Test: Škoda Kodiaq Sportline – medveď v kraťasoch

Už dávno neplatí, že SUV patrí do terénu. Autá s robustnejšou karosériou môžu mať aj športového ducha. Presne to chce dosiahnuť Škoda so svojim modelom Kodiaq Sportline. Podarilo sa jej len dizajnové cvičenie, alebo Kodiaq s najsilnejším benzínovým motorom má skutočne gény športovca?

19.05.2018 07:00
debata (2)
Škoda Kodiaq Sportline má aj off-roadový režim. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Kodiaq Sportline Škoda Kodiaq Sportline má aj off-roadový režim.

Škoda Kodiaq je stredne veľké SUV českého výrobcu, ktoré ja na trhu od roku 2016. Stojí na modulárnej platforme MQB a má rovnaký pôvod ako VW Tiguan alebo Seat Ateca. V porovnaní s Tiguanom má Kodiaq dlhší rázvor a môže ponúknuť až 7 miest na sedenie.

Názov Kodiaq nie je vo svete neznámy. Chevrolet v rokoch 1980 až 2009 vyrábal tri generácie ťahača Kodiak. Pod rovnakým názvom je aj známe jednomotorové lietadlo od amerického výrobcu Quest Aircraft. Všetci sa však pravdepodobne inšpirovali medveďom hnedým zvaným aj Kodiak, ktorý žije len na ostrove Kodiak pri pobreží Alijašky. Ide o najväčší poddruh medveďa hnedého.

V prípade Škody Kodiaq ide o najväčšie SUV v ponuke značky. Automobil od svojho príchodu zaznamenal najmä na Slovenskom trhu veľký záujem. Verzia Sportline mu dodáva športového ducha.

V novembri 2016 model Kodiaq získal od magazínu Top Gear ocenenie „Best Family Car in the World“. V Česku, Poľsku alebo v Bulharsku SUV získalo titul Auto roka 2017. V roku 2017 mu na konto pribudlo aj ocenenie Red Dot Design Award.

Bude aj RS

Škoda pripravuje pre Kodiaq aj verziu RS. Teda plnokrvného športovca. Aký má teda zmysel Sportline? V prvom rade ide o dizajn. Potom je už len na samotnom zákazníkovi, aký motor si do vozidla zvolí.

Kodiaq Sportline vyzerá skutočne dobre.... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Kodiaq Sportline Kodiaq Sportline vyzerá skutočne dobre. Robustne a dynamicky.

Červená farba, zmenené nárazníky alebo 19 palcové čierne disky dokážu urobiť pritiahnuť nejeden pohľad. Správna športová atmosféra vládne aj vo vnútri. Posádka sedí na športových sedadlách s integrovanou hlavovou opierkou potiahnutých Altancarou. Vodič stláča pedále z lešteného hliníka a v rukách drží športový volant.

Vo vnútri sa nachádza v štandarde výbavy Sportline navigácia s 9,2 palcovým dotykovým displejom, dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Na cestu Kodiaq svieti adaptívnymi LED svetlami, ktoré rozhodne odporúčame.

Športový nádych sa dostal aj do interiéru. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Kodiaq Sportline Športový nádych sa dostal aj do interiéru.

Škoda v interiéri použila nový dotykový displej. V porovnaní s displejom napríklad v modeli Super stratil postranné tlačidlá, ktoré nahradili dotykové symboly. Ergonomike ani priestoru pre vodiča a posádku nemáme čo vyčítať.

Kodiaq patrí skutočne k tým väčším autám. Do interiéru sa môže legálne zmestiť až 7 ľudí. Cestujúci v druhom rade sedadiel majú veľký priestor pre nohy, ktorý je porovnateľný s dostupnými centimetrami v Superbe. Batožinový priestor pojme od 650 do 2 065 litrov nákladu. Na to treba myslieť najmä pri manévrovaní, ale aj pri bežnej jazde.

V batožinovom priestore sa odvezie po sklopení... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Kodiaq Sportline V batožinovom priestore sa odvezie po sklopení sedadiel až 2 065 litrov nákladu.

Kodiaq majiteľa a posádku poteší aj svojou praktickosťou. Škrabka na ľad vo veku nádrže je samozrejmosťou. Okrem toho sa v predných dverách nachádzajú dáždniky a zadná kamera má svoj vlastný ostrekovač. Hrany dverí zase na parkovisku chránia plastové výsuvné chrániče.

Dvojlitrové srdce

Pod kapotou modelu Kodiaq Sportline môže byť niekoľko motorov. Testovaný automobil bol vybavený najsilnejším dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom s preplňovaním. Pohonná jednotka dosahuje výkon 180 koní a prostredníctvom 7 stupňovej automatickej prevodovky DSG posiela výkon na obe nápravy.

Dvojlitrový motor v priemere spotrebúva... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Kodiaq Sportline Dvojlitrový motor v priemere spotrebúva približne 8,3 litra benzínu na 100 kilometrov.

Otázkou je, či je tento motor pre pomerne veľkého Kodiaqa ten pravý. Ešte stále máme pocit, že do veľkých SUV patrí naftový motor. Na druhej strane, vždy platilo, že športovejšie zvezenie ponúkne benzínová pohonná jednotka.

A keď si kupujete verziu Sportline, tak pravdepodobne máte akúsi formu vzťahu k dynamickej jazde. Po výkonnostnej stránke motor s ťažkým autom nemá žiadny problém. Z 0 na 100 km/h sa dostane za 8 sekúnd. Ochotne zrýchľuje aj z križovatiek.

Škoda Kodiaq Sportline má všelijaké praktické... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Kodiaq Sportline Škoda Kodiaq Sportline má všelijaké praktické "vychytávky". Takto si napríklad chráni hrany dverí.

Krútiaci moment 320 Nm je dostupný už od 1 500 otáčok a trvá až takmer do chvíle, kým otáčkomer nepresiahne hranicu 4-tisíc otáčok. Spotreba je dosť previazaná s jazdným štýlom. Nám sa v priemere darilo jazdiť s odberom 8,3 l/100 km. V meste je však nutné počítať s tým, že z nádrže ubúda palivo dvojciferným tempom. V porovnaní s naftovými pohonnými jednotkami je teda spotreba pri normálnej jazde vyššia, no nie priepastne.

Pomáha adaptívny podvozok

Na palube testovaného Kodiaqa bol aj príplatkový adaptívny podvozok, ktorý sa snažil naplniť športovejšie poslanie verzie Sportline. V komfortnom režime sa z Kodiaqa aj na 19 palcových kolesách stáva mäkučký koráb. Na Superb úplne nemá, no tlmiče a pružiny filtrujú nerovnosti veľmi podobne.

Športový režim jazdu razantne pritvrdí. Na kvalitnom povrchu kľukatých ciest je to ideálny režim, pretože minimalizuje náklony karosérie v zákrutách. Ale na rýdzo športovú jazdu to nie je. Riadenie svojou odozvou a celkové správanie auta nevyzývajú k tomu, aby ich vodič zobral na výlet k hraniciam ich schopností.

Off-roadový režim slúži pre jazdu v teréne. Je však otázne, do akej miery patrí Kodiaq Sportline postavený na 19 palcových kolesách do blata, prípadne na štrk a ostré kamene. Nemyslíme si, že táto verzia bude pravidelným návštevníkom terénu, riziko poškodenia diskov je veľké.

Záver

Škoda Kodiaq je poriadny „medveď“ a vo verzii Sportline je navyše oblečená v športovom. Dvojlitrový benzínový motor sa do SUV hodí, no stále treba počítať s vyššou spotrebou ako v prípade naftovej verzie.

Na výber je niekoľko jazdných režimov, ktoré... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Kodiaq Sportline Na výber je niekoľko jazdných režimov, ktoré spolupracujú s príplatkovým adaptívnym podvozkom.

Všetko však niečo stojí. Kým cena Kodiaqa začína na sume 22 550 eur, tak vo verzii Sportline si Škoda pýta už minimálne 36 790 eur. Testovaný automobil bez príplatkovej výbavy má cenníkovú cenu 39-tisíc eur.

Testovaný motor je však v tejto verzii možné spojiť len s pohonom oboch náprav a automatickou prevodovkou so 7 stupňami. Súčasťou výbavy sú adaptívne LED svetlá, navigácia spolu s 9,2 palcovým dotykovým displejom alebo bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Za adaptívny podvozok sa pripláca 1 056 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 700
Šírka (mm) 1 882
Výška (mm) 1 685
Rázvor (mm) 2 791
Objem palivovej nádrže 60 l
Objem batožinového priestoru 650/2 065 l
Pohotovostná hmotnosť 1 632 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový radový štvorvalec s prepĺňaním
Zdvihový objem motora 1 984 cm3
Výkon 132 kW (180 k ) pri 3 900 – 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 320 Nm pri 1 400 – 3 940 ot./min
Prevodovka 7-stupňová automatická
Pohon obe
Max rýchlosť 206 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,8 s
Spotreba (kombi) 7,3 l/100 km
Spotreba (test) 8,3 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 36 790 EUR
Cena testovanej verzie od 39 000 EUR
Škoda Kodiaq Sportline
Škoda Kodiaq Sportline
+22Škoda Kodiaq Sportline

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Škoda #SUV #Škoda Kodiaq #Škoda Kodiaq SportLine
Články podľa značiek