Test: Hyundai Ioniq plug-in – tretia možnosť

Automobilka Hyundai dokončila paletu pohonných jednotiek pre model Ioniq. Po hybride a elektromobile je na trhu už aj dobíjateľný plug-in hybrid. Oplatí sa investovať do tretej možnosti, ktorá umožňuje aj krátku jazdu na elektrinu?

30.12.2017 07:00
DSCN0228 Foto:
Po hybride a elektromobile uviedol Hyundai na trh už aj dobíjateľný plug-in hybrid.
debata (1)

Kórejský výrobca automobilov Hyundai skompletizoval ponuku verzií modelu Ioniq. Po hybride a elektromobile uviedol na trh už aj dobíjateľný plug-in hybrid. Znamená to, že okrem štandardnej spolupráce zážihového a elektrického motora má vodič k dispozícií aj niekoľkokilometrový dojazd čisto na elektrickú energiu.

Zvonku typický Ioniq

Plug-in verzia sa od ostatných dvoch variantov Ioniqu odlišuje len minimálne. Predná maska je totožná s hybridnou verziou, keďže cez ňu prúdi vzduch k benzínovému motoru. Vertikálne LED denné svetlá dodávajú autu moderný vzhľad. Od hybridnej verzie odlišuje plug-in hybrid veko zásuvky pre dobíjanie zo siete, ktoré sa nachádza pred dverami vodiča.

Klesajúca silueta karosérie liftback plní... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN0231 Klesajúca silueta karosérie liftback plní hlavne aerodynamickú funkciu.

Zboku upúta klesajúca silueta karosérie liftback. Tá plní hlavne aerodynamickú funkciu a uľahčuje prístup do batožinového priestoru. Vzadu zaujme delené okno piatych dverí. Rozdeľuje ho zadné krídlo, ktoré je dôležité z aerodynamického hľadiska. Na jednej strane ide o funkčný a zároveň futuristický prvok, no na druhej značne obmedzuje výhľad v spätnom zrkadle.

K dispozícii je aj elektrický režim

O pohon dobíjateľného hybridu sa stará rovnaká kombinácia motorov ako v prípade klasického hybridu. Základ tvorí 1,6-litrový agregát GDi s výkonom 77 kW (105 k) a krútiacim momentom 147 Nm. Dopĺňa ho elektromotor s výkonom 45 kW (60 k) a krútiacim momentom 170 Nm. Celkový výkon pohonnej sústavy je 104 kW (141 k), pričom celkový maximálny krútiaci moment je 265 Nm. S motormi spolupracuje šesťstupňová dvojspojková automatická prevodovka.

O pohon dobíjateľného hybridu sa stará rovnaká... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN0268 O pohon dobíjateľného hybridu sa stará rovnaká kombinácia motorov ako v prípade klasického hybridu.

Rozdielom oproti hybridu je prítomnosť väčších batérií, a to s kapacitou 8,9 kWh. Tie podľa tabuliek poskytujú autu energiu na 63 kilometrov jazdy. V skutočných podmienkach sa dojazd pohybuje medzi 40 a 50 kilometrami v závislosti od teploty ovzdušia a štýle jazdy. Pri nabitých batériách a plnej 43-litrovej nádrži výrobca uvádza dojazd 1 100 kilometrov. Reálne je možné prejsť 900 kilometrov.

Kombinovaná spotreba dosahuje 4,8 l/100 km. Pri jazde v meste sa o slovo viac hlási elektromotor, čo znižuje aj spotrebu benzínu. Pri častom využívaní batérií môže spotreba v meste klesnúť na 2,2 l/100 km. Na rozdiel od väčšiny hybridných a plug-in hybridných modelov sa Ioniq plug-in hodí aj na jazdu po diaľnici. Vďaka prepracovanej aerodynamike je spotreba pri rýchlosti 130 km/h len 6,2 l /100 km, čo je údaj typický pre vozidlá so vznetovým motorom.

Výkon autu stačí a pri prepnutí prevodovky do... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN0258 Výkon autu stačí a pri prepnutí prevodovky do športového režimu je ešte o niečo agilnejšie.

Napriek pohotovostnej hmotnosti 1 495 kilogramov sa Hyundai Ioniq plug-in nespráva na ceste ťažkopádne. Výkon autu stačí a pri prepnutí prevodovky do športového režimu je ešte o niečo agilnejšie. V športovom režime je plynový pedál citlivejší a prevodovka zaraďuje vyššie stupne o niečo neskôr. V tomto režime pracuje hlavne zážihový motor a elektromotor poskytuje dodatočný výkon pri zrýchlení. V športovom režime samozrejme stúpne spotreba benzínu, no zároveň dochádza k rýchlejšiemu dobíjaniu akumulátorov. Podvozok Ioniqu plug-in je nastavený veľmi komfortne a aj vďaka šestnásťpalcovým diskom kolies výborne tlmí nerovnosti vozovky. Riadenie je voľné, ale dostatočne presné a autu nerobia problém ani rýchlejšie prejazdy zákrut.

Na výber len jedna výbava

Pokiaľ ide o výbavu vozidla, Hyundai urobil takmer všetky rozhodnutia za zákazníka. Jedinou možnosťou je výbava Style, ktorá je však veľmi bohatá. Jej súčasťou sú šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, predné aj zadné LED svetlomety, systém monitorovania mŕtveho uhla, systém upozorňujúci na pohybujúce sa vozidlá pri cúvaní, systém pre automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel, vyhrievanie volantu, automatická duálna klimatizácia, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, adaptívny tempomat, predné a zadné parkovacie senzory, cúvacia kamera, prístrojový panel so sedempalcovým displejom, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, elektricky sklopné spätné zrkadlá, osempalcový displej informačno-zábavného systému s navigáciou a prémiové audio INFINITY so siedmimi reproduktormi a s externým zosilňovačom.

Jedinou možnosťou je výbava Style, ktorá je... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN0253 Jedinou možnosťou je výbava Style, ktorá je však veľmi bohatá.
V rámci príplatkovej výbavy je k dispozícii len balík Premium Pack pozostávajúci z elektricky nastaviteľného sedadla vodiča s pamäťou, koženého čalúnenia sedadiel a predných ventilovaných sedadiel, ktorý stojí 2 000 eur, a metalický lak karosérie za 490 eur. Posádka má vo vnútri dostatok pohodlia. Interiér je elegantný, hoci ho zväčša tvoria len mäkčené a tvrdé plasty. Cestujúci vzadu majú dosť miesta na kolená, no vyšším osobám bude chýbať priestor nad hlavou. Batožinový priestor poskytuje v základnom rozostavení objem 446 litrov. Po sklopení druhého radu sedadiel vznikne úložný priestor s objemom 1 401 litrov. Dvojité dno je len v časti podlahy kufra, keďže zvyšok priestoru zaberajú akumulátory.

Záver

Hyundai Ioniq plug-in je predovšetkým vozidlo s hybridným pohonom, ktoré však možno dobíjať aj z elektrickej siete a ktoré dokáže prejsť niekoľko kilometrov len na elektrinu. Dobitie akumulátorov na sto percent trvá približne dve a štvrť hodiny. Ide teda skôr o akýsi bonus, ktorý môže vodič využiť, keď sa neponáhľa, alebo keď má možnosť vozidlo doplniť elektrickou energiou doma alebo v práci. V opačnom prípade sa dajú akumulátory nabiť len prostredníctvom spaľovacieho motora za jazdy a ukladaním rekuperovanej brzdenej energie.

Najslabšou stránkou Ioniqu plug-in je cena. Bez príplatkov stojí 33 990 eur. Vzhľadom na pohonnú sústavu a bohatú výbavu nejde o prehnanú sumu, no konkurenciou je mu Ioniq hybrid. Ten ponúka dva stupne výbavy, pričom vyšší stupeň Style stojí 28 490 eur. Rozdiel niekoľko tisíc eur teda predstavujú akumulátory a možnosť krátkej jazdy čisto na elektrinu.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 470
Šírka (mm) 1 820
Výška (mm) 1 460
Rázvor (mm) 2 700
Svetlá výška (mm) 140
Objem batožinového priestoru (l) 446/1 401
Objem palivovej nádrže (l) 43
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 495 – 1 550
Celková hmotnosť (kg) 1 970
Rozmery pneumatík 205/55 R16

Technické údaje

Typ spaľovacieho motora radový zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 580
Počet valcov 4
Kompresný pomer 13:01
Max. výkon (kW/k pri ot./min) 77/105 pri 5 700
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 147 pri 4 000
Typ elektromotora synchrónny s premanentným magnetom
Max. výkon elektromotora (kW/k) 45/60
Max. krútiaci moment (Nm) 170
Max. výkon hybridného systému (kW/k) 104/141
Max. krútiaci moment hybridného systému (Nm) 265
Prevodovka 6-stupňová dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 178
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 1,1
Kombinovaná spotreba – test (l/100 km) 4,8
Emisie CO2 (g/km) 26
Typ batérie Li-Ion polymérová
Kapacita batérie (kWh) 8,9
Dojazd na batériu (km) 63
Počet miest na sedenie 5

Cena a záruka

Základná cena modelu 33 990 EUR
Cena testovaného vozidla 34 480 EUR
Záruka 5 rokov bez obmedzenia kilometrov
Hyundai Ioniq plug-in
Hyundai Ioniq plug-in
+40Hyundai Ioniq plug-in

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #plug-in hybrid #Hyundai Ioniq #Hyundai Ioniq plug-in
Články podľa značiek