Test: Volvo V40 T2 Edition – s cenou na uzde

Väčšina testovacích novinárskych áut je „naprataná“ príplatkovou výbavou. Výrobcovia chcú jednoducho ukázať, čo všetko dokážu ponúknuť. Cena však potom pôsobí odstrašujúco. Volvo tentoraz ukazuje, že vlastniť švédsky model nemusí znamenať likvidáciu vášho rozpočtu. Verzia V40 T2 s akčným balíkom Edition sa cenou vyrovná mainstreamu a jazdí prémiovo.

12.05.2014 06:00
Volvo V40 T2 Edition Foto:
Aj na 16-palcových diskoch a bez metalízy pôsobí Volvo V40 stále dosť sexi. Svoj prémiový pôvod jednoducho neutají. Imidž trochu kazia halogénové svetlá.
debata (1)

Cenovo orientovanému modelu Volva musia stačiť halogénové svetlá či relatívne malé 16-palcové hliníkové disky kolies. To však neznamená, že by nevyzeral k svetu. V40 má už v základe dostatok „sport-epílu“ a takpovediac prémiový dizajn. Medzi súčasnými hatchbackmi nižšej strednej triedy je to jedno z najnápaditejších áut. A svoju pozíciu v lepšej spoločnosti sa snaží demonštrovať kompletne lakovanými plastovými dielmi karosérie vrátane spätných zrkadiel či efektnou dvojicou výfukov. Nechýbajú ani denné LED diódy.

Vnútri stále Volvo

Podobne je to v interiéri. Na typicky škandinávskej atmosfére sa nič nemení ani v základe. Vládnu tu kvalitné materiály a dôsledné spracovanie detailov. Zvlášť oceníte fantasticky tvarované sedadlá, ktoré jasne demonštrujú prémiový pôvod. Volvo V40 ponúka obom predným cestujúcim dostatok miesta aj skvelú ergonómiu. K dokonalosti mu chýba azda len nastaviteľná lakťová opierka. Jej funkciu na seba totiž preberal stredový tunel s odkladacím boxom. Takže poloha je nemenná.

Vzadu si aj napriek cenovej orientácii V40... Foto: Luboš Pilc
Volvo V40 T2 Edition Vzadu si aj napriek cenovej orientácii V40 stále zachovalo dvojicu koncoviek výfukov. Pôsobí to naozaj dobre.

Tak ako to však pri prémiových autách býva, na pohodlie ďalších cestujúcich sa už tak nehľadí. Volvo V40 nie je výnimkou. Napriek karosérii, ktorá vyvoláva dojem kríženca hatchbaku a kompaktného kombi, nie sú priestorové pomery vzadu práve veľkorysé. Problémový je už samotný prístup cez úzko vykrojené dvere, najmä v spodnej časti, kde sa nachádza zvyšujúci sa prah. Na nohy máte miesta tak akurát aj vďaka možnosti zasunúť si chodidlá pod predné sedadlá, ale nad hlavou je to bez rezervy. Ľudia s výškou nad 180 cm už môžu mať kontakt hlavy s čalúnením stropu.

A výhrou nie sú ani samotné zadné sedadlá. Majú krátke sedadlo, lavica je navyše odsadená od dverí, takže je nezvyčajne úzka. Pre troch cestujúcich to rozhodne nie je. A podobný kompromis sa udial aj v kufri. Vysoká nakladacia hrana sa síce postarala o pevnosť karosérie, ale vkladanie nákladu nie je práve pohodlné. Pod relatívne malým a úzkym vekom sa navyše ukrýva podpriemerných 335 litrov, a to máte pod podlahou len lepiacu súpravu namiesto rezervy.

Interiér využíva kvalitné materiály a množstvo... Foto: Luboš Pilc
Volvo V40 T2 Edition Interiér využíva kvalitné materiály a množstvo prémiových prvkov. Vpredu je miesta dosť. Sedadlá vodiča a spolujazdca patria k tomu najlepšiemu, čo môžete v nižšej strednej triede dostať.

Klasické mainstreamové hatchbacky tejto triedy ponúkajú rozhodne viac. Lenže za krásu sa platí. A Volvo V40 neexceluje ani vo variabilite. Po sklopení delených zadných sedadiel ostáva v kufri veľký schod, ktorý nie je možné prekryť dvojitou podlahou. Jednoducho – žiadna tu nie je. Jedinou vychytávkou je automatické sklopenie zadných opierok hláv pri skladaní operadiel, čo manipuláciu so sedadlami predsa len zjednodušuje.

Na zadných sedadlách V40 neočarí. Sedadlá sú... Foto: Luboš Pilc
Volvo V40 T2 Edition Na zadných sedadlách V40 neočarí. Sedadlá sú krátke, lavica úzka a nad hlavou ostáva už len pár milimetrov.

Výbava na úrovni, okrem pár výnimiek

Pri konfigurácii vybavenia akčného, cenovo orientovaného modelu bolo Volvo pomerne pragmatické. Ale báť sa rozhodne nemusíte. Žiadna „socka“ sa nekoná. V mnohom dokonca V40 prevyšuje svojich „masových“ konkurentov. Už len tým, že v sérii ponúka napríklad digitálny prístrojový panel. Ten umožňuje výber z troch zobrazení – od Eco cez Elegance až po Sport. Jednoducho si vyberáte, či vám viac imponujú informácie o ekonomike jazdy, alebo veľký centrálny otáčkomer a digitálne zobrazenie rýchlosti. Je to efektné aj praktické riešenie.ň

Kufor patrí k slabším stránkam V40. Má... Foto: Luboš Pilc
Volvo V40 T2 Edition Kufor patrí k slabším stránkam V40. Má podpriemerných 335 litrov, vysokú nakladaciu hranu a relatívne malé výklopné veko. S variabilitou si vo Volve tiež ťažkú hlavu nerobili. Po sklopení operadiel ostáva v kufri veľký schod. Dvojitú podlahu tu nenájdete.

Rovnako veľkolepo pôsobí „plávajúca“ stredová konzola. Počet ovládačov evokuje dojem veľkorysej výbavy. Na druhej strane je toto riešenie už prežité. Rozhranie Volva má jednoducho najlepšie časy za sebou a jeho ovládanie vyžaduje poriadny cvik. Tlačidiel je priveľa a chýba im aj intuitívnosť. Navyše sú kruhové ovládače pre audiosystém, pre pohyb v menu a pre nastavenie klimatizácie identické, čo komplikuje orientáciu. Napokon Volvo netají, a ukázalo to aj na nových konceptoch, že vyvíja úplne nový systém s dotykovým rozhraním.

Slušná je aj ďalšia výbava. Najmä vďaka balíku Edition, ktorý dosť výrazne zvýšil úroveň v porovnaní s klasickou verziou Start. Patrí doň kožený volant, kožená radiaca páka a kožená rukoväť ručnej brzdy. Nájdete tu tempomat, hliníkové dekorácie palubnej dosky, grafitové obloženie stredovej konzoly, roletkou prekryté držiaky na nápoje v stredovom tuneli, zadné parkovacie senzory, elektricky ovládané zadné okná a dokonca aj luxusné vychytávky ako napríklad ambientné osvetlenie interiéru alebo podsvietenú hlavicu radiacej páky! Zvlášť oceníte kvalitnú reprodukcia audiosústavy High Performance.

Digitálny prístrojový panel umožňuje tri druhy... Foto: Luboš Pilc
Volvo V40 T2 Edition Digitálny prístrojový panel umožňuje tri druhy zobrazenia. To sa len tak ľahko nevidí. Jeho grafika by však mohla byť nápaditejšia.

Kde sa teda šetrilo? Tak napríklad na klimatizácii. To, že je jednozónová, by až tak neprekážalo, chýba jej však automatický režim. Nastavenie teploty, intenzity ventilátora a smerovania prúdenia vzduchu nie je integrované. Každú funkciu musíte nastaviť samostatne. Do zoznamu sa, samozrejme, nemohli dostať ani xenónové svetlá či balík asistenčných systémov. Osem airbagov, stabilizačný systém DSTC, hill-holder a systém automatického brzdenia City Safety II (do 50 km/h) však vytvárajú dostatočne vysokú bezpečnostnú úroveň.

Plávajúca stredová konzola má najlepšie časy za... Foto: Luboš Pilc
Volvo V40 T2 Edition Plávajúca stredová konzola má najlepšie časy za sebou. Nepatrí medzi intuitívne. Ovládanie množstva tlačidiel si vyžaduje poriadny cvik.

Spokojní sme však neboli s výhľadom. Nielen tým vzad, ale aj do strán. Na nešťastne riešených križovatkách, kde sa potrebujete pozrieť asi tak v uhle 50 – 60 stupňov za seba, vám jednoducho prekáža extrémne široký stredový stĺpik. Treba byť naozaj opatrný. K drobných chybičkám krásy musíme pripočítať aj polohu držiakov na nápoje, ktoré si prekážajú s inak vynikajúco umiestnenou radiacou pákou, a tiež pomerne nepraktický systém ovládania palubného počítača a niektorých ďalších funkcií na ľavej páčke stĺpika riadenia.

Nízky výkon, ale dostatok krútiaceho momentu

Pod kapotu Modelu T2 Edition sa dostal motor s anonymným označením T2. V podstate ide o štvorvalec 1,6 EcoBoost od Fordu s priamym vstrekovaním paliva a turbodúchadlom. Tentoraz je však vyladený, presnejšie podladený, na 88 kW, ktoré dosahuje pri 4 500 otáčkach za minútu. Samozrejme, tento výkon dokáže dnes Ford „vyžmýkať“ aj zo svojich trojvalcoých EcoBoostov, ale rozdiel tu predsa len je. Jednašestka, aj keď s nižším výkonom, vie vyčarovať v kombinácii s turbom omnoho vyšší krútiaci moment.

Motor T2 je „podladeným“ EcoBoostom. Z objemu... Foto: Luboš Pilc
Volvo V40 T2 Edition Motor T2 je „podladeným“ EcoBoostom. Z objemu 1,6 litra dáva len 88 kW. Zato krútiaci moment 240 Nm zodpovedá silnejšiemu motoru T3. Preto ponúka veľmi slušnú dynamiku. Je navyše mimoriadne kultivovaný a s citlivou nohou na plyne aj úsporný.

Motor T2 ponúka 240 Nm a krátkodobo, pri využití funkcie overboost, až 270 Nm. Teda presne toľko, ako silnejší motor T3 (110 kW). Záťah je presvedčivý. Prebúdzať sa začne už okolo 1 500 otáčok, ale to najlepšie zo seba ukáže až v rozpätí do 1 700 do 4 000 za minútu. Vtedy je motor nesmierne vitálny, pružný a pocitom zrýchlenia dáva rýchlo zabudnúť na údaj o výkone. No ani ďalšie vytáčanie do 6 000 za minútu sa neprejavuje vädnutím. Vôbec by sme sa nezdráhali označiť motor T2 za skvelú voľbu bez kompromisov. Volvo V40 s ním zrýchľuje na stovku pod desať sekúnd a atakuje maximálku 200 km/h.

Bez problémov s ním zvládate aj predbiehacie manévre vo vyšších rýchlostiach a navyše vás obšťastňuje dobre tlmeným, no hutným zvukovým prejavom, ktorý si priam zamilujete. Pri nízkych otáčkach a na voľnobehu ho však takmer nepočuť. A vie byť aj úsporný. Napokon prevodovka má v kombinácii s týmto agregátom dlhší štvrtý, piaty a šiesty prevodový stupeň. A keď sme už pri nej, radenie prevodov je extrémne presné, tak ako sa na prémiové auto patrí.

Manipuláciu s kapotou uľahčuje plynová vzpera. Foto: Luboš Pilc
Volvo V40 T2 Edition Manipuláciu s kapotou uľahčuje plynová vzpera.

Pri diaľničnej stotridsiatke točí motor približne 2 400 otáčok a pri stovke iba necelých 1 900 za minútu. Výsledkom je veľmi priaznivá spotreba. Údaj výrobcu 5,4 litra na 100 km je síce prikrášlený, ale udržiavať priemer od 6,5 do siedmich litrov nie je naozaj problém. Mimo mesta sa vie V40 T2 priblížiť dokonca k „päťke“. To sú hodnoty, ktoré už nemajú ďaleko od moderných dieselov. Samozrejme, s výhodou neporovnateľne vyššieho akustického komfortu.

Na ceste suverén

Podvozok V40 je ďalším dôkazom prémiovosti tohto modelu. V časoch ústupu nezávislého zavesenia zadných kolies sa totiž môže pochváliť touto vyspelou konštrukciou. Neprekvapí preto, že aj napriek miernym náklonom karosérie sa v zákrutách správa takmer neutrálne a dovolí vám viac než bežné hatchbacky. Len vyšší profil pneumatík občas zapíska. Navyše je tu pohotová stabilizácia. Radosť z jazdy zvyšuje aj presné riadenie s ostrejším prevodom. K vychýleniu kolies z krajných polôh potrebuje Volvo V40 len necelých dve a trištvrte otáčok volantu, takže na pokyny reaguje intenzívne.

S komfortom je to o čosi diskutabilnejšie. Na kvalitných cestách a diaľniciach vie V40 ponúknuť priam prémiovú plavnosť, ale malé priečne nerovnosti mu príliš „nevoňajú“. Prejazd cez retardéry vie zadnú nápravu znervózniť. Do interiéru putuje následne o čosi viac rázov, ako by ste očakávali. Na druhej strane nejde o nič extrémne. Vyzdvihnúť treba aj slušnú zvukovú izoláciu podvozku a vôbec, celkový akustický komfort.

Technické parametre
Model Volvo V40 T2 Edition
Objem motora (cm3) 1 595
Výkon (kW/ot.) 88/4 500
Krútiaci moment (Nm/ot.) 240/1 600 – 3 000
Prevodovka 6 – manuálna
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 369/1 800/1 445
Rázvor náprav (mm) 2 647
Batožin. priestor/nádrž (l) 335 – 1 032/52
Maximálna rýchlosť (km/h) 195
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s) 9,9
Spotreba na 100 km (l) 5,3
Cena 21 500 €

Volvo V40 T2 Edition je teda veľmi zaujímavý mix prémiového hatchbacku a ceny, ktorá zodpovedá lepšie vybaveným mainstreamovým modelom. Zaplatíte zaň 21 500 eur, čo je akceptovateľné. Veď na túto cenu sa dnes, ani neviete ako, dostanete s Golfom či Octaviou a vôbec nemusí ísť o super výbavu. V prípade Volva V40 za ňu však dostanete imidžový dizajn, veľmi slušné vybavenie, skvelý a úsporný motor a tiež vyspelý podvozok. Vzdať sa však musíte niektorých prvkov, ktoré robia Volvo Volvom. Napríklad balíka asistenčných bezpečnostných systémov. Na oltár nižšej ceny však bohužiaľ padla aj automatická klimatizácia a xenónové svetlá. Tiež to nebude dobrá voľba pre tých, ktorí potrebujú veľký kufor.

Výhody

  • Dizajn
  • Imidž
  • Predné sedadlá
  • Slušné vybavenie
  • Digitálny prístrojový panel
  • Presné radenie rýchlostí
  • Pružný a kultivovaný
  • Akustický komfort
  • Spotreba paliva
  • Jazdné vlastnosti
  • Riadenie
  • Prijateľná cena

Nevýhody

  • Menej miesta nad hlavou vzadu
  • Horší prístup k zadným sedadlám
  • Úzke a krátke zadne sedadlo
  • Malý batožinový priestor
  • Vysoká nakladacia hrana
  • Minimálna variabilita
  • Ergonómia ovládacích prvkov na stredovej konzole
  • Obmedzený výhľad vzad
  • Rázy pri prejazde malých priečnych nerovností
  • Chýbajú xenónové svetlá a automatická klimatizácia

Vybavenie Edition

7 x airbag, airbag pre chodcov, stabilizácia DSTC, hill-holder, samočinné brzdenie City Safety II, predné hmlové svetlá, denné LED svetlá, manuálna klimatizácia, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, trojramenný multifunkčný volant, malý kožený paket, 4× el. ovládanie okien, tempomat, zadné cúvacie senzory, diaľkové centrálne uzamykanie, hliníkové dekorácie, 8-palcový digitálny prístrojový panel, audio High Performance Sound, Bluetooth, USB-port, textilné koberčeky, stredová konzola Shimmer Graphite, osvetlenie interiéru LED, 16-palcové hliníkové disky, alarm…

Volvo V40 T2 Edition
Volvo V40 T2 Edition
+35Volvo V40 T2 Edition

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #Volvo V40
Články podľa značiek