Test: Ford Galaxy 2,0 TDCi- maximum pre rodinu

Ford myslí na početné rodiny asi najviac spomedzi bežných automobiliek. Nájsť v ponuke výrobcu vozidlo, ktoré má sedem miest na sedenie nie je vôbec náročné. Kráľom veľkopriestorových Fordov je model Galaxy. Po vyskúšaní S-Maxu a Grand C-Maxu sme sa pozreli na to, aká je naftová „galaxia“.

10.04.2016 07:00
debata (11)
Tretia generácia typu Galaxy má podobnú tvár... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Galaxy Tretia generácia typu Galaxy má podobnú tvár ako zvyšok rodiny.

Automobilka v súčasnosti predáva tretiu generáciu typu Galaxy. Prvá verzia na trh dorazila pred dvadsiatimi rokmi a v predaji vydržala až do roku 2006. Následne ju vystriedala generácia druhá, ktorá sa do dôchodku odobrala v minulom roku. Od vtedy je k dispozícii tretia generácia, ktorá sa dizajnovo zaradila medzi svoje sestry a bratov.

Mnoho sedemmiestnych automobilov, aj od Fordu, ponúka dve miesta navyše, len ako akési núdzové riešenie. Majiteľ na ne pošle sedieť spravidla len malé deti, alebo niekoho, koho nemá rád. Avšak práve Galaxy je výnimkou.

Automobil už na pohľad pojme do svojich útrob... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Galaxy Automobil už na pohľad pojme do svojich útrob mnoho.

Uhladený elegán

Počas testu sme sa stretli s otázkou, v čom je rozdiel medzi S-Maxom a Galaxy? Pýtali sa nás ju ľudia a položili sme si ju aj my sami. Vo všeobecnosti by sme mohli povedať, že S-Max je športovejší. Ako prvé si však všimneme iný dizajn.

Galaxy sa nesnaží vyzerať ako športovec z rodinného fitnescentra. Jeho doménou sú najmä čisté línie a najväčším výstrelkom je veko batožinového priestoru, kde tmavá farba okna plynulo prechádza do zadných svetiel a lak začína až pod modrým oválom.

Galaxy na rozdiel od S-Maxu pôsobí menej... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Galaxy Galaxy na rozdiel od S-Maxu pôsobí menej športovým a viac luxusným dojmom.

Avšak už pri parkovaní sme si všimli, že Galaxy je poriadny kus auta. Bežné hatchbacky pri ňom vyzerali ako menšie nákupné vozíky. Niet sa čomu čudovať. Automobil je dlhý 4 848 mm, široký (bez spätných zrkadiel) 1 916 mm a vysoký 1 747 mm.

Eleganciu autu dodáva bočná línia okien. Žiadna dráma v podobe jej prudkého zvyšovania smerom dozadu sa nekoná. Vpredu mali dizajnéri povinnú jazdu a teda prebrali do vozidla rodinnú masku v podobe veľkej mriežky chladiča.

Automobil pri pohľade z vonkajšej strany pôsobí... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Galaxy Automobil pri pohľade z vonkajšej strany pôsobí mohutne.

Do vnútra sa zmestí Galaxia

Najväčšou výhodou typu Galaxy je jeho obrovský priestor. Sedem miest je skutočne použiteľných pre sedem ľudí. Navyše, ak v aute nie je plný počet cestujúcich, zmestí sa do neho obdivuhodné množstvo nákladu, prípadne predmety s pozoruhodnými rozmermi. Ani dva metre na dĺžku nie sú žiadnym problémom. Presvedčili sme sa o tom sami.

V treťom rade sedadiel sa dá plnohodnotne sedieť. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Galaxy V treťom rade sedadiel sa dá plnohodnotne sedieť.
A po sklopení sedačiek aj ležať. Foto: Pravda, Matej Mikula
Ford Galaxy A po sklopení sedačiek aj ležať.

Pri 7 miestnej konfigurácii interiéru sa do batožinového priestoru ešte po strechu zmestí 300 litrov. V prípade, že chce takto rodina cestovať na dovolenku, strešnému nosiču sa asi nevyhne. Napriek tomu ide o dostatočný priestor napríklad pre stredne veľký nákup.

Po sklopení tretieho radu sedadiel sa po kryt batožinového priestoru zmestí 700 litrov, po strechu až 1 301 litrov. A po úplnom sklopení všetkých sedadiel, okrem predných, vzniká nákladný priestor s objemom 2 339 litrov. Tieto rozmeru sú dôvod, prečo Galaxy nachádza svoje uplatnenie aj ako úžitkové a zároveň rodinné auto.

Luxus pre svoje nohy však vzadu čakať nemožno. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Galaxy Luxus pre svoje nohy však vzadu čakať nemožno.

Do tretieho radu sedadiel je potrebné prešplhať sa cez druhý rad, podobne ako pri nastupovaní do trojdverového auta. Miesta na rozdávanie tam nie je, no aj dvojmetrový človek sa tam zmestí. Priemerné alebo menšie postavy majú potenciál tam vydržať aj dlhšie obdobie a deti si vzadu cestu užijú bez problémov.

Stredné sedadlá sú polohovateľné. Cestujúci na ich strednom mieste sa však určite nepoteší pretŕčajúcemu stredovému panelu, ktorý mu oberá slušné množstvo priestoru pre nohy. Ford mu ako ospravedlnenie dáva možnosť nastavovania klimatizácie a ventilácie. Zo zadnej strany predných sedadiel sú výklopné stolíky, na ktoré si však nič ťažšie nepoložíte, pretože sa sklopia. Tento neduh sa dá vyriešiť tým, že si pod ne dáte koleno. Bagetu z pumpy však zvládnu aj bez neho.

Na hrane batožinového priestoru je dokonca... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Galaxy Na hrane batožinového priestoru je dokonca možné sedieť. Ford ponúka takéto šikovné riešenie, ktoré ochráni pred špinou.

Materiály v celom aute sú odolné a odolajú aj nešetrnému zaobchádzaniu detí. Teda len do určitého momentu. Ford už tradične kvalitne vypracoval celý interiér a najmä jeho prednú časť. Vodič má pred svojimi očami k dispozícii rovnaký digitálny štít, ako nájdeme v Mondeu. Volant má na náš vkus až príliš veľa tlačidiel a občas sa v nich vyznať vyžaduje skutočné umenie. Stredový panel pôsobí uhladeným dojmom. Tlačidlá ventilácie ostali v hardvérovej podobe rovnako ako ovládanie rádia. Určite nás však počas testu netešili mohutné A – stĺpiky, cez ktoré sme na cestu videli len ťažko.

7 pasažierov si odnesie aj menšiu batožinu. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Galaxy 7 pasažierov si odnesie aj menšiu batožinu.

Naftový dvojliter je ideál

V testovanom aute plnil prácu pohonnej jednotky dvojlitrový naftový motor v strednej, 150 koňovej, konfigurácii, ktorý posielal výkon na všetky štyri kolesá. Papierová hodnota zrýchlenia na 100 km/h hovorí o 12,2 sekundách. Nejde o žiadny rýchlik ciest, no motor boduje najmä 350 Nm krútiaceho momentu.

Dvojlitrový naftový motor naladený na 150 koní... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Galaxy Dvojlitrový naftový motor naladený na 150 koní vo väčšine prípadov stačí.

Agregát v tomto prípade nie je naladený na šprint ale na ťah. Vodič má pod pravou nohou k dispozícii stále dostatok krútiaceho momentu. Na druhej strane však priznávame, že pri plnom obsadení, by v stúpaniach autu mohol dochádzať dych. Kto chce mať istotu, môže siahnuť po silnejšej verzii s výkonom 180 koní a krútiacim momentom 400 Nm.

V kombinovanom režime by si pohonná jednotka mala od svojho živiteľa vypýtať 5,4 litra nafty na 100 kilometrov. Tento údaj sme, samozrejme, nedosiahli. Automobil s manuálnou 6 stupňovou prevodovkou si v priemere pýtal 6,8 l/100 km. Ide o vynikajúci výsledok. Najmä ak zvážime rozmery vozidla. V tomto prípade bol v aute väčšinou jeden človek. V meste sa spotreba dostáva nad hranicu 7 litrov nafty. Mimo mesta je možné na palubnom počítači vidieť aj hodnotu 5,6 litra.

Digitálny prístrojový štít vodičovi poskytuje... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Galaxy Digitálny prístrojový štít vodičovi poskytuje informácie aj o dopravných značkách.

Dodávka to nie je

Podvozok vo Forde určite neladili v oddelení úžitkových vozidiel. Galaxy dostalo komfortne naladené tlmiče a pružiny, ktoré dobre filtrujú nerovnosti. Daňou za to je mierne nakláňanie v zákrutách. Vodič cez volant a náklony cíti, že sedí v aute s veľkými rozmermi.

Galaxy však do vienka dostalo dobré podvozkové DNA, ktoré Ford tradične montuje do svojich vozidiel. Volant poskytuje aspoň nejakú spätnú väzbu a ani parkovanie s vozidlom nie je žiadnou katastrofou. Obrysový polomer otáčania predstavuje 12 metrov, čo je vzhľadom na rozmery auta celkom dobré číslo.

Ak však porovnáme jazdné vlastnosti s o niečo menším S-Maxom, tak môžeme skonštatovať, že práve S-Max je naladený športovejšie. S ním sa dajú ostrejšie rezať aj zákruty, pričom Galaxy je skôr o filtrovaní nerovností a pohodlnej jazde.

Záver

Najlacnejší Ford Galaxy má cenovku vo výške 26 690 eur. Pri tejto cene je vybavený 1,5 litrovým benzínovým motorom EcoBoost s výkonom 160 koní. Najlacnejší naftový model stojí 27 690 eur. V tomto prípade však ide o dvojlitrový agregát naladený len na 120 koní. A to môže byť pri rozmeroch auta problém. Testovaná verzia s manuálnou prevodovkou, 150 konskými silami a pohonom všetkých kolies stojí od 37 790 eur.

Cez týždeň môže byť z typu Galaxy skvelý... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Galaxy Cez týždeň môže byť z typu Galaxy skvelý pomocník pre živnostníkov a cez víkend plnohodnotný člen rodiny.

V limitovanej edícii výbavy Titanium X sa nachádzajú napríklad adaptívne Full LED svetlá, bezkľúčové odomykanie a štartovanie alebo elektrické sklápanie tretieho radu sedadiel. Automobil dokáže navyše sám zaparkovať a na palube sa nachádza aj navigačný systém, ktorý sa zobrazuje na 8 palcovej dotykovej obrazovke.

Galaxy určite nájde svoje uplatnenie v početných rodinách. Jeho služby taktiež využijú aj podnikatelia, ktorí z neho bez problémov urobia úžitkové vozidlo. Z celej ponuky Fordu má práve Galaxy najviac použiteľný tretí rad sedadiel. Je to spôsobené možno aj tým, že tretí rad sedadiel nie je voľbou, ale štandardom. Kým, napríklad do S-Maxu si dve sedačky navyše musíte dokúpiť, resp. zvoliť pri objednávke, Galaxy v 5 miestnej konfigurácii neexistuje.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 848
Šírka (mm) 1 916
Výška (mm) 1 747
Rázvor (mm) 2 850
Objem batožinového priestoru(7 miestny režim po strechu) 300 l
Objem batožinového priestoru(5 miestny režim po strechu) 1 301 l
Objem batožinového priestoru(2 miestny režim po strechu) 2 339 l
Objem palivovej nádrže 64 l
Pohotovostná hmotnosť 1 738 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 997 cm3
Výkon 110 kW (150 k ) pri 3 500 ot./min
Max. krútiaci moment 350 Nm pri 2 000 – 2 500 ot./min
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Pohon AWD
Max rýchlosť 193 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 12,2 s
Spotreba (kombi) 5,4 l/100 km
Spotreba (test) 6,8 l/100 km
Emisie CO2 139 g/km

Ceny

Základná cena typu od 26 690 EUR
Predajná cena modelu 37 790 EUR
Ford Galaxy
Ford Galaxy
+41Ford Galaxy

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Ford #Ford Galaxy #7 miest
Články podľa značiek