Test: Opel Crossland X 1,6 CDTI – módny crossover s dobrou spotrebou

Spolupráca automobilky Opel s francúzskym koncernom PSA prináša prvé ovocie. Je ním model Crossland X, ktorý sa o techniku delí s Peugeotom 2008, no zovňajškom a výbavou jednoznačne priznáva svoj pôvod.

21.11.2017 12:00
DSCN0192 Foto:
Opel Crossland X je mestská alternatíva k Mokke X.
debata

Neutíchajúci záujem o karosárske prevedenia SUV a crossover núti automobilky vytvárať nové modely a zapĺňať nimi medzery v ponuke. Práve touto cestou sa vybral aj Opel, ktorý sa pred časom pridal do koncernu PSA Peugeot-Citroën. K modelu Mokka X pochádzajúceho ešte z čias pôsobenia pod General Motors pribudol Crossland X. Ide o mestskú alternatívu k spomínanej Mokke X.

Kým Mokka X je v ponuke aj s pohonom oboch náprav, Crossland X sa spolieha len na predný náhon. Okrem toho zahrňuje aj niekoľko dizajnových prvkov prezrádzajúcich jednoznačne mestské zameranie oproti konzervatívnejšie a praktickejšie ladenej Mokke X. V rámci redakčného testu sme si vyskúšali verziu s najsilnejším naftovým motorom v najvyššej výbave Ultimate. V tejto kombinácii je Crossland X viac len než obyčajným autom do mesta.

Z hľadiska vonkajšieho dizajnu si však... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN0194 Z hľadiska vonkajšieho dizajnu si však Crossland X zachováva typický vzhľad modelov značky Opel.

Zvonku jednoznačne Opel

Príslušnosť k francúzskemu koncernu má priniesť hlavne ekonomické výhody. Znamená to, že viacero modelov rôznych značiek sa bude deliť o niektoré komponenty, čím sa ušetria výrobné náklady. Z hľadiska vonkajšieho dizajnu si však Crossland X zachováva typický vzhľad modelov značky Opel. Predné denné LED svetlá v tvare bumerangu a maska chladiča sú jednoznačným znakom Opelu. Terénny dojem vzbudzuje predný nárazník tvorený kombináciou čierneho a strieborného plastu.

Zadnú časť zdobia LED svetlá v tvare bumerangu. Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN0199 Zadnú časť zdobia LED svetlá v tvare bumerangu.

Rovnako pôsobí Crossland X aj zozadu. LED svetlá spolu s čierno-strieborným nárazníkom odkazujú na dizajnový jazyk Opelu a zároveň vytvárajú dojem terénneho auta. Pri pohľade zboku zaujme hlavne dvojfarebné lakovanie karosérie. Línia čiernej strechy končí až pri zadných svetlách. Toto zakončenie vytvára masívny C-stĺpik dodávajúci autu robustnejší vzhľad. Spomínanú líniu strechy lemujú strieborné strešné lyžiny a chrómovaný pás okolo okien, vďaka čomu vzniká ladný kontrast.

Pod kapotou úsporný motor

Opel Crossland X meria na dĺžku 4 212 milimetrov a pohotovostná hmotnosť verzie so silnejším vznetovým motorom je 1 244 kilogramov. Vďaka agregátu s objemom 1,6 litra a výkonom 88 kW (120 k) je Crossland X svižným autom. Krútiaci moment 300 Nm umožňuje prudké zrýchlenie, a to hlavne pri druhom a treťom prevodovom stupni. Motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Vďaka vznetovému agregátu s objemom 1,6 litra a... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN0226 Vďaka vznetovému agregátu s objemom 1,6 litra a výkonom 88 kW (120 k) je Crossland X svižným autom.

Naftová pohonná jednotka je úsporná. Mimo obcí sa dá bez problémov jazdiť za menej ako 5 litrov na sto kilometrov. V meste spotreba stúpne zhruba o jeden liter. Na diaľnici pri jazde rýchlosťou 130 km/h motor pracuje pri 2 250 otáčkach za minútu a palivo ubúda z nádrže tempom 6,1 l/100 km. Kombinovaná spotreba sa ustálila na hodnote 5,5 l/100 km. Vďaka týmto hodnotám možno Crossland X označiť za model vhodný aj pre diaľničnú jazdu, čo značne zvyšuje jeho využitie.

Z hľadiska riadenia by sa Opelu Crossland X dalo vytknúť viacero vecí. Podvozok je nastavený tvrdo a prechod nerovností bolo v kabíne počuť aj cítiť. Svoj podiel viny na tom majú aj sedemnásťpalcové disky kolies. So šestnásťpalcovými by sa komfort v kabíne zvýšil. Vyššie ťažisko crossoveru je zdrojom náklonov karosérie pri rýchlejšom prejazde zákrut a odhad ich prejazdu sťažuje voľné a pomerne nepresné riadenie.

Hoci je riadiaca páka umiestnená na štandardnom... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN0210 Hoci je riadiaca páka umiestnená na štandardnom mieste v stredovom tuneli, je orientovaná od vodiča.

Ďalšou chybičkou je poloha radiacej páky. Okrem toho, že by sa jej zišli kratšie dráhy, nás prekvapila jej poloha. Hoci je umiestnená na štandardnom mieste v stredovom tuneli, je orientovaná od vodiča. Pri radení piateho a šiesteho prevodového stupňa musí vodič natiahnuť ruku dosť ďaleko.

Vo vnútri je miesta akurát

Model Crossland X je široký 1 765 mm, vysoký 1 605 mm a rázvor má dĺžku 2 604 mm. Ide o miery, ktoré zaručujú pohodlie pre štyroch cestujúcich. Pasažieri vzadu sa budú musieť pripraviť na menší priestor pred kolenami. Kufor má v základom rozostavení objem 410 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa prepravná kapacita zvýši na 1 255 litrov. Jednu rovinu so sklopenými sedadlami vytvára doska dvojitého dna batožinového priestoru.

Kufor má v základom rozostavení objem 410 litrov. Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN0220 Kufor má v základom rozostavení objem 410 litrov.

Predné sedadlá sú pohodlné, no len s miernym bočným vedením, ktoré neposkytuje dostatočnú oporu. Prístrojový panel tvoria dva analógové budíky a displej palubného počítača. Dominantou interiéru je dotyková obrazovka informačno-zábavného systému. Súčasťou najvyššej výbavy Ultimate je navigačný systém 5.0 IntelliLink s veľmi dobrou grafikou a head-up displej, ktorý informácie premieta na výsuvné sklíčko. Parkovacia kamera aj s pohľadom z vtáčej perspektívy by si zaslúžila lepšie rozlíšenie.

Najvyššia výbava zahŕňa množstvo bezpečnostných systémov a prvkov. Patria medzi ne varovanie pred čelnou kolíziou, detekcia chodcov pred vozidlom, protikolízne brzdenie, senzor únavy vodiča a parkovacie senzory vzadu. LED predné svetlomety majú funkciu automatického prepínania diaľkových svetiel. Ovládanie tempomatu sa nachádza na volante.

Záver

Základná cena Opelu Crossland X je 12 340 eur. V tomto prípade ide o kombináciu 1,2-litrového zážihové motora, päťstupňovej manuálnej prevodovky a základnej výbavy Selection. Autá v najnižšom stupni výbavy sa ale začnú vyrábať až v januári budúceho roku. Najsilnejší vznetový motor je dostupný od výbavy Enjoy s cenovkou 17 040 eur. Kombinácia tohto agregátu a najvyššej výbavy Ultimate stojí 21 890 eur.

Nejde však o konečnú sumu, keďže na výber sú ešte prvky príplatkovej výbavy. Vyhrievanie čelného skla stojí 200 eur, pevná presklená strecha 900 eur, kožené čalúnenie 600 eur, digitálny tuner 220 eur a dojazdové rezervné koleso 60 eur. Výrobca ponúka záruku na päť rokov alebo do prejdenia 150 000 kilometrov na motor, prevodovku a rozvodovku a k tomu plnú Opel asistenciu na päť rokov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 212
Šírka (mm) 1 765
Výška (mm) 1 605
Rázvor (mm) 2 604
Svetlá výška (mm) 124
Objem batožinového priestoru (l) 410/1 255
Objem palivovej nádrže (l) 45
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 244
Celková hmotnosť (kg) 1 840

Technické údaje

Typ motora radový vznetový s preplňovaním
Zdvihový objem motora (cm3) 1 560
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 88/120 pri 3 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 300 pri 1 750
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 187
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,9
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) 4,6/3,6/4,0
Emisie CO2 (g/km) 103

Cena a záruka

Základná cena modelu 12 340 EUR
Základná cena testovanej verzie 21 890 EUR
Cena testovaného vozidla 24 280 EUR
Záruka 5 rokov alebo 150 000 km na motor, prevodovku a rozvodovku
Opel Crossland X 1,6 CDTI
Opel Crossland X 1,6 CDTI
+30Opel Crossland X 1,6 CDTI

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Opel #crossover #1.6 CDTi #Opel Crossland X
Články podľa značiek