Test: Citroën Berlingo BlueHDi 130 – pracovitý hipster

Praktické autá nemusia vyzerať stroho. Nová generácia Citroënu Berlingo dostala dizajn, ktorý pred niekoľkými rokmi prekvapil verejnosť v iných modeloch. Napriek záujmu o módne trendy Berlingo nestratilo svoju dávku praktickosti.

02.12.2018 07:00
debata (1)
Citroën Berlingo začal dbať o svoj zovňajšok. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën Berlingo Citroën Berlingo začal dbať o svoj zovňajšok.

Citroën Berlingo vynašiel svoj vlastný segment v roku 1996, kedy prišla na trh jeho prvá generácia. Automobil, ktorý je praktický ako pre rodinu, tak pre podnikateľov, no nie je omnoho väčší ako bežné osobné auto, si rýchlo našiel svojich fanúšikov.

Prvá generácia ostala vo výrobe dlhých 17 rokov. Dokonca existovala aj elektrická verzia, ktorá bola dostupná na vybraných trhoch. Aktuálne je na trhu generácia tretia, ktorá prichádza doposiaľ s najodvážnejším dizajnom.

Video

Výrobca novinku oficiálne predstavil na tohtoročnom autosalóne v Ženeve. Vozidlo stojí na platforme PSA EMP2 a pochádza z trojičiek. Do jeho rodinného klanu patrí Peugeot Rifter a po novom aj Opel Combo. Francúzska novinka prišla na trh s jedným benzínovým a jedným naftovým motorom v niekoľkých výkonných verziách.

Uvoľnil sa

Berlingo nikdy nepatrilo k dizajnovým skvostom a jeho cieľom bolo osloviť skôr prakticky zmýšľajúcu klientelu. Aktuálne na tomto modeli môžeme badať snahu odlíšiť sa. Byť iným. Automobil na seba prevzal dizajnové prvky z modelu C4 Picasso, ktorý ako prvý prišiel s dennými LED svetlami umiestnenými nad hlavnými svetlometmi.

Keď sú veľké piate dvere problémom, do... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën Berlingo Keď sú veľké piate dvere problémom, do batožinového priestoru sa čiastočne dostanete aj cez okno.

Dizajnová inšpirácia pochádza aj z modelu C4 Cactus, ktorý ako prvý prišiel s plastovými panelmi na karosérií, tzv. Airbumps. Tie majú chrániť auto najmä počas vystupovania a nastupovania na úzkych miestach. Cactus ich síce po facelifte výrazne zredukoval, no prevzali ich aj ostatné modely značky.

Berlingo už nemá dvojkrídlové zadné dvere, aké mala prvá generácia. V zadnej časti sa nachádzajú pomerne veľké výklopné piate dvere. Ak zaparkuje zadnou časťou blízko pevnej prekážky, môže sa stať, že ich neotvoríte. Samostatne je možné otvoriť len zadné okno pre naloženie menších predmetov.

Pre Citroën typické usporiadanie svetiel. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën Berlingo Pre Citroën typické usporiadanie svetiel.

Vo vnútri sa opäť nachádza veľká porcia priestoru. Berlingo sa vyrába v dvoch dĺžkových verziách. Kratšia je označená písmenom „M“, dlhšia ako „XL“. Do batožinového priestoru testovanej kratšej verzie sa zmestí minimálne 597 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel až 2 126 litrov. Zadné sedadlá sa však dajú len sklopiť. Nie je možné ich úplne vybrať.

Odkladacie priestory sú poskrývané takmer po celom interiéri. Posádka na predných sedadlách má k dispozícii okrem priestoru v dverách aj odkladacie miesto nad hlavou. Pred spolujazdcom je dvojica priehradok, keďže airbag sa odsťahoval do stropu. Vodič môže navyše bezproblémovo prejsť na miesto spolujazdca alebo naopak, keďže radiaca páka je uložená ako v dodávke. Teda je zabudovaná do palubnej dosky. Nie je na podlahe.

Do interiéru sa dostal aj head-up displej pred... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën Berlingo Do interiéru sa dostal aj head-up displej pred vodičom.

Prístup na zadné sedadlá je viac ako komfortný. Zabezpečuje ho dvojica veľkých posuvných dverí. Tie nie sú elektrické, takže pasažieri musia použiť aj svaly na vlastných rukách. Rozhodne s nimi ale zvládnu manipulovať aj deti.

Pred zadnými sedadlami je dostatok priestoru. Posádka má dostatok miesta nad hlavou. Pre prípad potreby sú v zadnej časti operadiel predných sedadiel inštalované výklopné stolíky. S priestorom na hlavu si nebude robiť starosti nikto.

Cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën Berlingo Cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok miesta spolu so stolíkom.

Sedadlá sú veľké a pohodlné. Chýba im však bočné vedenie. Výraznejšie tento hendikep budú pociťovať najmä pasažieri vzadu. V tejto kategórii áut je to odpustiteľný prehrešok.

Najsilnejší nový naftový motor

Pod kapotou Berlinga došlo k zmenám. Pohon zabezpečuje preplňovaný benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra alebo 1,5 litrový naftový štvorvalec. Testovaná verzia je vybavená najsilnejšou verziou agregátu spaľujúceho naftu. Berlingo môže mať najviac 130 konských síl spolu s krútiacim momentom 300 Nm. Nový 1,5 litrový naftový motor nahrádza staršiu „jednašestku“, ktorá minulej generácii dodávala výkon 120 koní. Výkon na prednú nápravu prenášala 6 stupňová manuálna prevodovka.

Naftový motor nepatrí k najživším, ale k... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën Berlingo Naftový motor nepatrí k najživším, ale k najúspornejším.

Takto vybavené Berlingo zrýchľuje na 100 km/h za 10,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 186 km/h. Musíme však skonštatovať, že nový motor nás v tomto aute neohúril. Berlingo by si zaslúžilo aj silnejšiu verziu. Testovaný agregát nám prišiel akýsi neochotný. Často sme museli až pridlho čakať, kým reagoval na pokyn plynového pedálu.

Môže sa však pochváliť dobrou spotrebou, ktorá bez problémov mimo mesta atakuje hranicu piatich litrov. Na diaľnici spotreba stúpa. Ak sa chcete s týmto Berlingom hnať na hornej hranici diaľničných rýchlostných limitov, očakávajte odber kdesi mierne nad úrovňou 7 litrov nafty.

V aute sme pritom celý týždeň jazdili maximálne v dvojčlennej posádke. Toto vozidlo však zvládne odviezť pol tony nákladu. Pri plnom zaťažení motor bude mať omnoho výraznejšie plné valce a turbo práce.

Spokojní sme s manuálnou prevodovkou. Všetkých šesť stupňov zapadá úplne bez problémov. Prevodovka si nerobí hanbu ani dlhými radiacimi dráhami. Rovnako nám nevadilo ani vyššie uloženie radiacej páky.

Pohodlný

Jazdné vlastnosti Berlinga sa pohybujú kdesi na pomedzí osobného auta a dodávky. Vodič sa vďaka vyššiemu posedu a špecificky uloženej páke prevodovky necíti úplne ako v osobnom aute. Na druhej strane, jazdné vlastnosti Berlinga majú k dodávkam ďaleko. V porovnaní s modelom SpaceTourer sme sa v Berlingu rozhodne viac cítili ako v osobnom aute.

Citroën Berlingo z nádrže priemerne odoberá 6... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën Berlingo Citroën Berlingo z nádrže priemerne odoberá 6 litrov nafty na 100 km.

Podvozok tohto MPV je nastavený komfortne. Vďaka vysokej užitočnej hmotnosti nie je a ani nemôže byť príliš mäkký. Riadenie veľkého Citroënu sa vyznačuje vysokým účinkom posilňovača riadenia. Volant je možné otáčať s minimom sily. Uhol natočenia kolies je navyše vysoký. Parkovania tohto auta sa nemusia báť ani menej zdatní šoféri.

Záver

Berlingo sa nevyhýba ani technologickému pokroku. V najvyššej výbave Shine je v štandardnej výbave head-up displej na výsuvnom štíte. Osempalcový dotykový displej je už súčasťou výbavy Feel. Za navigáciu sa však pripláca. Rovnako za príplatok je možné mať na palube bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu.

Na zadné sedadlá sa nastupuje veľkými posuvnými... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën Berlingo Na zadné sedadlá sa nastupuje veľkými posuvnými dverami.

V najvyššej výbave sa navyše nachádza kožený volant alebo dvojzónová klimatizácia. Za príplatok 500 eur ku každej výbave môže byť Berlingo vybavené systémom Grip Control, ktorý mení správanie pohonu predných kolies v závislosti od zvoleného režimu.

Základná cena Berlinga je 14 990 eur. Základná cena testovanej verzie je 20 690 eur. S automatickou prevodovkou Berlingo stojí minimálne 19 490 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 403
Šírka (mm) 1 848
Výška (mm) 1 844
Rázvor (mm) 2 785
Objem batožinového priestoru 597/2 126 l
Objem palivovej nádrže 50 l
Prevádzková hmotnosť 1 620 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový preplňovaný štvorvalec
Zdvihový objem motora 1 499 cm3
Výkon 96 kW (130 k ) pri 3 750 ot./min
Max. krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 ot./min
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Pohon predná
Max rýchlosť 186 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,3 s
Spotreba (kombinovaná) 4,4 l/100 km
Spotreba (test) 6,0 l/100 km

Ceny

Základná cena 14 990 EUR
Cena testovaného auta od 20 690 EUR
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
+24Citroën Berlingo

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Citroen #Citroën Berlingo #1.5 BlueHDI
Články podľa značiek