Test: Renault Twingo Quickshift - za pohodlnosť sa platí

Máte radi Twingo, ale nechce sa vám radiť? Renault má pre vás riešenie. Za 1000 eur vám ponúkne robotizovanú prevodovku Quickshift.

27.04.2012 11:28
Renault Twingo Foto:
Nová predná maska v štýle štúdie kupé DeZir Twingu veľmi prospela. Tak ako nové svieže farby.
debata (3)

Druhá generácia Twinga ponúkala viac priestoru aj bezpečnosti, no v porovnaní s legendárnou „jednotkou“ jej predsa len čosi chýbalo. Pôvabný mikrovan s karosériou „monospace“ sa zmenil na konvenčné mestské auto. Faceliftom sa preto Renault pokúsil vrátiť Twingu jeho hravosť. My sme si ho vyskúšali v najdrahšej verzii Twingo 1.2 16V Dynamique s robotizovanou prevodovkou Quickshift.

Testované Twingo používalo robotizovanú... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Testované Twingo používalo robotizovanú prevodovku Quickshift.

Vydarený facelift

Facelifty asi nepatria k obľúbeným disciplínam dizajnérov a nie vždy prinesú želaný efekt. Renault však tentoraz urobil skvelú prácu. Nový šéfdizajnér Laurens van den Acker naordinoval Twingu radikálnu plastiku. Ako prvý model Renaultu dostalo Twingo štrbinovú masku v štýle štúdie DeZir, ktorá bude v budúcnosti identifikátorom všetkých nových modelov. K tomu pridáva kruhové hmlovky ako reminiscenciu na prvú generáciu. Twingo akoby opäť ožilo a jeho hravo-športový „look“ mu dáva šancu pritiahnuť nielen ženské publikum. Kompaktnú zadnú časť zas oživujú nové svetla v zadnom veku.

Na zadných dverách modernizovaného Twinga... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Na zadných dverách modernizovaného Twinga pribudol ďalší pár svetiel.

Hru s emóciami rozvíja Twingo aj na báze širokej škály individualizácie. Podľa vzoru Mini či Fiatu 500 sú k dispozícii sú nové farby laku, 24 rôznych štýlov diskov vrátane bielych, čiernych či dokonca dvojfarebných, ale aj pätnásť odlišných strešných polepov. Dizajn možno okoreniť výberom strešného spojlera dodávaného v štyroch farbách, ktorý ladí s plastovými bočnými lištami a spätnými zrkadlami. Z Twinga sa tak môže stať čertovsky nabrúsený červený hothatch s čiernymi diskami, extravagantný fialový mestský „metrosexuál, alebo neprehliadnuteľná, nebíčkovobelasá „nákupná kabelka“ s bielymi doplnkami. V prípade testovaného auta by ste si za špeciálne disky museli priplatiť 600 €, za hviezdičky 230 € a čierne kryty vonkajších spätných zrkadiel spolu s čiernym zadným spojlerom by vás stáli po 60 €.

Za hviezdičky na karosérii si musíte priplatiť... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Za hviezdičky na karosérii si musíte priplatiť 230 eur.
Čierny zadný spojler má hodnotu 60 eur. Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Čierny zadný spojler má hodnotu 60 eur.

Komfort pre štyroch

Úpravy karosérie priniesli síce Twingu na dĺžku takmer deväť centimetrov, ale nie pre posádku. Interiérové pomery sú totožné. To však neprekáža. Twingo má s výnimkou nového VW up! medzi mestskými trpaslíkmi stále vrch a navyše vie s priestorom doslova čarovať. Dosť miesta nájdete nielen na nohy, ale aj nad hlavou, keďže strecha Twinga je situovaná poriadne vysoko.

Twingo ostáva verné veľkému volantu s trochu... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Twingo ostáva verné veľkému volantu s trochu neprirodzeným sklonom.

To platí dokonca aj pre dvojicu zadných pasažierov. Tí majú totiž od strednej úrovne Trend k dispozícii samostatné posuvné sedadlá s nastaviteľným sklonom operadla. Ak ich dáte do krajnej polohy, môžete si s Twingom trúfnuť opustiť mesto. Samozrejme, na úkor batožiny. Objem kufra vtedy klesne na 165 litrov. Naopak, pri posunutí vpred vzrastie na skvelých 285, a to máte pod podlahou ešte plnohodnotnú rezervu. Je tu ešte tretia možnosť, vďaka ktorej sa Twingo prispôsobí vašim potrebám. Pri dvojčlennej posádke možno zadné sedadlá kompletne vyklopiť k operadlám tých predných, čím vznikne mikrododávka s objemom 959 litrov.

Posuvné zadné sedadlá robia z Twinga mimoriadne... Foto: Václav Lipavský, Ford
Renault Twingo Posuvné zadné sedadlá robia z Twinga mimoriadne praktické auto.

Ale poďme za volant. Vďaka širokým dverám sa tam dostanete jedna radosť. Už menej vás potešia na stiesnených parkoviskách. Je to prirodzená daň za trojdverovú koncepciu, podobne ako nepraktická manipulácia s bezpečnostným pá­som.

Vďaka pozdĺžnemu posunu sedadiel sa základný... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Vďaka pozdĺžnemu posunu sedadiel sa základný objem kufra pohybuje v rozsahu 165 - 285 l.

Twingo vás privíta relatívne vysokým posedom v dostatočne dimenzovaných a mäkšie čalúnených sedadlách. Slabú bočnú oporu nebudeme autu mestského strihu vyčítať. Zato atypický sklon veľkého volantu áno. Akoby ste mali v rukách „kormidlo“ od MPV. Ergonómii Twinga by preto iste prospelo hĺbkové nastavenie volantu. Chybičkou je aj to, že volant neobsahuje klaksón. V kritickej situácii ho tak musíte hľadať na páčke smerových svetiel. Chýba tiež regulácia výšky sedadla spolujazdca, ktorú nie je možné ani objednať.

Zaujímavým detailom je kryt batožinového... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Zaujímavým detailom je kryt batožinového priestoru (plató) prichytený na zadných dverách.

Hravé v každom detaile

Na palube sa toho inak veľa nezmenilo. Twingo má digitálny rýchlomer opäť v stredovej kaplnke a otáčkomer priamo na stĺpiku riadenia, podobne ako v Mini. Účelnosť teda ustúpila hravosti. Priestor tiež dostali lesklé dekorácie z klavírnej černe či kožou potiahnutá prístrojová kaplnka s červeným šitím. Mimochodom, to sa objavuje aj na čalúnení sedadiel. Ku cti slúži Twingu štruktúrovaný povrch plastov a prekrytie všetkých kovových častí, ktoré dávajú jeho konkurenti bežne „na obdiv“. Interiér tak pôsobí relatívne hodnotne, hoci sa ani Twingo nevyhlo masívnemu nasadeniu tvrdých plastov.

Združený prístrojový panel je digitálny. Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Združený prístrojový panel je digitálny.

Vo výbave má Twingo Dynamique všetko, čo sa od malého mestského autíčka očakáva. Nájdete tu elektrické okná a vyhrievané spätné zrkadlá, palubný počítač či manuálnu klimatizáciu. Nadštandardom je tempomat. Audiosústava má konečne USB-port na prepojenie s externými zariadeniami, napríklad iPod-om, ale, bohužiaľ stále nepraktický ovládací panel. Ak chcete nastaviť basy alebo výšky, radšej zastavte na parkovisku a vyberte si manuál. Základné funkcie inak zvládnete z modulu na stĺpiku riadenia. Priplatiť si môžete za automatickú klimatizáciu ( + 350 €) alebo panoramatické otvárateľné strešné okno (+ 800 €). V bezpečnostnom balíku je ABS a štyri airbagy. Stabilizačný systém ESP je na našom trhu len za príplatok, čo je prekvapujúce, keďže stojí prijateľných 300 eur a jeho sériové nasadenie by imidžu Twinga veľmi pomohlo.

Automatická klimatizácia vás v Twingu bude stáť... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Automatická klimatizácia vás v Twingu bude stáť 350 eur.

Naladenie podvozku je slušným kompromisom medzi komfortom, nevyhnutným pre jazdu po nekvalitných mestských komunikáciách, a bezpečnosťou, ktorá si vyžaduje „tvrdší“ prístup. Výsledkom je, že z vás Twingo nevytrasie dušu, ale nevyvolá ani pocit neistoty v zákrutách. Asfaltu sa drží aj vďaka krátkym previsom vcelku presvedčivo, i keď jeho zadná náprava dokáže na nerovnostiach občas uskočiť. Výčitku si zaslúži zlá izolácia podblatníkov, ktorá sa prejaví v jazde na mokrej vozovke, a nepriame riadenie s ľahkým prevodom. Jednoducho, na malom mestskom aute sa natočíte s volantom viac, ako by sa patrilo.

Pohľadom Václava Lipavského

Na pohon Twinga slúži jediný štvorvalec 1.2 16V s výkonom 55 kW/75 k. A hoci je tento osvedčený motor s kódovým označením D4F vo výrobe už takmer 16 rokov, stále nepatrí do starého železa. Má šestnásťventilový rozvod s jedným vačkovým hriadeľom v hlave (kvôli minimalizácii trecích strát), rozvody poháňa remeň a ventilové vôle sa vymedzujú mechanicky pomocou skrutiek a kontramatíc. Aj s nastavením pre emisnú normu Euro 5 má motor stále dosť energie na honbu za otáčkami, no relatívne dlhé sprevodovanie jeho vrodený elán výrazne dusí. Dôvodom je rýchlejší nárast odporov (aerydynamického odporu aj strát súvisiacich s trením a zotrvačnosťou agregátu) ako krivky samotného výkonu. Malý podiel zvukovoizilačných materiálov navyše pri vytáčaní motora prepúšťa jeho hrubý zvuk do kabíny viac, ako je dnes zvykom.

Twingo sa na Slovensku predáva výlučne so... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Twingo sa na Slovensku predáva výlučne so starším motorom 1.2 16V (D4F).

Špecialitou testovaného Twinga bola päťstupňová robotizovaná prevodovka Quickshift, za ktorú si v Renaulte pýtajú 1000 €. Nie je to plnohodnotná automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom (bola by príliš drahá, veľká a ťažká), ale klasická manuálna skriňa, pričom spojku a samotné radenie namiesto vodiča zabezpečujú servomotory. Dokazuje to aj malé navýšenie prevádzkovej hmotnosti (len o 5 kg na konečných 1030 kg).

Horné uchytenia predných tlmičových vzpier sú... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Horné uchytenia predných tlmičových vzpier sú šikovne ukryté pred dažďovou vodou, aj tak ich však odporúčame ošetriť vazelínou. Zabránite tak nepríjemnej korózii závitov.

Čo je dobre, Quickshift si vie poradiť s jemným a plynulým rozbiehaním (častý problém robotizovaných prevodoviek), kedy vyženie motor len na hranicu asi 1500 otáčok a okamžite plynulo púšťa spojku do záberu. Žiadne vytáčanie motora „naprázdno“ sa nekoná (šetrí to aj spojkové obloženie). Horšie je to pri radení z jednotky do dvojky. Kým preradí, agregát zbytočne vytáča až nad 3000 otáčok, samotné radenie navyše trvá pomerne dlho. Ak sú motor aj prevodovka zohriate na prevádzkovú teplotu a naučíte sa jemne pracovať s plynom, dokážete moment prvého preradenia zraziť až niekde k hranici 2000 – 2500 otáčok. Škoda, že dynamika bežnej mestskej premávky vám na podobné hry s plynom obyčajne nedáva priestor.

Renault si komfort robotizovanej prevodovky... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Renault si komfort robotizovanej prevodovky cení na 1000 eur.

Následné radenie vyšších prevodových stupňov je však o niečo pohotovejšie a rýchlejšie a už pri rýchlosti 45–50 km/h má Twingo zaradenú štvorku. Ak potrebujete rýchlo pridať, stačí plynový pedál zaraziť do podlahy a prevodovka podradí aj o dva stupne. Len musíte počítať s tým, že jej to potrvá o čosi dlhšie. Najvyšší prevodový stupeň radí Quickshift približne pri rýchlosti 70 km/h (pri pokojnej jazde). Pre úplnosť dodáme, že pri rýchlosti 130 km/h točí Twingo s robotizovanou prevodovkou rovných 4000 otáčok. Manuálne podradenie do štvorky následne znamená zvýšenie otáčok na 5100. Ak pri držaní plynového pedálu na podlahe motor dosiahne 6000 otáčok, prevodovka sama zaradí vyšší prevodový stupeň.

Štvorvalec Twinga sa dokáže roztočiť na 6000... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Štvorvalec Twinga sa dokáže roztočiť na 6000 otáčok, ďalej ho prevodovka nepustí.

Výborné je, že aj v automatickom režime môžete pohybom páky kedykoľvek zaradiť vyšší alebo nižší prevodový stupeň, pričom automatický režim ostane zachovaný. Ak teda máte pri jazde pocit, že by bol v momentálnej situácii vhodnejší iný prevodový stupeň, jednoducho si ho zaradíte podľa vlastného uváženia. Vhod to príde bezprostredne po dynamickej jazde, kedy riadiacej jednotke prevodovky nejaký čas trvá, než sa opäť vráti do normálneho režimu. Pri športovej jezde totiž necháva čo najdlhšie zaradený jeden stupeň (vhodné pri striedavom tempe v sérii zákrut). V manuálnom režime necháva Twingo Quickshift radenie na vás, nepodradí ani úplnom zošliapnutí plynu na podlahu.

Predné trojuholníkové ramená sú v porovnaní s... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Predné trojuholníkové ramená sú v porovnaní s Cliom II mierne upravené, iná je aj tehlica. Inak však riešenie podvozku vychádza z Clia II. Dobrá rozoberateľnosť prednej nápravy šetrí neskoršie servisné náklady.
Pozdĺžne ramená zadnej nápravy prevzalo Twingo... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Pozdĺžne ramená zadnej nápravy prevzalo Twingo bez zmeny z Clia II. Spodné uchytenie tlmičov posunuté až za os zadných kolies zvyšuje ich účinok.

Úlohou robotizovanej prevodovky Twinga je predovšetkým odbremeniť vodiča od radenia. Za tento komfort však okrem spomínaného príplatku zaplatíte aj jej pomalšími reakciami a hlukom zbytočne vytáčaného motora. Ak sa s ňou však naučíte jazdiť, dokáže byť príjemným a užitočným spoočníkom. Pre dobro veci sa však informujte na doterajšie skúsenosti s jej spoľahlivosťou a prípadné ceny súvisiace s jej neskorším servisom.

Olejová vaňa je dobre skrytá. Aj napriek... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Olejová vaňa je dobre skrytá. Aj napriek absencii spodného krytu ju pri nechcenom "položení auta na brucho" nepoškodíte.
Výhody Nevýhody
využitie priestoru len jeden motor
variabilita zadných sedadiel zvuková izolácia kabíny
možnosť individualizácie pomalé radenie prevodovky
Testované Twingo jazdilo na pneumatikách... Foto: Václav Lipavský
Renault Twingo Testované Twingo jazdilo na pneumatikách Michelin Alpin s rozmermi 185/55 R 15.
Technické údaje
Model: Renault Twingo 1.6 16V Quickshift Dynamique
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1149
Výkon (kW/ot.): 55/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 107/4250
Prevodovka: 5-robotizovaná
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3687/1654/1470
Rázvor náprav (mm): 2367
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 165–959/40
Maximálna rýchlosť (km/h): 172
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 13,6
Komb. spotreba (l/100 km): 5,6
Cena: 9390 € (akciová cena)
Sériové vybavenie Dynamique (vybrané prvky):
4 x airbag, ABS, diaľkové centrálne uzamykanie, výšková regulácia sedadla vodiča a volantu, el. posilňovač riadenia, denné svietenie, predné hmlové svetlá, dvojica samostatných posuvných a sklopných zadných sedadiel, manuálna klimatizácia, palubný počítač, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných spätných zrkadiel, tempomat, ovládanie rádia zo stĺpika riadenia, audi s CD + USB-port, 14-palcové disky kolies.
Autozor: Renault Twingo – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
3 debata chyba
Články podľa značiek