Test: Seat Arona 1,5 EVO FR – dobré spojenie

Malé autá sa nafukujú. Zákazníkom sa to páči a preto majú o ne stále väčší záujem. Voláme ich malé SUV alebo crossovery. Novým členom v hre je Seat Arona. Tento test je aj o motore. Pod kapotou auta na obrázkoch pracoval nový 1,5 litrový benzínový štvorvalec, ktorý popiera downsizing.

15.04.2018 07:00
debata (1)
Podobnosť s Ibizou nie je čisto náhodná. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Arona Podobnosť s Ibizou nie je čisto náhodná.

Seat Arona sa vyrába od minuloročnej jesene. Schádza z liniek v španielskom Martorelli. Automobil sa oficiálne predstavil v júni minulého roku, čo ste mohli sledovať v živom prenose prostredníctvom Facebooku. Výstavná premiéra sa odohrala v septembri na autosalóne vo Frankfurte.

Ide o prvú generáciu modelu, takže o predchodcoch hovoriť nemožno. Arona je súčasťou ofenzívy španielskej automobilky na trhu s SUV. Veľkostne sa radí pod väčšieho súrodenca s názvom Ateca. Arona je však najviac príbuzná s Ibizou, s ktorou zdieľa platformu. Názov Arona je tradične spätý s geografickým miestom. Rovnako sa volá aj mesta na Tenerife.

Arona dostala rodinný "výraz... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Arona Arona dostala rodinný "výraz tváre".

Protiklady sa priťahujú

Seat Arona má pomerne konzervatívny dizajn so štipkou emócií. Malé SUV sa v poslednom čase snažia zaujať aj netradičnými tvarmi. Spomeňme si napríklad na Hyundai Konu. Arona má pomerne ostré a jednoduché línie, ktoré sa jasne hlásia k rodinnému klanu Seat.

Výbava FR, ktorá má zastupovať športovejší vzhľad, veľa rozdielov nepriniesla. Iná je predná maska a vzadu sú dva plastové imitácie koncoviek výfukov. Vyzerajú síce dobre, ale ich funkcionalita je nulová.

Výbava FR veľa dizajnových doplnkov nepriniesla. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Arona Výbava FR veľa dizajnových doplnkov nepriniesla.

Konzervatívny dizajn je však v kontraste s dvojfarebným lakovaním karosérie, ktoré bude medzi zákazníkmi pravdepodobne obľúbené. Rovnako tak autu pristane aj pomerne odvážna oranžová farba. Tá sa môže stať poznávacou súčasťou Arony. Rozmerovo je automobil veľmi podobný s Ibizou. Rozdielom je len svetlá výška, ktorá je v prípade Arony o 190 mm väčšia.

Aj v interiéri ide o známe prostredie, ktoré poznáme z malého hatchbacku. Výbava FR Arone dodala správny športový nádych. Kontrastné prešívanie alebo volant potiahnutý kožou dodávajú tú správnu atmosféru. Aj keď povrch volantu bol podozrivo tvrdý.

Interiér dýcha športovým duchom. Niektoré... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Arona Interiér dýcha športovým duchom. Niektoré plasty sú však tvrdé.

Tvrdé sú v interiéri aj niektoré plasty. Rovnako nás neteší ani absencia bezkľúčového odomykania a štartovania vo vozidle, ktorého cenovka atakuje hranicu 20-tisíc eur. Koncernová politika však hovorí jasnou rečou.

Arona môže potešiť priestorom pred zadnými sedadlami, ktorý je na svoju triedu nadpriemerný. Do batožinového priestoru sa zmestí v základe 400 litrov batožiny. Pre porovnanie o novej Ibizy naložíte 355 litrov. Po sklopení zadných sedadiel SUV odvezie 1 280 litrov a hatchback 1 165 litrov. Pochvalu si zaslúži aj prepracovaný informačno-zábavný systém s dotykovým displejom a zadnou kamerou, ktorá má dobré rozlíšenie.

Vzadu nie je trestná lavica. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Arona Vzadu nie je trestná lavica.

Veľmi dobrý motor

Benzínový 1,5 litrový štvorvalec nahrádza naprieč celým koncernom pohonnú jednotku s označením 1,4 TSI. To znamená, že agregát zvýšil svoj objem, ale má o jednu schopnosť navyše. Za priaznivých podmienok dokáže vypnúť dva valce a plachtiť len s dvoma.

Testovaný motor produkuje výkon 150 koní spolu s krútiacim momentom 250 Nm. Ako v Ibize, tak aj v Arone, kúpiť si ho môžete len vo výbave FR. Škoda. Rovnako pre tieto dva Seaty nie je dostupný s automatickou prevodovkou a ani pohonom oboch náprav. Pohon len prednej nápravy môže mrzieť najmä Aronu.

Zdá sa, že koncernu sa nový motor podaril. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Arona Zdá sa, že koncernu sa nový motor podaril.

Pohonná jednotka sa nám v Arone osvedčila. Motor je tichý a dynamický. To znamená, že malé SUV dostane na 100 km/h za 8 sekúnd a maximálne ho rozbehne na 205 km/h. Pri malom zaťažení, teda udržiavaní rýchlosti, v meste, na „okreskách“ alebo v klesaniach na diaľnici vypína dva valce. Vodič to väčšinou ani nespozoruje, informuje ho o tom len nápis „eco“ na displeji medzi tachometrom a otáčkomerom.

Malému SUV nerobí problémy ani diaľničné tempo. Manuálna prevodovka so 6 stupňami pri 130 km/h vytáča motor len na približne 2 800 otáčok. Konkurencia sa nehanbí nechávať motory aj nad hranicou 3 100 otáčok. Priemerná spotreba počas testu sa ustálila na hodnote 6,5 l/100 km. A to sme palivo nešetrili. Pri šetrnej jazde môže byť výsledok aj pod hranicou 6 litrov. Problémom môže byť malá nádrž, ktorá má objem len 40 litrov.

Spotreba sa drží v rozumných číslach. Priemer... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Arona Spotreba sa drží v rozumných číslach. Priemer sa pohyboval okolo hranice 6,5 l/100 km.

Jazda neutrpela

Arona má okrem podobných rozmerov s Ibizu aj podobnú hmotnosť. Rozdielom je len samotná výška vozidla spolu s jeho svetlou výškou. Tieto dva rozmery však nepokazili jazdné vlastnosti prvého malého španielskeho SUV.

Na ceste sa správa suverénne a v zákrutách posádku nevyrušujú ani náklony karosérie. Vodič má v rukách pomerne ľahké auto s dostatočne výkonným motorom. Absentujúci pohon všetkých kolies výrazne obmedzuje použiteľnosť auta v teréne.

Automobil sa tak bude pohybovať väčšinou po štandardných cestách. Prípadne ho čakajú ľahké lesné cestičky. Pochváliť musíme aj príplatkové LED svetlá, ktoré svietia skutočne dobre a oplatí sa za ne priplatiť.

Záver

Seat Arona s novým 1,5 litrovým benzínovým motorom je rýchle malé SUV, ktoré môžete mať so športovými doplnkami. V porovnaní s Ibizou má o čosi viac priestoru a z vonku pôsobí robustnejšie.

Seat Arona s novým motorom nemôže mať ani pohon... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Arona Seat Arona s novým motorom nemôže mať ani pohon všetkých kolies, ani automatickú prevodovku.

Testovaný automobil stál 19 743 eur. Ide o najvyššiu výbavu, v rámci ktorej sa v štandarde nachádza aj dvojfarebné lakovanie karosérie. V rámci malých SUV ide o konkurencies­chopnú cenu. V minulosti sme tu už mali aj drahšie modely, ktoré boli vybavené horšími motormi. Najväčším konkurentom pre Aronu bude asi Ibiza. Rozdiely v interiéri aj v exteriéri sú. Nie sú ale veľké. Arona je od Ibizy drahšia približne o 2-tisíc eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 130
Šírka (mm) 1 780
Výška (mm) 1 543
Rázvor náprav (mm) 2 566
Objem kufra (l) 400/1 280
Objem nádrže (l) 40
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 222

Technické údaje

Motor 1,5 TSI
Objem motora (ccm) 1 498
Počet valcov/ventilov 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 110/5 000 – 6 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 250/1 500 – 3 500
Prevodovka 6M
0 – 100 km/h (s) 8,3
Max. rýchlosť (km/h) 205
Spotreba na 100 km (l) 5,1
Spotreba počas testu 6,5
Seat Arona
Seat Arona
+18Seat Arona

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #test #1 #SUV #crossover #Seat #1.5 TSI #Seat Arona
Články podľa značiek