Rio ide presne proti prúdu. Pôvodne sa sedan na náš trh nedovážal. Automobilka ho predávala v USA, Rusku alebo Číne. Európski zákazníci o malé sedany nemajú záujem. Radšej využívajú praktickosť hatchbackov. Rio sa však zbavilo konkurencie a bojuje svojou sympatickou snaživosťou.
Žiaden nasilu prilepený zadok sa nekoná
Sedan je v porovnaní so svojou predlohou o 325 mm dlhší a teda dosahuje 4370 mm. Kým hatchback pôsobí ako maličké autíčko, v tomto prípade to neplatí. Zadok, ktorý batožinovému priestoru pridáva ďalších 101 litrov (celkový objem 389 litrov), urobí divy. Okrem dĺžky sú ostatné rozmery auta zhodné s hatchbackom. Sedan je teda široký 1720 mm, vysoký 1455 mm a rázvor kolies ostáva s hodnotou 2570 mm.
Pohľad na toto auto však nespôsobí žiadnu bolesť očí. Dizajnéri sa s pripojením zadnej časti skutočne pohrali. Kufor nepôsobí, že bol autu pridaný nasilu. Vďaka nemu auto vyzerá väčšie a pri pohľade zozadu skutočne nemáte dojem, že sa pozeráte v podstate na malý sedan.
Kia navyše v tomto roku uviedla facelift, ktorý zahŕňa nové nárazníky na oboch koncoch. Vpredu môžu denné svietenie zabezpečovať ledky. Pozor, v základnej výbave auto síce denné svietenie má, no LED svetlá to nie sú.
Precíznosť kórejskej výrobnej linky ťahá auto vpred
Kórejská automobilka sa v posledných rokoch vydala na stíhaciu jazdu za výrobcami, ktorý boli pred ňou. Snahu vidieť aj v interiéri. Kožu, karbón a zlato však nečakajte, ale veď v tejto cenovej kategórii je to vo väčšine prípadov nemožné.
Kia použila mäkké plasty v kombinácii s tvrdými lesklými povrchmi. Škoda. Kože mohla byť aspoň na volante alebo hlavici radiacej páky. Kombinácia použitých materiálov je však skutočne dobrá. Okolie panela rádia na prvý pohľad budí dojem, že dostalo klavírny lak. Ale nedostalo.
Nepotešila ma len hlavica radiacej páky 5 stupňovej prevodovky, ktorá je z jednoliateho sivého plastu. Aspoň farebné odlíšenie radiacich dráh by sa zišlo.
V rámci faceliftu do interiéru pribudol len nový volant. Oceniť však musím ovládanie rádia a palubného počítača priamo na volante už v základnej výbave. Sedadlá prekvapia svojou veľkosťou. Často sa mi stáva aj v prémiových automobiloch, že operadlo sedadla končí aj 5 cm pod mojimi plecami. V tomto prípade sa tak však nestalo.
Spokojný však nie som s hlavovou opierkou, ktorá na môj vkus tlačila moju hlavu veľmi dopredu a v tomto smere sa nedala nastaviť. Kritiku si vyslúži aj posed za volantom. Vďaka mojim dlhým nohám som sa nevedel správne usadiť. Do pravého kolena mi navyše neustále tlačil záhyb palubnej dosky. Vyriešiť som to musel tak, že som si sedadlo posunul ďalej dozadu, akoby som mal.
Po stlačení plynu dobrý závan z minulosti
Boli časy, keď 1,2 litrový štvorvalec po stlačení plynu reagoval a išiel za ním do otáčok. Potom však začali autá priberať a Európska únia výrobcov zväzovať ekologickými normami a malé motory začali naberať „gumový“ prejav. Už neboli také živé, už sa im do otáčok tak veľmi nechcelo. Obával som sa, že v tomto prípade to bude presne také. Bál som sa zbytočne.
V tejto oblasti ma Kia skutočne prekvapila. Napriek tomu, že papierovo patrí k zdochlinám, v skutočnosti je to mestská šťuka. Môže za to niekoľko faktorov. Auto váži len 1137 kg. A 1,2 litrový benzínový štvorvalec s rozvodom DOHC dostal variabilné časovanie ventilov. Jeho výkonové parametre predstavujú výkon 62 kW (85 k) spolu s krútiacim momentom 121 Nm.
Rio sedan rozhodne patrí najmä do mesta. Vôbec však nebude brzdou premávky. Motor ide ochotne za plynom do vyšších otáčok. Pri plnom obsadení, prípadne jazdách mimo mesta a v hornatom teréne však výkonnostný deficit cítiť. Ide však o poctivý atmosférický motor, ktorý nebude svojho majiteľa strašiť hrozbou drahých porúch. Ku cti mu navyše slúži, že sériovo nemá montovaný systém štart-stop, ktorý omnoho viac zaťažuje štartér a batériu.
Priemerná normovaná spotreba dosahuje hodnotu 5 l/100 km a v meste by si Rio sedan malo vypýtať 6,3 l/100 km. V rámci testu sa nám podarilo dostať na hodnotu 7 litrov. Prevažná časť však bola jazdená v meste so zapnutou klimatizáciou. Dostať sa teda na mestskú hodnotu 6,5 l/100 km nie je problém.
K prevodovke žiadne výhrady nie sú. Radí dobre a spoľahlivo. Radiace dráhy mohli byť aj kratšie, no do každého prevodu radiaca páka dosadne isto a spoľahlivo. Sprevodovanie je krátke, vhodné jednoznačne do mesta.
Všade samé kotúče
Každého vodiča rozhodne malo potešiť, keď na všetkých štyroch kolesách uvidí kotúčové brzdy. Rio sedan ich má aj v základnej výbave. Jazdné vlastnosti sú priemerné. Jednoduchú konštrukciu podvozku výrobca chcel vylepšiť tuhším naladením. Auto pomerne dobre zvláda nerovnosti aj zákruty.
Aj tu sa však opäť dostávame k tomu, že Rio sedan nie je stavaný na rýchle presuny. Vo vyšších rýchlostiach stúpa hluk pochádzajúci z motora a rastie spotreba. Posádka vezúca sa po diaľnici bude musieť zvýšiť hlas pri rozhovore a z nádrže bude odber benzínu podobný ako v meste. Súvisí to aj v stým, že odhlučnenie vozidla je len priemerné.
Dobrou a zároveň zlou vecou je riadenie. Posilňovač je natoľko premotivovaný, že v nízkych rýchlostiach doslova nedáva takmer žiadny odpor. Treba si na to chvíľu zvykať. Vodič to ocení najmä pri parkovaní. So zvyšujúcim sa tempom sa účinok elektrického posilňovača síce trochu utlmí, no riadenia stále pôsobí neprirodzene.
Záver
Rio sedan s 1,2 litrovým benzínovým motorom stojí v aktuálnej ponuke 10 540 eur. V základnej výbave s označením Silver výrobca sériovo ponúka 6 airbagov, denné svietenie, diaľkové odomykanie, elektrické ovládanie predných okien, manuálnu klimatizáciu alebo ovládanie rádia na volante.
Príplatková výbava príliš široká nie je. Metalíza stojí 360 eur a systém štart stop 290 eur. Inak nie je možné v danej výbave zvyšovať cenu a vybavenie. Ak chcete mať na palube toho viac, musíte siahnuť po vyššom stupni výbavy.
Rio sedan v teste prekvapil svojou húževnatosťou, dobrým vypracovaním a niektorými prvkami ako kotúčové brzdy na všetkých kolesách alebo ovládanie rádia na volante. Ako pomerne malý a lacný sedan určite nájde svoje uplatnenie v mladých rodinách alebo iných nenáročných vodičoch, ktorý auto potrebujú najmä v meste, prípadne na krátke medzimestské jazdy.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 370/1 720/1 455 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 570 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1 520/1 525 |
Svetlá výška (mm) | 140 |
Previs predný/zadný (mm) | 815/985 |
Objem kufra (l) | 400 |
Objem nádrže (l) | 43 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | od 1 137 |
Technické údaje
Model | Kia Rio sedan 1,2 D-CVVT |
---|---|
Motor | 1,2 litrový benzínový štvorvalec |
Valce/ventily | 4/8 DOHC |
Objem motora (ccm) | 1 248 |
Max. výkon (kW/ot.) | 62/6 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 121/4 000 |
Prevodovka | 5M |
Max. rýchlosť (km/h) | 170 |
0 – 100 km/h (s) | 13,4 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 5,0 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 6,4 |
Cena | 10 540 € |