VIDEOTEST: Ford Fiesta Active 1,0 EcoBoost – pre odvážne princezné

Mestské autá sa menia na crossovery. Ford zvýšil podvozok malej Fiesta a na jej karosériu pridal plasty. V motorovom priestore ostáva pracovať litrový trojvalec, ktorého výkon stúpol na 140 koní.

20.01.2019 07:00
debata (4)
VIDEO: Pozrite si redakčný test Fordu Fiesta Active.
Video

Ford Fiesta siedmej generácie je na trhu od roku 2017. Prvá generácia mestského modelu tejto značky prišla na trh v roku 1973. Najnovšia generácia je však prvou, ktorá do portfólia dostala verziu Active.

Nie je dôvod sa čudovať. Predaje crossoverov a SUV modelov stúpajú. Zákazníci vyhľadávajú modely, ktoré majú na karosérii plasty a prípadne aj vyššie podvozky. Verzia Active je v porovnaní so štandardnou Fiestou vyššia o 18 mm.

Ford Fiesta Active má v porovnaní s bežnou... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Fiesta Active Ford Fiesta Active má v porovnaní s bežnou Fiestou vyšší podvozok.

Špeciálny dizajn a špeciálny lak

Okrem špeciálneho dizajnu, Ford prezentuje verziu Active aj špeciálnym lakom. Na fotkách a vo videu vidíte na testovanom aute lak s názvom Bohai Bay Mint, ktorý je za príplatok 645 eur. Muži pravdepodobne po ňom siahať nebudú, no väčšine oslovených žien sa páčil.

V porovnaní s nižšími výbavami je možné verziu Active spoznať aj podľa toho, že štandardne stojí na 17 palcových diskoch kolies. Tento rozmer má už len verzia ST Line. V ostatných prípadoch Ford obúva Fiestu na 16, resp. 15 palcové disky.

Vyšší podvozok dopĺňajú plasty. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Fiesta Active Vyšší podvozok dopĺňajú plasty.

Interiér verzie Active sa od štandardnej verzie príliš neodlišuje. Centrom interiéru je 8-palcový farebný dotykový displej s informačno-zábavným systémom Sync. Pred vodičom sa nachádzajú klasické ukazovatele rýchlosti a otáčok. Ovládanie ventilácie ostalo na štandardných tlačidlách, čo hodnotíme kladne.

Sedadlá Fiesty Active bez problémov pojmú ľudí s výškou do 180 cm. My sme s výškou presahujúcou túto métu začínali z nich vytŕčať. Dvojmetroví pasažieri budú v nich mať vážne problémy so správnym nastavením napríklad hlavovej opierky.

Centrom interiéru je 8-palcový dotykový... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Fiesta Active Centrom interiéru je 8-palcový dotykový displej, ktorý je súčasťou štandardnej výbavy verzie Active.

Pred zadnými sedadlami je na danú kategóriu priemerne veľa mesta. Štyria veľkí muži sa do Fiesty zmestia len ťažko. Pre takúto posádku však mestské autá ani nebývajú dimenzované. Do batožinového priestoru sa zmestí 285 litrov. Po sklopení zadných sedadiel rovná plocha nevzniká.

Najsilnejší trojvalec

Trojvalcový motor, ktorý spĺňa najnovšie emisné limity dosahuje výkon 140 koní spolu s krútiacim momentom 180 Nm. Z 0 na 100 km/h Fiesta Active zrýchli za 9,4 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je 202 km/h.

Trojvalcový motor s objemom 1,0 litra má výkon... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Ford Fiesta Active Trojvalcový motor s objemom 1,0 litra má výkon 140 koní.

Takto vybavená Fiesta rozhodne patrí k živým autám. Motor má dostatok sily a pre malé auto je dostatočný. Ford veľmi dobre utlmil vibrácie pochádzajúce z troch valcov. Charakteristický zvuk ostáva a preniká aj do interiéru.

Všeobecne pre trojvalcové preplňované benzínové motory platí, že ich spotreba je závislá od štýlu jazdy. Teraz to nie je inak. Výrobca tvrdí, že podľa WLTP metodiky merania sa priemerná spotreba pohybuje od 5,5 do 6,1 litra benzínu na 100 km. Nám sa darilo jazdiť s priemerným odberom pohybujúcim sa medzi 6 a 7 litrami. Väčšina jázd prebiehala v meste. Na diaľnici, pri rýchlosti 130 km/h podľa GPS odber stúpa na 8 litrov. Pri ekonomickej jazde je dosiahnuteľná priemerná spotreba 6 litrov na 100 km, no vodič v takom prípade nemôže využívať dynamické parametre motora.

Zrýchlenie na 100 km/h trvá len 9,4 sekundy. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Ford Fiesta Active Zrýchlenie na 100 km/h trvá len 9,4 sekundy.

Krútiaci moment je dostupný od približne 1 500 otáčok. Vodič musí chvíľu čakať, kým sa dostane k slovu turbo. Potom nastáva súvislý ťah, ktorý len mierne poľavuje blížiac sa k obmedzovaču. Ide o jeden z najsilnejších bežných trojvalcových motorov na trhu.

Stále najmä do mesta

Napriek plastovým doplnkom a zvýšenému podvozku Fiesta Active patrí najmä do mesta. Posilňovač riadenia má vysoký účinok, čím filtruje informácie spod predných kolies. Jeho nastavenie je výhodné najmä pri parkovaní.

Rovnako ľahko sa pohybuje radiaca páka 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Pohon všetkých kolies v ponuke Fiesty nie je. Jej schopnosti v teréne sú tak značne obmedzené. Vodič má ale k dispozícii jazdné režimy. Na výber je normálny a ekologický režim spolu s režimom pre jazdu v snehu a v daždi.

My sme mali príležitosť vyskúšať s Fiestou aj jazdu po snehu, v rámci ktorej sme využívali na to určený jazdný režim. V tomto prípade elektronika zmenila správanie systému ESP a kontroly trakcie. Najmä kontrola trakcie bola omnoho úzkostlivejšia ako v normálnom režime. Vďaka tomu Fiesta takmer nepretáčala predné kolesá. To dá priemernému vodičovi pri jazde po ceste potrebnú istotu. Úzkostlivé správanie elektroniky je potrebné v istých momentoch vypnúť. Najmä ak je hlboký sneh kolesá sa potrebujú do istej miery pretáčať, aby sa auto napríklad pohlo z miesta.

Záver

Ford Fiesta je malé mestské auto, ktoré má svoju históriu a v Európe je dostatočne etablované. Ford oznámil, že ho spolu s niektorými ďalšími modelmi v tomto roku prestane predávať v USA. Verzia Active má v Európe šancu zaujať najmä vďaka svojmu vzhľadu.

Ford Fiesta Active nepatrí ku kráľom priestoru... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Fiesta Active Ford Fiesta Active nepatrí ku kráľom priestoru pred zadnými sedadlami.

Základná cena 5-dverovej Fiesty je na Slovensku 10 990 eur. Verzia Active s cenovkou začína na sume 15 890 eur. Pod kapotou je rovnaký ako testovaný motor s výkonom 100 koní. Najsilnejšia verzia benzínového litrového trojvalca stúpa dvíha cenu na 17 990 eur. A to sme mali na palube len halogénové hlavné svetlomety. Technológia LED chýbala dokonca aj dennému svieteniu.

Naopak na palube bol napríklad 8-palcový dotykový displej, Bluetooth a kožou potiahnutý volant spolu s radiacou pákou a pákou ručnej brzdy. Napriek tomu je daná cena pomerne vysoká. Slovenský bestseller Škoda Fabia v najvyššej výbave Monte Carlo s automatom a 110 koňovým motorom stojí 16 440 eur.

Ford Fiesta Active stojí na 17 palcových... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Fiesta Active Ford Fiesta Active stojí na 17 palcových zliatinových diskoch, za ktoré sa nepripláca.

Na Slovensku vyrábaný Peugeot 208 taktiež so 110 koňovým motorom stojí v najvyššej výbave s automatom 15 790 eur. Ani jeden z nich nemá však „offroadové“ dizajnové doplnky, ktoré v prípade Fiesty Active môžu byť pre zákazníkov najväčším lákadlom. Rovnako Fiesta má najvýkonnejší trojvalec, ktorý je citeľne živší ako pohonné jednotky konkurencie.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 068
Šírka (mm) 1 756
Výška (mm) 1 498
Rázvor (mm) 2 493
Objem batožinového priestoru 311 l/1 093 l
Objem palivovej nádrže 42 l
Pohotovostná hmotnosť 1 166 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový preplňovaný trojvalec
Zdvihový objem motora 998 cm3
Výkon 103 kW (140 k) pri 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 180 Nm pri 1 500 – 5 000 ot./min
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Pohon predná náprava
Max rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,4 s
Spotreba (kombinovaná) 5,5 – 6,1 l/100 km
Spotreba (test) 6,6 l/100 km

Ceny a záruka

Základná cena 5 dverovej Fiesty 10 990 EUR
Základná cena verzie Active 15 890 EUR
Cena testovaného auta 23 650 EUR
Záruka 5 rokov/120 000 km (prvé dva roky bez obmedzenia počtu km)
Ford Fiesta Active
Ford Fiesta Active
+21Ford Fiesta Active

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Ford #crossover #Ford Fiesta #1.0 EcoBoost
Články podľa značiek