Test: Toyota Yaris 1,5 VVT-iE – konečne „upsizing“

Tretia generácia populárneho mestského modelu Yaris prešla druhou modernizáciou. Okrem výrazných vonkajších dizajnových zmien priniesla aj novú pohonnú jednotku, ktorá reprezentuje nové smerovanie vo vývoji motorov. Nechýrne známy „downsizing“ totiž strieda zvyšovanie objemu, teda „upsizing“.

27.12.2017 07:00
DSCN0150 Foto:
Toyota Yaris patrí v Európe medzi najpredávanejšie modely japonskej značky.
debata (6)

Toyota Yaris patrí v Európe medzi najpredávanejšie modely japonskej značky. Na trhu je momentálne jej tretia generácia, ktorá nedávno dostala už druhý facelift. Ten sa výrazne dotkol vonkajšieho vzhľadu, no najpodstatnejšia zmena sa udiala v ponuke pohonných jednotiek. Agregát s objemom 1,33 litra z ponuky vypadol a nahradil ho väčší a výkonnejší motor s objemom 1,5 litra.

Sebavedomý vzhľad

Yaris už zďaleka nie je nevýrazným modelom, ktorý sa bez problémov stratí v dave. Po modernizácii na seba upozorňuje hlavne masívnou lichobežníkovou maskou chladiča, ktorá sa rozširuje až ku krajom predného nárazníka. Predným projektorovým halogénovým svetlám dodávajú prísny pohľad denné LED svetlá v tvare ležatého písmena „Y“.

Predným projektorovým halogénovým svetlám... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN0156 Predným projektorovým halogénovým svetlám dodávajú prísny pohľad denné LED svetlá v tvare ležatého písmena „Y“.

Pri pohľade zboku zaujmú chrómované lišty a šestnásťpalcové disky kolies. Zadná časť auta pripomína predok vďaka oblúkovému prelisu, ktorý vrcholí nad evidenčným číslom. Rovnaký tvar kopírujú aj zadné svetlá zasahujúce výrazne do dvier batožinového priestoru. Testované auto bolo nalakované príplatkovým perleťovým lakom. V ponuke zostala aj možnosť dvojfarebného lakovania karosérie.

Výkonný a úsporný motor

Hlavným pozitívom faceliftu je nový zážihový atmosférický motor s objemom 1,5 litra nesúci označenie VVT-iE. Nový motor je vybavený systémom variabilného časovania sacích ventilov, vďaka čomu dokáže pracovať v Ottovom aj v Atkinsonovom cykle. Zmenu cyklov riadi elektronika a vodič ju nepostrehne. K lepšej hospodárnosti prispieva aj vysoký kompresný pomer s hodnotou 13,5:1.

Motor dosahuje výkon 82 kW (111 k) a krútiaci moment 136 Nm. Spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Z 0 na 100 km/h auto zrýchli za 11 sekúnd a maximálne sa dokáže rozbehnúť na 175 km/h. Novinku pod kapotou možno spárovať aj s variátorovou prevodovkou Multidrive S.

Motor dosahuje výkon 82 kW (111 k) a krútiaci... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN0189 Motor dosahuje výkon 82 kW (111 k) a krútiaci moment 136 Nm. K lepšej hospodárnosti prispieva aj vysoký kompresný pomer s hodnotou 13,5:1.

My sme testovali vozidlo so šesťstupňovým manuálom, ktorý funguje, ako má. Prevody sú odstupňované tak, že pri jazde v mestskej premávke vodič nemusí často podraďovať. Navyše dráhy radiacej páky sú krátke a presné, takže ani rýchle preraďovanie nerobí problém. Podvozok dokázal odfiltrovať väčšinu nerovností, no nárazy sa výrazne ozývali do kabíny. Za nedostatok považujeme aj značné náklony karosérie pri rýchlejšom prejazde zákrut.

Najväčším pozitívom je však spotreba benzínu. Napriek výkonu 111 konských síl, ktorý umožňuje prudké zrýchlenie, sme v meste jazdili s priemerom 6,6 l/100 km. Mimo obce sa pri pokojnej jazde dá dostať aj pod hranicu 5,5 l/100 km. Najvyššiu spotrebu dosahuje Yaris na diaľnici. Motor pri rýchlosti 130 km/h pracuje pri 3 200 ot./min a palivo ubúda z nádrže rýchlosťou 7,1 l/100 km. Práve pri diaľničnej jazde sa prejaví nízky krútiaci moment, keďže vo vyšších rýchlostiach už auto nie je agilné a akceleruje pomaly. Kombinovaná spotreba sa počas testu ustálila na hodnote šesť litrov na sto kilometrov.

Interiér neočarí

Vo vnútri je Toyota Yaris fádna. Interiér v čiernej farbe tvoria plasty. Najviac je mäkčených, občas sa vyskytnú lesklé a niekedy aj tvrdé, ktoré výrazne znižujú dojem. Hoci sme testovali vozidlo v najvyššej výbave Style, vo vnútri sme nepostrehli nápaditosť. Jedinou výnimkou boli azda dva kruhové výduchy ventilácie.

Vo vnútri je Toyota Yaris  fádna. Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN0171 Vo vnútri je Toyota Yaris fádna.

Na druhej strane Yaris ponúka množstvo bezpečnostných a praktických prvkov. Displej informačno-zábavného systému v strede palubnej dosky doplňuje farebný TFT displej palubného počítača medzi analógovými budíkmi zobrazujúcimi rýchlosť a otáčky motora. Súčasťou najvyššej výbavy je dvojzónová automatická klimatizácia, tempomat a obmedzovač rýchlosti, predná hmlové svetlá, zadná parkovacia kamera a za príplatok možno získať aj bezkľúčové odomykanie a štartovanie, elektricky sklopné spätné zrkadlá a vyhrievanie predných sedadiel.

Medzi bezpečnostné prvky patrí varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, protikolízny systém s autonómnym núdzovým brzdením, automatické diaľkové svetlá a vo vyšších stupňoch výbavy aj systém rozpoznávania dopravných značiek. Pasažieri na zadných sedadlách sa môžu cítiť stiesnene, keďže nad hlavou aj pred kolenami neostáva miesta nazvyš. Kufor poskytuje priemerný objem 286 litrov, čo však postačuje aj na väčší nákup. Po sklopení druhého radu sedadiel sa prepravná kapacita zväčší na 1 180 litrov.

Záver

Toyota Yaris je prevažne mestské auto, ktoré sa hodí aj na kratšie presuny po okresných cestách. Jazda po diaľnici znižuje pohodlie cestovania a zároveň zvyšuje spotrebu paliva. Nový väčší motor je výkonnejší a úspornejší a svojimi parametrami prekonáva aj hybridnú verziu. Tá má síce vyšší krútiaci moment, no zároveň má nižší výkon. Údaj o tabuľkovej spotrebe je síce priaznivejší v prípade hybridu, no v reálnej premávke sa mu nový motor dokáže vyrovnať.

Základná cena modelu Yaris je 9 990 eur. V tomto prípade ide o benzínový trojvalec spolupracujúci s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Yaris s novým motorom 1,5 VVt-iE je dostupný od výbavy Live za 11 190 eur. Na výber sú ešte ďalšie štyri stupne výbavy, ktoré možno rozšíriť v rámci skromnej ponuky príplatkovej výbavy. Vozidlo vybavené novým motorom stojí vo výbave Style 13 690 eur. Najdrahšou možnosťou je Yaris hybrid, ktorý má v základnej výbave cenovku 14 090 eur. Toyota poskytuje záruku na tri roky alebo do prejdenia stotisíc kilometrov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 3 945
Šírka (mm) 1 695
Výška (mm) 1 510
Rázvor (mm) 2 510
Objem batožinového priestoru (l) 286/1 180
Objem palivovej nádrže (l) 42
Celková hmotnosť (kg) 1 545

Technické údaje

Typ motora radový zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 496
Počet valcov 4.16
Kompresný pomer 13,5 : 1
Výkon (kW/k pri ot./min) 82/111 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 136 pri 4 400
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) 6,3/4,2/5,0
Emisie CO2 (g/km) 112

Cena a záruka

Základná cena modelu 9 990 EUR
Základná cena testovanej verzie 13 690 EUR
Cena testovaného vozidla 14 790 EUR
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Toyota Yaris 1,5 VVT-iE
Toyota Yaris 1,5 VVT-iE
+33Toyota Yaris 1,5 VVT-iE

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Toyota Yaris #upsizing #1.5 VVT-iE
Články podľa značiek