Test: Opel Astra 1,0 Turbo- po diéte aj s trojvalcom

Opel Astra je už desaťročia stálicou automobilového neba. Na Slovensku pomerne obľúbené auto dostalo v minulom roku novú generáciu.

Opel Astra 1,0 Turbo
Opel Astra 1,0 Turbo
Autor: ,

Nová Astra pocítila po prvýkrát záujem verejnosti počas minuloročného autosalónu vo Frankfurte. Opel sa pri jej konštrukcii vydal cestou znižovania hmotnosti. V medzigeneračnom porovnaní je v závislosti od výbavy a motora novinka ľahšia až o 200 kilogramov. Navyše je v každom smere menšia. Pod kapotu sa dokonca po prvýkrát dostáva trojvalec. Vyskúšali sme ¬práve základný litrový benzínový trojvalec s turbom vo výbave Enjoy.

Elegancia ostáva verná predchodcom

Nová Astra po vzore predošlých generácií nie je extravagantné auto, za ktorým sa ľudia budú otáčať. Napriek novému vzhľadu bude automobil na parkoviskách a cestách opäť patriť k tým obyčajným vozidlám. Opel však pravdepodobne nemal ani zámer urobiť z Astry univerzálny pútač pozornosti.

Karoséria Astry je ľahšia o 77 kilogramov.
Karoséria Astry je ľahšia o 77 kilogramov.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Karoséria automobilu nešetrí eleganciou. Mimochodom samotná karoséria v porovnaní s predošlou generáciou schudla o 77 kilogramov. Z nášho pohľadu je mimoriadne vyvážená a uhladená predná časť vozidla, kde spolu veľmi dobre ladia svetlá, mriežka chladiča, nárazník a kapota.

Hlavné svetlomety sú pomerne výrazne pretiahnuté do strán karosérie. Ich súčasťou je aj LED denné svietenie. Po bokoch zaujme C stĺpik, ktorý je vo svojej hornej časti čierny. Vďaka tomuto riešeniu sa z diaľky môže zdať, že biela strecha je upevnená len v prednej časti a dozadu sa bez nutnosti uchytenia len elegantne zvažuje. Tento prvok dodáva automobilu asi najväčšiu eleganciu, no Opel nie je prvým výrobcom, ktorý ho použil. Zadnej časti dominujú svetlá bumerangového tvaru. Nemohli sme sa však ubrániť pocitu, že zadok auta sme už niekde videli.

Elegantné línie podporujú čierne B a C stĺpiky.
Elegantné línie podporujú čierne B a C stĺpiky.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Menšia zvonku, veľká vo vnútri

Opel odviedol slušný kus práce v interiéri automobilu najmä s dôrazom na priestornosť. Cestujúci na predných sedadlách sa potešia menej výraznému stredovému panelu, ktorý dáva viac miesta pre ich nohy. Rovnako nohy si prídu na svoje aj v zadnej časti. Batožinový priestor pojme 370 litrov batožiny.

Interiér Astry vyzerá aj v nižšej výbave elegantne a
moderne.
Interiér Astry vyzerá aj v nižšej výbave elegantne a moderne.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Prvým problémom môžu byť základné sedačky. Kým na bežné denné vozenie sa stačia, pri dlhšej jazde sme počúvali sťažnosti práve zo zadnej časti. Vpredu navyše chýbalo výraznejšie bočné vedenie. Vo vyššej výbave však nájdete oveľa lepšie sedadlá s masážnou funkciou alebo s odvetrávaním.

Prístrojová doska je skonštruovaná moderne s kvalitným vypracovaním. Strieborné a sivé plochy dodávajú vnútru potrebnú eleganciu. Základný displej s uhlopriečkou 7 palcov patrí k priemeru. Na dotyky reaguje bez zaváhania a rovnako tak dobre odoberá aj odtlačky prstov, ktoré na ňom ostávajú. Prostredníctvom neho ovládate pripojený telefón, rádio a podobne. Rádio môžete ovládať aj skupinou tlačidiel tesne pod displejom.

Automatická dvojzónová klimatizácia je sériovo dostupná
v najvyššej výbave. Inak sa za ňu dopláca 450 eur.
Automatická dvojzónová klimatizácia je sériovo dostupná v najvyššej výbave. Inak sa za ňu dopláca 450 eur.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Pod ním je skupina tlačidiel na ovládanie ventilácie a vyhrievania rôznych častí auta, medzi ktorými nechýbal ani volant alebo sedadlá. Ešte pod týmito tlačidlami je zvláštny útvar pripomínajúci prístup do akejsi priehradky. Nič také to nie je. Dlho sme rozmýšľali, čo to vlastne môže byť. Až neskôr sme zistili, že je to miesto, kde sa dá uchytiť držiak na mobilný telefón. No nebola by na tomto mieste lepšie otvorená priehradka?

Určite však treba oceniť aj volant, ktorý padol do ruky, ako sa patrí. Jeho súčasťou je navyše ovládanie rádia a tempomatu. Otáčkomer a tachometer Nemci poňali čisto prakticky. Jednoduché ukazovatele vodičovi povedia čo treba, no nedajú do tých informácií žiadnu emóciu.

Základné sedadlá sú dostatočne veľké a pohodlné. Za
príplatok ich však môžu nahradiť lepšie s masážnou funkciou.
Základné sedadlá sú dostatočne veľké a pohodlné. Za príplatok ich však môžu nahradiť lepšie s masážnou funkciou.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Trojvalec ťaží z diéty

Pod kapotou testovaného auta bol 1,0 litrový benzínový trojvalec s výkonom 105 koní, ktorý tvorí základ ponuky. Výkonovo ho podlieza ešte 1,4 litrový štvorvalec bez turba. Avšak Astra nikdy predtým trojvalec nepoužívala a teda sme boli zvedaví, ako si s ním rozumie. Opel sa snažil eliminovať zvukový a vibračný prejav týchto motorov.

Po naštartovaní je však jasné, že pod kapotou sú len tri valce. Vibrácií nie je veľa, no zvuk pohonnú jednotku prezradil. Všetko však stíchne po rozbehnutí auta, kedy je podľa zvuku skutočne ťažké rozpoznať, aký motor je pod kapotou. Opel pohonnú jednotku odhlučnil veľmi dobre.

Trojvalec pod kapotou Astry plní svoju funkciu dobre. Je
zaujímavou alternatívou k 1,4 litrovému štvorvalcu bez turba.
Trojvalec pod kapotou Astry plní svoju funkciu dobre. Je zaujímavou alternatívou k 1,4 litrovému štvorvalcu bez turba.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Testovaný motor mal 105 koní. Na trhu sú aj výkonnejšie trojvalce. Tento však ťaží z toho, že musí pracovať s autom, ktorého hmotnosť osciluje medzi 1 100 až 1 200 kilogramov (plus posádka). Bežnou praxou pri jazde s týmto motorom bude častejšia práca s prevodovkou, ktorá má mimochodom len 5 stupňov.

Kým v nižších otáčkach sa motor ako keby hľadá, nastupovať na scénu začína za hranicou 2 000 otáčkok a svoje maximum dosahuje okolo 4-tisícok. Žiadna dráma sa však nedeje. Ide o základný motor, takže od neho nemožno očakávať zázraky. Jeho výhodou je však samotné preplňovanie, ktoré do systému dáva 170 Nm krútiaceho momentu. Pružnosť je teda pocitovo lepšia ako s atmosférickým štvorvalcom s objemom 1,4 litra.

Priemerná spotreba sa pohybuje medzi 6 a 7 l/100 km. Kto chce
jazdiť úsporne, uvidí na palubnom počítači aj 5 litrový odber.
Priemerná spotreba sa pohybuje medzi 6 a 7 l/100 km. Kto chce jazdiť úsporne, uvidí na palubnom počítači aj 5 litrový odber.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Spotreba bude približne rovnaká. Trojvalce sú veľmi háklivé na správanie vodiča. Kto chce plný výkon, musí sa vzdať vidiny nízkej spotreby. Na druhej strane, kto ide pomaly, ušetrí. Mimo mesta sa nám pri úspornej jazde podarilo dosiahnuť spotrebu 5,0 l/100 km. V meste sme spotrebovali 7,5 l/100 km, na diaľnici ešte o 0,2 litra viac. Celkový priemer sa ustálil na hodnote 6,4 l/100 km.

Chudlo sa aj na podvozku

Nový Opel Astra trojvalcom je určený najmä na používanie do mesta. Vo všeobecnosti nová generácia podstúpila odtučňovaciu kúru aj v oblasti podvozku. Nechceme tým povedať, žeby sa to negatívne prejavilo na jazdných vlastnostiach. Jedinou nevýhodou tohto zhadzovania kíl je slabšie odhlučnenie od kolies. Najmä na diaľnici a vo vyšších rýchlostiach prenikal do interiéru hluk. Aj prejazd nerovností boli sprevádzané príliš počuteľným zvukovým prejavom.

Čítajte viac

Bohužiaľ, táto verzia nie je vybavená Wattovým priamovodom. To znamená, že zadok trápia neduhy klasické pre jednoduché zavesenie zadnej nápravy. Na zákrutách s nerovnosťami má tendenciu odskakovať. Celkové nastavenie podvozku by sme mohli označiť za tuhšie.

S 1,0 litrovým trojvalcom, nikto ostro jazdiť nebude. Vyššie verzie Astry Wattov priamovod majú. V meste si s Astrou užijete jej schopnosť zdolávať prekážky v podobe výmoľov a iných nerovností. Rovnako tak v meste sme využívali pomerne silný účinok posilňovača riadenia. Riadenie je teda síce nekomunikatívne, no pri parkovaní je veľmi nápomocné. Pri tejto činnosti nás trochu vyrušoval parkovací senzor, ktorý má skutočne nepríjemný zvuk. Ako budík. Navyše pri každom zaradení spiatočky sa napriek predchádzajúcej deaktivácii opäť zapne.

Pri mestskej premávke treba oceniť aj štart-stop systém, ktorý motor nevypínal úplne za každých okolností. Na jeho opätovné naštartovanie však netreba stlačiť spojku, ale pustiť brzdu. A teda vodič môže pred koncom červenej zaradiť s nohou na brzde prvý prevodový stupeň a motor naskočí až keď sa ide skutočne rozbehnúť. Keď brzdu pustí. To však neznamená, že vodiči by mali stáť na spojke so zaradenou rýchlosťou celú dobu počas červenej na semafore.

Aj základná výbava ponúka LED denné svietenie.
Aj základná výbava ponúka LED denné svietenie.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Záver

Opel Astra bude aj v tejto generácii patriť k stáliciam na našich cestách. Nemecký automobil pôsobí kvalitným dojmom. Výrobca sa však nevyhol downsizingu. Nemá zmysel sa na to sťažovať, tento trend musíme jednoducho akceptovať. Síce na spotrebe štandardne nikto nevyhráva, motor je dobre odhlučnený a v meste dostatočne pružný. Turbo mu navyše dáva potrebnú dávku pružnosti, ktorú motory bez preplňovania nemajú.

Výrobca v novej Astre ponúkol niekoľko zaujímavých riešení, či už v oblasti interiéru alebo v konštrukcii podvozka. Musíte si za nich však priplatiť, prípadne zvoliť silnejšiu motorizáciu. Už v základnej výbave Selection Opel ponúka denné LED svietenie, klimatizáciu, diaľkové zamykanie, hlavové airbagy a iné.

Základná cena Astry dosahuje 12 290 eur.
Základná cena Astry dosahuje 12 290 eur.
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Enjoy pridáva chrómovú mriežku chladiča, kožený volant s ovládaním rádia a tempomatu, samotný tempomat alebo elektrické ovládanie aj zadných okien. Vyššie výbavy ponúkajú aj systém udržania vozidla v jazdných pruhoch, automatické núdzové brzdenie alebo rozpoznávanie značiek. Za príplatok 1 480 eur môžete mať v Astre adaptívne LED Matrix svetlomety. Masážna funkcia s odvetrávaním sedadiel je dostupná za 1 650 eur. Navigačný systém stojí ďalších 550 eur.

Ak ste však srdcom vodič a očakávate od auta pridanú hodnotu, určite by ste mali siahnuť po silnejšej motorizácii. Malý trojvalec urobí dobrú službu v meste a na krátkych trasách.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 370
Šírka (mm) 1 809
Výška (mm) 1 485
Rázvor (mm) 2 662
Objem batožinového priestoru 370/1 210 l
Objem palivovej nádrže 48 l
Hmotnosť vozidla 1 169 – 1 289 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový trojvalec s turbodúchadlom
Zdvihový objem motora 999 cm3
Výkon 77 kW (105 k ) pri 4 500 – 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 170 Nm pri 1 800 – 4 250 ot./min
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Pohon FWD
Max rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,2 s
Spotreba (kombi) 4,3 l/100 km
Spotreba (test) 6,4 l/100 km
Emisie CO2 99 g/km

Cena a záruka

Predajná cena modelu 14 190 EUR
Cena testovaného vozidla 16 300 EUR
Záruka 5 rokov/150 000 km
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST- majster zákrut

26.06.2016 07:00

Radosť z jazdy nemusia prinášať len drahé športové autá. Zvládnu to aj malé hatchbacky, akým je napríklad Ford Fiesta ST.

2017 Maserati Quattroporte

Maserati Quattroporte: Po facelifte s lepšou aerodynamikou

24.06.2016 06:00

Šiesta generácia talianskeho luxusného sedanu je na trhu už od roku 2013. Teraz prišiel čas na jej omladenie.

Mini Cooper S Cabrio

Test: Mini Cooper S Cabrio- malá oslava leta

19.06.2016 07:00

Leto sa začalo a Mini na jeho príchod zareagovalo spustením predaja novej generácie svojho kabrioletu.

peniaze, sporenie, vkaldy, investovanie, investícia, úrok, úroky

V Nemecku nechcú platiť do únijnej kasy aj za Britov

30.06.2016 15:38

Nemecko by nemalo byť zaťažené dodatočnými nákladmi vyplývajúcimi z toho, že z Európskej únie odchádza Veľká Británia.

Salah Abdeslam.

Belgicko vydalo Francúzsku spoločníka teroristu z Paríža

30.06.2016 15:13

Belgické úrady vydali Francúzsku Hamza Attoua, spoločníka hlavného podozrivého z teroristického útoku z minulého novembra v Paríži Salaha Abdeslama.

stesko

Banskobystrická Galéria v podkroví má Valaskú (se) zónu Milana Šteska

30.06.2016 15:11

Vôňa hôr, slobody, života – aj tak možno pomenovať výstavu maliara Milana Šteska, ktorú sprístupnili v Galérii v podkroví v Banskej Bystrici.

turecko, útok, istanbul

Je to stratégia teroristov, hovorí o útokoch na letiská expert

30.06.2016 15:00

Teroristická hrozba pre krajinu ako Slovensko je určite nižšia ako napríklad pre Nemecko či Taliansko. Útoky proti letiskám sú však vážnou hrozbou.