Test: Škoda Fabia Combi 1,4 MPI

Škoda Fabia je najväčším vozidlom vo svojej triede. Aspoň to teda o nej tvrdí výrobca. Na rodinné dovolenky však jej batožinový priestor nie je celkom ideálny. Do verzie kombi sa toho zmestí o 180 litrov viac.

Škoda Fabia 1,4i
Silueta kombi je vyváženejšia.
Autor:

Niekomu možno pripadá proporčná vyváženosť základného päťdverového hatchbacku diskutabilná. Napriek tomu, že kombi verzia je ešte dlhšia a šírka ostala nezmenená, „kombík“ na nás pôsobil o čosi súmernejšie. Podľa nás to má na svedomí oblý D-stĺpik plynulo naväzujúci na zvažujúcu sa líniu strechy.

Príjemný interiér

Aj keď testované kombi malo iba druhý stupeň výbavenia Ambiente a neprekypovalo luxusnými prvkami výbavy ako predtým testovaná verzia Elegance, jeho interiér bol celkom príjemným miestom. Kombinácia čierno-sivých plastov dobre ladila s veselými poťahmi sedadiel a nakoniec aj s farbou karosérie. Aj keď volant nemal kožený poťah, bol veľmi príjemný na dotyk. Opäť nechýbala lakťová opierka nerozumejúca si s ručnou brzdou a dvojitá schránka pred spolujazdcom, do ktorej sa takmer nič nezmestí. Predsa sme ale našli jednu výhodu oproti luxusnejšej verzii, aj keď v tom by s nami nesúhlasili páni z Euro NCAP. Súčasťou sériového vybavenia nie je upozorňovanie na nezapnuté pásy, takže vám nič neznepríjemňuje život, pokiaľ idete auto iba preparkovať.

Batožinový priestor

V interiéri je toľko miesta, ako aj v „krátkej“ Fabii, čiže dosť. Hlavná zmena sa ale odohrala za zadnými sedadlami. Batožinový priestor ponúka vo verzii kombi 480 litrov úložného priestoru a po sklopení zadných operadiel až 1460 litrov. Ani Škodovka nezaostáva za novými inteligentnými riešeniami krytov batožinového priestoru. Fabia Combi je vybavená podobnou roletkou ako väčšina „kombíkov“ doteraz, ibaže s tým rozdielom, že tá vo Fabii je automatická. Stačí ju iba slabo zatlačiť a zasunie sa sama.

Najlacnejší štvorvalec

Benzínová „jedna-štvorka“ je ten najlacnejší štvorvalec, ktorý môžete mať vo svojej novej Fabii. Slabšie zážihové „jedna-dvojky“ sú iba trojvalce, podobne ako vznetové motory 1,4 TDI. Aj vďaka tomu je tento motor veľmi kultivovaný a mimoriadne tichý. Vo vyšších otáčkach má jeho zvuk zdravý športový nádych, ale s jeho výkonmi to tak už nie je. Tie by sa dali označiť ako priemerné a primerané k motoru. Všimli sme si, že motor sa veľmi rýchlo zohreje a je schopný ohrievať vzduch v interiéri už po pár metroch jazdy. Opäť sme ocenili presné riadenie s malým odporom a veľmi príjemne sa pracuje aj s rýchlostnou­ pákou.

Keď sme auto preberali, malo najazdených iba 1300 kilometrov. Preto sa o spotrebe veľmi hovoriť nedá. Napriek tomu sa nám spotreba okolo 6 l/100 km mimo mesta zdala prijateľná. V meste Fabia spotrebovala iba o čosi viac paliva ako hovoria údaje od výrobcu. Budúci majitelia by však nemali mať problém po riadnom zábehu približovať sa so spotrebou k týmto údajom.

Resumé

Ak túžite po „kombíku“ z B-segmentu, Fabia by mohla byť vašim novým praktickým spoločníkom. Podľa nás by ale kombi verzii viac pristal vznetový trojvalec 1,4 TDI. Aj keď je v porovnaní s týmto motorom o dosť hlučnejší a o niečo drahší, prekvapí výrazne nižšou spotrebou a jeho krútiaci moment si určite s autom poradí aj pri plnom naložení. Ak predsa len trváte na benzínovej motorizácii, „jedna-štvorka“ sa nám javí ako prijateľný kompromis. S naloženým autom si určite poradí lepšie ako zážihový trojvalec a spotrebuje pri tom o niečo menej benzínu ako silnejšia „jedna-šestka.“

Cena základného modelu: Škoda Fabia Combi Ambiente 1.4 MPI 59 kW: 399 900 Sk

Cena testovaného vozidla:  458 150 Sk

Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, protiblokovací systém ABS vrátane MSR+Dual rate, elektrohydraulický posilňovač riadenia, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel (vyhrievané), centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlové svetlomety, príprava na rádio, výškovo a osovo nastaviteľný volant, palubný počítač, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
Metalický lak: 10 000 Sk, „Climatic“ – klimatizácia s automatickou reguláciou a kombi filtrom: 26 150 Sk, „Maxi dot“ – bodový displej palubného počítača: 5200 Sk, rádio „Dance“- CD a mp3 prehrávač + audiovstup, 4×20W: 10 400 Sk, strešný nosič (čierny): 6500 Sk

Technické údaje

Motor: Radový štvorvalcový atmosférická zážihový motor, vodou chladený, ventilový rozvod 2×OHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1390 cm3, maximálny výkon 63 kW (85 k) pri 5000 ot/min, maximálny krútiaci moment 132 Nm pri 3800 ot/min.

Priemerná spotreba: 6,5 litra/100 km

Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na trojuholníkových ramenách a vzperách typu McPherson s priečnym skrutným stabilizátorom,  vzadu kľuková náprava s vlečnými ramenami, vinuté pružiny vpredu aj vzadu

Brzdy:  vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy, protiblokovací systém ABS, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria:
5– dverové kombi, DxŠxV 4239×1642×1498 mm, rázvor osí kolies 2462 mm, pohotovostná hmotnosť 1075 kg, celková hmotnosť 1590 kg, objem batožinového priestoru 480/1460 litrov,

Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 12,7 s

Maximálna rýchlosť: 175 km/h

VW - motor 1,5 TSI

VW 1,5 TSI Evo: Nový 4-valec nahradí tri motory. Ušetrí 10 %

19.08.2016 12:00

Volkswagen chystá veľkú revíziu benzínových motorov. Prvou lastovičkou bol 3-valec 1,0 TSI, známy už aj z Octavie. Teraz prichádza na rad väčší 4-valec 1,5 TSI Evo. Skoncuje s motormi 1,4 TSI aj 1,8 TSI.

Škoda Kodiaq - 2016

Škoda Kodiaq: 'Striptíz' sa začína. Máme tu prvé detaily!

10.08.2016 12:00

Nové SUV z Mladej Boleslavi má svetovú premiéru naplánovanú na 1. septembra v Berlíne. Škoda však už teraz prezrádza viac.

Škoda Kodiaq - Paríž Tour de France

Škoda chce do USA. Je to isté. Rozhodnutie padne budúci rok

02.08.2016 18:00

Nie sú to len klebety. Škoda zvažuje vstup na severoamerický trh celkom vážne. Stať by sa tak malo na prelome desaťročí. Ak vôbec. Definitívne rozhodnutie má padnúť na budúci rok.

Schwechat

Technické problémy na letisku vo Viedni postihli desiatky letov

28.08.2016 22:37

Viedenské letisko sa potýka s technickými problémami, pre ktoré museli byť v nedeľu večer zrušené alebo meškali desiatky letov.

Hagia Sofia, Turecko, Istanbul

Rusko zrušilo zákaz charterových letov do Turecka

28.08.2016 22:26

Rusko v nedeľu zrušilo zákaz charterových letov do Turecka, ktorý vydalo po zostrelení ruského vojenského lietadla.

Merkelová, nemecko,

Gabriel: Rokovania EÚ a USA o voľnom obchode v podstate skrachovali

28.08.2016 22:11

Rokovania o voľnom obchode medzi Európskou úniou a Spojenými štátmi v podstate skrachovali, uviedol Sigmar Gabriel.

Letecká záchranná zdravotná služba

Kamenná lavína v Tatrách pochovala horolezca

28.08.2016 17:32

Poľský horolezec prišiel o život po tom, čo ho zasypala kamenná lavína.