Test: Toyota Auris 1.6 Valvematic - získala charakter

Od čias, keď Toyota premenovala legendárnu Corollu na Auris, ubehlo už viac ako päť rokov. Kontroverzný marketingový krok pravdepodobne Toyote vyšiel, keďže tu dnes máme jeho druhú generáciu. A tá posúva tento model o veľký krok vpred.

03.05.2013 07:13
Toyota Auris Foto:
Nový Auris je výrazne nižší a nápaditejší. Má lepšiu aerodynamiku a na váhe schudol o 50 kg.
debata (34)

Aj keď bez módneho turba, priameho vstreku či stop-štart systému, za volantom Aurisu 1.6 Valvematic jednoducho rýchlo pochopíte, že dobrý atmosférický motor má stále svoje čaro aj nesporné výhody.

Toyota nikdy nepatrila k módnym značkám. Corolla aj prvá generácia Aurisu si získavali zákazníkov vždy skôr kvalitou a solídnym cenovo-hodnotovým pomerom ako štýlom. Nový Auris je však trochu iný. Toyota akoby sa snažila vymaniť zo svojej konzervatívnej ulity a dizajnérom dovolila mierne rozprestrieť krídla. Výsledok je tak na jej pomery prekvapujúco moderný. Auris má vďaka zníženiu strechy až o 55 mm oveľa dynamickejšie proporcie. Výškou len 1460 mm je vôbec jedným z najnižších predstaviteľov triedy. A nechýba mu ani dávka športepílu. Stará sa o ňu výrazne klinovitý profil pontónu, šípovitá predná maska vrastajúca do úzkych reflektorov, tretie bočné okno aj zaujímavá lišta v tvare krídla, spájajúca bohato modelované zadné svetlá. Svoje robí aj veľký čierny sací otvor v nárazníku či kontrastné sfarbenie falošného zadného difúzora. Všetko je však navrhnuté vkusne a s mierou, ktorá zabezpečí dizajnu Aurisu dostatočnú nadčasovosť.

Toyota Auris Foto: Toyota
Toyota Auris Toyota Auris

Dobrá ergonómia, čudný dizajn

Bohužiaľ, v interiéri Toyota svoj tieň neprekročila. Výsledok je o to rozpačitejší, že sa tu stretáva ten najzarytejší japonský konzervativizmus, deklarovaný typickými retro spínačmi, trápnymi guľovými regulátormi prieduchov ventilácie či pocitovo lacnými plastovými materiálmi, s akousi snahou o dizajnérsky futurizmus. Opisovať palubnú dosku azda ani nemá zmysel. Nech si páni z Toyoty sadnú do nového Golfu, Octavie, Focusu alebo kórejskej Kie ceed a potom presadnú do svojho veľdiela… Nepochopiteľné, zvlášť preto, že Auris vznikal v európskom dizajncentre Toyoty a bol vyvíjaný a navrhovaný špeciálne pre Európu. A hoci si prvá generácia Aurisu vyslúžila tiež kritiku za dizajn palubnej dosky, v niektorých smeroch, najmä materiálových, bol možno európskejší ako ten súčasný.

Toyota Auris Foto: Toyota
Toyota Auris Toyota Auris

Je to veľká škoda, pretože ergonomicky ani funkčne niet Aurisu prakticky čo vyčítať. Má perfektne tvarovaný volant, radiacu páku priamo poruke, širokú nastaviteľnú lakťovú opierku a vynikajúce sedadlá s dlhým sedákom a vysokým operadlom. Aj široký rozsah ich nastavenia zodpovedá európskym kritériám. Prístrojový panel je prehľadný a dobre čitateľný. Je však na škodu veci, že Auris sa vzdal optitrónových prístrojov s dvojicou sústredných displejov, ktoré mu prepožičiavali veľmi modernú atmosféru. Vyzerá to, akoby Toyota na tomto mieste trochu šetrila. Dvojicu displejov nahradil jeden čiernobiely umiestnený medzi „budíkmi“. Ani dotykové rozhranie Toyota Touch už nestíha systémom predstaveným v novom Golfe, Octavii či Seate Leon, hoci je funkčne v poriadku. Dizajnérsky a materiálový chaos završuje nejednotná grafika a farebnosť displejov. A máte ich tu rovné štyri, ak rátame aj asymetricky umiestnené digitálne hodiny.

Dosť miesta, no menší kufor

Napriek zníženiu strechy nebudete v Aurise trpieť nedostatkom miesta. Je ho tu dosť tak nad hlavou,ako aj na kolená, ktoré profitujú z plochého čela palubnej dosky a stredovej konzoly. Ani v šírke nerobil Auris kompromisy. Tú ešte umocňuje široká stavba palubovky, ktorá zasahuje až do zúžených výplní dverí. Vzadu je jediným limitom klesajúca línia strechy, ale to len v prípade, ak máte nad 185 centimetrov. Oceňujeme tiež dostatočné rozmery sedadiel, na ktorých sa zväčša šetrí. Piatemu cestujúcemu uľahčuje život takmer vodorovná podlaha.

Toyota Auris Foto: Toyota
Toyota Auris Toyota Auris

Daňou za nižšiu koncepciu je výhľad. Vpredu vás mierne obmedzujú extrémne sklonené predné stĺpiky a vzadu úzke okno. Na pomoc však prichádza cúvacia kamera a veľké spätné zrkadlá.

Kufrom s objemom 360 litrov patrí Auris skôr k slabším v triede. Má však široký vstupný otvor a praktickú dvojitú podlahu, ktorá vytvorí po sklopení zadných operadiel vodorovný ložný priestor. Pod spodnou podlahou je ešte miesto na rezervné koleso. To však v Aurise nenájdete. Nie je ani na zozname príplatkov. Uspokojiť sa tak musíte s často bezmocnou lepiacou súpravou. Pochváliť však musíme Auris za odkladacie priestory. Zvlášť tie vo dverách, ktoré zafixujú bez problémov aj 1,5-litrové fľaše.

Luxus len za príplatok

Vybavením Auris nijako zvlášť nevytŕča z davu. A to ani v strednom stupni vybavenia Active. Sú tu len prvky „povinnej jazdy“ ako elektricky ovládané predné okná, palubný počítač, jednozónová automatická klimatizácia, malý kožený paket, denné LED svetlá, hmlové svetlá, základná úroveň rozhrania Toyota Touch a, samozrejme, stabilizačný systém ESP. Nadštandardom je len sedem airbagov. Ak však chcete viac, musíte si priplatiť niektorý z balíkov Design, Bussines, Comfort, Sport alebo Parking, prípadne ich kombináciu. To síce neumožňuje voľnú individualizáciu výbavy, ale z cenového hľadiska je to určite výhodnejšie, než keby ste priplácali za každý prvok zvlášť.

Náš model bol doplnený o balíky Comfort, Sport a Bussines, spolu za prijateľných 1600 eur. Takže na palube sme už mali také vychytávky ako bezkľúčové odomykanie a štartovanie, tempomat, navigáciu, športové vyhrievané sedadlá, karbónové obklady, inteligentný samočinný parkovací asistent či svetelný senzor a 17-palcové hliníkové disky. Na druhej strane zaráža, že Auris neprináša žiadny z moderných asistenčných systémov, napríklad radarový tempomat, upozornenie na nedobrovoľné opustenie jazdného pruhu, sledovanie mŕtveho uhla a že xenónové svetlá nie sú súčasťou žiadneho z príplatkových balíkov. Dostanete ich, len ak sa rozhodnete pre najvyššiu a najdrahšiu úroveň vybavenia Style. To už dnes jednoducho nestačí. Spomeňte si na Golf, Octaviu či Focus, ktoré umožňujú zákazníkom výber týchto bezpečnostných prvkov nezávisle na úrovni vybavenia.

Ide to aj bez turba

Toyote downsizing zatiaľ akosi nechutí. Ostáva verná atmosférickým benzínovým motorom. Najväčším z nich je však jednašestka, takže s objemom to Toyota zasa až tak neprehnala. A treba povedať, že v dobe turbodúchadiel dokazuje, že klasika nemusí byť nutne na vymretie. Štvorvalec 1,6 Valvematic s nadštandardným výkonom 97 kW je asi tým najlepším atmosférickým motorom s objemom 1,6 litra, s akým sme sa stretli. Samozrejme, krútiacim momentom 160 Nm nemôže stíhať preplňovaným agregátom, ale jeho čaro spočíva v dokonale harmonickom chode. Variabilné kontinuálne časovanie sacích aj výfukových ventilov spolu so zmenou zdvihu sa postaralo o plynulý nárast výkonu v celom spektre otáčok. To je presne to, čo turbá nedokážu.

Toyota Auris Foto: Toyota
Toyota Auris Toyota Auris

Motor sa cíti rovnako dobre pri 1 100 otáčkach za minútu, ako aj vtedy, keď ručička atakuje červené pásmo začínajúce sa pri údaji 6 500 za minútu. Je pružný, čitateľný a bez výkyvov. S rastúcimi otáčkami stále ožíva a posádku častuje veľmi kultivovaným zvukovým prejavom. O nedostatok výkonu sa obávať nemusíte. Tých 97 kW stačí aj na predbiehacie manévre, len sa netreba báť podradiť o dva či tri stupne nižšie. Šesťstupňová a mimoriadne presná prevodovka je totiž naladená na ekonomickú jazdu, no jej prevody nie sú až také dlhé, aby vás nechali na holičkách. Pri stovke točí motor na šestke len 2 400 otáčok a pri diaľničnej stotridsiatke čosi nad 3100.

Ani so spotrebou to nie je zlé. V meste ukazoval palubný počítač 7,9 litra, čo je na chlp presne s tabuľkami výrobcov. Nakoniec sa nám priemer tvorený takmer výlučne jazdou v mestskej premávke a na diaľnici ustálil na 7,3 litra paliva. Znamená to, že priemer výrobcu 5,9 litra nemusí byť ďaleko od pravdy. Možnože moderné turbá dokážu byť ešte úspornejšie, ale na druhej strane aj podstatne smädnejšie, ak nedodržiavate zásady ekonomickej jazdy. S benzínovým Aurisom sa však nedostanete nad hranicu 8,5 litra paliva na sto kilometrov ani pri využití jeho plného potenciálu. A to sa zaobíde bez stop-štar systému.

Na ceste si polepšil

Už po pár kilometroch jazdy zistíte, že nemastný a neslaný Auris minulej generácie sa zmenil na vyslovene „šoférske“ auto. Z tohto pohľadu urobil hneď dva kroky vpred a ukázal chrbát mnohým konkurentom. Jeho silnejšia modifikácia je totiž vybavená nezávislým zavesením zadných kolies, ktoré sa dnes stáva skôr raritou ako štandardom. Profituje však aj z ťažiska zníženého o štyri centimetre a podstatne veľkorysejšieho nasadenia tlmiacich hmôt. Výsledkom je vynikajúca stabilita v zákrutách v kombinácii s vysokou úrovňou tlmenia. Dokonca aj na športových 17-palcových diskoch dokáže podvozok odfiltrovať väčšinu nerovností v štýle strednej triedy. Radosť z jazdy podporuje priamejší prevod riadenia a vynikajúci posilňovač, ktorý uľahčuje manévrovanie pri nízkych rýchlostiach a pri vyšších podporuje tuhosťou pocit spätnej väzby. Auris si tiež poradil s aerodynamikou, takže aj pri diaľničnom režime ponúka veľmi slušný akustický komfort.

Toyota Auris Foto: Toyota
Toyota Auris Toyota Auris

Nový Auris vás milo prekvapí. Aj preto, lebo jeho predchádzajúcej generácii chýbal jasný charakter. Plakať nebudete ani nad cenníkom. Výhodné balíky a súčasná akcia vám umožnia podliezť cenu väčšiny konkurentov. Škoda len dizajnu palubnej dosky, ktorá kazí celkový dojem tohto inak veľmi vyváženého auta.

Výhody Nevýhody
miesto v kabíne menší kufor
tichý motor chýba rezerva
komfort xenóny len v najvyššej výbave
Technické údaje
Model: Auris 1.6 Valvematic Active
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 97/6400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 160/4400
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4275/1760/1460
Rázvor náprav (mm): 2600
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 360/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10
Komb. spotreba (l/100 km): 5,9
Cena: 14 990 €
Sériové vybavenie Active (vybrané prvky):
7× airbag, stabilizačný systém ESP, hill-holder, predné hmlové svetlá, denné LED svetlá, dvojosová regulácia volantu, lakťová opierka, výšková regulácia predných sedadiel, automatická klimatizácia, el. ovládané predné okná a spätné zrkadlá, kožený volant a radiaca páka, rozhranie Toyota Touch + CD, 6× repro, USB-port, 16-palcové oceľové disky, dvojitá podlaha kufra.
Toyota Auris
Toyota Auris
+5Toyota Auris
34 debata chyba
Články podľa značiek