Test: BMW X3 M40i - prvá SUV liga

Nenápadné SUV môže v sebe ukrývať vysoký výkon a veľa zábavy. BMW X3 je pomerne bežné SUV, ktoré na ulici už nepúta pohľady. S označením M40i však dokáže pripútať vodičovi na tvár úsmev a chytiť ho za srdce. Dôvodov, prečo to dokáže je hneď niekoľko.

22.09.2018 07:00
debata
BMW X3 M40i pôsobí nenápadne. Foto: Pravda, Martin Majerníček
BMW X3 M40i BMW X3 M40i pôsobí nenápadne.

Tretia generácia BMW X3 je na trhu od minulého roku. Ide o luxusné kompaktné SUV, ktoré vo svojej prvej generácii prišlo na trh v roku 2003. Vozidlo v sebe naprieč všetkými generáciami spája terénny vzhľad, luxusné prvky a dobré jazdné vlastnosti na asfalte.

Nová generácia prevzala niektoré technologické prvky z radu 5. Ponuka motorov je tradične široká. Najslabší benzínový agregát má 184 koní. Z naftových motorov vychádza minimálne 150 koní. Označenie M40i je vrcholom ponuky s 354 konskými silami.

O schopnostiach auta napovedajú brzdy a disky. Foto: Pravda, Martin Majerníček
BMW X3 M40i O schopnostiach auta napovedajú brzdy a disky.

Hlavne nenápadne

Máme radi nenápadné autá, ktoré dizajnom nerozkrikujú do okolia svoje schopnosti. Autá, ktoré vyzerajú krotko, no nie sú. Presne takým je testovaná X3 M40i.

O reálnych schopnostiach auta väčšinou napovedajú brzdy a kolesá. Testovaný automobil stojí na 20 palcových zliatinových kolesách, ktorých vnútro vypĺňajú brzdové kotúče s veľkými strmeňmi. Tie nie sú lakované červenou farbou, ako tomu býva v prípade športových áut. Testované BMW má brzdové strmene modré.

Koncovky výfukov nie sú len na ozdobu. Foto: Pravda, Martin Majerníček
BMW X3 M40i Koncovky výfukov nie sú len na ozdobu.

O povahe auta napovedá aj dvojica veľkých koncoviek výfukov. Pozornejší pohľad odhalí, že nejde o atrapy, ktoré majú len dobre vyzerať. Ide o reálne ukončenie výfukového potrubia.

Inak je to na pohľad takmer obyčajná X3. Podobná situácia je vo vnútri. Dominantou je športový volant. Ten je však takmer totožný s volantom, ktorý BMW ponúka s M-paketom. Už si ani nepamätáme, kedy sme na palube BMW videli iný ako “emkový” volant.

Hnedá príplatková koža veľmi dobre kontrastuje... Foto: Pravda, Martin Majerníček
BMW X3 M40i Hnedá príplatková koža veľmi dobre kontrastuje s tmavým interiérom.

Testovaný automobil má hnedé kožené čalúnenie, ktoré skvelo kontrastuje s tmavou palubnou doskou. Tú zdobia chrómové doplnky. Za karosériu v tejto farbe sa pripláca 1 406 eur. Palubná doska je čalúnená len umelou kožou. Sedadlá sú elektricky nastaviteľné a veľmi dobre tvarované. Vodič si nemá problém nájsť polohu za volantom.

Pred vodičom je digitálny prístrojový štít s rozlíšením 1920 × 720 pixelov. Výzor zobrazenia závisí od zvoleného jazdného režimu. Nad prístrojovým štítom sa nachádza head-up displej.

Digitálny prístrojový štít má rozlíšenie... Foto: Pravda, Martin Majerníček
BMW X3 M40i Digitálny prístrojový štít má rozlíšenie 1920x720 pixelov.

X3 M40i bez problémov odvezie aj päťčlennú posádku. Cestujúci na zadných sedadlách sa budú lepšie cítiť, ak budú len dvaja. Priestor nie je extrémny, skôr priemerný. Dve 186 cm vysoké postavy si za seba sadnú. Problém nie je ani s priestorom pre hlavu.

Po sklopení zadných sedačiek je navyše možné v aute prevážať aj väčšie predmety, keďže vzniká rovná podlaha. V štandarde batožinový priestor pojme 550 litrov, po sklopení sedadiel 1 600 litrov.

Do batožinového priestoru sa zmestí 1 600 litrov. Foto: Pravda, Martin Majerníček
BMW X3 M40i Do batožinového priestoru sa zmestí 1 600 litrov.

Symfonický orchester

BMW X3 M40i poháňa preplňovaný 3,0 litrový benzínový radový šesťvalec s výkonom 354 koní. Pred septembrom tohto roka a nástupom emisnej normy Euro 6c bola pohonná jednotka dostupná s výkonom 360 koní.

Stratených 6 koní sa takmer nijako neprejavuje na správaní pohonnej jednotky. Agregát má nezmenený krútiaci moment 500 Nm. Pohonná jednotka nie je žiadnou novinkou. Ide o novú generáciu starého známeho agregátu. Motor využíva priame vstrekovanie paliva, dvojkomorové turbo a po novom aj dvojstupňový pohon rozvodov.

Z trojlitrového šesťvalca pochádza... Foto: Pravda, Martin Majerníček
BMW X3 M40i Z trojlitrového šesťvalca pochádza nekompromisný výkon.

Výsledok je vynikajúci. Z motora vychádza silný ťah už od nízkych otáčok a nepoľavuje až k obmedzovaču. Z 0 na 100 km/h sa dostane vozidlo vážiace takmer 1,9 tony za 4,8 sekundy. Kultúra chodu je na vysokej úrovni a šesťvalec si zachoval svoj charakteristický sýty zvuk.

To pravé symfonické predstavenie prichádza až pri športovej jazde. Preradenie vo vysokých otáčkach je sprevádzané medvedím “zamumlaním” z výfuku. Podraďovanie spôsobuje “streľbu” z výfukového potrubia, ktorá sa ozýva širším okolím auta. Vodičovi sa v týchto situáciách na tvári objaví úsmev.

Automatická prevodovka s 8 stupňami... Foto: Pravda, Martin Majerníček
BMW X3 M40i Automatická prevodovka s 8 stupňami spolupracuje s pohonnou jednotkou na najvyššej úrovni.

V meste a pri bežnej jazde táto X3 nie je hlučnejšia ako iné auto. Rovnako ani spotreba nie je vysoká. V rámci rýchlostných limitov a rozumnej akcelerácie sa s testovaným autom dá jazdiť priemerne na úrovni 9 l/100 km. S výkonom 354 koní a šiestimi valcami.

S motorom spolupracuje 8 stupňová automatická prevodovka od firmy ZF. Ide v súčasnosti o jednu z najlepších prevodoviek na trhu. Je pripravená na takmer všetky jazdné situácie. Vodič o jej činnosti ani nevie. Problematicky sa nespráva ani v športovom režime. Pádla pod volantom pre manuálne radenie tak ostávajú väčšinu času nevyužité. Do hry vstupujú jedine v prípade, ak chce vodič dostať z výfuku čo najviac rachotu. Na diaľnici motor točí na najvyššom prevodovom stupni 2-tisíc otáčok.

BMW X3 M40i má výkon 354 koní. Foto: Pravda, Martin Majerníček
BMW X3 M40i BMW X3 M40i má výkon 354 koní.

Zázraky na počkanie

BMW X3 M40i chce vodičovi priniesť športovejší zážitok z jazdy a darí sa mu to. Musí však preto takmer ohýbať zákony fyziky. Automobil je pomerne ťažký s vysokým ťažiskom. To nie sú práve ideálne podmienky na športovú jazdu.

Zadná náprava má päťprvkové zavesenie, pričom vpredu sa nachádza McPherson. Posilňovač riadenia má variabilný účinok. Vo výsledku môžete testovanú X3 poslať takmer do akejkoľvek zákruty vysokou rýchlosťou a ona s tým nebude mať problém. V zákrutách je však cítiť hmotnosť celého auta, čo vodičovi pripomína, že v rukách nedrží volant od malého hatchbacku.

Jazdné vlastnosti zlepšuje aj adaptívny podvozok, ktorý je len za príplatok. BMW si za neho pýta 724 eur navyše. Jazdnými vlastnosťami X3 M40i bez problémov predčí omnoho menšie a ľahšie autá.

Záver

BMW X3 M40i dokáže vyčarovať vodičovi na tvári úsmev, rachotiť z výfuku, obdivuhodnou rýchlosťou prechádzať zákruty aj napriek hmotnosti takmer 1,9 tony a pritom zvládať úplne obyčajné každodenné jazdenie. Podvozok sa v bežných podmienkach nesnaží z posádky vytriasť dušu a interiér poskytuje dostatok priestoru a veľkú dávku luxusu.

V príplatkovej výbave sa nachádza aj adaptívny... Foto: Pravda, Martin Majerníček
BMW X3 M40i V príplatkovej výbave sa nachádza aj adaptívny podvozok za 724 eur.

Základná cena modelu X3 je 46 700 eur. Cena testovanej verzie začína na sume 67 100 eur. Príplatková výbava je tradične široká. Na zozname sa nachádzajú aj drahšie položky. Konečná cena testovaného auta spolu s príplatkovou výbavou je 83 435 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 716
Šírka (mm) 1 897
Výška (mm) 1 676
Rázvor (mm) 2 864
Objem batožinového priestoru 550/1 600 l
Pohotovostná hmotnosť 1 885 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový radový šesťvalec s prepĺňaním
Zdvihový objem motora 2 998 cm3
Výkon 260 kW (354 k ) pri 5 500 – 6 500 ot./min
Max. krútiaci moment 500 Nm pri 1 520 – 4 800 ot./min
Prevodovka 8-stupňová automatická
Pohon obe
Max rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 4,8 s
Spotreba (kombi) 8,2 – 8,4 l/100 km
Spotreba (test) 9 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 67 100 EUR
Cena testovanej verzie 83 435 EUR
Záruka 5 rokov/100 000 km
BMW X3 M40i
BMW X3 M40i
+20BMW X3 M40i

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #BMW #SUV #BMW X3 #BMW X3 M40i
Články podľa značiek