Test: Mercedes A250 Sport 4MATIC- najsilnejší z malých

Mercedes ponúka svoj najmenší typ A v niekoľkých prevedeniach od úsporných až po výkonné verzie. Ale čo sa stane, ak výrobca áčko „zaparkuje“ pred brány AMG? Vznikne z neho A250 Sport 4MATIC Motorsport Edition. Model, za ktorým sa ľudia otočia, v dynamike bude len ťažko hľadať súpera a je absolútne vhodný na každodenné použitie. Navyše ho budete môcť zveriť svojej manželke alebo dcére.

21.02.2016 07:00
debata (11)
Matná farba so zelenými doplnkami pútala... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes A250 Sport 4MATIC Matná farba so zelenými doplnkami pútala pozornosť. No nebola by krajšia sivo-červená kombinácia?

Trieda A je na svete od roku 1997. Prvá generácia prišla ešte do sveta, kedy Mercedes, prípadne všeobecne vozidlá prémiových značiek, boli v očiach ľudí zakódované ako veľké luxusné automobily. Všetky automobilky však postupne začali hľadať nové loviská a práve v segmente C sa našla klientela, ktorá si je ochotná za luxus a techniku priplatiť, no nepotrebuje nevyhnutne veľké auto.

Prvé áčko však malo svojský dizajn a hlavne vyvolalo rozruch kvôli losiemu testu, pri ktorom sa prevrátilo. Ako však roky plynuli, zo škaredého káčatka sa stávala pekná labuť. Od roku 2012 je na trhu už tretia generácia, ktorá definitívne vyzerá najlepšie. V minulom roku navyše hatchback dostal facelift.

Krivky s doplnkami

Tretia generácia triedy A je po dizajnovej stránke vydarené auto. Kým jej predchodkyne pripomínali malé MPV, silueta hatchbacku zaujíma verejnosť oveľa viac. V rámci minuloročného faceliftu automobil dostal upravené nárazníky alebo novú grafiku svetiel. Do ponuky pribudli Full LED svetlá a nové farby.

Predná maska ako luxusný luster. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes A250 Sport 4MATIC Predná maska ako luxusný luster.

Prívlastok Sport spolu s Motorsport Edition však automobilu dáva špeciálnu prednú masku s pochrómovanými kryštálmi. Okrem toho sa na aute nachádzal športový bodykit. To znamená, že iné sú nárazníky, ktoré dostali aj farebný akcent. V tomto prípade je áčko oblečené do matnej sivej so zelenými doplnkami. Zelená farba síce práve nezvýrazňuje dynamiku, no ide o vec vkusu. Dizajnovej atraktivite pridávajú aj 18 palcové disky AMG.

Počas testu sme sa stretli so zvedavými pohľadmi okoloidúcich, ktorí sa na auto dokonca pýtali. Niektorí si mysleli, že ide o pravé AMG. Športový Mercedes má evidentne medzi ľuďmi kredit a nevadí, že ide „len“ o triedu A.

Otvory v zadnom nárazníku určené pre výfuky... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes A250 Sport 4MATIC Otvory v zadnom nárazníku určené pre výfuky dráždili fantáziu okoloidúcich.

Nízko vo svete AMG

Pri nastupovaní do auta sme si uvedomili, že testované áčko je skutočne nízke. Výška 1 433 mm posiela posádku pri nastupovaní pekne k zemi. Avšak po premiestnení sa dovnútra vozidla, privíta pasažierov svet AMG.

Športový interiér triedy A ponúka imitáciu... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes A250 Sport 4MATIC Športový interiér triedy A ponúka imitáciu karbónu, kožu alebo hliník.

Verzia Sport prináša od skutočne športových Mercedesov sedačky s integrovanou hlavovou opierkou, hliníkové pedále, imitáciu karbónu na palubnej doske alebo farebné doplnky. Tak ako zelená sa nachádzala vonku na nárazníkoch, vo vnútri bola okolo kruhových výduchov klimatizácie, v prešívaní alebo na sedadlách. Mimochodom vo vrchnej časti športových sedadiel bolo integrované osvetlenie, ktorého farbu je možné meniť.

Dominantnú úlohu palubnej dosky na seba prebral displej informačno-zábavného systému, ktorého ovládanie je uložené v stredovom tuneli. Škoda, že za mapové podklady navigácie si treba priplatiť. Navyše cítiť, že áčko je na trhu už nejaký ten rok. Funkcionalita systému nie je na tak vysokej úrovni, na akú sme zvyknutí v prémiových novinkách. Vodič sa vo vnútri auta cíti obklopený a pohltený interiérom, čo umocňuje športový pocit.

Ovládanie ventilácie a klimatizácie má skutočné... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes A250 Sport 4MATIC Ovládanie ventilácie a klimatizácie má skutočné tlačidlá. Našťastie nastavovanie neprebieha prostredníctvom dotykovej obrazovky. Umiestnenie daného panela je však pomerne nízko. Vodič pri nastavovaní teploty nevidí na cestu ani periférne.

Cestujúci na zadných sedadlách majú priemernú porciu miesta. Vysoké postavy sediace za sebou budú musieť hľadať kompromisy. Do batožinového priestoru sa zmestí 341 litrov. Okrem toho je možné zadné sedačky sklopiť. Následne vzniká priestor s objemom 1 157 litrov.

Srdce bije na 211 koní

Pohon testovaného auta zabezpečoval dvojlitrový preplňovaný štvorvalec, ktorý spotrebúva benzín. Motor poskytuje výkon 211 koní a 350 Nm krútiaceho momentu. Navyše okrem 7 stupňového automatu je možné kombinovať ho v tomto modeli aj so 6 stupňovým manuálom. Rovnaký motor sa nachádza aj v kúsku od AMG s označením A45. V tomto prípade je však naladený až na 381 koní!

Motor naladený na 211 koní dosahuje priemernú... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes A250 Sport 4MATIC Motor naladený na 211 koní dosahuje priemernú spotrebu medzi 9 a 10 l/100 km.

Testovaný A250 Sport 4MATIC dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a maximálna rýchlosť sa nachádza v oblasti 240 km/h. Mercedes sa s danými číslami nestratí ani medzi ostrými hatchbackmi konkurencie. A to najvýkonnejšie áčko je práve A45, ktoré sa nachádza úplne niekde inde.

Krútiaci moment motora je pritom dostupný už od 1 200 otáčok. Do interiéru navyše nepreniká žiadne dunenie výfuku ani neprimerane málo odhlučnená činnosť motora. O pohonnej jednotke viete iba vtedy, keď poriadne pridáte plyn. Vtedy sa dovnútra dostane koncert ventilov a valcov, ktoré podporuje aj výfukový systém. Na druhej stane prísť s týmto autom niekam nenápadne a potichu nie je žiadny problém.

Plnú agresivitu pohonná jednotka ukazuje v... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes A250 Sport 4MATIC Plnú agresivitu pohonná jednotka ukazuje v režime "Sport".

V spojení s pohonom všetkých kolies 4MATIC a 7 stupňovou automatickou prevodovkou si majiteľ auta na 100 kilometrov musí pripraviť približne 9 litrov 95 oktánového benzínu. V meste a na diaľnici si áčko od nás vypýtalo 9,5 l/100 km. Mimo mesta v ekologickom režime, kedy prevodovka dokáže plachtiť, spotreba klesla na 6,4 l/100 km. Pri plnom využívaní výkonu sa však medze spotrebe nekladú a dvojciferné číslo je absolútnou samozrejmosťou.

Aj do mesta, aj na zákruty

Jazdné vlastnosti malého Mercedesu sú na vysokej úrovni. Automobil navyše nie je naladený príliš tvrdo a zvládnete s ním aj jazdu po menej rovnom asfalte. Navyše na palube sme mali adaptívne tlmiče, ktorých tuhosť sme mohli meniť. Najviac stuhli v športovom režime, kedy sa auto pripravilo na akciu.

Kto chce jazdiť na spotrebu, musí si nastaviť... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes A250 Sport 4MATIC Kto chce jazdiť na spotrebu, musí si nastaviť zelený režim.

Riadenie áčka je presné a ostré. Pohon všetkých kolies držal auto vyvážené. Na limite má auto tendenciu byť pod plynom nedotáčavé. Našťastie sme mali tú možnosť a jednu noc sme narazili aj na zasneženú neodhrnutú cestu horského prechodu Čertovica, kde pohon všetkých kolies musel dokázať, že vie nielen jazdiť rýchlo, ale aj v sťažených podmienkach. Toľko zábavy sme už dávno nezažili. Aj v tomto prípade prichádza k slovu režim Sport+, vďaka ktorému sa utlmí stabilizačný systém a všetky štyri kolesá sa môžu nerušene pretáčať.

Priemer otáčania auta je 11 metrov. Netreba sa teda báť, že kvôli vyššiemu výkonu je auto ťažko manévrovateľné v malých priestoroch. Pri parkovaní poteší cúvacia kamera, ktorá je však výklopná. A teda nezašpiní sa po desaťmetrovej jazde v daždi.

Panel rádia pôsobí zastaralo. Klávesnica ako z... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes A250 Sport 4MATIC Panel rádia pôsobí zastaralo. Klávesnica ako z mobilného telefónu sa dnes už nenosí.

Dobrou správou je, že systém si pamätá nastavenie jazdných režimov. A teda ak chce niekto vždy jazdiť v športovom režime, nemusí ho po každom naštartovaní nastavovať. Na každodenné používanie je najlepší komfortný režim. Ekologické nastavenie utlmí činnosť motora a snaží sa čo najviac benzínu nechať v nádrži.

Záver

Kým Mercedes-AMG A45 sa môže zdať väčšine bežných vodičov až príliš brutálny, A250 Sport 4MATIC Motorsport Edition nie. Auto s doplnkami športovca sa nehanbí jazdiť normálnymi tempami v meste alebo po diaľničnom obchvate. V prípade potreby však dokáže nekompromisne zrýchľovať a hltať zákruty.

7 stupňový automat radí bez zaváhania. Kto však... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes A250 Sport 4MATIC 7 stupňový automat radí bez zaváhania. Kto však chce zobrať veci do vlastných rúk, môže to urobiť prostredníctvom pádiel pod volantom.

Základná cena modelu A250 Sport 4MATIC je 30 915 eur. Počítať však treba s drahšou príplatkovou výbavou, ktorá je u nemeckých značiek samozrejmosťou. Aktívny parkovací asistent stojí 675 eur, adaptívny tempomat 860 eur alebo adaptívny asistent diaľkových svetiel 180 eur. Za panoramatickú strechu sa pripláca 900 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 299
Šírka (mm) 2 022
Výška (mm) 1 433
Rázvor (mm) 2 699
Objem batožinového priestoru 341/1 157 l
Objem palivovej nádrže 56 l
Prevádzková hmotnosť 1 505 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový štvorvalec s turbodúchadlom
Zdvihový objem motora 1 991 cm3
Kompresný pomer 9,8:1
Výkon 155 kW (211 k ) pri 5 500 ot./min
Max. krútiaci moment 350 Nm pri 1 200 – 4 000 ot./min
Prevodovka 7-stupňová automatická
Pohon AWD
Max rýchlosť 240 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 6,4 s
Spotreba (kombi) 6,6 l/100 km
Spotreba (test) 9,3 l/100 km
Emisie CO2 154 g/km

Cena a záruka

Predajná cena modelu 30 915 EUR
Cena testovaného vozidla 55 416 EUR
Mercedes A250 Sport 4MATIC
Mercedes A250 Sport 4MATIC
+42Mercedes A250 Sport 4MATIC

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes A250 Sport 4MATIC #Mercedes triedy A
Články podľa značiek