Test: Škoda Fabia Combi 1,4 MPI

Škoda Fabia je najväčším vozidlom vo svojej triede. Aspoň to teda o nej tvrdí výrobca. Na rodinné dovolenky však jej batožinový priestor nie je celkom ideálny. Do verzie kombi sa toho zmestí o 180 litrov viac.

Škoda Fabia 1,4i
Silueta kombi je vyváženejšia.
Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

Niekomu možno pripadá proporčná vyváženosť základného päťdverového hatchbacku diskutabilná. Napriek tomu, že kombi verzia je ešte dlhšia a šírka ostala nezmenená, „kombík“ na nás pôsobil o čosi súmernejšie. Podľa nás to má na svedomí oblý D-stĺpik plynulo naväzujúci na zvažujúcu sa líniu strechy.

Príjemný interiér

Aj keď testované kombi malo iba druhý stupeň výbavenia Ambiente a neprekypovalo luxusnými prvkami výbavy ako predtým testovaná verzia Elegance, jeho interiér bol celkom príjemným miestom. Kombinácia čierno-sivých plastov dobre ladila s veselými poťahmi sedadiel a nakoniec aj s farbou karosérie. Aj keď volant nemal kožený poťah, bol veľmi príjemný na dotyk. Opäť nechýbala lakťová opierka nerozumejúca si s ručnou brzdou a dvojitá schránka pred spolujazdcom, do ktorej sa takmer nič nezmestí. Predsa sme ale našli jednu výhodu oproti luxusnejšej verzii, aj keď v tom by s nami nesúhlasili páni z Euro NCAP. Súčasťou sériového vybavenia nie je upozorňovanie na nezapnuté pásy, takže vám nič neznepríjemňuje život, pokiaľ idete auto iba preparkovať.

Batožinový priestor

V interiéri je toľko miesta, ako aj v „krátkej“ Fabii, čiže dosť. Hlavná zmena sa ale odohrala za zadnými sedadlami. Batožinový priestor ponúka vo verzii kombi 480 litrov úložného priestoru a po sklopení zadných operadiel až 1460 litrov. Ani Škodovka nezaostáva za novými inteligentnými riešeniami krytov batožinového priestoru. Fabia Combi je vybavená podobnou roletkou ako väčšina „kombíkov“ doteraz, ibaže s tým rozdielom, že tá vo Fabii je automatická. Stačí ju iba slabo zatlačiť a zasunie sa sama.

Najlacnejší štvorvalec

Benzínová „jedna-štvorka“ je ten najlacnejší štvorvalec, ktorý môžete mať vo svojej novej Fabii. Slabšie zážihové „jedna-dvojky“ sú iba trojvalce, podobne ako vznetové motory 1,4 TDI. Aj vďaka tomu je tento motor veľmi kultivovaný a mimoriadne tichý. Vo vyšších otáčkach má jeho zvuk zdravý športový nádych, ale s jeho výkonmi to tak už nie je. Tie by sa dali označiť ako priemerné a primerané k motoru. Všimli sme si, že motor sa veľmi rýchlo zohreje a je schopný ohrievať vzduch v interiéri už po pár metroch jazdy. Opäť sme ocenili presné riadenie s malým odporom a veľmi príjemne sa pracuje aj s rýchlostnou­ pákou.

Keď sme auto preberali, malo najazdených iba 1300 kilometrov. Preto sa o spotrebe veľmi hovoriť nedá. Napriek tomu sa nám spotreba okolo 6 l/100 km mimo mesta zdala prijateľná. V meste Fabia spotrebovala iba o čosi viac paliva ako hovoria údaje od výrobcu. Budúci majitelia by však nemali mať problém po riadnom zábehu približovať sa so spotrebou k týmto údajom.

Resumé

Ak túžite po „kombíku“ z B-segmentu, Fabia by mohla byť vašim novým praktickým spoločníkom. Podľa nás by ale kombi verzii viac pristal vznetový trojvalec 1,4 TDI. Aj keď je v porovnaní s týmto motorom o dosť hlučnejší a o niečo drahší, prekvapí výrazne nižšou spotrebou a jeho krútiaci moment si určite s autom poradí aj pri plnom naložení. Ak predsa len trváte na benzínovej motorizácii, „jedna-štvorka“ sa nám javí ako prijateľný kompromis. S naloženým autom si určite poradí lepšie ako zážihový trojvalec a spotrebuje pri tom o niečo menej benzínu ako silnejšia „jedna-šestka.“

Cena základného modelu: Škoda Fabia Combi Ambiente 1.4 MPI 59 kW: 399 900 Sk

Cena testovaného vozidla:  458 150 Sk

Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, protiblokovací systém ABS vrátane MSR+Dual rate, elektrohydraulický posilňovač riadenia, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel (vyhrievané), centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlové svetlomety, príprava na rádio, výškovo a osovo nastaviteľný volant, palubný počítač, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
Metalický lak: 10 000 Sk, „Climatic“ – klimatizácia s automatickou reguláciou a kombi filtrom: 26 150 Sk, „Maxi dot“ – bodový displej palubného počítača: 5200 Sk, rádio „Dance“- CD a mp3 prehrávač + audiovstup, 4×20W: 10 400 Sk, strešný nosič (čierny): 6500 Sk

Technické údaje

Motor: Radový štvorvalcový atmosférická zážihový motor, vodou chladený, ventilový rozvod 2×OHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1390 cm3, maximálny výkon 63 kW (85 k) pri 5000 ot/min, maximálny krútiaci moment 132 Nm pri 3800 ot/min.

Priemerná spotreba: 6,5 litra/100 km

Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na trojuholníkových ramenách a vzperách typu McPherson s priečnym skrutným stabilizátorom,  vzadu kľuková náprava s vlečnými ramenami, vinuté pružiny vpredu aj vzadu

Brzdy:  vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy, protiblokovací systém ABS, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria:
5– dverové kombi, DxŠxV 4239×1642×1498 mm, rázvor osí kolies 2462 mm, pohotovostná hmotnosť 1075 kg, celková hmotnosť 1590 kg, objem batožinového priestoru 480/1460 litrov,

Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 12,7 s

Maximálna rýchlosť: 175 km/h

Škoda Fabia - 2015

Jazdili sme s novou Fabiou. Takmer jej niet čo vyčítať

25.10.2014 16:00

Vyzerá lepšie ako kedykoľvek predtým, a jazdí minimálne tak dobre ako Polo. Nová Fabia to má jednoducho našliapnuté na veľký úspech. Prvé kilometre sme s ňou absolvovali v okolí Lisabonu.

Škoda Octavia 4x4

Škoda Octavia 4x4: Pohon oboch náprav aj pre liftback

23.10.2014 06:00

Doteraz ste si mohli dopriať pohon 4x4 v Octavii len pri verzii Combi a Scout. Čoskoro sa však objaví aj v bežnom liftbacku.

Škoda - MIrrorLink, SmartGate

Škoda: MirrorLink pre Yeti, SmartGate pre Rapid a Octaviu

14.10.2014 16:00

Nové informačné systémy MirrorLink a SmartGate nezostanú vyhradené len pre novú Fabiu. V modelovom roku 2015 si ich budú môcť dopriať aj zákazníci Rapidov, Yeti a Octavie.

Lampedusa, Európa, imigranti

Talianom došla trpezlivosť, končia so zachraňovaním migrantov na mori

31.10.2014 22:38

Talianska vláda ohlásila postupné ukončenie vojenskej misie v Stredozemnom mori, ktorej cieľom bolo zachraňovať životy nelegálnych migrantov.

ISIL, Islamský štát, IS, islamisti

OSN: K Islamskému štátu sa pridávajú radikáli z celého sveta

31.10.2014 21:03

Popularita islamistov stúpa. K povstalcom z radikálnej skupiny Islamský štát sa už pridalo vyše 15-tisíc zahraničných bojovníkov z 80 krajín sveta.

SpaceShipTwo, vesmírna loď

Vesmírna loď pre turistov počas testu vybuchla, jeden z pilotov zahynul

31.10.2014 20:42, aktualizované: 22:26

Vesmírna loď SpaceShipTwo mala pri testovacom lete nehodu. Na palube boli dvaja piloti, jeden z nich zahynul, druhý sa katapultoval a utrpel ťažšie zranenia.

Ukrajia, MH17

Holandský tím našiel na Ukrajine ďalšie telá obetí letu MH17

31.10.2014 19:33

Holandský tím zodpovedný za prehľadávanie trosiek lietadla spoločnosti Malaysia Airlines na východe Ukrajiny našiel telá ďalších obetí nešťastia.