Test: Volvo S90 T6 AWD – chladné kone

Severná strana planéty je podceňovaná. Je spájaná s chladom, snehom a nepohodou. Avšak švédska automobilka Volvo priniesla prémiový sedan S90 s 320 koňovým benzínovým motorom. Ak v Škandinávii býva Santa, tak sane so sobmi vymenil za toto.

20.08.2017 07:00
debata (3)
R-Design dáva autu dynamickejší dizajn. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo S90 T6 AWD R-Design R-Design dáva autu dynamickejší dizajn.

Volvo v minulom roku na trh uviedlo model S90, ktorý nadviazal na prelomovú XC90. Práve SUV ako prvé dostalo nový dizajn, ktorý verejnosť zaujal. Inak to nie je ani v prípade sedanu S90 a jeho kombi verzii s pomenovaním V90.

Priamym predchodcom novej S90 bol model S80, ktorý sa vyrábal počas rokov 2006 až 2016. Išlo o sedan s výrazne konzervatívnejším dizajnom. Avšak označenie S90 tu už v histórii bolo. Používal ho model 960, ktorý neskôr premenovali práve na S90 v prípade sedanu.

Sedan je dlhý takmer 5 metrov. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo S90 T6 AWD R-Design Sedan je dlhý takmer 5 metrov.

Kým dizajn novodobej S90 verejnosť nadchol, tak ponuka motorov na prvý pohľad nie. V porovnaní s minulosťou je strohá. Chýbajú päť a šesťvalce. Na výber je len jeden benzínový a jeden naftový štvorvalec v rôznych výkonnostných verziách. Ponuka je obohatená o hybridnú verziu. Ukázalo sa však, že na smútok nie je dôvod. Vo verzii T6 má S90 pod kapotou dvojité preplňovanie a 320 koní. Len o čosi menej ako nemecká konkurencia, ktorá však ponúka šesťvalce.

Najsilnejšia benzínová možnosť

S90 je konkurentom nemeckých prémiových sedanov ako napríklad BMW radu 5 alebo Mercedes triedy E. Ide o klasických hráčov v danom segmente, ktorí ho doslova reprezentujú. Tí však aj naďalej ostávajú pri osvedčených šesťvalcoch. Mercedes ich má usporiadané do tvaru „V“, v BMW sú uložené v rade za sebou.

Volvo z benzínového štvorvalca získalo 320 koní. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo S90 T6 AWD R-Design Volvo z benzínového štvorvalca získalo 320 koní.

Vrchol benzínovej ponuky v prípade švédskej automobilky reprezentuje štvorvalec s označením T6. Parametrami však za konkurenciou nezaostáva. Dosahuje výkon 320 koní spolu s krútiacim momentom 400 Nm. Vysoká porcia výkonu prechádza na obe nápravy.

S90 s 8 stupňovou automatickou prevodovkou tak šprintuje na 100 km/h za 5,9 sekundy. Oficiálne údaje uvádzajú maximálnu rýchlosť ako 250 km/h. Komu je tento výkon nedostatočný, viac sily ponúka už len hybrid s označením T8. V tomto prípade spaľovací motor dopĺňajú ešte dva elektromotory s celkovým výkonom 87 koní a 240 Nm.

O dynamickom zameraní auta napovedá červená... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo S90 T6 AWD R-Design O dynamickom zameraní auta napovedá červená farba digitálnych ukazovateľov rýchlosti a otáčok.

Väčší počet valcov autu vôbec nechýba. Po naštartovaní najsilnejší benzínový motor na seba príliš neupozorňuje. Trochu by mohol. Zo sedanu vážiaceho 1 784 kg však robí katapult. Vďaka kompresoru a turbodúchadlu sa ťah dostavuje od nízkych otáčok a nepoľavuje ani vo vyšších.

Jediným nedostatkom je zvuk. Ten vo vyšších otáčkach nie je taký sýty ako v prípade šesťvalcov konkurencie. Chýbajúci zvukový prejav však pohonná jednotka ospravedlňuje o čosi nižšou spotrebou. V kombinovanej prevádzke je možné s autom jazdiť s priemernou spotrebou 8,3 litrov na 100 kilometrov. Úsporná jazda môže dané číslo ešte znížiť.

Nemecká prémiová konkurencia aj naďalej verí... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo S90 T6 AWD R-Design Nemecká prémiová konkurencia aj naďalej verí šesťvalcom.

Pri využívaní výkonu však spotreba rastie. V meste sa pohybuje tesne pod hranicou 10 litrov, no ak je záujem, môže byť aj dvojnásobná. Automatická prevodovka radí absolútne bezchybne. Výhrady k nej nemáme, no ak by sme chceli byť veľmi kritickí, tak by sa nám nepáčili jej reakcie na náhle stlačenie plynového pedálu. Podraďovanie trvá možno o pár desatín sekundy viac, ako by sme chceli.

R-Design v interiéri a pri jazde

Testovaný automobil je vo výbave R-Design, ktorá dodáva S90 športový nádych. Okrem dizajnových doplnkov však ovplyvňuje aj samotnú jazdu. Podvozok je znížený o 15 mm. V spojení s 20 palcovými príplatkovými kolesami vyzerá S90 ako z produktových fotografií alebo priamo z autosalónu.

V interiéri prevláda čierna farba. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo S90 T6 AWD R-Design V interiéri prevláda čierna farba.

Veľké kolesá takmer dokonalo vypĺňajú blatníky auta. Voľným okolo je nižšia výška podvozku takmer nerozpoznateľná. Rozdiel cítiť v jazdných vlastnostiach. Automobil stratil časť svojej plavnosti a eliminovali sa náklony v zákrutách. Na druhej strane však dokáže prechádzať zákrutami ešte rýchlejšie ako doteraz.

Kolesá s priemerom diskov 20 palcov však neodporúčame. Vyzerajú skvelo, no v meste na ne číha nástrah viac ako dosť. Pneumatika je nad nimi len veľmi nízka, a riziko jej poškodenia vysoké.

20 palcové kolesá vyzerajú veľmi dobre, no... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo S90 T6 AWD R-Design 20 palcové kolesá vyzerajú veľmi dobre, no nekvalitný asfalt pre nich nie je bezpečným miestom.

Menej luxusu viac dynamiky

Doteraz testované modely V90 a XC90 prekypovali luxusom. Vo vnútri sa nachádzala zmes kože a dreva v príjemných hnedých a béžových odtieňoch. Vo vnútri sme sa cítili ako v predajní luxusného švédskeho nábytku. Teraz nie. R-Design všetko zmenil.

Nejde len o lišty odkazujúce na tento stupeň výbavy. Interiéru aj naďalej vládne drevo a koža. Farby a pocit z neho sa však zmenili. Do interiéru sa nasťahovala čierna farba. Červené sú len digitálne budíky na prístrojom štíte.

Už sme vo vnútri nemali pocit ako v luxusne zariadenej hi-tech obývačke. Vystriedal ho pocit ako v bojovej stíhačke. Na druhej strane veľmi dobre ozvučenej bojovej stíhačke s audiosystémom Bowers & Wilkins. Aby však na palube nebola pochmúrna atmosféra, k dispozícii je interiérové osvetlenie so siedmimi motívmi.

Luxus a technologická vyspelosť však ostávajú zachované. Adaptívne LED svetlá sú v noci vynikajúce. Automobil má poloautonómne riadenie, ktoré pomáha na diaľniciach a v dopravných zápchach. Budíky sú zobrazené na digitálnom displeji, takže priamo pred vodičom môže byť aj navigácia. Všetky dôležité prvky sa ovládajú prostredníctvom veľkého dotykového displeja umiestneného v strede palubnej dosky.

Záver

Testované Volvo je športový sedan s benzínovým motorom a veľmi pekným dizajnom. V Európe však pravdepodobne bude väčšina týchto automobilov vybavených naftovým motorom. To je však v poriadku, pretože naftový motor dosiahne nižšiu spotrebu a brzdou premávky nebude.

Na nedostatok miesta alebo pohodlia sa nemôžu... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo S90 T6 AWD R-Design Na nedostatok miesta alebo pohodlia sa nemôžu sťažovať ani cestujúci na zadných sedadlách.

Dvojlitrový benzínový motor je však zaujímavou alternatívou k šesťvalcom, ktoré ponúka konkurencia. Navyše je Volvo mierne lacnejšie. Šesťvalcový Mercedes triedy E stojí 62 742 eur a má 333 koní. BMW radu 5 s pohonom všetkých kolies a výkonom 340 koní stojí 63 800 eur.

Volvo S90 T6 vo výbave R-Design má cenovku 60 500 eur. V porovnaní s konkurenciou je však slabšie. Ďalšia príplatková výbava môže cenu dramaticky zmeniť. Výsledná cena testovaného auta dosiahla 80 650 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 963
Šírka (mm) 1 879
Výška (mm) 1 443
Rázvor (mm) 2 941
Objem batožinového priestoru (l) 500
Objem palivovej nádrže (l) 60
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 764

Technické údaje

Typ Motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 969
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 235/320 pri 5 700
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 400 pri 2 200 – 3 400
Prevodovka 8 stupňová automatická
Poháňaná náprava predná+zadná
Max rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5,9
Spotreba (kombi) (l/100km) 7,2
Spotreba (test) (l/100km) 8,3

Cena

Základná cena 44 700 EUR
Cena testovaného auta 80 650 EUR
Volvo S90 T6 AWD R-Design
Volvo S90 T6 AWD R-Design
+23Volvo S90 T6 AWD R-Design

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Volvo #Volvo S90 #Volvo S90 T6
Články podľa značiek