Test: Nissan Leaf – krok vpred

Elektromobily pokračujú v snahe o ovládnutie mestských ulíc. Historicky najpredávanejší elektromobil svete prišiel po 7 rokoch s druhou generáciou. Odstránil neduhy, ktoré držia elektrické autá v úzadí? Japonský elektromobil začína v predajoch predbiehať čínska konkurencia BAIC EC, ktorú v Európe nepoznáme.

31.08.2018 16:00
debata
Druhá generácia modelu Leaf má väčší potenciál... Foto: Pravda, Ivan Majerský
Nissan Leaf Druhá generácia modelu Leaf má väčší potenciál ako jej predchodkyňa.

Nissan Leaf po prvýkrát prišiel na trh v roku 2010. Išlo o hatchback nižšej strednej triedy, ktorý na pohon využíval výhradne elektromotor a energiu uloženú v batériách. Nebol to však prvý pokus japonskej značky o elektrické vozidlo. Nissan už koncom roku 1997 predstavil na autosalóne v Los Angeles prvý elektrický model s názvom Altra. Medzi rokmi 1998 až 2002 bolo vyrobených len 200 kusov tohto vozidla.

Leaf je na tom omnoho lepšie. Môže za to zlepšujúca sa infraštruktúra nabíjacích staníc a zvyšujúci sa záujem vernosti o elektrické autá. Druhá generácia modelu Leaf vyvolala medzi zákazníkmi novú vlnu záujmu. Za prvé dva mesiace tohto roku Nissan predal 10 881 kusov, čo predstavuje 34 percentný nárast záujmu.

Leaf vyzerá ako bežný hatchback. Foto: Pravda, Ivan Majerský
Nissan Leaf Leaf vyzerá ako bežný hatchback.

Bez výstrelkov

V minulosti výrobcovia vyrábali elektrické vozidlá s exotickými vzhľadmi. Prvá generácia modelu Leaf svojim vzhľadom prezrádzala, že nie všetko je pod kapotou „po starom“. Stále však patrila k tým dizajnovo umiernenejším modelom.

Druhá generácia svoje elektrické srdce dizajnom neprezentuje. Dostala vzhľad obyčajného japonského hatchbacku. Svoje uplatnenie našiel aj čierny C-stĺpik, ktorý vytvára efekt plávajúcej strechy.

Miesto pre "tankovanie"... Foto: Ivan Majerský, Pravda
Nissan Leaf Miesto pre "tankovanie" elektriny je vpredu.

O tom, že Leaf jazdí na niečo iné ako benzín a naftu napovedá absencia výfukov a trojica nápisov „zero emmisions“. Dva z nich sa nachádzajú na dverách vodiča a spolujazdca a jeden je vzadu na dverách do batožinového priestoru.

Interiér ide s dobou

Vo vnútri Nissanu Leaf nepanuje prehnane futuristická atmosféra, no zároveň je posádke jasné, že sedí v technicky pokročilom aute. Na prvý pohľad zaujme volič prevodovky a informačno-zábavný systém kombinujúci dotykový displej a analógové ovládače. Na podobnom základe funguje aj prístrojový panel, ktorý sa skladá z klasického budíka rýchlomeru a TFT displeja poskytujúceho informácie z palubného počítača.

Interiér v porovnaní s predošlou generáciou... Foto: Pravda, Ivan Majerský
Nissan Leaf Interiér v porovnaní s predošlou generáciou urobil veľký krok dopredu.

Palubný počítač sa ovláda cez multifunkčný volant a vodič má vďaka nemu možnosť nastaviť asistenčné systémy a získať množstvo údajov o aute a o jazde. Na volante sa nachádza aj ovládanie adaptívneho tempomatu. Rozlíšenie displeja prístrojového panelu je výborné, ale displej infotainmentu by si zaslúžil viacej pixelov. Horšia grafika spomaľuje reakcie navigácie a zároveň znižuje kvalitu obrazu získaného z 360-stupňového kamerového systému a zadnej parkovacej kamery.

Hoci cez displej možno ovládať veľa funkcií, potešilo nás, že ovládanie kúrenia a klimatizácie dostalo vlastný tlačidlový ovládací panel. Absolútnu pochvalu si zaslúži aj príplatkový parkovací asistent. Ten dokáže auto zaparkovať troma spôsobmi. Okrem pozdĺžneho a priečneho smerom vzad, ponúka aj možno priečneho smerom vpred. Práve tento spôsob vodič používa často, keďže zástrčka pre dobíjanie sa nachádza v prednej maske.

Rovná plocha po sklopení sedadiel nevzniká.... Foto: Pravda, Ivan Majerský
Nissan Leaf Rovná plocha po sklopení sedadiel nevzniká. Môžu za to batérie.

Po nastavení druhu zaparkovania už vodič nemusí ovládať volant, pedále ani volič prevodovky. Stačí mu len držať tlačidlo a Leaf urobí všetko za neho. Celý proces môže navyše sledovať na obrazovke, kde sa zobrazia aj vodiace čiary predpovedajúce pohyb auta. V prípade potreby prerušiť parkovanie, stačí tlačidlo pustiť a vozidlo sa okamžite zastaví. Po opätovnom stlačení Leaf parkovací manéver dokončí. Škoda len, že túto funkciu si zákazník môže prikúpiť iba k najvyššej výbave Tekna a stojí až 1 200 eur.

Príplatkové polokožené sedadlá so semišovými prvkami vyzerajú robustne, no zdali sa nám tvrdé. Navyše sedacia časť je dosť krátka, čo ešte o trochu znížilo pohodlie. Cestujúci vzadu v zime určite ocenia vyhrievanie sedadiel. Nissan Leaf neprekypuje priestorom na zadných sedadlách a vyšším postavám bude určite chýbať miesto nad hlavou. Batožinový priestor má objem 405 litrov. V prípade najvyššej výbavy je v kufri umiestnený subwoofer aparatúry Bose, čo mierne znižuje jeho praktickosť. Po sklopení operadiel zadných sedadiel sa prepravná kapacita zväčší na 1 161 litrov.

Kvalita displeja nie je na najvyššej úrovni. Foto: Pravda, Ivan Majerský
Nissan Leaf Kvalita displeja nie je na najvyššej úrovni.

Dojazd neohúri

Druhá generácia Nissanu Leaf disponuje akumulátormi s kapacitou 40 kWh. Elektromotor má výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 320 Nm vďaka čomu sa Leaf rozbehne na stovku za 7,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 144 km/h. Pohotovostná hmotnosť sa v závislosti od výbavy pohybuje medzi 1 558 a 1 597 kilogramami. Dôležitým parametrom je aj súčiniteľ odporu vzduchu Cv s hodnotou 0,28.

Spomínané údaje sa v praxi premietajú do dojazdu 270 kilometrov podľa metodiky WLTP. Ide o meranie zohľadňujúce jazdu v meste, mimo mesta aj po diaľnici. Tento údaj je reálny, lebo sme sa mu priblížili aj počas testu. Zarážajúci je však údaj nameraného dojazdu výhradne v mestskej premávke podľa WLTP alebo kombinovaného podľa NEDC. Výrobca pri oboch udáva hodnotu 378 km, čo je pri priemernej spotrebe 13,8 kWh na 100 km nemožné dosiahnuť.

Z bežnej domácej zásuvky si Leaf doplna... Foto: Pravda, Ivan Majerský
Nissan Leaf Z bežnej domácej zásuvky si Leaf doplna dobijete za 21 hodín.

Pri maximálnom úsilí, zapnutom ekologickom režime a vypnutej klimatizácii by bolo možné dosiahnuť dojazd niečo nad 300 kilometrov, no to by už jazda hraničila so sebatrýznením. Vďaka možnosti rýchlonabíjania ani nie je potrebné jazdiť extrémne úsporne. Z 20% na 80% sa batéria v 50-kilowattovej nabíjačke nabije za hodinu. To už je približný čas, ktorý človek strávi v obchode alebo v reštaurácii. Vodič má stále možnosť využiť aj nabíjanie v 6,6-kilowattovej nabíjačke alebo v bežnej domácej zásuvke. V prvom prípade trvá nabitie na 100% sedem a pol hodiny a v druhom 21 hodín.

Pocitovo schudol

Vodič riadiaci prvú generáciu modelu Leaf mal pocit, že ovláda auto ktoré má v podvozku ukrytého slona. Elektromobil pôsobil obdivuhodne ťažkým dojmom aj napriek tomu, že sa jeho hmotnosť pohybovala na úrovni druhej generácie. Novinka tento problém vyriešila. Vozidlo sa zdá byť omnoho ľahšie.

Výhody elektrického pohonu ostávajú v meste zachované. Zrýchlenie je až takmer návykové. Po každom stlačení plynu má vodič okamžite k dispozícii celý krútiaci moment 320 Nm. To umožňuje elektromobilu pretočiť predné kolesá pri troche snahy pokojne aj pri rýchlosti 50 km/h. Vďaka tomu dokáže Leaf pôsobivo zrýchľovať. To si však vodič dovolí len v tom prípade, že mu to umožňujú dojazd a možnosti nabíjania. Pri jazde na dlhšie vzdialenosti sa vodič podvedome snaží ísť defenzívne tak, aby čo najmenej ukrajoval z dojazdu.

Komfort pruženia a kvalita jazdy sa vyrovnáva vozidlám so spaľovacími motormi. Problematický nie je ani výhľad dozadu. Problémy vo výhľade spôsobujú pomerne veľké spätné zrkadlá spolu s deleným A-stĺpikom, ktoré zacláňajú veľkú časť cesty.

Záver

Elektrický Leaf urobil od roku 2010 veľký krok smerom dopredu. Lepšie vyzerá, interiér pôsobí modernejšie, má lepšie jazdné vlastnosti a stúpol aj dojazd. Problematická ostáva aj naďalej cena. Nissan tento model predáva od 34 250 eur. Základná cena porovnateľne veľkého modelu Pulsar (aktuálne sú v predaji len skladové zásoby) s benzínovým motorom je 12 990 eur.

Elektromobily stále potrebujú zlacňovať a... Foto: Pravda, Ivan Majerský
Nissan Leaf Elektromobily stále potrebujú zlacňovať a predlžovať svoj dojazd. Leaf nie je výnimkou.

Stále ide o vysokú čiastku najmä ak zoberieme do úvahy, že ide o vozidlo, ktoré na jedno nabitie prejde približne 300 kilometrov a obnova kapacity akumulátorov pomocou rýchlonabíjačky trvá takmer hodinu.

Aj druhá generácia modelu Leaf teda nenájde cestu k masovému rozšíreniu. Ostane v rukách nadšencov, prípadne ako druhé alebo tretie auto v rodine, ktoré bude jazdiť najmä po meste, kde sa cíti najlepšie.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 490
Šírka (mm) 1 788
Výška (mm) 2 030
Rázvor (mm) 2 700
Objem batožinového priestoru (l) 405/1 161
Kapacita batérie (kWh) 40
Typ batérie Lítium-ión (laminované články)
Doba nabíjania batérie od 40 minút do 21 hodín (závisí od typu nabíjačky)
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 558 – 1 597

Technické údaje

Typ motora synchrónny elektromotor na striedavý prúd
Maximálne otáčky 10 500
Výkon (kW/k) 110/150
Max. krútiaci moment (Nm) 320
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 144
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,9
Kombinovaný dojazd (WLTP) 270 km
Reálny kombinovaný dojazd) 250 km

Ceny a záruka

Základná cena 34 250 EUR
Cena testovaného modelu 40 940 EUR
Záruka na bežné súčasti automobilu 3 roky alebo 100-tisíc kilometrov
Záruka na elektrické komponenty 5 rokov alebo 100-tisíc kilometrov
Záruka na kapacitu batérie 8 rokov alebo 160-tisíc kilometrov
Nissan Leaf
Nissan Leaf
+21Nissan Leaf

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #elektromobil #Nissan #Nissan Leaf
Články podľa značiek