Test: Ford Kuga 2.0 TDCi Trend

Ford Kuga je prvým počinom automobilky na poli stále populárnejších SUV. Návrhári ho vybavili atraktívnym kinetickým dizajnom, pod jeho karosériu ukryli osvedčenú techniku vychádzajúcu z menšieho modelu Focus a pod kapotu pribalili známy agregát 2.0 TDCi. Ako tento mix funguje v praxi, preveril náš redakčný test.

20.02.2009 20:28
Ford Kuga Foto:
Prednosťou Fordu Kuga je predovšetkým pohyb po klzkých povrchoch.
debata

Ford Kuga je rozhodne jedným z najočakávanejších počinov automobilky posledného obdobia. Jasné, príchod Mondea mal pravdepodobne väčšiu atmosféru, no Kuga posunula Ford do hry, v ktorej sa stretol s rivalmi ako Tiguan, Q5, RAV4, CR-V, či Koleos. Jeho úlohou je upútať na seba pozornosť, čo je vzhľadom na neuveriteľné schopnosti novej konkurencie stále ťažšia úloha.

Nájazdové ochranné plechy sú len plastovou... Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga Nájazdové ochranné plechy sú len plastovou imitáciou.

Ford však vie ako sa dostať zákazníkom pod kožu. Začína to podmanivým kinetickým dizajnom, pokračuje nadpriemernými jazdným vlastnosťami a končí dobrým motorom. Dizajn modelu Kuga predstavuje ďalšiu kreáciu kinetického dizajnu. Úspešný koncept už prilákal dosť zákazníkov na modeloch S-Max, či Galaxy. Stranou záujmu neostáva ani nové Mondeo. Kuga tak má všetky predpoklady pokračovať v úspešnom ťažení.

Interiér

Palubná doska, jej tvary, materiály, erogonómia rozmiestnenia hlavných ovládacích prvkov, to všetko Kugu jednoznačne radí do súčasnej rodiny vozidiel Ford. Za obojstranne nastaviteľným volantom sme si našli pozíciu veľmi rýchlo. Kožený veniec volantu má ideálnu hrúbku aj priemer. Problémy nám robili len hrubšie A-stĺpiky, cez ktoré sme nevideli do ostrých zákrut. Ford ich však pravdepodobne nemohol z dôvodu veľkej torznej tuhosti karosérie navrhnúť inak. Na malú torznú pevnosť doplatil pri modeli S-Max, ktorý sa v začiatkoch výroby krútil viac, než bolo ľuďom z vývoja milé. V interiéri testovaného auta sme žiadne pazvuky nezaznamenali.

Ovládanie niektorých palubných funkcií vyžaduje... Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga Ovládanie niektorých palubných funkcií vyžaduje cvik.

Odkladacie priestory sú na pomery SUV v pomerne dostatočnom počte, horšie je to z ich praktickým využitím. Dobrým príkladom je miesto v predných dverách. Je tam, ale fľašu s nápojom, či iný rozmernejší predmet tam jednoducho nedáte. Zachraňuje to miesto pod zasúvacou roletkou na stredovom tuneli medzi prednými sedadlami. Mobil si môžete uložiť vľavo pod volantom, viac miesta však budete v Kuge hľadať márne.

Na predných sedadlách si na nedostatok priestoru sťažovať nebudete, vzadu Kuga už tak veľkorysá nie je. Zadní pasažieri môžu naraziť na problém s miestom na nohy, treba však dodať, že len v prípade, ak pred nimi bude sedieť veľmi vysoký vodič. Praktické je vyššie sedenie vzadu, takže aj menšie deti uvidia zo zadného sedadla na cestu.

Motor a prevodovka

Naftový prepĺňaný motor 2.0 TDCi Duratorq je vlastne dobre maskované HDi od koncernu PSA. Ford si ho však ladí podľa vlastných predstáv a z výsledkov jeho práce je zrejmé, že to naozaj vie. Vyšší kompresný pomer však prezrádza, že tu tento agregát už nejaký ten rok je. Výsledkom sú dobré výkony, no aj mierne hlučnejší chod. Kuga má však dosť priestoru na aplikáciu zvukovoizolačných materiálov, takže sa prílišného naftového klapotu v interiéri báť nemusíte. K dobrej kultúre chodu a nízkej spotrebe prispieva aj prepracovaný systém priameho vstrekovania common-rail. Prísnym emisným limitom dokáže motor vyhovieť len pomocou časticového filtra. Jeho zásluhou môže do valcov vstreknúť potrebné množstvo nafty aj pri nízkych otáčkach, takže v spodnom rozsahu otáčkomera motor nepôsobí astmatickým dojmom.

Ťažká Kuga dáva motoru pri rozjazdoch zabrať. Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga Ťažká Kuga dáva motoru pri rozjazdoch zabrať.

Agregát spolupracuje s dobre odstupňovanou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Dráhy jej prevodovej páky sú presné a krátke. Väčšie ovládacie sily na páke a spojkovom pedáli prezrádzajú jej športovejší charakter. Konštruktéri našťastie použili dlhšie prevody, ktoré dobre ladia s charakterom Kugy.
 
Jazdné vlastnosti

Kuga ostáva v oblasti jazdných vlastností verná tradícii výborne ovládateľných novodobých Fordov. S trochou nadhľadu by sa dalo povedať, že od poslednej generácie Escorta Ford nevyrobil auto s priemerným podvozkom. A Kuga sériu výborných podvozkov rozhodne neprerušila. Toto pohľadné SUV dokonca zdedilo športové DNA modelu Focus dané aj zhodnou konštrukciou základných podvozkových skupín.

Kuga samozrejme nemôže byť tak agilná ako spomínaný Focus, no na pomery svojho segmentu exceluje. Jej priečna dynamika je vzhľadom na vyššie ťažisko miestami až nepochopiteľná. Prispieva k tomu aj presné riadenie s väčším odporom. Kým si naň však zvyknete, môže Kuga miestami pôsobiť ťažkopádne. Stačí sa len zmieriť s tým, že od vás jej riadenie vyžaduje ráznejšie pokyny a prídete jej na chuť. Konštruktéri sa pri ladení riadenia našťastie vyvarovali príliš veľkej mŕtvej zóny okolo stredovej polohy volantu. Podobné nastavenia sú dnes v triede SUV už takmer štandardom a hoci prispievajú k pozdĺžnej stabilite pri rýchlej jazde, objektívne robia auto ťažkopádnejším. Kuga tak navzdory hmotnosti takmer 1,7 tony pôsobí spoza volantu ľahším dojmom. Široké pneumatiky zaisťujú dobrú priľnavosť a trakciu, v zákrutách však odstredivé sily spôsobujú výrazné namáhanie ramien prednej nápravy, ktoré sa z celej sily opierajú do mäkkých gumených silentblokov. V hraničných situáciách (napríklad aj pri panickom brzdení) tak cítite, že predná náprava má tendenciu mierne „zaplávať“. Podobnú charakteristickú vlastnosť má aj S-Max. Na druhej strane mäkšie silentbloky umožňujú aj na zlej ceste tvrdšie naladenému podvozku poskytovať patričný komfort a na nerovnostiach nápravy neprenášajú do karosérie nepríjemné rázy a hluk. Testovaný Ford dobre zvládal aj rýchle prejazdy tiahlymi zákrutami. Na väčšie bočné náklony si rýchlo zvyknete, rovnako návyková bude aj nadpriemerná priľnavosť auta.

Tvrdší podvozok zvláda aj jazdu po rozbitej ceste. Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga Tvrdší podvozok zvláda aj jazdu po rozbitej ceste.

Nedotáčavá charakteristika nie je žiadnym prekvapením, k pocitu bezpečia navyše prispieva ja dobre naladený stabilizačný systém, ktorý zakročí včas. Žiadne hranie s plynom uprostred zákruty nevyvolá utiahnutie stopy. Na hranie má Ford jednoducho iné modely, Kuga má byť bezpečná za každých okolností. Stabilizačnému systému tu navyše uľahčuje prácu automaticky pripájateľný pohon zadnej nápravy pomocou elektrohydraulicky riadenej viskóznej spojky. Jej reakcie sú veľmi rýchle a svoju prácu odvádza dobre nielen na ceste, ale aj v ľahšom teréne. Tu budete limitovaní svetlou výškou 157 mm a pomerne skromným nájazdovým uhlom 25 stupňov.

V priamke od Kugy nečakajte žiadne športové výkony. Maximálny výkon motora 100 kW (136 k) je nemilosrdne pohlcovaný veľkými pasívnymi odpormi pohonu všetkých kolies, aerodynamickým odporom daným vysokou karosériou a v neposlednom rade aj vyššou hmotnosťou. Výsledkom je skutočnosť, že motor má s Kugou veľa práce. Výborná pružnosť motora však situáciu pri bežnej jazde zachraňuje a ani s naloženým autom nebudete mať pocit výkonového deficitu. Problémy vám nebudú robiť ani predbiehacie manévre. Na dno schopností motora sa môžete dostať až na diaľnici, kde pri predbiehaní v menšom stúpaní Kuga odmietne na najvyšší prevodový stupeň zrýchľovať.

Spokojní sme boli aj v otázke spotreby. Údaj výrobcu 6,4 l/100 km je samozrejme len akademický, realita sa pohybuje okolo hodnôt 7,5 až 8 l/100 km. Ani to však nie je veľa.
 
Ford Kuga patrí medzi najlepšie ovládateľné kompaktné SUV na trhu. Jej schopnosti ju predurčujú predovšetkým na pohodlné zvládanie dlhých vzdialeností na asfaltovej ceste, no účinný a spoľahlivý systém pohonu všetkých kolies jej univerzálnosť posúva do dimenzií, kde sa Ford doteraz nepohyboval. Jeho prvý pokus o prienik do kategórie SUV dopadol na výbornú.

Cena základného modelu: Ford Kuga 2.0 TDCi Trend: 29 490 € (888 416 Sk)

Sériové vybavenie verzie Trend (vybrané prvky):
ABS+EBD + EBA s výstražnou funkciou brzdových svetiel pri núdzovom brzdení, ESP, 17-palcové oceľové disky kolies, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, predné svetlomety do hmly, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, manuálna klimatizácia, elektricky ovládané predné a zadné okná, tónované okná, palubný počítač, stredová lakťová opierka medzi prednými sedadlami.

Technické údaje
radový štvorvalcový prepĺňaný naftový motor, vodou chladený, ventilový rozvod DOHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1997 cm3, maximálny výkon 100 kW (136 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 320 Nm pri 2000 ot/min.
Priemerná spotreba: 6,4 l/100 km, emisie CO2 – 169 g/km
Prevodovka: šesťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon všetkých kolies.

Podvozok: vpredu vzpery McPherson a priečne ramená, vzadu viacprvkové zavesenie, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.
Brzdy:  vpredu aj vzadu kotúčové brzdy, protiblokovací systém ABS, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.

Karoséria: 5 – dverové kompaktné SUV, DxŠxV 4443×1842×1677 mm, rázvor osí kolies 2690 mm, pohotovostná hmotnosť 1613 kg, objem batožinového priestoru 360/1355 litrov.

Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 10,7 s
Maximálna rýchlosť: 180 km/h

debata chyba
Články podľa značiek