Test: Chevrolet Orlando 2.0 VCDi - cena rozhoduje

Chevrolet sa rozhodol rozčeriť vody v triede vanov. Do boja postavil Orlando, ktoré má hneď niekoľko účinných konkurenčných zbraní.

12.04.2012 14:32
Chevrolet Foto:
Kubistické tvary a mohutné oblúky blatníkov navodzujú dojem drsného SUV.
debata (8)

Jeho silnými stránkami nie je len originálny dizajn, ale najmä sedem sériových sedadiel, ktoré ponúka konkurencia len za príplatok. A pritom vie svojich súperov podliezť aj cenou. My sme si Orlando vyskúšali v jednej z najvyšších úrovní 2.0 VCDi LT Plus.

Z niektorých uhlov môže evokovať SUV, no v... Foto: Jozef Pospíšil
Chevrolet Z niektorých uhlov môže evokovať SUV, no v skutočnosti je Orlando MPV s výlučne predným náhonom.

Orlando si určite nepomýlite. Patrí síce do kategórie MPV nižšej strednej triedy, no má nenapodobiteľný štýl. Robustný van geometrických tvarov mohutnou prednou maskou a výraznými oblúkmi blatníkov akoby inklinoval k módnym crossoverom. Je to však len hra emócií. Svetlá výška podvozku 12 cm a pohon predných kolies hovoria jasnou rečou. Do terénu sa s ním jednoducho nevyberiete. V triede však rozhodne vytŕča. Dĺžkou 4650 mm, ale aj šírkou prerastá väčšinu priamych súperov od VW Touranu a Fordu Grand C-Maxu cez Renault Grand Scénic až po Peugeot 5008. Veľkorysý formát mu naozaj svedčí. Na ceste pôsobí sebavedome a svojím americkým štýlom vás rozhodne neuvrhne do konformity. Jednoduchosť jeho línií a vydarené proporcie mu navyše zabezpečujú potrebnú nadčasovosť.

Jeho dizajn by mal dobre odolávať starnutiu. Foto: Jozef Pospíšil
Chevrolet Jeho dizajn by mal dobre odolávať starnutiu.

Sedem sedadiel v sérii

Veľké rozmery sľubujú veľa miesta v interiéri. A tu Orlando rozhodne nesklame. Zistíte to najmä na zadných sedadlách. Kým väčšina minivanov bojuje s tretím radom ako s nutným zlom, Orlando sa za ne hanbiť nemusí. Aj preto sú asi prirodzenou súčasťou sériovej výbavy. V Orlande si tak viete predstaviť jazdu na dlhšiu trasu nielen na predných a stredných sedadlách, ale pri troche skromnosti aj úplne vzadu.

Interiér je mimoriadne priestranný a ponúka v... Foto: Jozef Pospíšil
Chevrolet Interiér je mimoriadne priestranný a ponúka v sérii tri rady sedadiel.

Variabilitou Orlando síce nijako neohuruje, ale jeho jednoduchý koncept usporiadania interiéru prináša viac výhod ako nedostatkov. Druhý rad sedadiel tvorí totiž klasická „lavica“ rozdelená v pomere 2:3, podobne ako v bežných autách. Tri samostatné sedadlá sa teda nekonajú. A to je pre cestujúcich dobrá správa. K dispozícií majú totiž normálne dimenzované sedadlá aj operadlá a vďaka enormnej šírke aj miesto pre troch pasažierov. Komfort zvyšuje polohovateľné operadlo.

Rozmerné sedadlá sľubujú dobrý komfort na... Foto: Jozef Pospíšil
Chevrolet Rozmerné sedadlá sľubujú dobrý komfort na dlhých cestách.

Chevrolet nepristúpil v druhom rade ani na klasický trik s posúvaním. A pravdu povediac, ani ho nepotrebuje. Sedadlá sú ukotvené pevne, no po sklopení sa vďaka plynovej vzpere následne vyklopia vpred. Tak sa vytvorí perfektný prístup k tretiemu radu sedadiel. Omnoho lepší ako pri väčšine „prešpekulovaných“ konkurentov. Rovnako jednoduché je aj vyklápanie tretieho radu jediným pohybom.

Druhý rad nie je posúvateľný, no v skutočnosti... Foto: Jozef Pospíšil
Chevrolet Druhý rad nie je posúvateľný, no v skutočnosti to ani nevadí.

A je tu ešte jedno veľké plus. Keďže sa pri sklápaní operadiel druhého radu posúvajú nižšie aj sedadlá, Orlando je schopné vytvoriť úplne vodorovnú podlahu kufra. Ten má podľa usporiadania objem 90, 454 alebo 1 490 litrov. Jediné, čo vás „vytočí“, je , že ak používate sedem sedadiel, nemáte kde odložiť kazetu s roletkou kufra. Miesto má len pod nohami, kde zavadzia.

Americký imidž

Za volantom si pripadáte tak trochu ako v SUV-éčku. Tento pocit vytvára vyšší posed a perfektný výhľad na mohutnú prednú kapotu. Ergonómia je v poriadku, azda s výnimkou radiacej páky, ktorá by mohla byť posunutá trochu dopredu, a úzkej lakťovej opierky vodiča, ktorá viac zavadzia, ako slúži komfortu. K chybičkám musíme pripočítať aj slabo osvietené a zle čitateľné stupnice prístrojového panela či nízko umiestnený panel klimatizácie a malé ovládače hlasitosti a menu audiosústavy. Prekvapí, že okno vodiča má funkciu auto pri sťahovaní, ale pri zatváraní už musíte držať ovládač, až pokým sa okno nezavrie.

Dizajn je trochu americký. Zvykať si musíte najmä na takzvanú „vodopádovú“ stredovú konzolu, ktorá sa zvažuje od hornej časti palubnej dosky až k stredovému tunelu, čo pôsobí trochu nudne. Jej najväčšou „vychytávkou“ a vôbec asi najinvenčnejším nápadom Orlanda je výklopný panel audiosústavy, pod ktorým je akási „tajná“ schránka. Sem môžete umiestiť externé pamäťové zariadenia, keďže sa tu nachádza USB-port aj vstup AUX. Chybičkou je skutočnosť, že ak chcete ovládať MP3 alebo iPod manuálne, kábel vytŕčajúci zo schránky zabraňuje jej zavretiu. Chýbajúci kanálik v plaste, cez ktorý by mohol prechádzať, ničí čaro celého nápadu. Odkladacie priestory sú dimenzované veľmi dobre, tak vo dverách, ako aj v stredovom tuneli či pred spolujazdcom.

Hoci má Orlando americko-kórejský pôvod, prekvapí aj kvalitou spracovania. Vládnu tu solídne plasty a vo verzii LT Plus aj obklady z klavírnej černe.

Tretí rad sedadiel sa sklápa do podlahy. Foto: Jozef Pospíšil
Chevrolet Tretí rad sedadiel sa sklápa do podlahy.

Na vybavenie si tiež sťažovať nebudete. Je tu šesť airbagov, automatická klimatizácia, slušné audio, zadné parkovacie senzory či elektrický balík na okná a zrkadlá. Príplatkové vybavenie však prakticky neexistuje. Vzdať sa teda musíte chúťok na xenónové svetlá, dvojzónovú klímu či vyhrievané spätné zrkadlá. Investovať môžete len do strešného okna a metalízy.

Motor na dlhé trate

Dieselový štvorvalec 2.0 VCDi s výkonom 120 kW a mohutným krútiacim momentom 360 Nm, je najsilnejšou motorizáciou Orlanda. Klobúk dole pred jeho pružnosťou. Ani stopa po turbodiere. Ťahá bez protestov už od 1200 otáčok za minútu a ani v takýchto extrémoch netrpí náchylnosťou na klepanie. Navyše má prekvapujúco kultivovaný chod bez hluku a vibrácií. Orlandu ponúka vyslovene dynamické jazdné parametre a vodičovi zas možnosť sústavne využívať vyššie prevodové stupne 6-stupňovej prevodovky. Tá je, mimochodom, veľmi presná, aj keď odporom radenia trochu pripomína autá stavané do terénu.

Zázračnú spotrebu však nečakajte. Vyšší apetít má v meste na svedomí pohotovostná hmotnosť až 1 730 kg a na diaľnici zas priemerná aerodynamika. Nepomáha sni vyslovene ekonomické sprevodovanie, veď na šestke odčítate z otáčkomeru pri rýchlosti 100 km/h len 1500 otáčok. Kombinovaná spotreba šiestich litrov, udávaná výrobcom, je len fikcia. V meste radšej rátajte s deviatimi litrami, ak nie viac, a priemerne približne so siedmimi až ôsmimi.

Jazdí ako kombi

Orlando využíva overený podvozok Chevroletu Cruze, odvodený od Opela Astra. A to je naozaj dobrý základ. Naladený je vyslovene európsky, teda tuhšie, no dokáže prekvapujúco dobre tlmiť nerovnosti. Tajomstvo sa skrýva v hydraulických lôžkach uchytenia prednej nápravy a celkovo veľmi slušnej izolácii. Tá chráni posádku aj od zvukových prejavov pri prejazde nerovností.

V zákrutách sa Orlando nakláňa len minimálne, skôr máte pocit, akoby ste šoférovali klasické kombi. Radosť robí aj riadenie s priamejším prevodom (tri a trištvrte otáčky medzi krajnými polohami), takže jeho reakcie sú veľmi pohotové. Navyše je s rázvorom 2,7 metra obratnejšie, ako by ste predpokladali, a pri parkovaní nevyžaduje viac zručnosti než bežné hatchbacky nižšej strednej triedy. Zvyknúť si musíte len na horší výhľad dozadu. Ani brzdy nemajú problém s pohotovostnou hmotnosťou nad 1,7 tony.

Orlando má teda šancu na úspech. Nielen vďaka výborným úžitkovým vlastnostiam a originálnemu imidžu, ale najmä vďaka cene. Tá bude pre konkurenciu naozaj tvrdým orieškom. Orlando je totiž najlacnejším 7-miestnym MPV na trhu.

Fotografie vznikli v spolupráci s magazínom AUTOtest.

. Foto: AUTOtest magazín
Logo .
Výhody Nevýhody
cena spotreba v meste
akustický komfort ovládanie rádia
7 miest nedemontovateľný tretí rad sedadiel
Technické údaje
Model: Chevrolet Orlando 2.0 VCDi LT Plus
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1998
Výkon (kW/ot.): 120/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 360/2000
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4650/1835/1635
Rázvor náprav (mm): 2760
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 90–1490/65
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,0
Komb. spotreba (l/100 km): 7,0
Cena: 19 950 €
Sériové vybavenie LT Plus (vybrané prvky):
VSC (ESP), 6× airbag, predné hmlové svetlá, zadný parkovací senzor, predné výškovo nastaviteľné sedadlá, dvojosová regulácia volantu, multifunkčný volant, 7 sedadiel, palubný počítač, jednozónová klimatizácia, diaľkové centrálne uzamykanie, elektrický balík na okná a zrkadlá, kožený volant a radiaca páka, audio s CD + 6 repro, USB-port, 16-palcové hliníkové disky.
Autozor: Chevrolet Orlando – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
8 debata chyba
Články podľa značiek