Test: Renault Clio 1.5 dCi - hrá na emócie

Za volantom nového Clia si musíte zvyknúť, že na ulici budete vystavený väčšej pozornosti ako v ktoromkoľvek inom hatchbacku nižšej triedy. Atraktivitou dizajnu mu môže konkurovať azda len Alfa Romeo MiTo.

13.03.2013 07:30
Renault Clio Foto:
Nové Clio patrí nepochybne k najkrajším modelom svojej triedy. A tiež k najväčším. Ergonómia je citeľne lepšia ako v minulosti, no priestoru na zadných sedadlách paradoxne ubudlo.
debata (5)

Samozrejme, Renault na rozdiel od talianskeho „prémiového“ výrobcu drží ceny na uzde, a tak si môžete dopriať radosť z krásy za menej peňazí. Je však Clio také dobré, ako vyzerá? Zisťovali sme to pri teste verzie 1.5 dCi Energy Dynamique.

Porovnávať nové Clio s jeho predchodcom nemá zmysel. Taký dynamicky ladený hatchbcak sme tu už naozaj dávno nemali. Dizajn dostal zelenú na plnej čiare. Vidno to na efektnej prednej maske inšpirovanej štúdiou Dezir, obrovskom logu, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani ťahač Magnum, spätných zrkadlách na nožičkách, svalnatých blatníkoch, zvýraznenom prahu aj profile evokujúcom 3-dverové kupé. Zadná kľučka sa totiž schovala do rámu dverí. To aj preto, že s 3-dverovým Cliom sa už nepočíta. Línia okien zasahuje až do zadného stĺpiku. Nad funkčnosťou miniatúrneho tretieho bočného okienka môžeme síce polemizovať, no je sympatické, že Renault tu nepoužil lacný plastový kryt – ďalší dôkaz ako mu záležalo na vzhľade svojej novinky.

Renault Clio Foto: Renault
Renault Clio Renault Clio

Ak vám to nestačí, k dispozícii je bohatý personalizačný program. Na výber je osem farieb laku, päť druhov exteriérových dekórov, ktoré obsahujú rôzne farby masky, diskov kolies, spätných zrkadiel, bočných prahových líšt, či polepy karosérie vrátane tých strešných.

Renault Clio Foto: Renault
Renault Clio Renault Clio

Vzadu málo miesta

Kým ostatní výrobcovia rozmery skôr redukujú, Clio pridalo do dĺžky 35 a do šírky ďalších 25 mm. Formátom nad štyri metre (4 062 mm) tak ostáva jedným z najväčších modelov triedy. To platí aj o rázvore na hranici 2,6 metra. Paradoxne, cestujúci nemajú z nárastu rozmerov veľký osoh. Nestáva sa to často, ale v tomto aute je menej miesta ako v jeho predchodcovi. Vpredu si všimnete úbytok pár milimetrov v šírke lakťov, čo by sa ešte dalo ospravedlniť, no vzadu sú ústupky v priestorovom komforte len ťažko vysvetliteľné. Začína sa to už nie príliš pohodlným nastupovaním cez malý vstupný otvor zadných dverí, ale čo je horšie, po sadnutí zistíte, že vaše kolená sa dotýkajú operadiel predných sedadiel. To aj v prípade, ak je sedadlo vodiča nastavené na priemernú postavu. O to viac prekvapuje, že sa Renault nepohral aspoň s profilovaním zadnej strany operadiel. S tretím cestujúcim vzadu už vôbec nepočítajte. Kabína je priúzka a nohám navyše zavadzia podlahový tunel. Ani priestorovou rezervou nad hlavou Clio práve neexceluje.

Na druhej strane musíme pochváliť solídny posed za volantom aj slušný výhľad. Malú plochu zadného okna bohato kompenzujú veľké spätné zrkadlá. Predné, mäkšie čalúnené sedadlá, sú nielen pohodlné a majú slušné rozmery, ale dokonca ponúkajú príjemnú bočnú oporu. Fantasticky tvarovaný volant, takmer ako v Cliu RS, aj radiaca páka vám padnú rýchlo do ruky. Len v oblasti pedálov si všimnete stiesnené pomery. O nič lepšie na tom nie sú ani nohy spolujazdca. Tento priestor je limitovaný vypuklým tvarom podlahového tunela na pravej strane a šikmou priečkou medzi kabínou motorovým priestorom.

Renault Clio Foto: Renault
Renault Clio Renault Clio

V dizajne interiéru sa však Clio opäť nedalo zahanbiť. Spolieha sa nielen na kvalitnejšie materiály, veď horná časť palubnej dosky je z mäkčeného plastu, ale aj rozsiahle nasadenie klavírneho laku, ktorý nájdete na stredovej konzole, dverových opierkach či prieduchoch ventilácie. Na výber je množstvo farebných kombinácií čalúnenia, obkladov volantu či dokonca farebných vyhotovení palubnej dosky, červenú nevynímajúc. Má to však aj svoju odvrátenú stránku. Farebná palubovka sa odráža v okne, klavírny lak sa neustále špiní a falošný hliníkový kryt ramien volantu zas obťažuje ostrými hranami. Prehreškom sú aj neskutočne lacno pôsobiac stredové prieduchy ventilácie, navyše s minimálnym rozsahom nastavenia a zlým ovládaním.

Renault Clio Foto: Renault
Renault Clio Renault Clio

Daň za pokrok

Svoje negatíva má aj tradičná záľuba Renaultu v digitalizácií. Digitálny rýchlomer by sa ešte dal akceptovať, keďže má na prístrojovej doske centrálnu polohu aj dosť veľký rozmer číslic, ale najnovšia novinka, multifunkčné rozhranie so 7-palcovým dotykovým displejom, nijako zvlášť nezlepšilo dlho kritizované ovládanie rádia či navigácie v starom Cliu. Áno, poloha je ideálna, dotykový displej praktickejší ako joystick pri radiacej páke či chronicky zlé tlačidlá „renaulťáckych“ rádií, ale logika pohybu v menu si vyžaduje viac úkonov, ako by sa patrilo. Jednoducho, chýba tu pár tlačidiel na priamy vstup do rádia, navigácie či komunikačných funkcií, alebo aspoň grafická lišta. Ak sa chcete „preklikať“ napríklad z rádia späť k mapám, musíte ísť opäť cez menu.

Poloha vstupov AUX a USB priamo na paneli tohto „tabletu“ je síce praktická, ale núti vás vyberať si svoj USB kľúč alebo iné externé zariadenie z auta, keďže ostávajú nekryté pred zrakom dlhoprstých. A to, že si svoju hudbu musíte nosiť v MP3 balení je isté, keďže Clio už nemá CD mechaniku. Ani za príplatok!

Kým priestorom pre posádku sa Clio radí k tým slabším, kufrom s objemom 300 litrov si naopak zabezpečilo popredné priečky vo svojej triede. A to si so sebou ešte vozí rezervné koleso (za príplatok), čo dnes nie je naozaj zvykom. Škoda len, že sa vyberá spod vozidla. S variabilitou sa však v Renaulte príliš netrápili. Sklopné sú len zadné operadlá a po ich zložení vzniká veľký schod. Naštvú vás tiež nešikovné výlisky vo vnútornej časti výklopného veka. Slúžiť by mali na jeho zatváranie, no príliš im to nejde. Ruka sa vám vyšmykne, už keď je veko na polceste. Neostáva nič iné, ako záver zvládnuť zabuchnutím z vonkajšej časti. Bez ušpinenia rúk to teda nezaobíde, a to nehovoríme o manikúre nežnejšieho pohlavia. Tu stráca Clio ďalšie zbytočné body. Aj interiér by si zaslúžil viac odkladacích priestorov. Schránka pred spolujazdcom je malá, aj keď ju dopĺňa malá polička v palubnej doske a do dverí dáte tak maximálne trojdecovú fľašu.

Renault Clio Foto: Renault
Renault Clio Renault Clio

Renault sa snažil udržať cenu Clia na rozumnej úrovni, takže v sériovej výbave sa nejde práve pretrhnúť. Má napríklad len štyri airbagy, pričom automatická klimatizácia, dažďový a svetelný senzor, lakťová opierka, zadné elektricky ovládané okná či vyhrievané sedadlá sú za príplatok aj v najvyššej úrovni Dynamique. Na druhej strane vytŕča Clio navigáciou. Tá je v sérii už od druhého stupňa Expression a v Dynamique dostanete už aj mapové dáta celej Európy. Pri žiadnej inej značke nie je teda navigácia tak ľahko prístupná. Oceňujeme aj systém Bass Reflex, ktorý nahrádza špeciálnou konštrukciou reproduktorov funkciu subwooferu. Pri aute tejto triedy čosi nevídané…

Štyri litre s ľahkou nohou

Našu verziu poháňal nový diesel 1.5 dCi z radu úsporných agregátov Energy. Nemýľte si ho preto so slabšou verziou s tým istým označením. Tento motor vychádza z väčšieho dieselu 1.6 dCi Energy a je vybavený viacerými úspornými technológiami vrátane stop-štart systému a módu Eco, upravujúcim riadiacu jednotku motora, reakcie plynového pedálu a tepelný režim. Pre potreby Clia je vyladený na 66 kW, čo mu v pohode stačí, keďže je takmer o metrák ľahšie než predchádzajúca generácia.

Na dynamiku sa sťažovať nebudete, ale so športovými výkonmi nerátajte. Stovku zvláda Clio pod dvanásť sekúnd. Najmä pri vyšších rýchlostiach a predbiehacích manévroch už cítiť, že mu už veľa síl neostáva. Prekvapí však kultivovaným chodom a pružnosťou v širšom spektre otáčok. Už od 1500 za minútu je pripravený ukázať to najlepšie a ani pri 4000 nie je bezvládny. Jednoducho, nie je to tá typická charakteristika „nič – všetko – nič“, ako v minulosti. Mercedes dobre vedel, prečo si tento motor zobral do nového Áčka. A navyše, je majstrom v spotrebe paliva. V meste vrátane zápch, krátkych tratí a studených štartov si Clio nevypýtalo viac než 5,5 litra na sto kilometrov. Aj vďaka účinnému stop-štart systému, ktorý sa aktivuje už pri miernom zahriatí motora. Mimochodom, štart prebieha pohotovo a hladko.

Renault Clio Foto: Renault
Renault Clio Renault Clio

Mimo mesta padne spotreba rýchlo k štyrom litrom, takže náš priemer skončil údajom 4,4 litra, a to bez extra obmedzovania. Pritom má Clio 1.5 dCi len 5-stupňovú prevodovku. Je však „poskladaná“ veľmi šikovne, na päťku točí pri stovke ekonomických 2000 ot./min. Rozostupy medzi prevodmi pritom nie sú pritom zbytočne veľké, tak ako je dnes v móde, takže motor netreba vytáčať.

V zákrutách oveľa istejšie

Na ceste si Clio polepšilo, aj keď konštrukcia podvozku nevybočuje z radu. Ťaží však z väčšieho rozchodu aj rázvoru, vďaka ktorému sa cíti v hraničných situáciách omnoho istejšie a v zákrutách sa nakláňa len mierne. Radosť z jazdy podporuje na francúzske pomery prekvapujúco presné radenie, a najmä strmší prevod riadenia. Na vychýlenie kolies z krajných polôh mu stačí 2,5 otáčok volantu, čo znamená rýchle reakcie. Kladie tiež primeraný odpor, čo prináša príjemnú spätnú väzbu, oveľa lepšiu než na akú sme v tejto triede zvyknutí.

S komfortom pruženia je na tom ale Clio opäť len priemerne. Nieže by bolo nepohodlné, ale na malých priečnych nerovnostiach sa správa trocha „nervózne“. Na absorpčné schopnosti nemeckých áut, aj keď často tvrdších, zatiaľ jednoducho nemá. Aj preto je dobré dať prednosť 15-palcovým diskom pred efektnými šestnástkami.

Nové Clio sa posunulo jednoznačne vpred. Je krásne, pôsobí dospelejšie, pýta minimum paliva a za jeho volantom cítite väčšiu istotu. Na druhej strane sklame obmedzeným priestorom na zadných sedadlách a množstvom nedotiahnutých detailov.

Výhody Nevýhody
tvar volantu len štyri airbagy
motor miesto vzadu
spotreba zatváranie kufra
Technické údaje
Model: Clio 1.5 dCi Dynamique
Objem motora (cm3): 1461
Výkon (kW/ot.): 66/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1750
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4062/1448/1441
Rázvor náprav (mm): 2589
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 300/45
Maximálna rýchlosť (km/h): 178
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,7
Komb. spotreba (l/100 km): 3,6
Cena: 14 590 €
Sériové vybavenie Dynamique (vybrané prvky):
4× airbag, stabilizačný systém DSC, predné hmlové svetlá, denné LED svetlá, hill-holder, stop-štart systém, ECO-mode, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadadla vodiča, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, palubný počítač, tempomat, manuálna klimatizácia, rozhranie so 7-palcovou dotykovou obrazovkou, navigácia, el. ovládané predné okná a zrkadlá, kožený volant a radiaca páka, audio so systémom Bass reflex, 4× repro, USB-port, AUX, 16-palcové hliníkové disky.
5 debata chyba
Články podľa značiek