Test: Škoda Fabia Combi 1,4 MPI

Škoda Fabia je najväčším vozidlom vo svojej triede. Aspoň to teda o nej tvrdí výrobca. Na rodinné dovolenky však jej batožinový priestor nie je celkom ideálny. Do verzie kombi sa toho zmestí o 180 litrov viac.

Škoda Fabia 1,4i
Silueta kombi je vyváženejšia.
Autor:

Niekomu možno pripadá proporčná vyváženosť základného päťdverového hatchbacku diskutabilná. Napriek tomu, že kombi verzia je ešte dlhšia a šírka ostala nezmenená, „kombík“ na nás pôsobil o čosi súmernejšie. Podľa nás to má na svedomí oblý D-stĺpik plynulo naväzujúci na zvažujúcu sa líniu strechy.

Príjemný interiér

Aj keď testované kombi malo iba druhý stupeň výbavenia Ambiente a neprekypovalo luxusnými prvkami výbavy ako predtým testovaná verzia Elegance, jeho interiér bol celkom príjemným miestom. Kombinácia čierno-sivých plastov dobre ladila s veselými poťahmi sedadiel a nakoniec aj s farbou karosérie. Aj keď volant nemal kožený poťah, bol veľmi príjemný na dotyk. Opäť nechýbala lakťová opierka nerozumejúca si s ručnou brzdou a dvojitá schránka pred spolujazdcom, do ktorej sa takmer nič nezmestí. Predsa sme ale našli jednu výhodu oproti luxusnejšej verzii, aj keď v tom by s nami nesúhlasili páni z Euro NCAP. Súčasťou sériového vybavenia nie je upozorňovanie na nezapnuté pásy, takže vám nič neznepríjemňuje život, pokiaľ idete auto iba preparkovať.

Batožinový priestor

V interiéri je toľko miesta, ako aj v „krátkej“ Fabii, čiže dosť. Hlavná zmena sa ale odohrala za zadnými sedadlami. Batožinový priestor ponúka vo verzii kombi 480 litrov úložného priestoru a po sklopení zadných operadiel až 1460 litrov. Ani Škodovka nezaostáva za novými inteligentnými riešeniami krytov batožinového priestoru. Fabia Combi je vybavená podobnou roletkou ako väčšina „kombíkov“ doteraz, ibaže s tým rozdielom, že tá vo Fabii je automatická. Stačí ju iba slabo zatlačiť a zasunie sa sama.

Najlacnejší štvorvalec

Benzínová „jedna-štvorka“ je ten najlacnejší štvorvalec, ktorý môžete mať vo svojej novej Fabii. Slabšie zážihové „jedna-dvojky“ sú iba trojvalce, podobne ako vznetové motory 1,4 TDI. Aj vďaka tomu je tento motor veľmi kultivovaný a mimoriadne tichý. Vo vyšších otáčkach má jeho zvuk zdravý športový nádych, ale s jeho výkonmi to tak už nie je. Tie by sa dali označiť ako priemerné a primerané k motoru. Všimli sme si, že motor sa veľmi rýchlo zohreje a je schopný ohrievať vzduch v interiéri už po pár metroch jazdy. Opäť sme ocenili presné riadenie s malým odporom a veľmi príjemne sa pracuje aj s rýchlostnou­ pákou.

Keď sme auto preberali, malo najazdených iba 1300 kilometrov. Preto sa o spotrebe veľmi hovoriť nedá. Napriek tomu sa nám spotreba okolo 6 l/100 km mimo mesta zdala prijateľná. V meste Fabia spotrebovala iba o čosi viac paliva ako hovoria údaje od výrobcu. Budúci majitelia by však nemali mať problém po riadnom zábehu približovať sa so spotrebou k týmto údajom.

Resumé

Ak túžite po „kombíku“ z B-segmentu, Fabia by mohla byť vašim novým praktickým spoločníkom. Podľa nás by ale kombi verzii viac pristal vznetový trojvalec 1,4 TDI. Aj keď je v porovnaní s týmto motorom o dosť hlučnejší a o niečo drahší, prekvapí výrazne nižšou spotrebou a jeho krútiaci moment si určite s autom poradí aj pri plnom naložení. Ak predsa len trváte na benzínovej motorizácii, „jedna-štvorka“ sa nám javí ako prijateľný kompromis. S naloženým autom si určite poradí lepšie ako zážihový trojvalec a spotrebuje pri tom o niečo menej benzínu ako silnejšia „jedna-šestka.“

Cena základného modelu: Škoda Fabia Combi Ambiente 1.4 MPI 59 kW: 399 900 Sk

Cena testovaného vozidla:  458 150 Sk

Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, protiblokovací systém ABS vrátane MSR+Dual rate, elektrohydraulický posilňovač riadenia, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel (vyhrievané), centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlové svetlomety, príprava na rádio, výškovo a osovo nastaviteľný volant, palubný počítač, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
Metalický lak: 10 000 Sk, „Climatic“ – klimatizácia s automatickou reguláciou a kombi filtrom: 26 150 Sk, „Maxi dot“ – bodový displej palubného počítača: 5200 Sk, rádio „Dance“- CD a mp3 prehrávač + audiovstup, 4×20W: 10 400 Sk, strešný nosič (čierny): 6500 Sk

Technické údaje

Motor: Radový štvorvalcový atmosférická zážihový motor, vodou chladený, ventilový rozvod 2×OHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1390 cm3, maximálny výkon 63 kW (85 k) pri 5000 ot/min, maximálny krútiaci moment 132 Nm pri 3800 ot/min.

Priemerná spotreba: 6,5 litra/100 km

Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na trojuholníkových ramenách a vzperách typu McPherson s priečnym skrutným stabilizátorom,  vzadu kľuková náprava s vlečnými ramenami, vinuté pružiny vpredu aj vzadu

Brzdy:  vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy, protiblokovací systém ABS, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria:
5– dverové kombi, DxŠxV 4239×1642×1498 mm, rázvor osí kolies 2462 mm, pohotovostná hmotnosť 1075 kg, celková hmotnosť 1590 kg, objem batožinového priestoru 480/1460 litrov,

Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 12,7 s

Maximálna rýchlosť: 175 km/h

Tow Car Awards - 2016

Tow Car Awards 2016: Najlepším 'ťahúňom' je Škoda Superb

23.06.2016 16:00

Britskú anketu o najlepšie auto na ťahanie prívesu vyhrala Škoda Superb. A nebolo to prvýkrát. Zlato si prevzala od vlaňajšieho víťaza – Volkswagenu Passat. Bodovala však aj nová Suzuki Vitara, Kia Ceed či Honda HR-V.

Škoda Kodiaq - ilustrácia

Škoda Kodiaq: Veľké SUV na prvých skiciach. Z konceptu má takmer všetko

17.06.2016 16:00

S blížiacou sa septembrovou premiérou veľkého SUV Kodiaq česká Škoda štartuje oficiálnu kampaň. Po štúdii VisionS, predstavenej na jar v Ženeve, prichádza s prvými oficiálnymi skicami.

Škoda Kodiaq - testovacia mula

Škoda Kodiaq ako Yeti. Bežne jazdí v Prahe

16.06.2016 16:00

Do premiéry prvého veľkého SUV Škody ostávajú už len približne tri mesiace. Automobilka tak finišuje s testami a nielen zamaskovaných prototypov. Stretnúť môžete testovaciu mulu Kodiaqu v kabáte Yeti. Premáva sa bez okolkov v Prahe.

dolár, USA

Briti môžu predbehnúť EÚ, mať s USA vlastnú obchodnú dohodu

28.06.2016 20:00

Republikánsky šéf americkej Snemovne reprezentantov Paul Ryan vyzval, aby USA viedli súbežné rokovania s Európskou úniou a s Britániou o dohode TTIP.

Andrej Hrnčiar, Radoslav Procházka

Bude Brecely novým šéfom Siete?

28.06.2016 20:00

Budúcnosť Radoslava Procházku na čele Siete je neistá. Doteraz neprezradil, či na mimoriadnom sneme v Trnave opäť zabojuje o predsednícku stoličku.

Elektrina

Na veľkej investícii vo Vojanskej elektrárni sa stále pracuje

28.06.2016 19:35

Na investícii spoločnosti Theta Energy Group za 700 miliónov amerických dolárov v areáli tepelnej elektrárne vo Vojanoch sa stále pracuje.

Wilders

Holandský parlament zamietol návrh na referendum o tzv. nexite

28.06.2016 19:19

Holandský populista Geert Wilders neuspel s iniciatívou, ktorej cieľom bolo referendum o členstve jeho krajiny v Európskej únii.