Test: DS4 1,6 THP- niekoľko prekvapení v jednom

DS je už viac ako rok samostatnou značkou v rámci koncernu PSA. Pravdepodobne sa ešte dlho nezbaví spájania a zamieňania s Citroënom. Ak by nám niekto zaviazal oči, prinútil nás do auta nastúpiť a mali by sme uhádnuť, v akej značke sedíme, Citroën by sme netipovali. DS4 je naozaj prekvapujúce auto, v ktorom ide rozhodne o štýl. Má však aj svoje choroby.

DS4 je na pekná z každej strany. Aj keď príliš veľa francúzskej
avantgardy nemá.
DS4 je na pekná z každej strany. Aj keď príliš veľa francúzskej avantgardy nemá.
Autor: Martin Majerníček

Automobil sa na trhu objavil v roku 2010. V tom čase ešte písmená DS označovali divíziu značky Citroën. Zmena na samostatnú značku v roku 2014. Vozidlá tejto novej značky sú iné. Chcú zaujať dizajnom a luxusom. DS4 však má čo ponúknuť aj v jazdnom prejave. Na test sme zobrali verziu s vydareným 1,6 litrovým preplňovaným benzínovým štvorvalcom, ktorý dodával 210 koní. Jeho využitie môžeme nájsť naprieč celým koncernom a k DS4 sa skutočne hodí.

Áno, DS4 by sme so značkou Citroën spájať už nemali. Ľudia ju však s ňou budú spájať. Dovolíme si tvrdiť, že to ešte chvíľu potrvá, kým sa v povedomí verejnosti zastabilizuje ako samostatná značka. Dôkazom je rozhovor malého chlapca so svojim otcom, ktorý sme si vypočuli na parkovisku. Často sa stáva, že malí chlapci hovoria značky áut, okolo ktorých idú. Ak nejakú nepoznajú, opýtajú sa svojej dospelej verzie. V tomto prípade musíme anonymného chlapca pochváliť. Išlo mu to celkom dobre, až do chvíle, kým došiel k DS4.

Horná línia okien spolu s chrómovými doplnkami vytvárajú siluetu
kupé.
Horná línia okien spolu s chrómovými doplnkami vytvárajú siluetu kupé.
Autor: Martin Majerníček

„Oci, čo je to za auto? Ja takú značku nepoznám,“ opýtalo sa dieťa. „To je Citroën, on už má takýto nový znak,“ odpovedal rodič. A nie je to jediný prípad, ktorý sme počas týždňového používania auta zaznamenali. Niekoľkokrát sme museli vysvetľovať, že DS je samostatná značka. A úplne oprávnene. Je úplne prirodzené, že zdieľa mnohé diely v rámci koncernu PSA. Výsledok je však úplne nový.

Hatchback so siluetou kupé

Zo subjektívneho hľadiska je dizajn DS4 veľmi vydarený. Síce ide o hatchback, no z bočnej strany silueta pripomína kupé. Dobrý vzhľad podporujú aj veľké 19 palcové disky, ktoré však so sebou prinášajú aj isté nevýhody.

Prednej časti dominujú veľké svetlá a mriežka chladiča.
Prednej časti dominujú veľké svetlá a mriežka chladiča.
Autor: Martin Majerníček

V prednej časti je zaujímavá mriežka chladiča a hlavné svetlomety. Ich súčasťou sú LED smerovky a denné svietenie. Dizajnéri sa pohrali aj so zadnými svetlami, ktoré výrazne zasahujú do bokov auta a so svalnatými blatníkmi. Tie zdôrazňujú robustnosť a silu.

Asi najväčším dizajnovým dobrodružstvom sú zadné dvere. Kľučka je ukrytá pri C-stĺpiku. Elegantné riešenie, s ktorým prišla pred mnohými rokmi Alfa Romeo. Lenže v tomto prípade konštruktéri vytvorili akýsi ostrý roh dverí. Rozhodne to vyzerá zaujímavo, no treba na to pri manipulácii s dverami myslieť.

Chróm na spodnej strane nárazníka sa síce môže tváriť, že sú v
ňom koncovky výfukov, no opak je pravdou.
Chróm na spodnej strane nárazníka sa síce môže tváriť, že sú v ňom koncovky výfukov, no opak je pravdou.
Autor: Martin Majerníček

Check-in do luxusného francúzskeho hotela

DS nie je určená pre mladé rodiny, ktorých deti sú schopné zašpiniť a zničiť každú časť interiéru. Po tomto aute skôr siahnu jednotlivci ako po štýlovom vozidle. Alebo možno plní v rodinách úlohu druhého auta, ktoré nie je určené na prepravu celej rodiny.

Hnedá koža dotvára v interiér atmosféru luxusu.
Hnedá koža dotvára v interiér atmosféru luxusu.
Autor: Martin Majerníček

Nastúpenie do testovaného auta znamená príchod do miesta plného hnedej kože a pohodlných sedadiel. Naozaj, koža je skoro všade. Na palubnej doske, volante, radiacej páke a samozrejme na sedadlách. Opäť raz zo subjektívneho hľadiska hodnotíme veľmi pozitívne hnedú farbu.

Na predných sedadlách je miesta dostatok. Okrem vyhrievania majú aj masážnu funkciu. V koncerne PSA to však nie je žiadnou novinkou. Vozidlá značiek Citroën a Peugeot svoju posádku masírujú pomerne bežne.

Cestujúci majú k dispozícii veľké pohodlné sedačky s masážnou
funkciou.
Cestujúci majú k dispozícii veľké pohodlné sedačky s masážnou funkciou.
Autor: Martin Majerníček

Veľmi kladne hodnotíme štartovacie tlačidlo umiestnené v strede medzi vodičom a spolujazdcom. Takto sa predsa štartujú niektoré, omnoho drahšie, športové autá. Najmä vzadu však praktickosť robila veľké ústupky štýlu.

Štartovacie tlačidlo je umiestnené na štýlovom mieste.
Štartovacie tlačidlo je umiestnené na štýlovom mieste.
Autor: Martin Majerníček

Dvere, ktorými sa nastupuje na zadné sedadlá sú pomerne malé a sedadlá sú dosť za C – stĺpikom. Nastupovanie mohlo byť aj komfortnejšie. Čo je však horšie, zadné okná sa nedajú otvárať. Nijako. Ani ručne, ani elektricky, ani sa nedajú vyklopiť. Pravdepodobne je to daň za tvar skla a samotných dverí. V tom prípade DS mohol dozadu umiestniť aspoň výduchy klimatizácie. Nestalo sa tak. Na druhej strane, miesta je vzadu na proporcie auta a jeho zameranie dostatok.

Do batožinového priestoru sa zmestí 385 litrov batožiny. Po sklopení zadných sedadiel až 1 021 litrov.

Batožinový priestor má priemerný objem, no vysokú
nakladaciu hranu.
Batožinový priestor má priemerný objem, no vysokú nakladaciu hranu.
Autor: Martin Majerníček

Výkonu je dostatok

Testované auto bolo vybavené 1,6 litrovým motorom THP, ktorý spaľuje v štyroch valcoch benzín. Výsledkom jeho snaženia je 210 koní výkonu a 285 Nm krútiaceho momentu. Motoru nie je čo vytýkať. Je to vydarená pohonná jednotka. Do interiéru preniká celkom príjemný zvuk a navodzuje pocit dravosti.

1,6 litrový preplňovaný štvorvalec dáva autu ten správny šmrnc.
1,6 litrový preplňovaný štvorvalec dáva autu ten správny šmrnc.
Autor: Martin Majerníček

Krútiaci moment je dostupný už od 1 750 otáčok a teda prítomná nie je ani dlhá odozva na reakciu turba. Pri jazde s týmto autom sme na 100 kilometroch dosiahli priemernú spotrebu 8,0 litra. Motor má však toľko sily a tak s radosťou ide za plynom, že zvýšiť spotrebu nie je problém.

Ešte pred pár rokmi by sme takto vybavené auto označili za hot hatch. Dnes už nie. Najsilnejšie verzie hatchbackov sú dnes výkonnostne úplne inde. Jazda s týmto motorom je však veľmi príjemná. Vodič má pod pravou nohou vždy dostatok výkonu.

Tvar zadných dverí a umiestnenie kľučky sú atypické.
Tvar zadných dverí a umiestnenie kľučky sú atypické.
Autor: Martin Majerníček

Návykové radenie

Asi najlepšou vecou na tomto aute je 6 stupňový manuál. Zabudnite na gumené radenie, ktorým francúzske autá často trpia. Kulisa prevodovky je úžasná. Radenie presné. Radiace dráhy primerané a vodič cíti mechaniku. Prečo nemajú takúto prevodovku všetky autá koncernu?

Radenie v tomto aute prekvapilo najviac. V pozitívnom zmysle.
Radenie v tomto aute prekvapilo najviac. V pozitívnom zmysle.
Autor: Martin Majerníček

Zmena prevodových stupňov bola návyková a radili by sme doteraz, keby nám auto nechali. Hlavica radiacej páky je kovová a to sa každému páčiť nemusí. V chladnej zime a horúcom lete treba spočiatku na manipuláciu s ňou používať rukavice.

Pozor na zuby

Čítajte viac

Značka DS naladila podvozok auta tvrdo. Veľmi tvrdo. Auto bolo navyše obuté do 19 palcových diskov, na ktorých boli pneumatiky s rozmermi 225/40. Úprimne sme sa o ne celý týždeň báli. Na rovnej ceste drží auto ako priklincované. Nenakláňa sa a reže jednu zákrutu za druhou. Problémy prichádzajú pri menej kvalitných cestách. Hrbole a diery, to sú veci, ktoré dokážu auto rozhodiť.

Podvozok je až nezmyslene tvrdý a nedokáže úplne presne kopírovať nerovnosti vozovky. Z toho dôvodu auto odskakuje. Prejazd spomaľovacích prahov v mestách navyše celkom slušne pocíti aj posádka.

Tento problém je určite možné čiastočne eliminovať menšími diskami. Určite by takto ustal prenos nerovností cesty do celého auta. Kto však rád jazdí ostrejšie, tuhosť podvozka ocení.

Menší priemer diskov a vyššia bočnica pneumatík sú pre naše cesty
vhodnejšie.
Menší priemer diskov a vyššia bočnica pneumatík sú pre naše cesty vhodnejšie.
Autor: Martin Majerníček

Záver

Cena typu DS4 začína na hodnote 17 990 eur. Testovaná verzia vo výbave SO CHIC má cenovku od 21 990 eur. V tejto výbave má posádka k dispozícii parkovacieho asistenta, 7 palcový displej, navigáciu, automatickú klimatizáciu alebo panoramatické čelné sklo.

Škoda, že za niektoré veci si treba priplatiť. Napríklad kožená palubná doska stojí 1 200 eur. Na druhej strane aktuálne DS ponúka zvýhodnené ceny balíkov výbavy, ktoré sú oproti štandardnému cenníku lacnejšie aj o viac ako 700 eur.

DS4 ponúka štýlové zvezenie a veľmi dobrú dynamiku.
DS4 ponúka štýlové zvezenie a veľmi dobrú dynamiku.
Autor: Martin Majerníček

DS4 je štýlovým autom. Praktickosť v ňom príliš nehľadajte. Zamerajte sa skôr na luxus a športové zvezenie. A presne týmto smerom je zameraná celá značka. V porovnaní s inými výrobcami, ktorí sú zameraní na štýl ponúka DS stále výhodnejšiu cenu.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 284/1 810/1 535
Rázvor náprav (mm) 2 612
Objem kufra (l) 385/1 021
Objem nádrže (l) 60
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 355

Technické údaje

Model DS4 THP 210 SO CHIC
Motor 1,6 litrový benzínový preplňovaný štvorvalec
Objem motora (ccm) 1 598
Max. výkon (kW/ot.) 155/6 000
Krút. moment (Nm/ot.) 285/1 750
Prevodovka 6M
Max. rýchlosť (km/h) 235
0 – 100 km/h (s) 7,8
Priemerná spotreba na 100 km (l) 5,9
Priemerná spotreba počas test (l) 8,0
Cena testovanej verzie od 21 990 €
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

BMW 730d xDrive

Test: BMW 730d xDrive- absolútnosť

29.05.2016 07:00

BMW radu 7 je vrchol ponuky nemeckej značky. V roku 2015 automobilka začala predávať nový a zároveň šiesty vrchol svojej existencie.

Mini Cooper D

Test: Mini Cooper D- tri valce na jednotku

22.05.2016 07:00

Štýlový Brit a naftový trojvalec? Vo svete Mini je možné všetko.

Jaguar XF 20d

Test: Jaguar XF 20d- prestíž nad zlato

15.05.2016 07:00

Svet automobilov vyššej strednej triedy sa netočí len okolo nemeckých sedanov. Na trhu je druhá generácia Jaguara XF.

Krava, družstvo

Koľko fariem prežije? AŽ 100 sa pripravuje na zánik

29.05.2016 15:00

Na Slovensku zostalo posledných 468 mliečnych fariem. Do konca roka ich môže byť najmenej o 100 menej a ohrozených je 4-tisíc pracovných miest.

Brusel, Fico, summmit,

Fico: Počas predsedníctva budeme riešiť mimoriadne témy

29.05.2016 14:47

Predsedníctvo Európskej rady sa dá zvládnuť, pokiaľ sa riešia bežné témy, Slovensko však podľa Fica bude riešiť mimoriadne témy.

parlament, vybor pre europske zalezitosti, Blaha, kolesik

Návrhy zákonov predložené opozíciou boli zlé, tvrdí Blaha

29.05.2016 14:33

Návrhy zákonov, ktoré predložila Národnej rade SR opozícia, boli zlé a nepripravené. V diskusnej relácii O 5 minút 12 to povedal poslanec strany Smer Ľuboš Blaha.

Lajčák, Miroslav Lajčák, minister zahraničných vecí

OSN oficiálne zaregistrovalo Lajčákovu kandidatúru

29.05.2016 14:04

Organizácia Spojených národov oficiálne zaregistrovala kandidatúru ministra zahraničných vecí Miroslava Lajčáka na post generálneho tajomníka OSN.