horizontálnou poličkou. Celý interiér je zariadený účelne a počas týždňa som nenarazil na nič, čo by ma otravovalo, alebo mi naopak vyslovene chýbalo. Výrobu útulných kabín však Renault zvláda už tradične veľmi dobre, takže vysoká estetická aj praktická úroveň Traficu znalcov zas až tak neprekvapí.

Za tretím radom sedadiel ostáva veľký
batožinový priestor.
Za tretím radom sedadiel ostáva veľký batožinový priestor.
Autor: Patrik Tančenko

Výborná stabilita

V otázke jazdných vlastností od úžitkového auta nikto žiadne zázraky nečaká. Jeho primárnym účelom je predsa len preprava z miesta A na miesto B a nie zábava za volantom. Napriek tomu sme často svedkami neuveriteľných schopností kuriérskych dodávok v preplnenej premávke. Vysvetlenie je jednoduché. Nízke ťažisko, široký rozchod, dlhý rázvor a priľnavosť dostatočne širokých pneumatík sú ingrediencie, vďaka ktorým sa vyššie úžitkové auto dokáže udržať cesty aj pri značnom bočnom náklone. Dlho ostáva stabilné, správa sa predvídateľne a keď naň zatlačíte, prejde do ľahko kontrolovanej nedotáčavosti. Ak sú navyše schopnosti podvozku podporené pružným motorom a dobre „poskladanou“ prevodovkou, veľa osobných áut mu v zákrutách skutočne nemusí stačiť.

Ochotou zatočiť Trafic naozaj prekvapuje.
Ochotou zatočiť Trafic naozaj prekvapuje.
Autor: Patrik Tančenko

Predná náprava so vzperami McPherson má priľnavosti až až a na pokyny volantu reaguje s nečakanou naliehavosťou. Ohýbať dlhý Renault do zákrut síce nie je nijak uspokojujúca činnosť, ale keď si dáte tú námahu, budete sa usmievať. Aj keď má riadenie veľký prevod, nemá okolo stredovej polohy veľkú mŕtvu zónu a jeho reakcie na otočenie volantu nie je ťažké odhadnúť.

Testované auto jazdilo na pneumatikách s
rozmermi 195/65 R 16.
Testované auto jazdilo na pneumatikách s rozmermi 195/65 R 16.
Autor: Patrik Tančenko

Väčší prevod sa hodí aj na diaľnici. Závany bočného vetra totiž vyžadujú neustále drobné korekcie smeru, ktoré sú vďaka uvoľnenému riadeniu jednoduchšie.

Jednoduchá zadná náprava je prakticky
nezničiteľná. 
Jednoduchá zadná náprava je prakticky nezničiteľná. 
Autor: Patrik Tančenko

Prítomnosť bočných náklonov je pri výške takmer 2 metre nevyhnutná, vrodená stabilita sa však na prvé náznaky neistoty začne meniť až pri šialených vyhýbacích manévroch. Podvozok napriek tomu nikdy nestráca kontrolu. Stačí, aby sa vám do cesty postavili zákruty pokryté hrboľmi a objavíte jeho skrytý talent. Nie že by to bolo v tomto segmente zásadné, ale stabilita a poddajnosť veľkého Renaultu vo mne vyvolali zaslúžený obdiv.

Kotúče s priemerom 305 mm si s Traficom
dokážu poradiť.
Kotúče s priemerom 305 mm si s Traficom dokážu poradiť.
Autor: Patrik Tančenko

Na príliš veľkých nerovnostiach sa však nesmiete zľaknúť hlučnejších rán od predných kolies. Ťažká karoséria na jednej strane a priľnavosť pneumatík na strane druhej totiž dávajú deformujúcim sa silentblokom predných ramien pekne do tela. Miernu zmenu geometrie prednej nápravy cítite aj pri extrémnom brzdení, do riadenia však žiadne nedôstojné vibrácie neprenikajú. Tlmiče sú z dôvodu veľkej užitočnej hmotnosti tvrdšie, takže keď podvozok prázdneho auta zaťažíte brzdením alebo zatáčaním a trafíte nerovnosť, auto mierne vyhodíte zo smeru.

 
 
Autor: Patrik Tančenko

Pružný a úsporný motor

Hlboko pod krátkou prednou kapotou ukrýval testovaný Trafic dobre známy turbodiesel 2.0 dCi. Agregát s kódovým označením M9R 786 je výsledkom spolupráce Renaultu s Nissanom a okrem Traficu ho môžeme nájsť v celej plejáde Renaultov, od Méganu, cez Lagunu, Scénic až po Espace. Japonský partner ho zdarne používa v X-Traili.

Liatinový motor M9R sa najlepšie cíti v
nízkych otáčkach.
Liatinový motor M9R sa najlepšie cíti v nízkych otáčkach.
Autor: Patrik Tančenko

Liatinový blok (s hliníkovou hlavou) síce pridáva nejaké to kilo nad prednou nápravou, ale v Traficu s hmotnosťou takmer dve tony sa to stratí. Vstrekovanie Bosch používa piezoelektrické vstrekovače, ktoré pracujú s tlakom 1600 barov. Niektoré motory dnes bežne pracujú s vyššími tlakmi, no aj táto hodnota stačí na presné dávkovanie a jemné rozprášenie vstrekovanej nafty. Výsledkom je vyrovnaný a tichý chod motora (pričinil sa k tomu aj nízky kompresný pomer 15,7:1), ktorý pasuje Trafic do úlohy ideálneho spoločníka na dlhé trate. Príjemné ticho v kabíne podporuje aj kvalitná izolácia a slušná aerodynamika vysokej karosérie.

Renault Trafic ostáva aj na diaľnici tichým
spoločníkom. 
Renault Trafic ostáva aj na diaľnici tichým spoločníkom. 
Autor: Patrik Tančenko

Motor sa prebúdza už tesne nad voľnobehom, takže mu k ustálenej jazde bohato stačí 1200 otáčok. Pohotové turbodúchadlo reaguje veľmi rýchlo a už pri 1600 otáčkach agregát dosahuje maximálny krútiaci moment.

Po prekročení 3000 otáčok sa nadšenie motora pozvoľna vytratí a záťah mierne upadne. Tu už cítite , že ho musíte nútiť a okrem zvýšenej hlučnosti a spotreby neprináša plyn tlačený do podlahy žiadny iný efekt. Ako agregát, ktorý sa musí vyrovnať s jazdou na dnešných preplnených cestách, si však testovaný štvorvalec 2.0 dCi žiadnu kritiku nezaslúži.

Prevodovka si s motorom rozumie.
Prevodovka si s motorom rozumie.
Autor: Patrik Tančenko

Všetkých šesť stupňov manuálnej prevodovky je odstupňovaných rovnomerne, takže udržanie motora v správnom otáčkovom pásme nebude pre vodiča problémom.

Tradične dobrá spotreba

Renaultu sa v posledných rokoch darí stavať naftové motory, ktoré neudivujú len svojimi parametrami a dobrým priebehom výkonových kriviek, ale aj veľmi priaznivou spotrebou málo závislou na jazdnom štýle.

Počas testovacieho týždňa som s Traficom najazdil približne tretinu trasy po preplnenej Bratislave, zvyšok tvorili cesty I. triedy a diaľnica do Žiliny. Na konci testu mi palubný počítač ukázal výslednú spotrebu 7,9 l/100 km. Je pravda, že väčšinu testu som absolvoval s autom obsadeným len tromi osobami, napriek tomu ma tak nízka spotreba prekvapila. Najmä vzhľadom na fakt, že som nejazdil s prehnane ľahkou nohou na plyne.

Prístroje sú jednoduché a prehľadné. 
Prístroje sú jednoduché a prehľadné. 
Autor: Patrik Tančenko

S plnou nádržou (90 l) mi Trafic na palubnom počítači signalizoval dojazd viac ako 1200 km. Dojazd však neskôr klesal rovnomerne, bez ohľadu na to, či som plyn len hladkal, alebo ho dlhodobo nekompromisne tlačil až k podlahe. To naozaj nebýva zvykom.

Dobrá voľba nielen na dlhé trate

Testovaný Renault Trafic zaujal veľmi vyrovnaným mixom ovládateľnosti, slušnej dávky presného riadenia a kvality jazdy, ktorá je cudzia aj majiteľom mnohých osobných kompaktov. Hlboký čierny lak a precízne vypracované detaily interiéru navyše vyvolávajú, v tomto segmente tak vzácnu, príťažlivosť. A fakt, že ani ostatné vlastnosti auta nezaostávajú, robí z Renaultu Trafic Black Edition prekvapujúco zaujímavú voľbu.

Ak je vás osem, Black Edition ponúka
štýlový spôsob prepravy.
Ak je vás osem, Black Edition ponúka štýlový spôsob prepravy.
Autor: Patrik Tančenko
Výhody Nevýhody
 vnútorný priestor  zvuk audiosústavy
 úsporný motor  presnosť radenia
výbava  
Technické údaje
Model: Renault Trafic 2.0 dCi Black Edition
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1996
Výkon (kW/ot.): 84/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 290/1600
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4782/1904/1945
Rázvor náprav (mm): 3098
Objem nádrže (l): 90
Maximálna rýchlosť (km/h):  -
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s):  -
Komb. spotreba (l/100 km): 8,2
Cena: 26 690 €
Sériové vybavenie Black Edition (vy­brané prvky):
ABS, EBV, airbag vodiča aj spolujazdca, disky kolies z ľahkej zliatiny s pneumatikami 195/65 R 16, smerové svetlomety s číreho skla, predné svetlomety do hmly, dažďový a svetelný senzor, velúrový poťah Black Edition, kompletné čalúnenie bokov velúrovými výplňami, bočné posuvné dvere na pravej strane, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča aj spolujazdca, kožený výškovo nastaviteľný volant, palubný počítač, elektricky ovládané okná vpredu, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, zatmavené bočné a zadné okná, automatická klimatizácia s posilneným kúrením (2 kW) s vývodmi vzadu.

Súvisiace články:

diaľnica, cesta, autá, doprava

Diaľnica sa v poli pri Žiline neskončí

08.12.2016 20:00

V roku 2018 bude hotová prvá časť južného obchvatu Žiliny v úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Súčasťou jej výstavby však nie je diaľničný privádzač.

mc donalds, McDonald’s, Nostalgia, obchodná ulica,

McDonald's presunie mimoamerické sídlo z Luxemburska do Británie

08.12.2016 19:36

Americký reťazec reštaurácií s rýchlym stravovaním McDonald's presunie svoje daňové sídlo pre zahraničné operácie z Luxemburska do Británie.

cunami

Šalamúnove ostrovy zasiahlo silné zemetrasenie, hrozí cunami

08.12.2016 19:35

Zemetrasenie s magnitúdou 7,7 zasiahlo o 18.38 h SEČ Šalamúnove ostrovy ležiace v Tichomorí. Vydali výstrahu pred vlnou cunami.

autobus, mhd, šofér, železničná stanica Nové mesto

Bratislava kúpi 90 nových autobusov

08.12.2016 19:32

Bratislava vymení autobusy mestskej hromadnej dopravy, kúpia 90 nových.