Test: BMW 430i xDrive Gran Coupé – pastva pre oči

Modely BMW radu 4 dostali na jar štvoricu nových motorov. Najnovšia generácia troch zážihových a jedného vznetového agregátu prináša lepšie dynamické vlastnosti a vyššiu hospodárnosť. Generačná obmena sa však neobišla bez znižovania zdvihového objemu, a preto sa pod označením 430i skrýva už len benzínový štvorvalec.

24.08.2016 06:00
DSCN6441 Foto:
Z hľadiska dizajnu by sme karosársku verziu Gran Coupé mohli označiť skôr za fastback.
debata (2)

Rad 4 od mníchovskej automobilky ponúka rôzne karosárske prevedenia radu 3. Ak má niekto záujem o niečo viac, ako len o sedan alebo o kombi, môže siahnuť po kabriolete, po kupé a dokonca aj po veľkom kupé. My sme si v rámci redakčného testu vyskúšali posledný menovaný variant.

BMW 430i Gran Coupé má oproti variantu Coupé niekoľko výhod. Asi najväčšou je komfort nastupovania do druhého radu sedadiel, keďže Gran Coupé má dva páry dverí. Okrem toho prístup do batožinového priestoru uľahčujú veľké výklopné dvere. Z hľadiska dizajnu by sme karosársku verziu Gran Coupé mohli označiť skôr za fastback.

Vzhľadom očarí

Dizajnovo je karosárska verzia Gran Coupé na veľmi vysokej úrovni. Vďaka dĺžke 4 638 mm a šírke 1 825 mm vyzerá na prvý pohľad luxusnejšie ako člen modelového radu 4. Na druhej strane výška 1 404 mm jasne odkazuje na športový charakter, ktorý podčiarkuje zadná časť klesajúca pod malý uhlom. Predná kapota zvonku aj z pohľadu vodiča pôsobí rozmerne.

Príplatkové predné LED svetlomety dodávajú autu... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN6442 Príplatkové predné LED svetlomety dodávajú autu dynamický charakter.

Príplatkové predné LED svetlomety dodávajú autu dynamický charakter. V zadnej časti už toľko výrazných prvkov nenájdeme, no grafika zadných LED svetiel a dvojitá koncovka výfuku celkom postačí. Lak karosérie nechal vyniknúť jemným líniám vozidla. Biela metalíza s označením „minerálna biela“ autu skutočne pristane a dodáva mu noblesu.

Pomerne veľkorysé rozmery a rázvor 2 810 mm nabádajú k presvedčeniu, že v interiéri bude dostatok miesta. Čiastočne je to pravda, ale cestujúci vzadu by si predsa len zaslúžili o niečo viac priestoru. Človek nižšieho vzrastu si nebúcha hlavu o zvažujúcu sa strechu a kolená si neopiera o sedadlá pred ním, no napriek tomu sa môže cítiť stiesnene. Ľudia vyšších postáv sa na zadných sedadlách budú cítiť nepohodlne.

Druhý pár dverí zlepšuje využiteľnosť zadných... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN6450 Druhý pár dverí zlepšuje využiteľnosť zadných sedadiel. Športová silueta ostala zachovaná.

Celkovú využiteľnosť druhého radu sedadiel však zlepšuje spomínaný druhý pár dverí. Vďaka nemu nie je potrebné predvádzať akrobatické kúsky pri nastupovaní a vystupovaní cez sklopené predné sedadlá. Vozidlá s karosériou kupé vždy kládli dôraz na vodiča a spolujazdca. Keď však plánujete voziť viac osôb, druhý pár dverí je určite rozumnou voľbou.

Nový štvorvalec je skôr úsporný ako dynamický

Nové pohonné jednotky pre rad 4 majú zlepšiť dynamiku a spotrebu. Z hľadiska spotreby sa konštruktérom podarilo cieľ splniť. Športový prejav však ostal za očakávaniami. Variant s označením 430i po novom pod kapotou neskrýva benzínový šesťvalec, ale štvorvalec. Kto má záujem o zážihový šesťvalec, musí siahnuť po modeli s označením 440i.

V zadnej časti upúta hlavne grafika LED svetiel... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN6444 V zadnej časti upúta hlavne grafika LED svetiel a dvojitá koncovka výfuku.

Jazda v BMW 430i Gran Coupé je komfortná. Na výber máte zo štyroch jazdných režimov, a to ECO PRO, Comfort, Sport a Sport+. Zvolením režimu sa upraví nastavenie adaptívneho M podvozka, reakcia plynového pedálu aj automatickej prevodovky. V režime Comfort si auto poradí aj s rozbitými vozovkami. My sme testovali vozidlo s príplatkovými 18-palcovými kolesami namiesto štandardných 17-palcových. V rámci príplatkovej výbavy sú v ponuke aj 19-palcové, no tie by nerovnosti zvládali už horšie. Nevýhodou zliatinových diskov na testovanom aute bolo, že presahovali profil pneumatiky, čo znamená, že sú náchylnejšie na oškretie o obrubník.

Kožené sedadlá s bočným vedením poskytujú... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN6476 Kožené sedadlá s bočným vedením poskytujú dostatočnú oporu, no manuálne nastavovanie sa k nim nehodí.

Pri režimoch Sport a Sport+ podvozok stuhne, plynový pedál reaguje svižnejšie, automatická prevodovka preraďuje pri vyšších otáčkach a podraďuje skôr a zvuk výfuku zosilnie. Režim Sport+ navyše obmedzí kontrolu trakcie. Nami testované vozidlo malo pohon oboch náprav xDrive, ktorý je štandardne dodávaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou Steptronic, no my sme si mohli vyskúšať príplatkovú športovú prevodovku Steptronic. Tú je v manuálnom režime možné ovládať aj páčkami pod volantom.

Rozmery auta, rozloženie hmotnosti aj pohon oboch náprav napovedajú, že BMW 430i Gran Coupé bude na ceste stabilné. Spomínaný benzínový dvojlitrový štvorvalec dosahuje maximálny výkon 185 kW (252 k) pri 5 200 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment 350 Nm je k dispozícii v intervale 1 450 až 4 800 ot./min. Napriek slušným parametrom a športovej prevodovke sa nám zdalo, že veľké kupé by si predsa len zaslúžilo viac. Na pomerne robustné auto je 350 Nm krútiaceho momentu dosť málo, a to obzvlášť, ak sa v aute vezú viac ako dve osoby. Napriek presnému riadeniu nie sú výjazdy z ostrejších zákrut také presvedčivé, k čomu samozrejme prispievajú aj väčšie rozmery karosérie.

Využiteľnosť batožinového priestoru s objemom... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN6459 Využiteľnosť batožinového priestoru s objemom 480 litrov zlepšujú veľké piate dvere.

Všetko zlé je na niečo dobré a v tomto prípade je dobrá spotreba. Na diaľnici stačí motoru pri rýchlosti 130 km/h iba 1 900 otáčok za minútu, vďaka čomu spotrebujete priemerne len 6,6 litra na sto kilometrov. Mimo mesta sa dá v komfortnom režime jazdiť aj pod šesť litrov na sto kilometrov. Pri jazde v meste priemerná spotreba nestúpa horibilne a dá sa udržať pod osem litrov na sto kilometrov. Pri športových režimoch a dynamickej jazde spotreba v meste stúpne na deväť litrov na sto kilometrov. V priemere tak viete jazdiť za 6,5 litra na 100 km, čo je na zážihový dvojliter skvelé číslo.

Príplatková výbava je bohatá

Pre nemeckých a pre čoraz viac európskych výrobcov platí, že priplácať treba takmer za všetko. Je na zvážení každého zákazníka, čo považuje za vhodnú investíciu. My sme testovali vozidlo s interiérom v prevedení Golden Brown Black. BMW je neslávne známe jednoduchým spracovaním interiéru vzhľadom na renomé prémiovej značky. Ak si však priplatíte niečo viac ako štyritisíc eur, dostane spomínané prevedenie zahŕňajúce kožené čalúnenie sedadiel, výplne dverí a prístrojového panelu, prahové lišty s označením BMW Individual a jemne štruktúrovaný kožený volant.

Typický interiér v štýle BMW ozvláštňuje... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN6454 Typický interiér v štýle BMW ozvláštňuje prevedenie Golden Brown Black.

Pokiaľ ide o technické prvky, tak do tých sa investovať oplatí. Adaptívny tempomat, adaptívne LED svetlomety, asistent diaľkových svetiel, predkolízny brzdný systém, sledovanie mŕtveho uhla, zadná parkovacia kamera, parkovacie senzory a navigačný systém Professional určite nie sú zbytočný luxus. V prípade záujmu je možné dokúpiť si aj head-up displej.

Záver

Základná konfigurácia štartuje na sume 49 650 eur. My sme testovali vozidlo, ktoré spolu s príplatkovou výbavou vrátane hi-fi systému Harman Kardon stojí 73 314 eur. Nešlo pritom o maximálnu výbavu, keďže predné sedadlá sa nastavovali manuálne s výnimkou elektronicky nastaviteľnej bedrovej opierky.

BMW 430i xDrive Gran Coupé patrí medzi modely, ktoré vypĺňajú medzery na trhu a oslovujú zákazníkov hľadajúcich niečo netradičné a štýlové. Práve dizajn je najväčším prínosom tohto auta. Hoci ako kupé má dva páry dverí a batožinový priestor s objemom 480 litrov, nedá sa povedať, že by bolo vhodné ako jediné univerzálne auto do rodiny. Jeho poslaním sú skôr dlhé diaľničné jazdy, čomu zodpovedá aj úsporný štvorvalec. Ak má niekto záujem o športovú dynamickú jazdu, mal by si radšej zvoliť konfiguráciu so šesťvalcom.

Rozmery, objemy, homtnosti

Dĺžka (mm) 4 638
Šírka (mm) 1 825
Výška (mm) 1 404
Rázvor (mm) 2 810
Objem batožinového priestoru (l) 480/1300
Objem palivovej nádrže (l) 60
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 585
Max. užitočná hmotnosť (kg) 560

Technické údaje

Typ Motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 998
Počet valcov/ventilov 4/16
Max. výkon (kW/k pri ot./min) 185/252 pri 5 200
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 350 pri 1 450 – 4 800
Prevodovka 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava 4×4
Max rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5,9
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) 7,9/5,9/6,5
Emisie CO2 (g/km) 144

Cena a záruka

Základná cena modelu 49 650 EUR
Cena testovaného vozidla 73 314 EUR
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
BMW 430i xDrive Gran Coupé
BMW 430i xDrive Gran Coupé
+24BMW 430i xDrive Gran Coupé

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #xDrive #BMW 4 Gran Coupé #BMW 430i
Články podľa značiek