Test: Škoda Fabia Combi 1,4 MPI

Škoda Fabia je najväčším vozidlom vo svojej triede. Aspoň to teda o nej tvrdí výrobca. Na rodinné dovolenky však jej batožinový priestor nie je celkom ideálny. Do verzie kombi sa toho zmestí o 180 litrov viac.

Škoda Fabia 1,4i
Silueta kombi je vyváženejšia.
Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

Niekomu možno pripadá proporčná vyváženosť základného päťdverového hatchbacku diskutabilná. Napriek tomu, že kombi verzia je ešte dlhšia a šírka ostala nezmenená, „kombík“ na nás pôsobil o čosi súmernejšie. Podľa nás to má na svedomí oblý D-stĺpik plynulo naväzujúci na zvažujúcu sa líniu strechy.

Príjemný interiér

Aj keď testované kombi malo iba druhý stupeň výbavenia Ambiente a neprekypovalo luxusnými prvkami výbavy ako predtým testovaná verzia Elegance, jeho interiér bol celkom príjemným miestom. Kombinácia čierno-sivých plastov dobre ladila s veselými poťahmi sedadiel a nakoniec aj s farbou karosérie. Aj keď volant nemal kožený poťah, bol veľmi príjemný na dotyk. Opäť nechýbala lakťová opierka nerozumejúca si s ručnou brzdou a dvojitá schránka pred spolujazdcom, do ktorej sa takmer nič nezmestí. Predsa sme ale našli jednu výhodu oproti luxusnejšej verzii, aj keď v tom by s nami nesúhlasili páni z Euro NCAP. Súčasťou sériového vybavenia nie je upozorňovanie na nezapnuté pásy, takže vám nič neznepríjemňuje život, pokiaľ idete auto iba preparkovať.

Batožinový priestor

V interiéri je toľko miesta, ako aj v „krátkej“ Fabii, čiže dosť. Hlavná zmena sa ale odohrala za zadnými sedadlami. Batožinový priestor ponúka vo verzii kombi 480 litrov úložného priestoru a po sklopení zadných operadiel až 1460 litrov. Ani Škodovka nezaostáva za novými inteligentnými riešeniami krytov batožinového priestoru. Fabia Combi je vybavená podobnou roletkou ako väčšina „kombíkov“ doteraz, ibaže s tým rozdielom, že tá vo Fabii je automatická. Stačí ju iba slabo zatlačiť a zasunie sa sama.

Najlacnejší štvorvalec

Benzínová „jedna-štvorka“ je ten najlacnejší štvorvalec, ktorý môžete mať vo svojej novej Fabii. Slabšie zážihové „jedna-dvojky“ sú iba trojvalce, podobne ako vznetové motory 1,4 TDI. Aj vďaka tomu je tento motor veľmi kultivovaný a mimoriadne tichý. Vo vyšších otáčkach má jeho zvuk zdravý športový nádych, ale s jeho výkonmi to tak už nie je. Tie by sa dali označiť ako priemerné a primerané k motoru. Všimli sme si, že motor sa veľmi rýchlo zohreje a je schopný ohrievať vzduch v interiéri už po pár metroch jazdy. Opäť sme ocenili presné riadenie s malým odporom a veľmi príjemne sa pracuje aj s rýchlostnou­ pákou.

Keď sme auto preberali, malo najazdených iba 1300 kilometrov. Preto sa o spotrebe veľmi hovoriť nedá. Napriek tomu sa nám spotreba okolo 6 l/100 km mimo mesta zdala prijateľná. V meste Fabia spotrebovala iba o čosi viac paliva ako hovoria údaje od výrobcu. Budúci majitelia by však nemali mať problém po riadnom zábehu približovať sa so spotrebou k týmto údajom.

Resumé

Ak túžite po „kombíku“ z B-segmentu, Fabia by mohla byť vašim novým praktickým spoločníkom. Podľa nás by ale kombi verzii viac pristal vznetový trojvalec 1,4 TDI. Aj keď je v porovnaní s týmto motorom o dosť hlučnejší a o niečo drahší, prekvapí výrazne nižšou spotrebou a jeho krútiaci moment si určite s autom poradí aj pri plnom naložení. Ak predsa len trváte na benzínovej motorizácii, „jedna-štvorka“ sa nám javí ako prijateľný kompromis. S naloženým autom si určite poradí lepšie ako zážihový trojvalec a spotrebuje pri tom o niečo menej benzínu ako silnejšia „jedna-šestka.“

Cena základného modelu: Škoda Fabia Combi Ambiente 1.4 MPI 59 kW: 399 900 Sk

Cena testovaného vozidla:  458 150 Sk

Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, protiblokovací systém ABS vrátane MSR+Dual rate, elektrohydraulický posilňovač riadenia, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel (vyhrievané), centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlové svetlomety, príprava na rádio, výškovo a osovo nastaviteľný volant, palubný počítač, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
Metalický lak: 10 000 Sk, „Climatic“ – klimatizácia s automatickou reguláciou a kombi filtrom: 26 150 Sk, „Maxi dot“ – bodový displej palubného počítača: 5200 Sk, rádio „Dance“- CD a mp3 prehrávač + audiovstup, 4×20W: 10 400 Sk, strešný nosič (čierny): 6500 Sk

Technické údaje

Motor: Radový štvorvalcový atmosférická zážihový motor, vodou chladený, ventilový rozvod 2×OHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1390 cm3, maximálny výkon 63 kW (85 k) pri 5000 ot/min, maximálny krútiaci moment 132 Nm pri 3800 ot/min.

Priemerná spotreba: 6,5 litra/100 km

Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na trojuholníkových ramenách a vzperách typu McPherson s priečnym skrutným stabilizátorom,  vzadu kľuková náprava s vlečnými ramenami, vinuté pružiny vpredu aj vzadu

Brzdy:  vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy, protiblokovací systém ABS, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria:
5– dverové kombi, DxŠxV 4239×1642×1498 mm, rázvor osí kolies 2462 mm, pohotovostná hmotnosť 1075 kg, celková hmotnosť 1590 kg, objem batožinového priestoru 480/1460 litrov,

Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 12,7 s

Maximálna rýchlosť: 175 km/h

Škoda Fabia Junior

Nová Fabia zaujala dizajnérov. Stvorili Junior, RS aj Scout

02.09.2014 06:00

Zverejnenie prvých oficiálnych fotografií novej Škody Fabia inšpirovalo viacerých dizajnérov. Vytvorili počítačovú podobu jej najlacnejšej, ale aj športovej verzie RS či verzií Monte Carlo a Scout. Či sa trafili, je ešte otázne.

Škoda 100 110 110 R

Škoda 100: Príchod 'stovky' poznačila dráma. Slávi 45 rokov

30.08.2014 07:00

Škoda 100/110, ktorej výroba odštartovala v Mladej Boleslavi v auguste 1969, nebola zďaleka takou revolúciu ako Škoda 1000 MB. Nakoniec z nej však vzniklo viac ako milión kusov. A nerozlučne k nej patrí aj legendárne kupé 110 R.

Škoda Fabia 2014 - interiér

Škoda 'vypustila' interiér novej Fabie

26.08.2014 15:00

Po prvých fotografiách exteriéru uvoľnila Škoda aj prvé snímky interiéru novej Fabie. Sľubuje väčší priestor, rekordne veľký kufor a až deväť nových Simply Clever riešení. Napríklad funkciu MirrorLink.

Graf, ekonomika

Slovensko sa v rebríčku konkurencieschopnosti posunulo vyššie

03.09.2014 08:35

Slovenská republika sa v rebríčku konkurencieschopnosti Svetového ekonomického fóra umiestnila na 75. mieste.

Nigéria, násilie, Boko Haram, islamisti

Pred Boko Haram utiekli v Nigérii tisíce ľudí aj vojaci

03.09.2014 08:28

Militanti zo skupiny Boko Haram podľa očitých svedkov po hodinách bojov získali v utorok kontrolu nad mestom Bama na severovýchode Nigérie.

Moskva, metro, záchranári

Na Ukrajine našli telo nezvestného ruského fotografa

03.09.2014 08:15

Na Ukrajine našli mŕtveho ruského fotografa Andreja Stenina. Bol nezvestný mesiac a pracoval pre agentúru RIA Novosti, ktorá v stredu jeho smrť potvrdila.

NATO, Newport, protesty

NATO sa pripravuje na budúcnosť. Chce reagovať rýchlejšie

03.09.2014 07:56

Pre NATO sa minulosť stáva budúcnosťou. Ukrajinsko-ruský konflikt bude mať zásadný vplyv na summit NATO, ktorý sa začína vo štvrtok v Newporte vo Walese.