Test: Mitsubishi Outlander PHEV – tri motory v jednom aute

Kým v minulosti mali elektromobily a hybridy exotické tvary, dnes sú takmer na nerozoznanie od bežných áut. Dôkazom toho je Mitsubishi Outlander PHEV. V jednom aute sa ukrýva trojica motorov spolu s palivovou nádržou a batériami, ktoré je možné dobíjať. Čo na to „hovorí“ spotreba?

05.11.2017 07:00
debata (3)
O svojom hybridnom pohone Outlander z vonku... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Outlander PHEV O svojom hybridnom pohone Outlander z vonku nehovorí.

Ak má vaše auto pravidelný prístup k elektrickej zásuvke, často jazdíte na krátke trasy a chcete dostať od štátu dotáciu na kúpu auta, plug-in hybrid sa javí ako ideálne riešenie. Japonská automobilka pripravila jeden hybridný model v rámci úplne bežného SUV s názvom Outlander.

Automobil je na trhu už pomerne dlho. V minulosti sme ho vyskúšali s naftovým aj benzínovým motorom, s CVT prevodovkou aj s manuálom. Hybridná verzia označená písmenami PHEV taktiež nepatrí k čerstvým debutantom. Verejnosti bol predstavený v roku 2012 na autosalóne v Paríži. V porovnaní s bežným modelom hybrid odhaľuje len niekoľko nápisov na karosérii. Na prvý pohľad ho nie je možné rozpoznať.

Elektrické ústrojenstvo odhaľujú len nápisy. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Outlander PHEV Elektrické ústrojenstvo odhaľujú len nápisy.

Komplikovaný pohon

Pod kapotou hybridu sa nachádza komplikované ústrojenstvo. Zo sveta minulosti sa v ňom nachádza 2,0 litrový benzínový štvorvalec MIVEC, ktorému sekunduje jednostupňová prevodovka. Okrem toho sa o pohon stará aj dvojica elektromotorov. Jeden poháňa predné a druhý zadné kolesá. Spaľovací motor však nehrá hlavnú úlohu. O pohon sa primárne starajú elektromotory. Štvorvalec slúži len ako generátor. Ide o podobný princíp, na akom fungujú dieselové lokomotívy. Spaľovací motor vytvára energiu, ktorú spotrebovávajú elektromotory. V tomto prípade je systém omnoho komplikovanejší ako v prípade lokomotívy.

V prípade, ak je to potrebné, teda ak vodič dostatočne hlboko zatlačí pedál akcelerátora, spaľovací motor sa pripojí priamo k pohonu predných kolies. Nebude teda len generovať elektrinu, ale aj priamo poháňať nápravu.

Tento volič smeru jazdy funguje takmer ako... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Outlander PHEV Tento volič smeru jazdy funguje takmer ako bežná automatická prevodovka.

Ak je úroveň batérií dostatočne nabitá a vodič nedrží plyn na podlahe, spaľovací motor môže byť úplne vypnutý. Elektromotory čerpajú energiu z akumulátorov, pričom na jedno nabitie výrobca sľubuje dojazd 52 kilometrov. My sme viac ako 27 neprešli.

Pohon má navyše aj doplnkové funkcie. Stlačením tlačidla „EV“ ide auto výhradne na elektrický pohon. Benzínový motor neštartuje, ani aby generoval elektrinu. Ďalšou možnosťou je režim šetrenia batérie, kedy sa auto snaží udržať stav nabitia akumulátorov a v treťom má spaľovací motor za úlohu batérie dobíjať.

Zadné kolesá poháňa elektromotor s vyšší... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Outlander PHEV Zadné kolesá poháňa elektromotor s vyšší krútiacim momentom.

V reči čísiel dva elektromotory dosahujú výkon po 82 koní. Predný dosahuje krútiaci moment 137 Nm, zadný 195 Nm. Spaľovací motor má výkon 121 koní a 190 Nm krútiaceho momentu. Maximálny výkon hybridného pohonu je 203 koní. Z 0 na 100 km/h auto zrýchli za 11 sekúnd a maximálna rýchlosť je stanovená na 170 km/h.

Ako to funguje v skutočnosti?

Ak máte garáž s elektrickou zásuvkou a pracujete od domu len pár kilometrov, v pohode môžete jazdiť takmer vždy na elektrinu. Outlander je vďaka dvojici elektromotorov jeden z mála hybridov, ktorý skutočne vládze jazdiť na elektrinu. Ani svižnejší rozjazd neprebúdza spaľovací motor.

Úroveň nabitia batérii klesá rýchlo. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Outlander PHEV Úroveň nabitia batérii klesá rýchlo.

Z akumulátorov sa však energia míňa príliš rýchlo. Nabíjanie je možné prostredníctvom domácej nabíjačky, vďaka ktorej obnova energie trvá približne 5 hodín. Dostupné je aj rýchlonabíjanie prostredníctvom konektoru CHADeMO. Nabitie na 80% kapacity trvá 25 minút.

Ak sa vozidlo vydáva na dlhšiu trasu, čoskoro sa začína pridávať spaľovací motor. Otáčkomer dostupný nie je, no už podľa sluchu sme zistili, že pracuje v akosi vysokých otáčkach. Jeho zvukový prejav extrémne nenadchne.

Mitsubishi tvrdí, že kombinovaná spotreba benzínu je 1,7 l/100 km. Samozrejme v prípade, ak auto vyštartuje s plne nabitými batériami. Tak ako v prípade iných hybridov, aj teraz ide o doslova úchylné číslo. Áno, Outlander PHEV dokáže jazdiť aj s nulovou spotrebou, ak ho budete stále nabíjať. V opačnom prípade počítajte v meste s odberom 11 l/100 km.

Kto chce auto naháňať, pokojne odber vytlačí ešte vyššie. V kombinovanej prevádzke s pravidelným (nie neustálym) nabíjaním batérií a rozumnom štýle jazdy sa z nádrže bude vytrácať 9 litrov benzínu na 100 km. Tu narážame na problém objemu palivovej nádrže, do ktorej sa zmestí len 45 litrov. Dojazd plne nabitého a natankovaného auta atakuje hranicu len 500 km.

Jazdný prejav auta je však ďaleko lepší ako v prípade rovnakého benzínového motora spojeného s CVT prevodovkou. Prísun krútiaceho momentu z elektromotorov dovoľuje vodičovi pohodlne predbiehať a akcelerovať.

Automobil je na pocit omnoho ťažší ako jeho nehybridné verzie. Prevádzková hmotnosť prekonáva hranicu 1,9 tony. Posilňovač riadenia má vysoký účinok, teda vodič nemá veľa informácií o tom, čo sa deje pod kolesami. Váhu auta je rozhodne cítiť aj v meste. Napriek tomu je Outlander použiteľný aj v stredne ťažkom teréne. Svetlá výška 190 mm a pohon všetkých kolies umožňujú zdolávať nespevnené cesty.

Mitsubishi Outlander PHEV umožňuje aj... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Outlander PHEV Mitsubishi Outlander PHEV umožňuje aj rýchlonabíjanie.

Záver

Mitsubishi Outlander PHEV vo výbave „Edícia 100 rokov“ môže byť váž za 39 900 eur. Túto sumu vám štát vie postupne znížiť o 3 000 eur. Za túto sumu dostane plnokrvné hybridné auto, ktoré ako jedno z mála dokáže vďaka výkonným motorom reálne jazdiť v elektrickom režime, nielen rozbiehať sa.

Batérie nezmenšili batožinový priestor. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Outlander PHEV Batérie nezmenšili batožinový priestor.

Kto jazdí na krátke trasy, môže ich bez problémov absolvovať len za cenu elektrickej energie zo zásuvky. Kto jazdí na dlhšie trasy, ten môže na spotrebu 1,7 l/100 km zabudnúť. Štátna dotácia upravuje cenu len kozmeticky.

V danej výbave sa nachádzajú všetky svetlá s technológiou LED, 7 palcový dotykový displej alebo diaľkové ovládanie klimatizácie, kúrenia a nabíjania, zisťovanie stavu batérie cez smartfón. Napriek tomu, že je Outlander PHEV komplikovaný takmer ako jadrová elektráreň, jeho obsluha je jednoduchá. Vo väčšine prípadov sa systém o seba postará sám. Jediný úkon vodiča, ktorý je navyše, je nabíjanie.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 695
Šírka (mm) 1 800
Výška (mm) 1 703
Rázvor (mm) 2 670
Svetlá výška (mm) 190
Objem palivovej nádrže 45 l
Prevádzková hmotnosť 1 935 kg

Technické údaje

Typ motora zážihový radový štvorvalec
Zdvihový objem motora 1 998 cm3
Výkon 89 kW (121 k ) pri 4 500 ot./min
Max. krútiaci moment 190 Nm pri 4 500 ot./min
Typ elektromotorov 2 synchrónne elektromotory s permanentným neodýmovým magnetom
Výkon elektromotorov 2×60 kW (82 k )
Max. krútiaci moment elektromotorov 137 + 195 Nm
Celkový výkon 149 kW (203 k )
Prevodovka 1-stupňová s fixným prevodom
Pohon AWD
Max rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11 s
Spotreba (kombi) 1,7 l/100 km
Spotreba (test) 9 l/100 km

Cena

Základná cena 39 900 EUR (s DPH)
Štátna dotácia 3 000 EUR
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
+26Mitsubishi Outlander PHEV

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #plug-in hybrid #Mitsubishi Outlander PHEV
Články podľa značiek