Test: Citroën C-Elysée vs. Peugeot 301 – nafta alebo benzín

Kto chce za málo peňazí veľký kus auta, ten má v súčasnosti dilemu. Na trhu je niekoľko automobiliek, ktoré ponúkajú lacné sedany. Dvojičky z PSA navyše dostali facelift. Oplatí sa kúpa modelov z Francúzska? A čo je lepšie, naftový motor alebo benzínový?

09.07.2017 07:00
debata (3)
Peugeot 301 je v porovnaní so svojim... Foto: Peugeot
Peugeot 301 Peugeot 301 je v porovnaní so svojim súrodeneckým modelom elegantnejší.

Peugeot 301 a Citroën C-Elysée sú sesterské modely, ktoré spolu zdieľajú skoro všetko. Aj keď sa môže zdať, že na prvý pohľad sú úplne rovnaké. Opak je pravdou. Sú len takmer úplne rovnaké.

Detailných rozdielov nájdeme na karosériách niekoľko. Rozdiely sú najmä vo svetlách. Oba modely majú iné svetlomety vpredu aj vzadu. Iné sú aj nárazníky alebo niektoré ďalšie detaily. Modely existujú aj napriek tomu, že sedany sa v súčasnosti nachádzajú na okraji zákazníckeho záujmu. Hatchbacky a crossovery ich prevyšujú v nápaditosti a kompaktnosti a liftbacky s kombi zase v praktickosti.

Pravdou je, že oba modely vznikli najmä pre zákazníkov vo východnej Európe alebo v Afrike a teda na miestach, kde nie je rozhodujúca najnovšia technika, ale cena a odolnosť. A presne to oba modely s prehľadom zvládajú.

Oba modely však už nie sú najmladšie. Na trh prišli v roku 2012. Koncern sa ich faceliftom snaží udržať pri živote a teda najmä do interiéru pridal nové technológie. Najvýraznejšou zmenou v interiéri je prítomnosť sedempalcového dotykového displeja. Vďaka nemu možno vozidlo vybaviť aj navigáciou. Ďalšou výhodou displeja je aj možnosť inštalácie cúvacej kamery, ktorá je vítaným doplnkom k parkovacím senzorom.

Obe vozidlá majú byť lacné, veľké odolné.... Foto: Citroën
Citroën C-Elysée Obe vozidlá majú byť lacné, veľké odolné. Požiadavky teda spĺňajú.

Nejde teda už o úplne sparťanské podmienky, ktoré kedysi v lacných sedanoch vládli. To hlavné však ostáva. Posádka na zadných sedadlách má kráľovský priestor na nohy a do batožinového priestoru sa zmestí 506 litrov. Prístup do neho je však výrazne obmedzený.

Zadné sedadlá však konečne dostali plnohodnotné hlavové opierky a nie len akési výbežky, ktoré mali doteraz a siahali len do polovice krku muža bežného vzrastu. V prípade nárazu určite neplnili svoju funkciu. Skôr naopak.

Elegantnejšie svetlá patria Peugeotu. Foto: Peugeot
Peugeot 301 Elegantnejšie svetlá patria Peugeotu.

Plasty v interiéri sú šedé a smutné. Snaha o lesklé časti priťahuje odtlačky prstov. Zmontované sú však veľmi dobre. Ani jeden z týchto automobilov nie je citlivka, ktorá sa pri nešetrnom zaobchádzaní rozvŕzga.

Elysée poháňal benzínový trojvalec

Citroën C-Elysée je v ponuke s dvoma benzínovými a jedným naftovým motorom. My sme testovali najslabší agregát v ponuke, ktorým je zážihový trojvalec PureTech 82 s výkonom 60 kW (82 k) a maximálnym krútiacim momentom 117 Nm. Výkon motora prenáša na prednú nápravu päťstupňová manuálna prevodovka. Motor charakterizuje hlasný prejav, ktorý do kabíny preniká často, keďže väčšinu času pracuje pohonná jednotka pri vysokých otáčkach. Príjemne nás prekvapila absencia vibrácií, ktoré sú častým sprievodným znakom trojvalcov.

Prevodovka má dlhé radiace dráhy a pomerne dlhé... Foto: Citroën
Citroën C-Elysée Prevodovka má dlhé radiace dráhy a pomerne dlhé prevody. Pri naftovom motore je to v poriadku, slabší benzínový trojvalec často nevládze.

Správaniu motora nepomáha ani prevodovka s dlhými prevodmi a radiaca páka so zbytočne dlhými dráhami, v ktorých sa pohybovala neochotne. Najväčším pozitívom modelu C-Elysée je určite podvozok, ktorý bez problémov filtruje nerovnosti vozovky a autu dodáva stabilitu aj vo vyšších rýchlostiach. Spotreba mimo obce sa pohybuje okolo piatich litrov na sto kilometrov. V meste stúpne na hranicu 6,5 l/100 km. Ekonomicky najnáročnejšia je jazda po diaľnici. Pri rýchlosti 130 km/h motor pracuje až pri 4 100 ot./min a spotreba stúpne na 7,2 l/100 km. Kombinovaná spotreba sa pohybuje na úrovni 6,3 l/100 km.

301 spaľovala naftu

Koncern svojim zákazníkom výber neuľahčil ani vďaka odlišnej ponuke motorov. Aj 301 sa ponúka s presne rovnakými agregátmi. V testovanom kuse pracoval naftový štvorvalec s objemom 1,6 litra. Napriek tomu, že ide o lacný model, tak pohonná jednotka využíva na znižovanie svojich emisií vstrekovanie močoviny, ktoré bolo ešte donedávna doménou len luxusných limuzín a SUV. Dodnes tento systém nemajú omnoho drahšie modely.

V procese tvorby auta s ohľadom na cenu veľa peňazí na odhlučnenie kabíny neostalo. Motor dovnútra výrazne počuť a aj cítiť. Pohonná jednotka dosahuje výkon 100 konských síl a krútiaci moment 245 Nm. Spárovaná je taktiež s 5 stupňovým manuálom, ktorého radiace dráhy sú ohromne dlhé, rovnako ako sprevodovanie.

Výhodou tohto motora je však jeho spotreba. V meste si motor pýta okolo 5 litrov, mimo neho sa pokojne jazdiaci vodič dostane aj na hodnotu 4 litrov. Na diaľnici nízky počet prevodových stupňov nie je výrazným hendikepom, pretože spotreba stúpa na približne 5,5 litra. Športová jazda ani v tomto prípade nehrozí. Zrýchlenie na 100 km/h trvá 10,8 sekundy a nad hranicou 3 600 otáčok je motor veľmi lenivý. V nižších otáčkach je príjemne pružný.

Facelift do oboch áut pridal dotykový displej. Foto: Peugeot
Peugeot 301 Facelift do oboch áut pridal dotykový displej.

Ktorý je lepší?

Zo subjektívneho hľadiska môžeme povedať, že elegantnejší je Peugeot 301. Výrobca ho vybavil ladnejšími hlavnými svetlometmi a aj mriežka chladiča pôsobí hodnotnejšie. Citroën je predsa ešte o čosi konzervatívnejší.

V hľadiska jazdného prejavu rozhodne víťazí naftový motor. Ak chceme lacné auto, tak pravdepodobne nám záleží aj na prevádzkových nákladoch. A pohonná jednotka BlueHDI je mimoriadne úsporná. V prípade potreby nemá žiadny problém ani s plne naloženým autom na dlhšej ceste, napríklad na dovolenku. Trojvalec by v tejto situácii mal problémy udržať na uzde najmä svoju spotrebu.

Citroën je v porovnaní s Peugeotom o niečo... Foto: Peugeot
Peugeot 301 Citroën je v porovnaní s Peugeotom o niečo lacnejší.

Avšak do hry vstupuje ešte cena. Tou má na vrch Citroën. Ak chcete elegantnejší Peugeot, priplatíte si minimálne 400 eur. Teda to platilo do 3. júla, kedy Peugeot zmenil cenník (video bolo natočené pred týmto dátumom). Po novom sú základné ceny rovnaké. V ďalších modeloch je Peugeot o niečo drahší. V základnej výbave, samozrejme, ani v jednom prípade mať nebudete napríklad spomínaný dotykový displej. Najlacnejšia naftová verzia (Citroën) stojí 11 990 eur, pričom najlacnejší benzínový motor (taktiež Citroën) stojí 9 990 eur.

Vďaka nižšej spotrebe a lacnejšej nafte sa vyššia obstarávacia cena vráti po odjazdení približne 60-tisíc kilometrov. Ak sa teda chystáte jazdiť s autom len po meste a ročne najazdíte málo kilometrov, tak benzínový trojvalec je pre Vás vhodnejší. My, pretože jazdíme viac a najmä mimo mesta, by sme zobrali naftový motor. Ale pod kapotou Citroënu.

Technické údaje – Citroën C-Elysée PureTech 82

Typ Motora zážihovvý
Zdvihový objem motora (cm3) 1 199
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot./min) 60/82 pri 5 750
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 117 pri 2 750
Prevodovka 5 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 168
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12,9
Spotreba (kombi) (l/100km) 4,8
Spotreba (test) (l/100km) 6,3

Cena a záruka

Základná cena typu 9 990 EUR
Základná cena testovaného modelu 12 720 EUR
Záruka 5 rokov alebo 80 000 km

Technické údaje – Peugeot 301 BlueHDI

Typ Motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 560
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 73/100 pri 3 750
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 254 pri 1 750
Prevodovka 5 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,8
Spotreba (kombi) (l/100km) 3,9
Spotreba (test) (l/100km) 4,7

Cena a záruka

Základná cena typu 9 990 EUR
Základná cena testovaného modelu 10 990 EUR
Záruka 4 roky alebo 60 000 km

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #BlueHDi #Citroen C-Elysee #Peugeot 301 #PureTech 82
Články podľa značiek