Test: Mercedes A250 Sport 4MATIC- najsilnejší z malých

Mercedes ponúka svoj najmenší typ A v niekoľkých prevedeniach od úsporných až po výkonné verzie. Ale čo sa stane, ak výrobca áčko „zaparkuje“ pred brány AMG? Vznikne z neho A250 Sport 4MATIC Motorsport Edition. Model, za ktorým sa ľudia otočia, v dynamike bude len ťažko hľadať súpera a je absolútne vhodný na každodenné použitie. Navyše ho budete môcť zveriť svojej manželke alebo dcére.

Matná farba so zelenými doplnkami pútala pozornosť. No
nebola by krajšia sivo-červená kombinácia?
Matná farba so zelenými doplnkami pútala pozornosť. No nebola by krajšia sivo-červená kombinácia?
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Trieda A je na svete od roku 1997. Prvá generácia prišla ešte do sveta, kedy Mercedes, prípadne všeobecne vozidlá prémiových značiek, boli v očiach ľudí zakódované ako veľké luxusné automobily. Všetky automobilky však postupne začali hľadať nové loviská a práve v segmente C sa našla klientela, ktorá si je ochotná za luxus a techniku priplatiť, no nepotrebuje nevyhnutne veľké auto.

Prvé áčko však malo svojský dizajn a hlavne vyvolalo rozruch kvôli losiemu testu, pri ktorom sa prevrátilo. Ako však roky plynuli, zo škaredého káčatka sa stávala pekná labuť. Od roku 2012 je na trhu už tretia generácia, ktorá definitívne vyzerá najlepšie. V minulom roku navyše hatchback dostal facelift.

Krivky s doplnkami

Tretia generácia triedy A je po dizajnovej stránke vydarené auto. Kým jej predchodkyne pripomínali malé MPV, silueta hatchbacku zaujíma verejnosť oveľa viac. V rámci minuloročného faceliftu automobil dostal upravené nárazníky alebo novú grafiku svetiel. Do ponuky pribudli Full LED svetlá a nové farby.

Predná maska ako luxusný luster.
Predná maska ako luxusný luster.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Prívlastok Sport spolu s Motorsport Edition však automobilu dáva špeciálnu prednú masku s pochrómovanými kryštálmi. Okrem toho sa na aute nachádzal športový bodykit. To znamená, že iné sú nárazníky, ktoré dostali aj farebný akcent. V tomto prípade je áčko oblečené do matnej sivej so zelenými doplnkami. Zelená farba síce práve nezvýrazňuje dynamiku, no ide o vec vkusu. Dizajnovej atraktivite pridávajú aj 18 palcové disky AMG.

Počas testu sme sa stretli so zvedavými pohľadmi okoloidúcich, ktorí sa na auto dokonca pýtali. Niektorí si mysleli, že ide o pravé AMG. Športový Mercedes má evidentne medzi ľuďmi kredit a nevadí, že ide „len“ o triedu A.

Otvory v zadnom nárazníku určené pre výfuky dráždili
fantáziu okoloidúcich.
Otvory v zadnom nárazníku určené pre výfuky dráždili fantáziu okoloidúcich.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Nízko vo svete AMG

Pri nastupovaní do auta sme si uvedomili, že testované áčko je skutočne nízke. Výška 1 433 mm posiela posádku pri nastupovaní pekne k zemi. Avšak po premiestnení sa dovnútra vozidla, privíta pasažierov svet AMG.

Športový interiér triedy A ponúka imitáciu karbónu,
kožu alebo hliník.
Športový interiér triedy A ponúka imitáciu karbónu, kožu alebo hliník.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Verzia Sport prináša od skutočne športových Mercedesov sedačky s integrovanou hlavovou opierkou, hliníkové pedále, imitáciu karbónu na palubnej doske alebo farebné doplnky. Tak ako zelená sa nachádzala vonku na nárazníkoch, vo vnútri bola okolo kruhových výduchov klimatizácie, v prešívaní alebo na sedadlách. Mimochodom vo vrchnej časti športových sedadiel bolo integrované osvetlenie, ktorého farbu je možné meniť.

Dominantnú úlohu palubnej dosky na seba prebral displej informačno-zábavného systému, ktorého ovládanie je uložené v stredovom tuneli. Škoda, že za mapové podklady navigácie si treba priplatiť. Navyše cítiť, že áčko je na trhu už nejaký ten rok. Funkcionalita systému nie je na tak vysokej úrovni, na akú sme zvyknutí v prémiových novinkách. Vodič sa vo vnútri auta cíti obklopený a pohltený interiérom, čo umocňuje športový pocit.

Ovládanie ventilácie a klimatizácie má skutočné
tlačidlá. Našťastie nastavovanie neprebieha prostredníctvom dotykovej
obrazovky. Umiestnenie daného panela je však pomerne nízko. Vodič pri
nastavovaní teploty nevidí na cestu ani periférne.
Ovládanie ventilácie a klimatizácie má skutočné tlačidlá. Našťastie nastavovanie neprebieha prostredníctvom dotykovej obrazovky. Umiestnenie daného panela je však pomerne nízko. Vodič pri nastavovaní teploty nevidí na cestu ani periférne.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Cestujúci na zadných sedadlách majú priemernú porciu miesta. Vysoké postavy sediace za sebou budú musieť hľadať kompromisy. Do batožinového priestoru sa zmestí 341 litrov. Okrem toho je možné zadné sedačky sklopiť. Následne vzniká priestor s objemom 1 157 litrov.

Srdce bije na 211 koní

Pohon testovaného auta zabezpečoval dvojlitrový preplňovaný štvorvalec, ktorý spotrebúva benzín. Motor poskytuje výkon 211 koní a 350 Nm krútiaceho momentu. Navyše okrem 7 stupňového automatu je možné kombinovať ho v tomto modeli aj so 6 stupňovým manuálom. Rovnaký motor sa nachádza aj v kúsku od AMG s označením A45. V tomto prípade je však naladený až na 381 koní!

Motor naladený na 211 koní dosahuje priemernú spotrebu
medzi 9 a 10 l/100 km.
Motor naladený na 211 koní dosahuje priemernú spotrebu medzi 9 a 10 l/100 km.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Testovaný A250 Sport 4MATIC dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a maximálna rýchlosť sa nachádza v oblasti 240 km/h. Mercedes sa s danými číslami nestratí ani medzi ostrými hatchbackmi konkurencie. A to najvýkonnejšie áčko je práve A45, ktoré sa nachádza úplne niekde inde.

Krútiaci moment motora je pritom dostupný už od 1 200 otáčok. Do interiéru navyše nepreniká žiadne dunenie výfuku ani neprimerane málo odhlučnená činnosť motora. O pohonnej jednotke viete iba vtedy, keď poriadne pridáte plyn. Vtedy sa dovnútra dostane koncert ventilov a valcov, ktoré podporuje aj výfukový systém. Na druhej stane prísť s týmto autom niekam nenápadne a potichu nie je žiadny problém.

Plnú agresivitu pohonná jednotka ukazuje v režime
"Sport".
Plnú agresivitu pohonná jednotka ukazuje v režime "Sport".
Autor: Pravda, Martin Majerníček

V spojení s pohonom všetkých kolies 4MATIC a 7 stupňovou automatickou prevodovkou si majiteľ auta na 100 kilometrov musí pripraviť približne 9 litrov 95 oktánového benzínu. V meste a na diaľnici si áčko od nás vypýtalo 9,5 l/100 km. Mimo mesta v ekologickom režime, kedy prevodovka dokáže plachtiť, spotreba klesla na 6,4 l/100 km. Pri plnom využívaní výkonu sa však medze spotrebe nekladú a dvojciferné číslo je absolútnou samozrejmosťou.

Aj do mesta, aj na zákruty

Jazdné vlastnosti malého Mercedesu sú na vysokej úrovni. Automobil navyše nie je naladený príliš tvrdo a zvládnete s ním aj jazdu po menej rovnom asfalte. Navyše na palube sme mali adaptívne tlmiče, ktorých tuhosť sme mohli meniť. Najviac stuhli v športovom režime, kedy sa auto pripravilo na akciu.

Kto chce jazdiť na spotrebu, musí si nastaviť zelený
režim.
Kto chce jazdiť na spotrebu, musí si nastaviť zelený režim.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Riadenie áčka je presné a ostré. Pohon všetkých kolies držal auto vyvážené. Na limite má auto tendenciu byť pod plynom nedotáčavé. Našťastie sme mali tú možnosť a jednu noc sme narazili aj na zasneženú neodhrnutú cestu horského prechodu Čertovica, kde pohon všetkých kolies musel dokázať, že vie nielen jazdiť rýchlo, ale aj v sťažených podmienkach. Toľko zábavy sme už dávno nezažili. Aj v tomto prípade prichádza k slovu režim Sport+, vďaka ktorému sa utlmí stabilizačný systém a všetky štyri kolesá sa môžu nerušene pretáčať.

Priemer otáčania auta je 11 metrov. Netreba sa teda báť, že kvôli vyššiemu výkonu je auto ťažko manévrovateľné v malých priestoroch. Pri parkovaní poteší cúvacia kamera, ktorá je však výklopná. A teda nezašpiní sa po desaťmetrovej jazde v daždi.

Panel rádia pôsobí zastaralo. Klávesnica ako z mobilného
telefónu sa dnes už nenosí.
Panel rádia pôsobí zastaralo. Klávesnica ako z mobilného telefónu sa dnes už nenosí.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Dobrou správou je, že systém si pamätá nastavenie jazdných režimov. A teda ak chce niekto vždy jazdiť v športovom režime, nemusí ho po každom naštartovaní nastavovať. Na každodenné používanie je najlepší komfortný režim. Ekologické nastavenie utlmí činnosť motora a snaží sa čo najviac benzínu nechať v nádrži.

Záver

Kým Mercedes-AMG A45 sa môže zdať väčšine bežných vodičov až príliš brutálny, A250 Sport 4MATIC Motorsport Edition nie. Auto s doplnkami športovca sa nehanbí jazdiť normálnymi tempami v meste alebo po diaľničnom obchvate. V prípade potreby však dokáže nekompromisne zrýchľovať a hltať zákruty.

7 stupňový automat radí bez zaváhania. Kto však chce
zobrať veci do vlastných rúk, môže to urobiť prostredníctvom pádiel pod
volantom.
7 stupňový automat radí bez zaváhania. Kto však chce zobrať veci do vlastných rúk, môže to urobiť prostredníctvom pádiel pod volantom.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Základná cena modelu A250 Sport 4MATIC je 30 915 eur. Počítať však treba s drahšou príplatkovou výbavou, ktorá je u nemeckých značiek samozrejmosťou. Aktívny parkovací asistent stojí 675 eur, adaptívny tempomat 860 eur alebo adaptívny asistent diaľkových svetiel 180 eur. Za panoramatickú strechu sa pripláca 900 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 299
Šírka (mm) 2 022
Výška (mm) 1 433
Rázvor (mm) 2 699
Objem batožinového priestoru 341/1 157 l
Objem palivovej nádrže 56 l
Prevádzková hmotnosť 1 505 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový štvorvalec s turbodúchadlom
Zdvihový objem motora 1 991 cm3
Kompresný pomer 9,8:1
Výkon 155 kW (211 k ) pri 5 500 ot./min
Max. krútiaci moment 350 Nm pri 1 200 – 4 000 ot./min
Prevodovka 7-stupňová automatická
Pohon AWD
Max rýchlosť 240 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 6,4 s
Spotreba (kombi) 6,6 l/100 km
Spotreba (test) 9,3 l/100 km
Emisie CO2 154 g/km

Cena a záruka

Predajná cena modelu 30 915 EUR
Cena testovaného vozidla 55 416 EUR
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Škoda Superb Combi 2,0 TSI L&K

Test: Škoda Superb Combi 2,0 TSI- namiesto šiestich nastúpili štyria

25.09.2016 07:00

Škoda Superb ako vlajková loď českej značky si rozhodne zaslúži verziu, ktorá je výnimočná. V minulej generácii strop ponuky zabezpečoval 3,6 litrový benzínový šesťvalec.

Citroën C-Elysée

Test: Citroën C-Elysée BlueHDi 100- lacný a úsporný

18.09.2016 07:00

Cena auta, rozmery a prevádzkové náklady sú častými rozhodujúcimi faktormi pre kúpu auta. Citroën C-Elysée ich spája do veľmi zaujímavej kombinácie.

Mercedes E 350d

Test+video: Mercedes E 350d- piaty elegán

11.09.2016 07:00

Mercedes posunul svoju triedu E opäť o niečo ďalej. Nový automobil je nabitý technológiami, o ktorých sa jeho predchodcom ani nesnívalo.

Jim Yong Kim

Riaditelia Svetovej banky zvolili do čela opäť Jima Yong Kima

27.09.2016 23:10

Výkonní riaditelia Svetovej banky opätovne zvolili Jima Yong Kima za šéfa tejto investície.

počítač, informačné technológie, vírus, hacker,

Hackeri napadli mobily amerických demokratov

27.09.2016 22:08

Zahraničné hackeri pravdepodobne napadli mobilné telefóny niektorých predstaviteľov americkej Demokratickej strany. Je o tom presvedčeá FBI.

zhromaždenie, chceme lepšiu krajinu

Chceme lepšiu krajinu: Na Námestí SNP protestovali aj známe osobnosti

27.09.2016 20:20

Okolo 500 ľudí sa zišlo v utorok večer na bratislavskom Námesti SNP s heslom "Chceme lepšiu krajinu!". Medzi osobnosťami, ktoré vystúpili na pódiu, nechýbali Milan Kňažko či Richard Stanke.

žena, práca, kancelária

V Poľsku sa chystá štrajk žien pre potraty

27.09.2016 19:09

Zatiaľ viac ako 30 000 Poliek prisľúbilo, že sa budúci pondleok zapojí do "výstražného štrajku žien" na protest proti chystanému sprísneniu protipotratového zákona.