Test: Mercedes-Benz A 180 CDI - „Golf“ zo Stuttgartu jazdí za jedna

Mercedes sa už nemohol prizerať, ako BMW a Audi kraľujú segmentu prémiových hatchbackov. Do ringu preto po prvý raz v histórii postavil svojho vlastného hráča. A urobil dobre.

27.02.2013 05:30
Mercedes-Benz A Foto:
Ako vidieť, z pôvodného minivanu sa stal poriadne svalnatý „hothatch“, ktorý dá zabrať aj BMW radu 1.
debata (5)

Nový kompakt triedy A prináša toľko „sportepílu“, že sklopiť zrak pred ním musí dokonca aj Alfa Romeo Giulietta. A to napriek tomu, že predné kolesá testovanej verzie A180 CDI poháňal najslabší diesel s automatom.

Mercedes-Benz A Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A Mercedes-Benz A

Zabudnite na staré Áčko. Praktický mikrovan sa v tretej generácii prevtelil do auta, ktoré by bolo nespravodlivé nazvať iba hatchbackom. Muskulárne tvary, dlhá kapota, maska inšpirovaná superšportom SLS AMG, nízka kabína a silueta okien v štýle kupé radia tento Mercedes do novej línie tvorenej 4-dverovým kupé CLS a čoskoro aj jeho menším súrodencom, triedou CLA. Za všetko hovoria proporcie. Nové Áčko je v porovnaní so svojím predchodcom až o 18 cm nižšie a o 43 cm dlhšie. Spomedzi konkurentov BMW radu 1 a Audi A3 je najširšie, má tiež najväčší rázvor (2699 mm) a najlepšiu aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu sa podarilo stlačiť na rekordnú hodnotu Cw 0,26. Toto auto nielen dobre vyzerá, ale má aj silnú identitu, vďaka ktorej si ho rozhodne nepomýlite. Skvelí výsledok na to, že v Mercedese sa s témou hatchbacku stretli po prvý raz. Ak vám to nestačí, môžete jeho svalnatý zovňajšok okoreniť viacerými paketmi, vrátane toho AMG s matnými 17-palcovými diskami kolies.

Mercedes-Benz A Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A Mercedes-Benz A

Miesto iba vpredu

Aj v interiéri je hneď všetko jasné. Dostať sa dnu vyžaduje z dôvodu nižšej strechy predsa len viac akrobacie ako pri bežnom hatchbacku. Zadní cestujúci musia navyše rátať s klesajúcim rámom dverí, ktorý otvor ešte zmenšuje. Nie sú tu ani bežné sedadlá. Všetky majú integrované opierky hlavy, podobne ako pri tuningových špeciáloch, a tie predné aj výrazné bočné opory. Po usadnutí za fantasticky tvarovaný volant zistíte, že sedíte nižšie než v BMW 1, Audi A3, nehovoriac o „klasikoch“ typu Golf, Astra či Focus. Interiér vás doslova obklopí. Je to efektné, no bez kompromisov sa to nezaobišlo.

Vďaka šikovne tvarovanej palubnej doske je vpredu dosť miesta na nohy a tiež nad hlavou. Všimnete si však príliš stiesnený priestor v oblasti plynového pedálu. Spolujazdec má iný problém. Vyrovnať sa musí so šikmo situovanou priečkou medzi motorom a kabínou, podobne ako v starých Áčkach. Jednoducho priestor na nohy nie je dostatočne hlboký. To vás núti posunúť sedadlo viac dozadu. A to zasa nie je dobrá správa pre cestujúcich vzadu. Miesta na kolená nie je totiž na zadných sedadlách na rozdávanie ani vtedy, ak sa vodič so spolujazdcom uskromnia, nieto ešte ak chcete vpredu zaujať posed „pilota“. A cestujúci v strede môže o komforte iba snívať. Usporiadanie interiéru je preto asi najlepšie označiť koncepciu 2+3, kde cestujúci vzadu sú takpovediac do „páru“.

Mercedes-Benz A Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A Mercedes-Benz A

Svedčia o tom aj kratšie sedáky a kolmejší sklon operadiel. Z nižšieho posedu však Mercedes dokázal vyťažil pomerne slušnú priestorovú rezervu nad hlavou. Čo sa týka nôh, situáciu zachraňuje tenšia konštrukcia operadiel v oblasti kolien a možnosť zasunúť si chodidlá pod predné sedadlá.

Kufor dobrý na golf

Ďalším kompromisom tohto kupé-hatchbacku je obmedzený výhľad vzad cez úzke okno s extrémne malým stieračom. Veľké spätné zrkadlá a cúvacia kamera prídu v tomto prípade naozaj vhod.

Ani v kufri nepočítajte s parametrami klasických predstaviteľov nižšej strednej triedy. Áčko tu ukrýva za vysokou nakladacou hranou a vyslovene malým vstupným otvorom skromných 340 litrov na batožinu. A to nie je pod dnom ešte rezerva, ale len lepiaca súprava. Ak sa rozhodnete pre dojazdové koleso výsledný objem sa ešte zmenší. Zväčšiť kufor môžete síce sklopením delených zadných operadiel, čím sa vytvorí takmer vodorovná podlaha a využiteľný objem vzrastie na 1 157 litrov, ale aj tak platí, že s týmto autom je asi lepšie ísť na golf než na dovolenku. Za krásu sa jednoducho platí.

Ústupky v úžitku vám však Áčko bohato kompenzuje emóciami. Typickú stuttgartskú ergonómiu s páčkou stieračov vľavo na stĺpiku riadenia a s ovládačom parkovacej brzdy v spodnej časti palubnej dosky dopĺňa efektný dizajn s jemným nádychom retra. Vyzerá to tu totiž ako v zmenšenom SLS AMG. Podobná je jednoduchá otvorená architektúra palubnej dosky, typické hliníkové kruhové prieduchy ventilácie, strohý prístrojový panel s dvojicou analógových ukazovateľov aj štruktúra materiálov. A hoci sa s Áčkom vďaka veľkému rozsahu nastavenia sedadla aj volantu rýchlo zžijete, naštve vás, že si nemáte kam poriadne oprieť pravú ruku, o to viac, že volič automatickej prevodovky sa zo stredového tunela presunul priamo k volantu. Lakťovú opierku tvorí totiž len čalúnený kryt stredového boxu s pozdĺžnym nastavením a je dosť nízko. Áno, áno, v Stuttgarte by vám na to najskôr povedali, že ruky majú byť na volante, ale istú dávku empatie k obľúbeným zlozvykom azda mohli konštruktéri Áčka prejaviť. A keď sa už podujali s hatchbackom zbúrať dlhoročné tradície, mohli priniesť aj klasickú ručnú parkovaciu brzdu. Tá elektrická nie je nič pre tých, ktorí majú radi svoje auto vo vlastných rukách.

Výbava na úrovni

K ergonomickým chybičkám musíme pripočítať aj malý, nízko umiestnený panel klimatizácie a prekvapivo aj polohu kruhového ovládača multimediálneho rozhrania, ktorý nie je poruke tak ako v ostatných Mercedesoch. A keď sme už pri ňom, hrúbka rámu pri menšej verzii vysnutého displeja pôsobí v časoch iPad-ov tak trochu staromódne. Nie práve sexi je aj úložný priestor s plastovým krytom, na mieste, kde sa vo verziách s manuálnou prevodovkou nachádza radiaca páka. Často sa nám tiež stávalo, že sme pri zapínaní smerových svetiel nechtiac prepli diaľkový režim reflektorov. Asi by to chcelo účinnejšiu aretáciu.

Vybavením je na tom Mercedes A približne rovnako ako lepšie vybavené mainstreamové hatchbacky. V sérii je manuálna klimatizácia, palubný počítač, multifunkčný volant, elektricky ovládané okná aj zrkadlá či tempomat. Rozdielom je bezpečnosť. Tu je Áčko štedrejšie. Okrem ESP a siedmich airbagov pridáva napríklad detekciu únavy vodiča, výstrahu pred kolíziou, dažďový a svetelný senzor či asistent pre rozjazd do kopca. Ale ako to už pri prémiových autách býva, najzaujímavejšie je to, za čo si musíte priplatiť. Od radarového tempomatu cez bixenónové adaptívne svetlá, aktívny parkovací systém, preventívny bezpečnostný systém pre-safe až po luxusné ambientné osvetlenie interiéru s letkami v opierkach hláv či špičkové audio Harman/Kardon a navigáciu Comand.

Najslabší diesel šetrí peňaženku

Zaujímavé je, že kým verzia 180 CDI s manuálnou prevodovkou používa po prvý raz v histórii inovovaný motor 1.5 dCi (80 kW) od Renaultu, naša modifikácia 180 CDI so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom 7G-DTC, ktorý sa, mimochodom, nachádza v Mercedese tiež po prvýkrát, využíva vlastný diesel 1.8 CDI. Kým v silnejších Áčkach 200 CDI a 220 CDI má výkon 100, respektíve 125 kW, pre potreby 180 CDI je vyladený na 80 kW.

Mercedes-Benz A Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A Mercedes-Benz A

Áčko je s ním príjemným a svižným autom. Veď na stovku akceleruje za 10,6 sekundy. Tých tristo kubíkov navyše sa odrazilo najmä v pružnosti. Krútiaci moment 250 Nm je síce takmer zhodný s motorom od Renaultu, ale dostupný je v širšom pásme otáčok, už od 1400 až do 2800 za minútu. Nová 7-stupňová prevodovka si tak môže v záujme nízkej spotreby dovoliť držať otáčky neustále na uzde bez toho, aby ste mali pocit nemohúcosti v prípade, že zatlačíte na plynový pedál. Áčko reaguje veľmi pohotovo aj zásluhou novej dvojspojkovej prevodovky 7G-DCT s bleskurýchlym radením.

S komfortom to však už také ružové nie je. Hoci radí hladšie než konkurenčné „skrine“ od VW, zamatovosť klasiky s hydrodynamickým meničom od neho neočakávajte. Napriek pochvale však potenciál tohto motora vaše športové chúťky nenaplní. Už aj pre svoj akustický prejav. Je dobre odhlučnený, ale pri vyšších otáčkach šíri do kabíny nie príliš inšpiratívnu zvukovú kulisu. Orientovaný je jednoznačne na spotrebu. A tu dokáže Áčko využiť všetky svoje prednosti vrátane špičkovej aerodynamiky. Kombinovaná spotreba sa ustálila na 5,5 litra na 100 km, čo je o liter viac, než udáva výrobca, no jazdili sme s ním prevažne v mínusových teplotách a v meste.

Prémiový podvozok

Jazda s Áčkom rýchlo prezradí jeho prémiový pôvod. Vyspelý podvozok s plne nezávislým zavesením, od ktorého dnes mnohí výrobcovia z úsporných dôvodov ustupujú, odvádza skvelú prácu. Pre najslabšiu motorizáciu 180 CDI to znamená obrovskú bezpečnostnú rezervu.

Mercedes-Benz A Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A Mercedes-Benz A

Na rovnej ceste udivuje Mercedes A stabilitou v priamom smere a pri rýchlych prejazdoch zákrut ostáva dlho v neutrále. Nakláňanie karosérie je minimálne. Sebavedomiu za volantom pomáha asi to najlepšie riadenie, aké sme kedy zažili v aute tejto kategórie. Priamejší prevod s 2,5 otáčkami zabezpečuje rýchle a presné reakcie. Ovládanie je pritom pokojné, ako by ani nešlo o model s predným náhonom. Je priam neuveriteľné, ako sa Mercedesu podarilo odfiltrovať všetky negatívne sily, ktoré by sa inak prenášali na volant z vozovky alebo ako dôsledok prudkej akcelerácie v zákrutách. Strhávanie riadenia je pre Áčko neznámy pojem. A ako sa na Mercedes patrí, nezabúda ani na komfort. Áčko nepochybne patrí medzi najpohodlnejšie 5-dverové hatchbacky. Nastavenie pruženia je síce tuhšie, ale ešte aj s nadštandardným 17-palcovým obutím je schopné absorbovať nerovnosti vozovky v štýle, na aký sme zvyknutí len pri prémiových modeloch strednej triedy.

Samozrejme, za prémiové auto s hviezdou v znaku si priplatíte. V základe stojí A 180 CDI s automatom 26 172 eur. Na túto sumu sa však môžete pokojne dostať napríklad aj s novým, lepšie vybaveným Golfom alebo dokonca Octaviou. Je teda na vás, či dáte prednosť prémiovej konštrukcii a kvalite alebo mainstreamu s vyššou úrovňou vybavenia a lepšími úžitkovými vlastnosťami.

Výhody Nevýhody
ergonómia miesto vzadu
spotreba výhľad vzad
komfort malý kufor
Technické údaje
Model: trieda A 180 CDI 7G-DCT
Objem motora (cm3): 1798
Výkon (kW/ot.): 80/3200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1400
Prevodovka: 7-dvojspojková
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4292/1790/1433
Rázvor náprav (mm): 2699
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 341–1151/56
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,6
Komb. spotreba (l/100 km): 4,4
Cena: 26 172 €
Sériové vybavenie (vybrané prvky):
7× airbag, ESP, detekcia únavy vodiča, varovanie pred kolíziou, 7-stupňová prevodovka 7G-DCT, denné LED-svetlá, el. parkovacia brzda, hill-holder, stop-štart systém, multifunkčný 3-ramenný volant, anatomické predné sedadlá s výškovou reguláciou, dvojosová regulácia volantu, manuálne nastaviteľná klimatizácia, tempomat, palubný počítač, multimediálne rozhranie, diaľkové centrálne uzamykanie, el. ovládané okná a vyhrievané spätné zrkadlá, audio s CD + 6× repro., USB-port, 15-palcové disky kolies.
Mercedes-Benz A
Mercedes-Benz A
+7Mercedes-Benz A
5 debata chyba
Články podľa značiek