Test: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D - lúči sa novým dieslom

Na Ženevskom autosalóne síce už debutovala úplne nová, tretia generácia Mitsubishi Outlander, my sme sa však ešte raz rozhodli posadiť za volant tej súčasnej.

06.04.2012 07:51
Mitsubishi Foto:
Aj po rokoch vyzerá Outlander veľmi moderne.
debata

Dôvod tohto testu je jednoduchý, pred definitívnym nástupom na dôchodok sa Outlander II. lúči s kariérou supermoderným dieselovým motorom 2.2 DI-D MIVEC. Ide o prvý naftový motor s variabilným časovaním ventilov.

Outlander má už pár rôčkov za sebou, no na jeho dizajne to príliš nevidieť. Napokon, pred necelými dvoma rokmi absolvoval rozsiahly facelift, ktorý mu priniesol atraktívnu prednú masku Jet Fighter Grill, inšpirovanú vojenskými stíhačkami, či moderné bi-xenónové svetlá a futuristické zadné LED-svetlá. Aj rozmermi, najmä dĺžkou 4465 mm, pokojne stačí na mladších súperov.Skôr by sa dalo povedať, že patrí stále k velikánom triedy.

Novšej konkurencii sa vyrovná tiež rozmermi. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi Novšej konkurencii sa vyrovná tiež rozmermi.

Cítiť to aj v interiéri. Ten ponúka dostatok miesta pre piatich cestujúcich, ale v zálohe má ešte jedno eso – dve výklopné sedadlá v kufri. Tie síce nemožno označiť za viac než núdzové, no na dovolenke s nimi môžete občas zahviezdiť. A ak ich nepotrebujete, máte k dispozícii obrovský batožinový priestor s objemom 774 litrov, ktorý je prístupný cez veľmi praktické a dnes ojedinelé delené zadné veko. Kufor možno ešte zväčšiť posunutím alebo sklopením druhého radu priamo z miesta batožinového priestoru. Jednoducho, variabilita Outlandera je stále na vysokej úrovni.

Predné sedadlá sú nielen dostatočne pohodlné, ale vedia dokonca podržať v zákrutách. A vďaka vyššej polohe je z nich vynikajúci výhľad. Bohužiaľ, ergonómiu kazí výlučne výškovo nastaviteľný volant. Nájdete tu však aj ďalšie japonské retroprvky. Napríklad ovládanie palubného počítača z palubnej dosky, spínač vyhrievania sedadiel doslova ukrytý po pravej strane sedáka, staromódne ovládanie klimatizácie, úzky displej audiosústavy so zlým clonením a na dnešné časy nezvyčajne tenký veniec volantu. S kvalitou materiálov je to podobné. Po facelifte si síce Outlander polepšil čalúnením palubnej dosky ekokožou, ale množstvo tvrdých a fádnych plastov utajiť predsa len celkom nedokáže.

Najväčšou pýchou Outlandera je nový diesel 2.2... Foto: Mitsubishi
Mitsubishi Najväčšou pýchou Outlandera je nový diesel 2.2 DI-D MIVEC.

Vybavením je na tom priemerne. Nie že by bol skúpy, ale cudzia je mu napríklad dvojzónová klimatizácia či niektoré nové bezpečnostné prvky, ako kontrola slepého uhla v zrkadlách alebo upozornenie na opustenie jazdného pruhu, ktoré nie sú ani za príplatok. Pochvaľovať si však budete pohodlný bezkľúčový prístup a štartovanie či výkonnú audiosústavu Rockford Fosgate s výkonom 710 W a subwooferom s priemerom 25 cm!

Najväčšou pýchou Outlandera je nový diesel 2.2 DI-D MIVEC. Nemýľte si ho však s motorom 2.2 DI-D od PSA, ktorý sa kombinuje výlučne s automatickou prevodovkou. Toto je skutočná japonská technologická „šupa“. Autorsky vyvinutý štvorvalec vybavený poslednou generáciou priameho vstrekovania common-rail (2000 barov), variabilným turbom a dvojicou vyvažovacích hriadeľov má totiž, ako prvý na svete aj variabilné časovanie a reguláciu zdvihu ventilov. Hoci podľa papierov dosahuje maximum krútiaceho momentu 380 Nm pomerne vysoko (pri 2000 ot/min) a, naopak, maximálny výkon (130 kW) už pri 3500 otáčkach, čo by naznačovalo, že sa „dole nechytá“ a hore „vädne“, výsledný dojem je úplne opačný. Agregát očaruje nielen kultivovanosťou chodu pripomínajúcou benzínové motory, ale najmä pružnosťou v celom spektre otáčok, takže v spojení s presným 6-stupňovým manuálom ponúka vždy dostatok dynamiky. Až toľko, že by si jeho predná náprava nepochybne zaslúžila samosvorný diferenciál.

Predná náprava má niekedy problém preniesť... Foto: Mitsubishi
Mitsubishi Predná náprava má niekedy problém preniesť všetok výkon na asfalt.

Pri režime 2WD nie je totiž vždy schopná preniesť výkon na vozovku, čo má za následok nielen sklon k preklzom, ale aj strhávanie riadenia. Na pomoc prichádza mód AUTO, ktorý vie odbremeniť prednú nápravu až o 50 % hnacieho momentu. A čo je podstatné, nie až po preklze predných kolies! Elektronika rozdeľuje silu hneď od počiatku akcelerácie. V ťažšom teréne je poruke aj tretí režim Lock, suplujúci uzávierku medzinápravového diferenciálu. Krútiaci moment vtedy putuje k nápravám v spravodlivom pomere 50 : 50, takže sa ľahšie vyhrabete zo záveja alebo vyšplháte na klzkom povrchu. Do ťažkých podmienok sa však príliš nechystajte. Necelých 180 mm svetlej výšky hovorí jasnou rečou. Pri prechodoch veľkých nerovností má Outlander svoje limity. Zaslúžil by si tiež kontrolu klesania, ktorou je dnes vyzbrojená napríklad už aj Škoda Yeti.

Obrovský pokrok dosiahlo Mitsubishi v spotrebe. Na rozdiel od smädného francúzskeho diesla sa nový japonský uspokojí v zmiešanej premávke s približne 7,5 litrami paliva, a to aj pri dynamickejšej jazde, čo je aspoň o dva litre menej než v minulosti, hoci papierovo uvádza Mitsubishi rozdile len dva decilitre.

S novým motorom jazdí Mitsubishi Outlander... Foto: Mitsubishi
Mitsubishi S novým motorom jazdí Mitsubishi Outlander približne za 7,5 l/100 km.

Odpruženie podvozka je slušným kompromisom medzi charakterom SUV, zvládajúcim filtráciu nerovnosti zlých ciest, a bezpečnosťou pri rýchlej jazde na asfalte. Outlander tak prekvapí solídnym správaním. Za volantom máte takmer pocit, ako by ste sedeli v bežnom kombi snáď s výnimkou o čosi väčších náklonov karosérie. Ani brzdy nemajú s Outlanderom najmenšie problémy. Riadenie by však mohlo byť o čosi tuhšie.

Výhody Nevýhody
tri rady sedadiel len výškovo nastaviteľný volant
spotreba chýba kontrola zjazdu
vyspelý systém 4WD tvrdé plysty v interiéri
Technické údaje
Model: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D MIVEC Intense+
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 2268
Výkon (kW/ot.): 130/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 380/2000
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4665/1800/1680
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 774/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,8
Komb. spotreba (l/100 km): 6,3
Cena: 32 400 €
Sériové vybavenie Intense+ (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, 4WD, hill-holder, dažďový, svetelný a cúvací senzor, bi-xenónové adaptívne svetlá, hmlové svetlá, automatická klimatizácia, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, 7 sedadiel, výšková regulácia volantu a predných sedadiel, predná lakťová opierka, posuvný druhý rad sedadiel, palubný počítač, kožený volant a radiaca páka, tempomat, el. balík na okná a vyhrievané zrkadlá, audio Rockford Fosgate, 18-palcové disky kolies.
Autozor: Mitsubishi Outlander – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
debata chyba
Články podľa značiek