Test: Mazda CX-5 2,5 SkyActive-G194 AWD – s vypnutými valcami

Šetrenie paliva a znižovanie emisií je v móde. Mazda spojila dva svety. Zo starého si do novej CX-5 vybrala 2,5 litrový benzínový štvorvalec bez turba a z novej reality mu vštepila schopnosť vypínať dva valce. Výsledkom má byť nižšia spotreba a plnenie emisných limitov aj bez použitia preplňovania.

26.08.2018 07:00
debata (4)
Mazda CX-5 je SUV, ktoré púta pohľady. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Mazda CX-5 je SUV, ktoré púta pohľady.

V predajniach japonskej značky Mazda aktuálne účinkuje druhá generácia SUV modelu CX-5. Ide o druhú generáciu aj napriek tomu, že s prvou sa pomerne výrazne podobajú. V ponuke je od roku 2017. Verejnosť ju mohla po prvýkrát vidieť v novembri 2016 na autosalóne v Los Angeles. Vozidlo schádza z výrobných liniek v Japonsku, v Číne a v Malajzii.

Predošlá generácia bola na trhu od roku 2012 do roku 2017. Ich podobnosť nie je čisto náhodná. Výrobca druhú generácia postavil v štýle prvej s modernejšími prvkami. CX-5 bola prvým modelom značky, ktorého dizajn vznikol v dizajnovom jazyku KODO – Soul of Motion. Rovnako Mazda v CX-5 po prvýkrát použila technológiu SkyActive.

Mazda CX-5 je ako futbalový tím. Prečo? Dozviete sa vo videu.

Krok naplánovaným smerom

Mazda sa v prípade dizajnu druhej generácie neodhodlala na žiadne experimenty. Na prvý pohľad sú vozidlá veľmi podobné. Druhá generácia je však modernejšia, sviežejšia a o čosi agresívnejšia.

Veľmi podobné sú aj rozmery. Rázvor CX-5 s hodnotu 2,7 metra ostáva rovnaký. Dĺžka sa zvýšila o 10 mm na 4 550 mm. Výška vozidla sa znížila o 35 mm, pričom do šírky CX-5 narástla o 2 mm. Najvýraznejšou časťou celého auta je predná maska. Dominuje jej veľká mriežka chladiča, ktorá sa však nachádza viac vzadu. Do popredia vystupuje veľký znak automobilky a okraje masky v podobe karosérie. Hlavné svetlá sú v porovnaní s predošlou generáciou výrazne užšie.

Svetlá sú v porovnaní s prvou generáciou užšie. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Svetlá sú v porovnaní s prvou generáciou užšie.

V interiéri sme mali taktiež silný pocit, že tam nie sme prvýkrát. Mazda sa opäť nepúšťala do riskantných operácií a vylepšila to čo bolo. Dotykové plochy a virtuálne prístrojové štíty sa do vnútra nedostali. Displej s informačno-zábavným systémom sa nachádza na vrchu prístrojovej dosky, jeho ovládanie je uložené medzi prednými sedadlami.

Nastavovanie teploty ventilácie a klimatizácie majú v správe hardvérové tlačidla a kruhové ovládače. Medzi displejom a panelom klimatizácie je CD prehrávač. Nie sme si istí, či v dnešnej dobe je stále potrebný.

Mriežka chladiča je posunutá dozadu, čo vytvára... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Mriežka chladiča je posunutá dozadu, čo vytvára zaujímavý efekt.

Vodič má k dispozícii aj plnohodnotný head-up displej, ktorý je dostupný len v najvyššej výbave Revolution Top. Výhradu máme ku koženým sedačkám, ktoré mohli mať výraznejšie bočné vedenie. Posádka sa v nich v ostrých zákrutách trochu šmýka.

Interiér je evolúciou predchádzajúcej... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Interiér je evolúciou predchádzajúcej generácie. Aj naďalej ide o príjemné miesto na pobyt.

Objem bez turba

Testovaný motor s objemom 2,5 litra, štyrmi valca a s absenciou turba dodáva CX-5 výkon 194 koní a maximálny krútiaci moment 258 Nm. Pohonnú jednotku je možné párovať len s automatickou 6 stupňovou prevodovkou. Zákazník má na výber či chce pohon prednej nápravy alebo oboch. V našom prípade výkon prechádzal v prípade potreby na obe nápravy. Z 0 na 100 km/h tak CX-5 šprintuje za 9,2 sekundy a maximálne sa rozbehne na 195 km/h. CX-5 nemá takú okamžitú silu, na ktorú sú vodiči preplňovaných motorov zvyknutí. Výkon prichádza postupne naprieč otáčkovým spektrom.

Chod na dva valce nesprevádzajú vibrácie ani... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Chod na dva valce nesprevádzajú vibrácie ani špeciálny zvuk.

Výrobca vynikajúco odhlučnil motorový priestor. Do interiéru preniká zvuk pohonnej jednotky len vo vyšších otáčkach. Športový výkon od testovanej dvojice motora a prevodovky nečakajte. Motor s rovnakým objemom používala aj prvá generácia CX-5. V tomto prípade výrobca pohonnú jednotku naučil vypínať krajné valce, pri splnení určitých podmienok. Motor musí ísť pod malou záťažou s maximálnou rýchlosťou 130 km/h a otáčkomer sa musí nachádzať kdesi medzi 1 200 až 4 000 otáčkami.

Vodič nemá ako spozorovať, že z CX-5 sa stal dvojvalec. Napovedať mu môže len ukazovateľ aktuálnej spotreby a reakcia na plynový pedál, ktorá je menej výrazná. Priemerná spotreba takto vybavenej CX-5 sa pohybuje na úrovni 8 litrov. V meste je normálny odber medzi 10 a 11 litrami benzínu. Je to menej, ako v prípade predošlej generácie, ktorá nevedela vypínať valce.

Najviac sily má motor v stredných otáčkach. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Najviac sily má motor v stredných otáčkach.

CX-5 by si zaslúžila automatickú prevodovku s vyšším počtom stupňov. Na diaľnici motor dosahoval 2 750 otáčok. Na tak veľký motor ide o pomerne vysoké číslo. Vodič sa však musí pripraviť na to, že pre prudkú akceleráciu potrebuje vyššie otáčky. Maximálny krútiaci moment je dostupný pri 4-tisíc otáčkach.

Klame telom

Pri pohľade na Mazdu CX-5 sa zdá, že automobil je pripravený na ostrú, možno až športovú jazdu. Nie je to tak. CX-5 svojim prejavom vodiča nabáda skôr k defenzívnej jazde. Svedčia jej najmä pokojné tempá na dlhých tratiach.

Riadenie, motor ani prevodovka nie sú fanúšikmi naháňania sa v zákrutách. Vodič nemá veľa informácii od predných kolies. Podobný zážitok sme mali z naftovej CX-5 s motorom, ktorý má objem 2,2 litra. V kútiku duše sme dúfali, že táto vrcholná verzia prinesie intenzívnejší šoférsky zážitok, do nestalo sa. Ak však CX-5 a seba predsa len prinútite do ostrej jazdy, ostanete prekvapení. Automobil prekvapivo dobre drží stopu limit má ďalej, ako sa na prvý pohľad zdá.

Väčšine vodičov SUV, ktorí nehľadajú pretekárske auto bude CX-5 rozhodne vyhovovať. Na diaľnici a v bežných otáčkach je tichá. Vo vysokých rýchlostiach stabilná. Vodič nemá nadmerný pocit únavy ani po niekoľkých hodinách strávených za volantom.

Záver

Mazda CX-5 nie je žiadnym dinosaurom. Motor zo starej školy sa naučil nové umenie vypínania valcov. Novinka priniesla svoje ovocie a podarilo sa jej znížiť spotrebu. Dizajnová evolúcia sa odohrala aj v interiéri.

Športový režim mení správanie prevodovky a... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Mazda CX-5 Športový režim mení správanie prevodovky a kozmeticky upravuje reakcie plynového pedálu.

CX-5 s najväčším motorom a pohonom oboch náprav sa predáva len vo výbave Revolution a Revolution TOP. V takom prípade je na palube elektrické otváranie batožinového priestoru, 19 palcové kolesá, audiosystém Bose s 10 reproduktormi, adaptívny tempomat, plnohodnotný head-up displej, kožené čalúnenie a iné.

V najvyššej výbave s najväčším benzínovým motorom CX-5 stojí 36-tisíc eur. Štartovacia cena modelu s dvojlitrovým 165 koňovým benzínovým motorom je 23-tisíc eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 550
Šírka (mm) 1 840
Výška (mm) 1 680
Rázvor (mm) 2 700
Objem batožinového priestoru (l) 506/1 620
Objem palivovej nádrže (l) 58
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 650 – 1 720

Technické údaje

Typ Motora zážihový štvorvalec bez prepĺňania
Zdvihový objem motora (cm3) 2 488
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 143/194pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 258 pri 4 000
Prevodovka 6 stupňová automatická
Poháňaná náprava obe
Max rýchlosť (km/h) 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,2
Spotreba (kombi) (l/100km) 7,4
Spotreba (test) (l/100km) 8,2

Ceny a záruka

Základná cena 23 000 EUR
Cena testovaného modelu 36 000 EUR
Záruka 3 roky alebo 100-tisíc kilometrov
Mazda CX-5
Mazda CX-5
+21Mazda CX-5

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #test #SUV #Mazda #Skyactiv #Mazda CX-5
Články podľa značiek