Test: Nissan Pulsar 1,2 DIG-T- pulz nového života

Po siedmich rokoch sa Nissan vracia do nižšej strednej triedy s cieľom narobiť prievan v predajoch typov ako VW Golf, Ford Focus alebo Opel Astra. Pulsar má však bremeno z minulosti. Mnohí ho budú porovnávať s Almerou, ktorá v portfóliu značky figurovala niekoľko rokov. Zabudnite na ňu. Almera je mŕtva a spolu s ňou aj nuda, ktorú si niesla všade so sebou.

12.07.2015 07:00
debata (3)
Nissan Pulsar sa vracia na miesta, kde kedysi... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Pulsar Nissan Pulsar sa vracia na miesta, kde kedysi pôsobila Almera a neskôr nevýrazná Tida.

Aspoň tak by si to predstavoval Nissan. Faktom však je, že tieto dva typy sú prepletené viac, akoby si väčšina ľudí myslela. Automobilka názov Pulsar nevymyslela ad hoc pre nový typ. Zrecyklovala ho a vytiahla z roku 1978. Na mnohých trhoch však tento názov označoval aj Almeru alebo dokonca typ Sunny.

V čom môže Pulsar prekvapiť? Pre koho je učený? Každopádne nejde o auto, ktoré si jeho majitelia budú kupovať srdcom. V rozhodnutí kúpiť si Pulsar bude mať hlavné slovo rozum.

Dizajnovo veľký krok vpred, aj keď…

V oblasti dizajnu rozhodne môžeme zabudnúť na nudnú Almeru alebo ešte nudnejšiu Tidu. Japonská automobilka dala autu šmrc, ostré krivky a celkom slušné dynamické fluidum. Prednou masku sa Pulsar jasne hlási k svojej rodine. Zdieľa podobné črty ako napríklad úspešný Qashqai.

Dynamické línie auta sú evidentné z každej strany. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Pulsar Dynamické línie auta sú evidentné z každej strany.

Z bočného pohľadu automobilu dominujú pomerne veľké okná. Vzadu je rozhodne dobré oceniť svetlá, ktoré akoby pretekali do bokov auta. Jedna vec tu však chýba.

Nech sa už dizajnéri snažili akokoľvek, hatchbacku nedali „x-factor“. Nie, za Pulsarom sa nikto neotočí a na parkovisku nebude pútať zbytočné pohľady. Dalo by sa povedať, že ide o auto z „kategórie neviditeľných“. Napriek tomu, že je dizajnovo veľmi dobre zvládnuté, do pamäte ľudí sa len tak ľahko nevtlačí.

Pulsar pôsobí solídnym dojmom. Škoda, že mu... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Pulsar Pulsar pôsobí solídnym dojmom. Škoda, že mu chýba "x-factor".

Mäkkosť a pokročilá technika v jednom

Hneď po prvom nasadnutí do Pulsaru som bol prekvapený mäkkosťou jeho sedačiek. Kým konkurencia ponúka tvrdšie sedenie s výraznejším bočným vedením sedačiek, Nissan sa vydal úplne inou cestou. Po nasadnutí sa zadok vodiča a posádky ponára do mäkkých obláčikov. Bočné vedenie sedadiel nie je výrazné a to jasne napovedá, aké je jazdné zameranie auta. Napriek mäkkým sedadlám však ani dlhší pobyt za volantom nie je pre chrbát príliš namáhavý.

Takýto kamerový systém môžu Pulsaru závidieť aj... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Pulsar Takýto kamerový systém môžu Pulsaru závidieť aj oveľa drahšie autá.

Do batožinového priestoru sa zmestí 385 litrov. Pulsar je pomerne dlhý, meria 4 387 mm. Rázvor kolies dosahuje 2 017 mm. Vďaka tomu ponúka kolenám pasažierov na zadných sedadlách 692 mm, čím patrí k špičke vo svojej triede.

Pobyt za volantom je navyše príjemný aj vďaka tvarovaniu prístrojovej dosky. Niektoré materiály však pôsobia lacno, no na druhej strane iné pošramotený dojem naprávajú. Dobrý dojem necháva čierny lesklý plast v oblasti displeja a ovládania klimatizácie, ktorý vytvára dojem klavírneho laku.

Posádku poteší aj satelitná navigácia a... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Pulsar Posádku poteší aj satelitná navigácia a dvojzónová klimatizácie.

Technologická výbava vozidla je kategóriou sama o sebe. Najvyššia výbava s označením Tekna obsahuje už v základnej výbave displej s uhlopriečkou 5,8 palca. Tento displej sa stáva veľmi užitočným pomocníkom pri parkovaní. Pulsar obsahuje totiž zadnú parkovaciu kameru alebo dokonca panoramatický kamerový systém, ktorý vodičovi odhalí okolie vozidla z vtáčej perspektívy. Tohto pomocníka nemajú dokonca niektoré prémiové vozidlá. Faktom však ostáva, že displej, ktorý zobrazuje aj satelitnú navigáciu, je pomerne zle čitateľný na priamom slnku.

Na palube okrem toho nájdete systém sledovania mŕtveho uhla, ktorý je veľmi dobre nastavený a neotravuje vodiča prehnanou citlivosťou. Automobil taktiež dokáže rozoznávať jazdu v pruhoch a v prípade neohláseného opustenia vodiča upozorní. Pulsar si navyše svieti xenónovými svetlometmi. Spoza volantu môže vodiča prekvapiť ešte malý záber stieračov, ktoré nechávajú celkom slušnú časť okna mokrú.

Výbavou sa Pulsar radí k špičke. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Pulsar Výbavou sa Pulsar radí k špičke.

Turbo odfukuje, no na preteky sa nechystá

Pod kapotou testovaného vozidla bol najmenší benzínový preplňovaný štvorvalcový motor s objemom 1,2 litra, ktorý Nissan označuje ako DIG-T 115. Dané číslo označuje počet koní. V prepočte na kilowatty ide o 85. Krútiaci moment dosahuje 190 Nm.

Malý preplňovaný motor robí čo môže. No ak... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Pulsar Malý preplňovaný motor robí čo môže. No ak vodič chce výkon, nehanbí sa vypýtať si slušnú porciu paliva.

Malý motor dostal v rámci znižovania objemu motorov pri udržiavaní istého výkonnostného štandardu (downsizingu) turbo. A práve to sa stará o zaujímavé zážitky, no nie z toho jazdného pohľadu. Ide o zvukový efekt. Dá sa počuť pri jazde s otvorenými oknami, alebo pri vypnutom rádiu. Pri preradení turbo vždy hlasno vyfúkne vzduch. A niektorým ľuďom tento zvuk vyčarí na tvári úsmev a pripomína im atmosféru motoršportu.

Inak sa motor správa očakávateľne. Malé turbo má za úlohu dodávať výkon a malý objem nízku spotrebu. Dosiahnuť naraz oboje je však nemožné. V nízkych otáčkach sa s autom nič nedeje, kým sa motor pozbiera a dosiahne aspoň 1 800 otáčok. Následne sa k slovu dostáva preplňovanie, ktoré auto tlačí vpred. Bohužiaľ, na križovatkách a pri potrebe rýchleho odpichu je práca s pohonnou jednotkou trochu problematická. Situácii nepomáha ani extrémne jemný záber spojky.

Pohonná jednotka sa skôr hodí do mesta, no... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Pulsar Pohonná jednotka sa skôr hodí do mesta, no hanbu neurobí ani mimo neho. Krútiaci moment 190 Nm je dostatočný.

Mimo mesta a v kopcoch má však motor dostatok sily na to, aby vodič nemusel zbytočne podraďovať. Dokonca aj pri diaľničných rýchlostiach. Môže za to aj 6 stupňová manuálna prevodovka, ktorej sprevodovanie je veľmi dobré. Jej radenie však pôsobí trochu nepresne. Pri diaľničnom tempe pohonná jednotka točí približne 2 800 otáčok a vo vnútri je ticho. Tu sa však dostávame k problematike spotreby. Laboratórny údaj výrobcu hovorí o priemernom konzume 5,0 l/100 km. Pri absolútne šetrnej jazde mimo mesta sa spotreba nedostala pod 4,6 l/100 km. Priemer testu sa blížil k 8 litrom! Apetít motora priamoúmerne stúpa miere stlačenia plynu. Ale, bohužiaľ, to je daň za malé preplňované motory, ktoré síce úsporné byť vedia, no pri potrebe výkonu si vypýtajú slušnú porciu paliva.

Jazda ponúka pulz pohody

Jazdné vlastnosti Pulsara sú dobre čitateľné. Ako som však už naznačil, jeho domovom nie sú okruhy a majiteľmi športovo zameraní ľudia. Podvozok je nastavený komfortne a teda rýchle prejazdy zákrut sú obtiažne.

Nezávislé viacprvkové zavesenie zadnej nápravy dáva autu stabilitu aj pri prejazde zákrut s nekvalitným povrchom. Okrem toho je v Pulsare prítomné aj nakláňanie, no nejde o nič extrémne. Pochvalu si však zaslúži jeho schopnosť filtrovať nerovnosti a najmä odhlučnenosť kabíny. Miestami sa mi však zdalo, že odhlučnenie motora je ešte lepšie.

Manévrovateľnosť auta je taktiež dobrá. Môže za to elektrický posilňovač riadenia, ktorého účinok sa mení v závislosti od rýchlosti auta. V spolupráci s kamerovými asistentmi je parkovanie hračkou.

Automobil ponúka cestujúcim na zadných... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Pulsar Automobil ponúka cestujúcim na zadných sedadlách jeden z najväčších priestorov vo svojej triede.

Záver

Pulsar je zaujímavé auto pre tých, ktorí nechcú na ceste vytŕčať z radu, no nie sú ochotní zľaviť o svojich nárokov na auto a odmietajú sa zaradiť k majiteľom nemeckých vozidiel. Za cenu 17 900 eur môžete mať auto s nadštandardnou výbavou a vydareným dizajnom. Fanúšikovia kožených sedadiel si priplatia 950 eur a metalízu Nissan svojim zákazníkom dodá za 500 eur.

Za názvom Pulsar však netreba hľadať prudký pulz života alebo dynamiky. Auto útočí na svoju konkurenciu najmä svojou skvelou výbavou a pohodlným zvezením, ktoré sú zaobalené do priaznivej ceny.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 387/2 014/1 520
Rázvor náprav (mm) 2 700
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1 530/1 530
Objem kufra (l) 385
Priestor pre kolená vzadu (mm) 692
Objem nádrže (l) 46
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 258

Technické údaje

Model Nissan Pulsar 1,2 DIG-T 115
Motor 1,2 litrový benzínový preplňovaný štvorvalec
Valce 4 v rade
Objem motora (ccm) 1 197
Max. výkon (kW/ot.) 85/4 500
Krút. moment (Nm/ot.) 190/2 000
Prevodovka 6M
Max. rýchlosť (km/h) 190
0 – 100 km/h (s) 10,7
Priemerná spotreba na 100 km (l) 5,0
Priemerná spotreba počas test (l) 7,9
Cena 17 600 €
Nissan Pulsar- interiér
Nissan Pulsar- interiér
+30Cestujúci vzadu dostali veľa priestoru.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Nissan Pulsar
Články podľa značiek