Test: Seat Leon X-Perience 2,0 TDI – klasik s vyhrnutými rukávmi

Prídavok terénnych vlastností do klasického hatchbacku alebo kombíka nie je novou myšlienkou. V časoch zvyšujúceho sa záujmu o SUV tento prístup dáva zmysel. A navyše tieto modely sú v teréne často schopnejšie ako všetky mestské crossovery. Je to prípad aj Leonu X-Perience?

25.03.2018 07:00
debata (3)
Seat Leon dostal v minulom roku facelift. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon X-Perience Seat Leon dostal v minulom roku facelift.

Ak je už z názvu aj vzhľadu auta zrejmé, verzia X-Perience vychádza z Leonu tretej generácie. Po prvýkrát sa Leon vystrojený do nepohody predstavil na autosalóne v Paríži na jeseň roku 2014. Predošlé generácie Leonu túto verziu nemali. Ide teda o viac či menej blízkeho príbuzného modelom Škoda Octavia Scout, VW Golf Alltrack alebo Audi A4 Allroad.

V porovnaní s klasickým kombíkom s označením ST je testovaná verzia od zeme vzdialenejšia o 27 mm. Okrem toho má na sebe plastové doplnky, takže je na prvý pohľad jasne rozpoznateľná.

Verzia X-Perience je v porovnaní so štandardným... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon X-Perience Verzia X-Perience je v porovnaní so štandardným kombi vyššia o 27 mm.

Fešák

Pred rokom modelový rad Leonu dostal facelift, ktorý priniesol len mierne dizajnové úpravy. Seat je s vzhľadom Leonu spokojný. Miernymi zmenami prešiel predný a zadný nárazník alebo mriežka chladiča. Svetlá dostali novú grafiku. Vpredu môže byť nainštalovaná full-LED technológia, pričom zadné svetlá svietia výhradne „ledkami“.

Ani vyššia svetlá výška neuberá Leonu z jeho na pohľad pevného postoja. Automobil pôsobí dynamicky aj s plastmi na karosérii. Seat sa dlhodobo profiluje ako najšportovejšia značka z trojice VW, Seat, Škoda v rámci koncernu Volkswagen.

Plasty na karosérii jasne naznačujú, o akú... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon X-Perience Plasty na karosérii jasne naznačujú, o akú verziu ide.

Dynamický duch dýcha aj vo vnútri terénneho Leonu. Interiér však obsahuje na niektorých miestach aj doslova tvrdé plasty. Napriek tomu je posedenie vo vnútri Leonu príjemne strávený čas. Sedadlá telo dobre obopnú. 8-palcový dotykový displej informačno-zábavného systému je orientovaný na vodiča. Bohužiaľ, navigácia je len za príplatok. Nám však napríklad prekážalo úzke vnútorné spätné zrkadlo.

Kvalita vypracovania interiéru nikoho neurazí. Cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok miesta ako na nohy, tak aj na hlavu. Navyše na nich mieria zadné výduchy ventilácie a na oknách sa nachádzajú roletky. Batožinový priestor pojme 587 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 470 litrov nákladu.

V interiéri sú aj tvrdé plasty. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon X-Perience V interiéri sú aj tvrdé plasty.

Môžeme tak povedať, že interiér je účelný a praktický so športovým nádychom. Máločo nasvedčuje tomu, že Leon X-Perience si dokáže veľmi dobre vychutnať aj cestu zablatenými cestičkami.

Zadné okná sú vybavené roletkami. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon X-Perience Zadné okná sú vybavené roletkami.

Dvojlitrové TDI – nenávidený klasik

Testovaný automobil bol vybavený 2,0 litrový naftovým štvorvalcom so známym označením TDI, ktorý dosahuje výkon 150 koní. Krútiaci moment 340 Nm prenáša na obe nápravy automatická prevodovka s 2 spojkami a 7 stupňami. Po prevalení škandálu Dieselgate sú naftové motory na čele s agregátmi TDI v nemilosti verejnej mienky. Pre mnohých sa môže táto kombinácia aj napriek tomu zdať ako ideálna.

Ibaže by to nebola ideálna kombinácia. Najväčší problém sme mali s rozjazdmi. Leonu sa akoby nechcelo pohnúť z miesta. Riešili sme to naozaj až hlbokým stlačením plynového pedálu, ktorým sa kone pod kapotou konečne rozhýbali.

Od naftového motora by sme očakávali nižšiu... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Seat Leon X-Perience Od naftového motora by sme očakávali nižšiu spotrebu.

V porovnaní s benzínovými agregátmi má motor síce drsnejší prejav, no nejde o nijak výrazne rušivý moment. Keď sa už Leon dostane do pohybu, tak disponuje slušnou dynamikou. Vysoký krútiaci moment naftového motora jednoducho prináša výhody.

Spolupráca s automatom je na veľmi dobrej úrovni. Sami by sme si lepšie neradili. Samozrejme, musíme akceptovať mierne dlhšie podraďovanie, ktoré je typické pre dvojspojkové automaty. Nenadchla nás však spotreba. Kombinovane si Leon zo svojej nádrže odoberal 7,5 litra nafty na 100 kilometrov. Od naftového motoru by sme čakali menej, no na druhej strane musíme zohľadniť to, že testovaný automobil bol vybavený pripojiteľným pohonom zadnej nápravy.

7 stupňový automat radí bez problémov. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon X-Perience 7 stupňový automat radí bez problémov.

Zvezenie do nepohody

Jazdné vlastnosti Leonu zmenou na terénnejšiu verziu príliš neutrpeli. Na ceste sa automobil správa suverénne. Problémom nie sú ani náklony karosérie. To však vďaka pomerne tvrdému naladeniu podvozka.

19 palcové zliatinové disky sú pre toto auto už príliš. Menší priemer by prospel tlmeniu nerovností a znížil hluk smerujúci od kolies do kabíny. Najmä prejazd väčších nerovností sprevádzali až príliš buchotavé zvuky.

Trochu nám možno chýbali jazdné režimy, ktoré by ovplyvňovali aspoň správanie automatickej prevodovky, posilňovača riadenia a odozvy plynového pedálu. Vyššia svetlá výška a pohon oboch náprav dávajú Leonu X-Perience vyššiu prieraznosť terénom, akú má väčšina crossoverov.

Automobil sa nestratí ani na zablatených cestách alebo šmykľavých strmých stúpaniach. Najväčším jeho limitujúcim faktorom sú pneumatiky. Na palube nám okrem navigácie a jazdných režimov chýbalo aj bezkľúčové štartovanie, ktoré sú len za príplatok.

V rámci príplatkovej výbavy bol na palube napríklad adaptívny tempomat, full-LED svetlá alebo systém automatického prepínania diaľkových svetiel.

Záver

Leon X-Perience je veľmi solídne auto, ktorému ale treba odpustiť niektoré nedostatky. Ak to dokážete, tak budete profitovať z jeho schopností v teréne a zvládnutie ťažšej prístupovej cesty na chatu nebude žiadny problém.

Navigácia je dostupná za príplatok. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon X-Perience Navigácia je dostupná za príplatok.

Cenovka začína na sume 19 990 eur, no v takom prípade dostanete len 1,4 litrový benzínový motor s výkonom 125 koní s pohonom prednej nápravy. Základná cena testovanej verzie je 28 280 eur. Celková cena s príplatkami mierne presahovala hranicu 30-tisíc eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 534
Šírka (mm) 1 816
Výška (mm) 1 481
Rázvor (mm) 2 630
Objem palivovej nádrže 50 l
Prevádzková hmotnosť 1 519 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 968 cm3
Výkon 110 kW (150 k ) pri 3 500 – 4 000 ot./min
Max. krútiaci moment 340 Nm pri 1 750 – 3 000 ot./min
Prevodovka 7-stupňová automatická
Pohon obe nápravy
Max rýchlosť 208 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,7 s
Spotreba (kombi) 5,1 l/100 km
Spotreba (test) 7,5 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 19 990 EUR
Cena testovaného modelu 30 000 EUR
Seat Leon X-Perience
Seat Leon X-Perience
+26Seat Leon X-Perience

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Seat #prevodovka DSG #Seat Leon #DSG #Seat Leon X-Perience #TDI
Články podľa značiek